Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Niin rankkaa vastasyntyneen kanssa

Vierailija
16.09.2021 |

Vauva on ihana, mutta olen yksinkertaisesti liian väsynyt. Kaikki aika menee vauvan hoitoon. Esimerkiksi en ole tänään ehtinyt syödä ollenkaan, ison mukin vettä olen juonut. Suihkussa kävin toissapäivänä. Muistelen syöneen lämpimän aterian viikko tai pari sitten. Pakolliset kotityöt on tehtävä, ja sitten jos pitää valita syömisen tai nukkumisen väliltä, nukun, koska olen niin äärettömän väsynyt. Vauvan ollessa hereillä hän vaatii kaiken huomion.

Ketään ei ole auttamassa miestä lukuunottamatta. Mutta hänestä ei paljoa ole apua. Kun tulee töistä, haluaa levätä ja mennä nukkumaan. Pitelee kyllä vauvaa jonkin aikaa, jolloin pesen pulloja tai käyn ehkä suihkussa. Viikonloppuisin ja iltaisin käy kuntosalilla ja viettää aikaa kavereiden kanssa. Olen aika yksin. Kukaan, mieskään, ei taida ymmärtää, miten tiukilla olen, enkä valitakaan kenellekään, koska olen tottunut pärjäämään yksin. En edes osaa sanoa, että tarvitsen jotain apua.

Kommentit (613)

Vierailija
21/613 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä te teette vauvojenne kanssa kun ei syömäänkään pysty? Vauva ei tarvitse sylissä oloa koko aikaa, hänet voi laittaa löysään kapaloon ja koppaan vierelle, äiti syö ihan rauhassa. Miten tämä vauvojen kasvatus on ennen onnistunut siten ettei tuoreet äidit kupsahtele nälkään? Järki käteen, vauva pois käsistä ja syö ennenkuin maito ehtyy.

Vierailija
22/613 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et syö ja käy suihkussa, kun vauva nukkuu? Pienet vauvat nukkuvat suurimman osan vuorokaudesta toki heräillen säännöllisesti syömään.

Isä huolehtikoon myös vauvasta, tietenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/613 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhetyöntekijä auttaa. Älä pelkää ottaa yhteyttä.

Vierailija
24/613 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt isää niskasta kiinni.

Neuvolassa et pyhu mitään.

Vierailija
25/613 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et syö ja käy suihkussa, kun vauva nukkuu? Pienet vauvat nukkuvat suurimman osan vuorokaudesta toki heräillen säännöllisesti syömään.

Isä huolehtikoon myös vauvasta, tietenkin.

Minä ainakin olin alussa fyysisesti niin uupunut ja väsynyt, että oli pakko saada nukkua kun vauva nukkui. En vaan pystynyt mihinkään muuhun, kun ei koskaan saanut nukkua kuin maksimissaan 1,5h pätkissä. Kyllä siinä omat syömiset aika vähille jäi, suihkussa kävin ehkä kerran tai pari viikossa.

Vierailija
26/613 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä saada miehesi mukaan vauvan hoitoon. Kyllä hänen pitää osallistua, kun tulee töistä edes jotenkin. Kai hänellä on vapaapäiviäkin?

Mä tiedän miten raskasta tuo on. Hoidin kaksi lasta lähes yksin. Toinen vielä valvotti kaksi vuotta. Suihkussa kävin kerran viikossa. Joskus iltaisin havahduin, että en ole syönyt koko päivänä. Neuvolasta ei saanut apua, kun olisi pitänyt ensin ryhtyä lastensuojelun asiakkaaksi. Tätä en halunnut. Pahinta oli se valvominen. Muuten menin eteenpäin sillä suomalaisella sisulla. Nykyään voin katsoa jo ylpeänä kahta minua päätä pidempää.

Vierailija
27/613 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä saada miehesi mukaan vauvan hoitoon. Kyllä hänen pitää osallistua, kun tulee töistä edes jotenkin. Kai hänellä on vapaapäiviäkin?

Mä tiedän miten raskasta tuo on. Hoidin kaksi lasta lähes yksin. Toinen vielä valvotti kaksi vuotta. Suihkussa kävin kerran viikossa. Joskus iltaisin havahduin, että en ole syönyt koko päivänä. Neuvolasta ei saanut apua, kun olisi pitänyt ensin ryhtyä lastensuojelun asiakkaaksi. Tätä en halunnut. Pahinta oli se valvominen. Muuten menin eteenpäin sillä suomalaisella sisulla. Nykyään voin katsoa jo ylpeänä kahta minua päätä pidempää.

Muksi teit toisen tommoselle isälle?

28/613 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista se oli ihan alussa. Tuntui, että ei tosiaan mitään ehdi tehdä. Sitten kun se vauva oli siinä jonkin aikaa ollut, niin huomasi, että kyllähän sitä aikaa on muuhunkin.

Sinun pitää syödä, jotta jaksat, mutta kotityöt voit hyvällä omallatunnolla jättää tekemättä tai pistää miehen tekemään. Ei sekään mieheltä ole ok, kun sinä oot valvonut ehkä yön vauvan kanssa ja päivänkin väsyneenä vauvaa hoitanut, niin mies tulee töistä ja menee NUKKUMAAN!

Sinne suihkuun voit mennä ihan hyvin vauvan kanssa kahdestaankin ollessasi. Otat kylppäriin vauvan sitterissä mukaan niin, että hän näkee sinut ollessasi suihkussa. Ei se vauva vahingoitu, vaikka siinä rupeaisi kitisemään ja itkemäänkin pesujesi aikana. Otat vauvan sitten syliin, kun olet pessyt itsesi.

Sun pitää tehdä miehelle selväksi, että hän on ISÄ, ja jos hänellä on mahdollisuus viettää aikaa harrastuksissaan ja kavereiden kanssa, niin sitten sellaista aikaa pitää olla saman verran sinullakin.

Vielä yksi juttu: Hanki kertakäyttötuttipullo, niin ei tarvitse yhtään peseskellä pulloja. Kertakäyttötuttipulloon vain vaihdetaan muovipussi, ja on heti valmis vauvalle. Siinä menee vähemmän ilmaakin vauvan vatsaan kuin normituttipullosta, eli mahavaivatkin helpottuu.

Vierailija
29/613 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhetyöntekijä auttaa. Älä pelkää ottaa yhteyttä.

Ei vaan isä.

Vierailija
30/613 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ymmärrän tuon, ettei oikein ehdi mitään vauvan kanssa. Itsellä on ollut niin itkuisia ja huonounisia vauvoja, että ne on oikeasti sitoneet ensimmäiset pari kuukautta koko ajan. Jos siinä ei ole ketään auttamassa siten, että tekee ja tuo ruokaa, kun imettää tai siivoilee välillä, kun nukuttaa vauvaa, on vähän pulassa.

Nyt tiukka keskustelu miehen kanssa. Jos hän ei suostu tai pysty ottamaan enempää vastuuta vauvasta, hänen pitää ainakin tehdä enemmän ruokaa ja kotitöitä. Ja avaudu uupumuksesta neuvolassa niin voit saada perhetyöntekijän avuksi joksikin aikaa. Jos masentaa, siihenkin on hyvä saada apua. Ja muista, että elät nyt pyörremyrskyn keskellä ja muutaman kuukauden päästä on jo ihan erilaista.

Vierailija
31/613 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasitteko, että vauva on ap:n toinen lapsi, siis ei ensimmäinen. Jos hänellä on nyt 2 lasta hoidettavana, niin on varmaan väsyttävämpää kuin jos olisi vain 1.

Vierailija
32/613 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä teet sen vauvan kanssa? Vastasyntynyt tarvitsee ruokaa, lepoa ja kuivan vaipan, ei mitään muuta. Hyräily ja katsekontakti on kivoja lisiä, mutta joka päivä ehtii suihkuun eikä vauva syö sellaista ruokaa, josta tulee hankalia tiskejä (nimimerkillä pullonpesu ei ole rakettitiedettä!).

Kun vauva on syönyt, vaippa on vaidettu ja kaikki on hyvin, niin voit mennä suihkuun. Ja nukkumaan, kun vauva nukkuu.

Miten ihmeessä nykyäidit saa elämästään noin kamalan hankalaa, kun vielä 2000-luvun alussa vauvat ei menneet rikki, jos niitä ei koko ajan katsellut.

Vierailija
33/613 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin huono provo, että -5/5.

Vierailija
34/613 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää ettei ehdi syömään!

Vierailija
35/613 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo.

Miten jaksaa käydä salilla, kun ei syö.

Eikö matkalla salille ole pikaruokaravintolaa tms?

Vierailija
36/613 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä teet sen vauvan kanssa? Vastasyntynyt tarvitsee ruokaa, lepoa ja kuivan vaipan, ei mitään muuta. Hyräily ja katsekontakti on kivoja lisiä, mutta joka päivä ehtii suihkuun eikä vauva syö sellaista ruokaa, josta tulee hankalia tiskejä (nimimerkillä pullonpesu ei ole rakettitiedettä!).

Kun vauva on syönyt, vaippa on vaidettu ja kaikki on hyvin, niin voit mennä suihkuun. Ja nukkumaan, kun vauva nukkuu.

Miten ihmeessä nykyäidit saa elämästään noin kamalan hankalaa, kun vielä 2000-luvun alussa vauvat ei menneet rikki, jos niitä ei koko ajan katsellut.

Mukavaa jos sun vauva(t) oli niin helppo, että sen pystyi vaan jättämään johonkin kun itse meni omiin puuhiin. Kaikki vauvat eivät kuitenkaan ole sellaisia eikä näiden vauvojen äitien syyllistäminen tai haukkuminen auta asiaa yhtään, se on ainoastaan huonoa käytöstä sinulta.

Vierailija
37/613 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukavaa jos sun vauva(t) oli niin helppo, että sen pystyi vaan jättämään johonkin kun itse meni omiin puuhiin. Kaikki vauvat eivät kuitenkaan ole sellaisia eikä näiden vauvojen äitien syyllistäminen tai haukkuminen auta asiaa yhtään, se on ainoastaan huonoa käytöstä sinulta.

Amen! Momshaming - jota tässäkin keskustelussa esiintyy - on ihan tajuttoman alhaista toimintaa.

Vierailija
38/613 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo alku esikoisen(?) kanssa on haastavaa. Sitä haluaa tehdä kaikkensa sen lapsen eteen ja se lyö helposti yli. Vauvan kannalta parasta kuitenkin on, että huolehdit omista perustarpeistasi ja jaksamisesta. Lapsi vaistoaa, jos olet stressaantunut ja käyt kierroksilla ja se tarttuu häneen. Kurja kierre.

Syö, peseydy, lepää. Hyssyttele hetki pelkällä äänellä, jos tarvitset molempia käsiä tai käytä liinaa / reppua. Yritä rentoutua. Helpommin sanottu kuin tehty, tiedän.

Onneksi mulla hermoherkällä  ei ole kakaraa.

Vierailija
39/613 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasyntynyt nukkuu lähes koko ajan. En ymmärrä ettei muka edes syömään ehdi. Suihkuunkin voi muksun ottaa sitterissä mukaan. Mun mielestä vauva-aika oli lähinnä tylsää, oikein keksimällä piti keksiä tekemistä. Ja joo, mua varmasti vihataan tämän kommentin vuoksi, mutta niin se vain meni.

Vierailija
40/613 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi ymmärtää ettei ehdi syömään!

Jaa. Ymmärtävät kuitenkin ainakin oman kaupunkini neuvolassa, sillä siitä varoiteltiin jo perhevalmennuksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän