Voiko 3vuotiaan jättää hetkeksi yksin
Eli kysymys otsikossa. Hetki tarkoittaa n.5min kun käytän koiran pika pissalla. Asumme kerrostalossa? Mitä mieltä?
Kommentit (57)
Asumismuotokin varmaan ratkaisee. Kerrostalossa kynnys jättää on varmaan korkeampi. Itse kyllä omakotitalossa kipaisen postin ja heitän roskikseen roskat ja lapset on kyllä sen ajan sisällä. Tiedän myös että mieheni käy tupakalla pihassa eikä varmaan pue lapsia mukaan suunnatessaan terassille tai hakiessaan autotallista vasaraa. Kun asuimme Kerrostalossa raahasin lapset mukaan roskisreissullekkin.
Et voi. Noin pientä lasta ei jätetä valvomatta koskaan.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 12:38"]
Koira saa karata vaikka maailman ääriin jos pitää valita. Olipas idioottimainen kysymys! ap
[/quote]
Itse asiassa ei ole. On tavaton määrä perheitä, joissa lemmikillä on parempi asema kuin perheen lapsilla. Etkä sinä voi tietää osaisitko toimia logisesti. Nytkin sinä kysyt voitko jättää lapsen sen sijaan, että kouluttaisit koira pärjäämään ilman tuota lyhyttä lenkkiä tai muutamaan rytmiä niin, että se toinen pidempi olisi myöhemmin, että koira pärjää aamuun.
Meillä oli niin rauhalliset lapset että molemmat ovat voineet olla hetken kotona yksinkin jo ihan pienenä.
Tosin en ole omasta pihasta poistunut eli olen vain vienyt roskat, ripustanut pyykit ulos kuivumaan ja pari sanaa naapureiden kanssa vaihtanut.
Lapselle vain sanoin että katso sitä videota tai lue kirjaa soffalla tai piirrä sen aikaa...mitä nyt ovatkin olleet tekemässä eikä muuta saa tehdä.
Kyllä olikin helppoa kun lapset oli vielä pieniä ja tekivät mitä sanottiin kun nyt teineille saa sanoa sata kertaa eikä mene jakeluun ;)
Miksi ihmeessä ketään opettaa koiransa tollasiin pikapissatuksiin? Kolme reipasta lenkkiä päivässä niin ei varmasti tarvitse käyttää pikapissoilla, ellei ole todella vanha tai sairas koira.
Oon jattanyt yksin muutamiksi minuuteiksi. Lipeapullot ja sakset ensin saavuttamattomiin.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 12:39"]
Et voi. Noin pientä lasta ei jätetä valvomatta koskaan.
[/quote]
Ottamatta kantaa tuohon koiranpissatuslenkkiin, mutta pakko kysyä: saako 3-vuotias lapsesi koskaan leikkiä rauhassa itsekseen, vai onko valvova silmä aina vahtimassa ettei tukehdu, kuristu, hätäänny, huku vessanpönttöön, syö lääkekaappia tyhjäksi, sytytä taloa aplamaan jne. jne.? Saako siis esim. leikkiä omassa huoneessa?
Tai käytkö itse suihkussa tai vessassa ilman että 3-vuotias on mukana? Kun laitat ruokaa, mitä lapsi tekee sillä aikaa?
Mietin vaan, miten elämä onnistuu tilanteessa, jossa tuon ikäistä ei jätetä valvomatta koskaan. Oletan että valvonta tarkoittaa näkö- ja kuuloyhteyttä lapseen.
Ei voi jättää.Vaikka olisikin ns. rauhallinen tapaus, kaikkea voi sattua.
Kerronpa pari esimerkkiä: olin viemässä roskapussia, aikaa siihen menee pari minuuttia. Palatessani kotiin (kerrostalo) poikani 4 v itki hysteerisesti oven raossa. Rauhoittelin poikaa ja itkun syy selvisi: hälytyssireenin kokeilu. Itse en siihen sireenin ääneen ihmeemmin reagoinut, mutta poika luuli, että pitää lähteä jonnekin suojaan. Oltiin vasta muutettu ko. asuntoon, eikä sireeni ollut aiemmin soinut.
Toisen kerran huomasin aamuyöllä keittiön ikkunasta, että naapurin venettä ollaan varastamassa. Se oli jo pitkällä rantatiellä menossa. Katsoin, että lapset nukkuvat sikeästi ja juoksin naapuriin ilmoittamaan asiasta. Ja sitten nopeasti takaisin kotiin. Tytär oli jostain syystä herännyt ja oli ihan paniikissa, kun en ollut kotona. Mun piti vielä mennä poliisille selvittämään asiaa. Poika itki, että et mene, että ne tappaa sut. Onneksi naapurin rouva osasi rauhoittaa tilanteen ja sain asian selvitettyä poliisin kanssa.
Yhdelle tuttavalleni oli käynyt niin, että kun hän kävi postilaatikolla, niin sillä aikaa oli palovaroitin alkanut huutaa. Hän oli juuri lopettanut lettujen paistamisen ja nehän käryävät aika lailla. Lapset luulivat, että talossa on tulipalo.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 12:58"]
Meillä oli niin rauhalliset lapset että molemmat ovat voineet olla hetken kotona yksinkin jo ihan pienenä.
Tosin en ole omasta pihasta poistunut eli olen vain vienyt roskat, ripustanut pyykit ulos kuivumaan ja pari sanaa naapureiden kanssa vaihtanut.
Lapselle vain sanoin että katso sitä videota tai lue kirjaa soffalla tai piirrä sen aikaa...mitä nyt ovatkin olleet tekemässä eikä muuta saa tehdä.
Kyllä olikin helppoa kun lapset oli vielä pieniä ja tekivät mitä sanottiin kun nyt teineille saa sanoa sata kertaa eikä mene jakeluun ;)
[/quote]
Teen itse samaa :) kesällä ovet auki, niin juoksevat edestakas, kuka hitto siinä jaksaa juosta perässä? Jos ap on sitä mieltä että lapsi pärjää, niin sitten se pärjää. Jos huolettaa niin hyödynnä nykyteknologiaa, skype päälle omaan puhelimeen ja kotiin johonkin nettiä käyttävään kapistukseen, niin näet tenavan koko ajan. Tuskin olet huono äiti jos viet roskapussin ja samalla kusetat koiran.
Älä jätä. Kaasuhella voi syttyä palamaan, keittiön hana voi räjähtää ja alkaa tulvia, avonaisesta ikkunasta voi lentää sisään kotka, joka leimahtaa liekkeihin, jolloin eläinrakas lapsesi yrittää pelastaa viattoman luontokappaleen ja niin lintu ja lapsi päätyvät syöksähtelemään ympäri asuntoa tulisena pyörteenä.
Käytä se koira pissalla. Siihen menee se muutama minuutti, ja lastenohjelmia tuijotellessa vekara ei edes liiku paikaltaan. Babyprooffaa kämppä, ja no worries.
Onneksi täällä on edes muutama maalaisjärkinen.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 12:35"]Minä jätän 2.5v hetkeksi yksin, ok talossa, haen puita tai jotain muuta,lapsi osaa olla hetken yksin ja näkee eteisen ikkunasta pihalle.
[/quote]
Joo, kyllä mäkin ok-talossa oon jättänyt varmaan 1 v lähtien katsomaan ikkunasta kun vien roskia tai haen postin. Kuitenkin eri asia, vähän kuin kävisin toisessa huoneessa.
No maalaisjärkeä kehiin, kyllä voit. Kunhan katsot lähtiessä ettei esim. Liedellä ole jotain kuumaa kattilaa tms ettei heti itseään ole telomassa. Järjetön homma pukea vastustelevaa lasta pikapissityksen takia.
Koira saa karata vaikka maailman ääriin jos pitää valita. Olipas idioottimainen kysymys! ap