Normaalia? Arkiliikunnassa syke nousee ja olo muuttuu erittäin huonoksi
Taustaa: ei ylipainoa, ei tupakointia, ei lääkkeitä. Perusterve. Lapsesta saakka aktiiviliikkuja, vaikkakaan en kilpaurheilija.
Jo viimiset pari vuotta liikuntaa on ollut pakko harrastaa matalilla sykkeellä koska heti jos yritän jotain nopeatempoista ryhmäliikuntatuntia tai vaikka vaan pyöräillä ylämäkeen tai hölkätä portaat ylös olo muuttuu kamalaksi, syke nousee hillittömästi ja sen tuntee koko kropassa, oksettaa, silmissä sumenee, huimaa ja on vaikea saada hengitettyä syvään. Menee kyllä ohitse kun pysähtyy tasailemaan. Mutta todella ärsyttävä vaiva koska en pysty kasvattamaan kuntoa kun aina on pelko, että kesken liikunnan lähtee taju. Pitääkö mennä lääkäriin? Inhoan lääkärissä käyntiä, tuntuu niin vaivaannuttavalta alkaa puhelimessa selittämään vaivojaan ja jännittää saako aikaa vai ei..
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla vajaatoiminta jos ei ole alaraajaturvotusta? Eikä muitakaan oireita paitsi yllä mainitut rasituksessa ilmenevät.
Ap
Elimistö ei saa tarpeeksi happea rasituksessa, voi olla esim. rasitusastma, tai anemia jonka syy pitää selvittää. Anemia kyllä aiheuttaa jatkuvaa väsymystä, mutta rasituksessa tulee nuo oireet. Jos muuten et ole tavallista väsyneempi, rasitusastma sopisi paremmin, mutta jos nukut tavallista enemmän, niin anemia.
Mutta ehdottomasti kannattaa mennä lääkäriin selvittämään asiaa, peruslabroilla selviää jo paljon.
Mulla tuo johtuu useamman asian kombosta: matalasta verenpaineesta ja pahoista selkä-niska-hartia-jumeista. Aivot eivät saa yksinkertaisesti kovassa rasituksessa tarpeeksi happea, kun veri ei kierrä kunnolla päähän. 🤦♀️Kai jotain vagushermon toimintahäiriötä myös (johtuen jumeista.) Tosi ärsyttävää.
Kannattaa varmuuden vuoksi käydä kuitenkin lääkärissä, voisi huonolla tsägällä ollakin astma, anemia, jokin sydänsairaus. Mulla suljettiin kaikki mahdollinen pois tk:ssa, soitat sinne vaan ja valitat oikein huolella! Saat mielenrauhan kun tutkitaan, ja jos nyt sattuisi olemaan jotain astmaa tms. niin täytyyhän se hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuo johtuu useamman asian kombosta: matalasta verenpaineesta ja pahoista selkä-niska-hartia-jumeista. Aivot eivät saa yksinkertaisesti kovassa rasituksessa tarpeeksi happea, kun veri ei kierrä kunnolla päähän. 🤦♀️Kai jotain vagushermon toimintahäiriötä myös (johtuen jumeista.) Tosi ärsyttävää.
Kannattaa varmuuden vuoksi käydä kuitenkin lääkärissä, voisi huonolla tsägällä ollakin astma, anemia, jokin sydänsairaus. Mulla suljettiin kaikki mahdollinen pois tk:ssa, soitat sinne vaan ja valitat oikein huolella! Saat mielenrauhan kun tutkitaan, ja jos nyt sattuisi olemaan jotain astmaa tms. niin täytyyhän se hoitaa.
Mulla hämärtyi silmissä kuntoportaiden yläpäässä, mutta kuulemma olen saattanut ylihengittää, mutta samoihin aikoihin henkistä ja fyysistä burnoutia. Ferritiinit monesti matalalla, rautalisää pitäisi syödä säännöllisesti.
Rokote?