Olemme eroamassa, mitä ajattelet toimintasuunnitelmastani?
Sanon nyt heti alkuun, ennen kuin joku lassukka alkaa kirkua siitä kuinka taas joku ämmä aikoo niistää miehensä rahat ja riistää lapset, että mies on se, joka on löytänyt uuden, ja haluaa pikaeron, eikä yrittää enää yhtään mitään.
Mutta itse asiaan: Meillä on 3 lasta, ja olen ajatellut antaa miehelle seuraavanlaiset vaihtoehdot:
1) Hän joustaa taloudellisesti jonkin verran, ja me järjestelemme asiat niin, että voin jäädä lasten kanssa asumaan taloomme, ja alan yksin vastata lainanhoitokuluista saman tien. Ryhdyn yh:ksi, hän saa tavata lapsia haluamansa määrän ja ottaa vastuuta mistä haluaa ( koulu, pk, harrastukset), mutta vastuuta ei tarvitse kantaa, vaan mä voin myös hoitaa sen puolen yksin.
2) Jos hän haluaa välttämättä myydä talon, se onnistuu, mutta mä en suostu tässä tilanteessa persnettoa ottamaan joten jos haluaa myydä alle markkinahinnan, se olkoon pois hänen osuudestaan, jolloin lopputulema taloudellisesti hänen kannaltaan on varmaan aika lailla kohdan 1 kaltainen. Tässä vaihtoehdossa on myös mahdollista, että mies ryhtyy yksinhuoltajaksi ja mä etä-äidiksi, MUTTA:
JOS mies tahtoo yh:ksi, hän saa sitten yh olla. Mä todellakin tapaan lapsiani, maksan elarit ja pidän heistä huolta, mutta en millään tavalla exän avuksi. Esim. yhtä ainoaa työmatkaa ( tällä hetkellä reissaa kuukausittain) en tule hänelle mahdollistamaan, vaan hän saa sitten kantaa vastuun lapsistaan kokonaan ( kuten mäkin olisin valmis tekemään), vaihtamaan työnkuvansa jne. Mä olen jo omalta osaltani kysynyt voinko tehdä töissä tiettyjä järjestelyitä, jos lapset minulle jäävät.
Ja vuoroviikkovanhemmuutta en miehen kanssa edes harkitse, sen verran paskan tempun mulle teki, että välit ovat niin huonot, etten tahdo ainakaan tässä kohtaa lähteä edes kokeilemaan.
Mitä ajatuksia herää?
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 11:29"] [quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 11:03"] [quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 11:01"] et sä tule saamaan mitään yksinhuoltoa,koska siihen ei ole mitään syytä.Lähivamhempi voit olla.Koska ette ole naimisissa niin sunhan se talo on jos on mustaa valkoisella että omistat 95% maksat ukolle 5% ja sillä sipuli,ukko vie sen mitä omistaa.Jos olisitte naimisissa niin pyolet talosta kuuluisi ukolle vaikka ei sitä omistaisikaan. [/quote] Käsittääkseni tilanne ei ole näin yksinkertainen, jos sitä lähdettäisiin oikeusteitse setvimään, mutta meillä tosiaan on tilanne se, että talo on mun nimissä, muu omaisuus miehen nimissä, ja hän saisi ne omissa nimissä olevat omaisuudet mukaansa, jos suostuu siihen. -ap [/quote]No se omaisuus mikä on miehen nimissä, kuuluu joka tapauksessa miehelle. Ei se ole mikään jalomielinen ele sinulta antaa hänen pitää oma omaisuutensa :) Päinvastoin, sinä yrität saada pitää hänen osuutensa talosta, vaikka se ei sinulle kuulu. [/quote] No jos se on noin yksikertaista, että talo on sitten mun, kun se on mun nimissä ( vaikka mies on lyhentänyt lainaa yhtä paljon kuin minä), niin silloinhan tässä ei ole mitään ongelmaa, todellakin miehelle sen 5% saan tosi helposti hoidettua. Mä ajattelin kuitenkin, että liittomme aikana kertynyt omaisuus on yhteistä, riippumatta siitä, kenen nimissä se on. Koska ihan samalla tavalla mä olen osallistunut miehen nimissä olevan omaisuuden rahoittamiseen. MÄ vaan en usko, että se ihan noin menee. -ap [/quote]Ai mies on lyhentänyt lainaa yhtä paljon kuin sinä? Sittenhän tilanne on ihan toinen! Mies voi vaatia "omansa pois" eli kompensaatiota siitä että on kartuttanut sinun omaisuuttasi. Eli olet isommassa lirissä kuin mitä alkuasetelma antoi ymmärtääkään.
[/quote]
*ottaa rautalankaa* Meillä on siis yhdessä kartutettua omaisuutta, joista osa on miehen nimissä, talo mun nimissä. Muuta omaisuutta on suunnilleen sen verran kuin olisi miehen osuus talosta. Ymmärrätkö?
-ap
[/quote]Ymmärrän. Et vain avaa summia edes suurinpiirtein joten vähän epäilen ymmärrätkö sinä. Jos talonne arvo on vaikka 300 000 tuhatta josta olette maksaneet 100 000 pois, ja sitten teillä on miehen nimissä 25 000 euron edestä omaisuutta, saa mies pitää tuon oman omaisuutensa ja lisäksi (jos olette koko ajan maksaneet yhtä paljon lainaa) kompensaationa 50 000 euroa (tai oikeushan sen päättää mutta karkeasti noin).