Pidätkö ammattikorkeakoulua korkeakouluna?
Täällä kovasti puhutaan korkeakoulutetuista. Pidätkö ammattikorkeakoulusta valmistunutta korkeakoulutettuna? Perusteluita myös :)
Kommentit (67)
Edellisen viestin kirjoittaja jatkaa: tosin sellaistakin ajatusta pyöriteltiin, että tamk:sta voisi valmistua tekniikan kandidaatteja, jotka voisivat sitten vaan suoraan jatkaa teknillisessä yliopistossa.
Miksi sairaanhoitajan koulutus ei teistä ole korkeakoulututkinto? Sitä se on, mutta ammatillinen eikä akateeminen. Sairaanhoitajan työt kuitenkin poikkeavat lähihoitajan töistä ja sisältävät enemmän vastuuta ja itsenäisyyttä. Lastentarhaopettaja on AKATEEMINEN tutkinto, joka sisältää mm. pedagogisia opintoja. Luulen, että teillä, jotka näiden alojen vaativuudesta napisette, on vain vaikeuksia arvostaa naisvaltaisia ammattikuntia. IT-insinööri kuulostaa kyllä kaikista hienolta, vaikka AMK-tutkinto sekin on, kuten sairaanhoitaja.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 16:05"]Miksi sairaanhoitajan koulutus ei teistä ole korkeakoulututkinto? Sitä se on, mutta ammatillinen eikä akateeminen. Sairaanhoitajan työt kuitenkin poikkeavat lähihoitajan töistä ja sisältävät enemmän vastuuta ja itsenäisyyttä. Lastentarhaopettaja on AKATEEMINEN tutkinto, joka sisältää mm. pedagogisia opintoja. Luulen, että teillä, jotka näiden alojen vaativuudesta napisette, on vain vaikeuksia arvostaa naisvaltaisia ammattikuntia. IT-insinööri kuulostaa kyllä kaikista hienolta, vaikka AMK-tutkinto sekin on, kuten sairaanhoitaja.
[/quote]
Tiedäppä sitä :D vai onko sairaanhoitajia jotenkin enemmän esillä vai sekoitetaanko ne lähihoitajiin .. Jos joku harvinaisempi ammattikunta on kyseessä niin ihmiset ajattelevat että wau :D
Ei. Korkeakoulutuksella tarkoitetaan selkeästi yliopistokoulutusta. Tässä ei ole kyse mistään ammattikorkeakoulutettujen polkemisesta tai kiusaamisesta. Se on määritelmä, ei joku henkilökohtainen mielipide josta voi olla montaa mieltä. Se että ammattikorkeakoulu-sanaan on piilotetu sana "korkeakoulu" ei tee siitä korkeakoulutusta. Se on edellen ammattikoulutusta, mutta korkeammalla tasolla kuin ammattikoulussa.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 15:45"]
Koko AMK oli vain hallinnollinen päätös jolla tekut ja opistot muutettiin yhdessä yössä "korkeakouluiksi". Joka niemessä ja notkossa piti olla oma ammattikorkeansa, jolloin niiden taso vaihteli/vaihtelee liikaa. Olen kyllä tavannut fiksuja ja töissä pärjääviä AMK:sta valmistuneita, joten kaikkia opinahjoja ei sovi moittia.
[/quote]
Juuri näin. teku mikä teku ja sillä hyvä, ollessani itse tekussa siitä tuli väliaikainen amk ja sinänsä se olisi voinutkin minulle riittää sellaisenaan mitä ammattitaitoon tuli.
Mutta kun niin joka puolella puhuttiin akateemisuuden autuudesta, pitihän sitä vielä dipaksi lukea. No eipä siitä pahemmin ammatillisesti mitään hyötyä ollut, tietääpähän kuitenkin sen ettei meikäläiselle ole asiaa akateemiselle puolelle muuta kuin tämän hang-around tittelin myötä (DI ja maisteri eivät ole muuta kuin akateemisia hang-aroundeja, elleivät jatka lisuriksi/tohtoriksi - näin totesi naapuriosaston hieman erikoinen proffa TTKK:lla...)
Sekä yliopiston että sen jälkeen AMK'n käyneenä omat havainnot ko laitoksista:
AMK paljon vaihtelevampi opiskelijamateriaali, aivan toivottomista tunareista aina terävimpiin tuntemiini ihmisiin asti. Yliopistossa vain se AMK'n parempi puolisko.
AMK'ssa sai opintopisteet helpommalla, vähemmän työtunteja ja vähemmän haastetta. Virheetön vitosrivi todella vähällä vaivalla.
AMK'ssa oli pätevämmät ja innostuneemmat opettajat (enimmäkseen).
Amkista valmistuneet sentään ovat suoraan osaavia ja tekeviä eikä mitään tekotärkeitä kynänpyörittelijä viisastelijoita. Kumpaa taitoa yleisesti enemmän tarvitaan..tekijää vai tutkijaa..jos tekijäkin osaa tutkia ja suunnitella? Yliopisto on so last season..sillä on vain maineensa.just niinkuin lukiollakin. Yliarvostettuu :)
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 15:45"]
Koko AMK oli vain hallinnollinen päätös jolla tekut ja opistot muutettiin yhdessä yössä "korkeakouluiksi". Joka niemessä ja notkossa piti olla oma ammattikorkeansa, jolloin niiden taso vaihteli/vaihtelee liikaa. Olen kyllä tavannut fiksuja ja töissä pärjääviä AMK:sta valmistuneita, joten kaikkia opinahjoja ei sovi moittia.
[/quote]
Juuri näin. teku mikä teku ja sillä hyvä, ollessani itse tekussa siitä tuli väliaikainen amk ja sinänsä se olisi voinutkin minulle riittää sellaisenaan mitä ammattitaitoon tuli.
Mutta kun niin joka puolella puhuttiin akateemisuuden autuudesta, pitihän sitä vielä dipaksi lukea. No eipä siitä pahemmin ammatillisesti mitään hyötyä ollut, tietääpähän kuitenkin sen ettei meikäläiselle ole asiaa akateemiselle puolelle muuta kuin tämän hang-around tittelin myötä (DI ja maisteri eivät ole muuta kuin akateemisia hang-aroundeja, elleivät jatka lisuriksi/tohtoriksi - näin totesi naapuriosaston hieman erikoinen proffa TTKK:lla...)
[/quote]
Mieluummin yliopiston hang around muutaman vuoden kuin vakiokalustoa. Mielenkiintoisempaa on elämä yritysmaailmassa humanistille kuin tekemässä jotain tylsää väikkäriä yliopistolla.
Ei se ole mikään mielipidekysymys, joten kysymyksesi on turha.
Tietty se on kokrkeakoulu. Johan se nimikin sen sanoo.
Amk on täysi pellekoulu pelleille
No en pidä, vaikka se ehkä nimellisesti sitä onkin. Ero yliopistotasoiseen on niin iso.
Ammattikorkeakoulu on korkeakoulu. Opetetaan lukiossa.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 16:41"]
Ammattikorkeakoulu on korkeakoulu. Opetetaan lukiossa.
[/quote]
Ammattikorkeakoulu on edelleen sitä vanhaa kunnon opistotasoa eikä muuksi muutu.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 16:17"][quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 16:05"]Miksi sairaanhoitajan koulutus ei teistä ole korkeakoulututkinto? Sitä se on, mutta ammatillinen eikä akateeminen. Sairaanhoitajan työt kuitenkin poikkeavat lähihoitajan töistä ja sisältävät enemmän vastuuta ja itsenäisyyttä. Lastentarhaopettaja on AKATEEMINEN tutkinto, joka sisältää mm. pedagogisia opintoja. Luulen, että teillä, jotka näiden alojen vaativuudesta napisette, on vain vaikeuksia arvostaa naisvaltaisia ammattikuntia. IT-insinööri kuulostaa kyllä kaikista hienolta, vaikka AMK-tutkinto sekin on, kuten sairaanhoitaja.
[/quote]
Tiedäppä sitä :D vai onko sairaanhoitajia jotenkin enemmän esillä vai sekoitetaanko ne lähihoitajiin .. Jos joku harvinaisempi ammattikunta on kyseessä niin ihmiset ajattelevat että wau :D
[/quote]
Kyse taitaa olla myös siitä, että sairaanhoitajia ei arvosteta nokn yleensä. Täälläkin on ollut keskusteluita siitä kuinka sairaanhoitajat saavat hyvää palkkaa vaikka eivät tee mitään. Osa kuvittelee, että sh on jokin lääkärin apulainen ja alainen.
T: sh
En jaksa lukea ketjua. Mutta mielipiteeni: ei ole korkeakoulu. Oikea määritelmä: Korkeakoulu, jossa voi suorittaa alemman korkeakoulututkinnon. Ne amk-jatkarit ovat sitten ihan oma lukunsa, huh heijaa...
Kuinka moneen kertaan tämäkin keskustelu on käytävä? Ammattikorkeakoulusta valmistuneet EIVÄT ole valmistuneet korkeakoulusta. Yliopistotasoinen koulutus on korkeakoulun koulutusta. Myös esim. kauppakorkeakoulusta valmistuneet ovat saaneet korkeakoulutasoisen koulutuksen. AMK-tasoiset eivät. Miksi tämä ei vain mene millään jakeluun?
Mjoo.. No. Amkissa mun pit käydä, yliopiston teen lukemal otsikot kirjoist, tenttimäl koneel... Etäopinnot. Mut amkis ollaan kyl aika matalal esim. Ekaks kerrokses usein..