Välillä vihaan kissaani
Muuten tuo on ihana tapaus, mutta se on alkanut herättää mut joka yö parin tunnin välein tarkoituksellisesti. Heti kun se saa mut hereille, metelöinti lakkaa ja jatkuu taas parin tunnin päästä. Oon koko ajan tosi ärtynyt ja vihainen ja kissa tuntuu todella vastenmieliseltä, kun en saa yössä nukuttua kuin kolmesta viiteen tuntia. Asun yksiössä, joten eb voi edes sulkea kissaa yöksi pois. Alan olla jo täysin voimaton tämän kanssa :(
Kommentit (19)
Hei haloo, mikä ihmeen kotieläimen paikka muka on yksiö? Olisiko kannattanut vähän ajatella? Etenkin niin älykkäälle ja teräväaistiselle eläimelle kuin kissa, joka tarvitsee virikkeitä ja ulkoilua. Sulta pitäisi ottaa kissa pois.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 07:20"]Hei haloo, mikä ihmeen kotieläimen paikka muka on yksiö? Olisiko kannattanut vähän ajatella? Etenkin niin älykkäälle ja teräväaistiselle eläimelle kuin kissa, joka tarvitsee virikkeitä ja ulkoilua. Sulta pitäisi ottaa kissa pois.
[/quote]
Asunnossani on 33 neliötä, ja kiipeilypuita löytyy kaksin kappalein, lisäksi ulkoillaan päivittäin, eli siitä ei nyt ole kiinni. Kissa on vajaaa puolitoistavuotias, ja aiemmin on antanut nukkua täysin rauhassa, mutta nyt viime aikoina se on ollut tosi vittumainen. Ap
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 07:34"]Onko kissa leikattu?
[/quote]
On. Ap
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 07:26"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 07:20"]Hei haloo, mikä ihmeen kotieläimen paikka muka on yksiö? Olisiko kannattanut vähän ajatella? Etenkin niin älykkäälle ja teräväaistiselle eläimelle kuin kissa, joka tarvitsee virikkeitä ja ulkoilua. Sulta pitäisi ottaa kissa pois. [/quote] Asunnossani on 33 neliötä, ja kiipeilypuita löytyy kaksin kappalein, lisäksi ulkoillaan päivittäin, eli siitä ei nyt ole kiinni. Kissa on vajaaa puolitoistavuotias, ja aiemmin on antanut nukkua täysin rauhassa, mutta nyt viime aikoina se on ollut tosi vittumainen. Ap
[/quote]
Ei riitä mihinkään. Kissan pitää saada elää, kulkea ja metsästää vapaana. Kissan pito vankina kerrostalossa on eläinrääkkäystä.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 07:42"][quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 07:26"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 07:20"]Hei haloo, mikä ihmeen kotieläimen paikka muka on yksiö? Olisiko kannattanut vähän ajatella? Etenkin niin älykkäälle ja teräväaistiselle eläimelle kuin kissa, joka tarvitsee virikkeitä ja ulkoilua. Sulta pitäisi ottaa kissa pois. [/quote] Asunnossani on 33 neliötä, ja kiipeilypuita löytyy kaksin kappalein, lisäksi ulkoillaan päivittäin, eli siitä ei nyt ole kiinni. Kissa on vajaaa puolitoistavuotias, ja aiemmin on antanut nukkua täysin rauhassa, mutta nyt viime aikoina se on ollut tosi vittumainen. Ap
[/quote]
Ei riitä mihinkään. Kissan pitää saada elää, kulkea ja metsästää vapaana. Kissan pito vankina kerrostalossa on eläinrääkkäystä.
[/quote]
Joopajoo.
-ohis
Ota sille kissakaveri. Herättää sut koska haluaa seuraa. Meillä nykyään aina kaksi kissaa niin niillä on seuraa toisistaan. Yksi kissa huono vaihtoehto. Kissa on kuitenkin yöeläin.
Meillä on ollut viisi vuotta yksi kisu ja nukkuu yöt läpeensä aivan hissukseen. Meillä on iso talo jossa nukumapaikkøja riittää, samoin leikkitilaa. Se juoksee ja ryntäilee portaita ylös alas. Heittelee sille 'hiiriä' mitä se saa jahdata. Syö pitkin päivää rakuuna, ja illalla yhdeksän aikaan annan iltaruuan. Kisu kömpii nukkumaan samaan aikaan kuin me. Leikitkö tarpeeksi kisun kanssa illalla?
Ymmärrä sinua ap. Kissani herätteli minua lähes vuoden ja olin jo oikeasti antamassa sen pois, kunnes yhtenä iltana aivan sattumalta vaihdoin poikaystäväni kanssa paikkoja sängyssä. Katti lopetti herättämisen kuin seinään! Hän ei siis koskaan herättelisi muita ihmisiä kuin minua. Kyseessä oli aivan selvästi opittu tapa, joka ei toistunut "uudessa" nukkumapaikassa.
Jos et voi vaihtaa sänkyä tai sängyn paikkaa, niin voit yrittää hätistää kissaa sohvatyynyllä tai vaahtomuovilevyllä. Jos kissa silti jatkaa häirintää, niin jatka vain unia ja laita vaahtomuovilevy pääsi suojaksi. Sinun ei kuitenkaan kannata hätistää häntä omalla kädelläsi ( -> heilutat kättäsi -> olet hereillä -> haluat leikkiä).
Kissojen kasvattaminen vaatii hiukan kärsivällisyyttä, mutta kyllä se siitä, tsemppiä :-)
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 07:10"]
Muuten tuo on ihana tapaus, mutta se on alkanut herättää mut joka yö parin tunnin välein tarkoituksellisesti. Heti kun se saa mut hereille, metelöinti lakkaa ja jatkuu taas parin tunnin päästä. Oon koko ajan tosi ärtynyt ja vihainen ja kissa tuntuu todella vastenmieliseltä, kun en saa yössä nukuttua kuin kolmesta viiteen tuntia. Asun yksiössä, joten eb voi edes sulkea kissaa yöksi pois. Alan olla jo täysin voimaton tämän kanssa :(
[/quote]
Korvatulpat? Tai kissalle yöksi jotain tekemistä vaikkapa jonkin kissojen älypelin muodossa?
Kysäsepä eläinlääkäriltä tästäkin. Kannattaa tutkia myös aina sairauden mahdollisuus verikokein ym. Toivottavasti ei ole eikä tule, ja saa jotain hyvää neuvoa tähän asiaan. Varmaan eläinpsykologikin voisi auttaa, jos sellaisen onnistut löytämään. Iän myötä luulisi vähän rauhoittuvan. Ehkä ei kannata opettaa siihen heräämiseen, vaan jatkaa uniaan tai edes teeskennellä. Yritä selvittää, mitä kissa pyrkii viestimään, kaikki vaihtoehdot. Joskushan voi olla oikeakin hätä, että pystyy sitten erottamaan tilanteet.
Mun kissa kans teki ennen aina noin. Lopulta päädyin puoli unessa nakkelemaan sille jotain lelua peiton alta ja kissa ravas mun päällä, sitten se oli tyytyväinen ja antoi mun nukkua... Sitten hommasin sille kaverin. Siitä alkoi yölliset takaa-ajokohtaukset ja ninjailut kissojen kesken enkä nukkunut yhtään sen paremmin.
Aika auttaa, nyt 9 vuotiaana muori nukkuu oikein nätisti vieressä koko yön :)
Meillä kissa viettää yönsä kylppärissä, koska herättää öisin. Ihan sama onko jonkun mielestä rääkkäystä pitää kissa 7h kylppärissä, mutta meillä määrää ihminen, ei kissa.
Mä oon alkanut myös inhota kissoja sen jälkeen, kun meille sellainen tuli... Tuo otus on varmaan suoraan saatanasta, pitkä karva, jota ei itse hoida mitenkään eikä anna rauhottamatta muidenkaan hoitaa (juu opetin harjaukseen pennusta asti, palkitsin ja kehuin, osaan kyllä käsitellä eläimiä, mutta tuo paholainen on jo kahden eläinlääkärinkin kädet saanut raadeltua, kun onkin ollut rauhotus liian kepeä), käytetään nyt kerran vuodessa se parturissa, vedetään koko turkki sillon pois (selän päälle ja päähän jätetään siili, ettei pala auringossa), paskoo ympäriinsä, vaikka on vapaa pääsy ulos ja puhdas laatikkokin sisällä, ei voida enää pitää asuinkerroksessa (asuu kellarikerroksessa, josta siis pääsee ulos vapaasti), koska raapii kaikkia etenkin öisin ja alkoi mennä vauvan pinnasänkyynkin. Nyt ongelma on, että mua ällöttää koko eläin jo niin paljon, että kellarikerrokseen ei viitsisi edes mennä, kun se on kuitenkin siellä... Piikille vien kyllä heti, kun lapset on sen verta isoja, että viitsin ottaa uudet (toivottavasti täyspäisemmät) kissanpennut, sillä tässä talossa riittää hiiriä, jos ei kissaa ole ja siinä hommassa tuo hirvitys on kyllä äärettömän hyvä. Pisteli poskeensa jopa ulkorakennukseen muuttaneen aikuisen harakan :O Ja kerran tuli kotiin kantaen kyyhkystä ja kerran kyytä...joku ihmeen luonnonoikku tuo eläin :'D
Useimmat kissat saa opetettua ihmisten päivärytmiin. Minulla on tällä hetkellä neljä kissaa jotka kömpivät nukkumaan samaan aikaan kuin minäkin ja heräävät syömään kun huomaavat, että heräilen. Nuorempina ne kyllä yrittivät riehua ihmisiä hereille yöllä, mutta kun niiden herättelyyn ei millään tavalla reagoinut, ne kyllästyivät yrittämiseen ja oppivat nukkumaan yöt. Jos nousee torumaan kissaa tai leikittämään sitä, se katsoo onnistuneensa ihmisen herättelyssä ja herättelee jatkossakin. Joskus tietenkin on vaikea olla nousematta, kun kissa kokeilee tiputtaa jonkun kolisevan esineen lattialle... Pitäisin kyllä mielummin kahta kissaa kuin yhtä, yksi voi tylsistyä kun ihminen ei jaksa ihan koko aikaa olla sille seurana.
Odotan kauhulla, koska meidän kissa keksii, että yöllä voi juosta. Nyt on aika tarkka päivärytmi siinä milloin nukkuu ja missä ja milloin on taas ravaamishetki. Yöllä käy kyllä syömässä ainakin ja vaihtaa nukkumapaikkaansa, mutta tekee sen ihan hiljaa :)