Olemme eroamassa, mitä ajattelet toimintasuunnitelmastani?
Sanon nyt heti alkuun, ennen kuin joku lassukka alkaa kirkua siitä kuinka taas joku ämmä aikoo niistää miehensä rahat ja riistää lapset, että mies on se, joka on löytänyt uuden, ja haluaa pikaeron, eikä yrittää enää yhtään mitään.
Mutta itse asiaan: Meillä on 3 lasta, ja olen ajatellut antaa miehelle seuraavanlaiset vaihtoehdot:
1) Hän joustaa taloudellisesti jonkin verran, ja me järjestelemme asiat niin, että voin jäädä lasten kanssa asumaan taloomme, ja alan yksin vastata lainanhoitokuluista saman tien. Ryhdyn yh:ksi, hän saa tavata lapsia haluamansa määrän ja ottaa vastuuta mistä haluaa ( koulu, pk, harrastukset), mutta vastuuta ei tarvitse kantaa, vaan mä voin myös hoitaa sen puolen yksin.
2) Jos hän haluaa välttämättä myydä talon, se onnistuu, mutta mä en suostu tässä tilanteessa persnettoa ottamaan joten jos haluaa myydä alle markkinahinnan, se olkoon pois hänen osuudestaan, jolloin lopputulema taloudellisesti hänen kannaltaan on varmaan aika lailla kohdan 1 kaltainen. Tässä vaihtoehdossa on myös mahdollista, että mies ryhtyy yksinhuoltajaksi ja mä etä-äidiksi, MUTTA:
JOS mies tahtoo yh:ksi, hän saa sitten yh olla. Mä todellakin tapaan lapsiani, maksan elarit ja pidän heistä huolta, mutta en millään tavalla exän avuksi. Esim. yhtä ainoaa työmatkaa ( tällä hetkellä reissaa kuukausittain) en tule hänelle mahdollistamaan, vaan hän saa sitten kantaa vastuun lapsistaan kokonaan ( kuten mäkin olisin valmis tekemään), vaihtamaan työnkuvansa jne. Mä olen jo omalta osaltani kysynyt voinko tehdä töissä tiettyjä järjestelyitä, jos lapset minulle jäävät.
Ja vuoroviikkovanhemmuutta en miehen kanssa edes harkitse, sen verran paskan tempun mulle teki, että välit ovat niin huonot, etten tahdo ainakaan tässä kohtaa lähteä edes kokeilemaan.
Mitä ajatuksia herää?
Kommentit (61)
Pystyisitkö luopumaan lastesi lähivanhemmuudesta?
No sinähän et päätä noita raha-asioita yksin, joten et voi sanella mitään vaihtoehtoja.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:14"]
Esim. yhtä ainoaa työmatkaa ( tällä hetkellä reissaa kuukausittain) en tule hänelle mahdollistamaan, vaan hän saa sitten kantaa vastuun lapsistaan kokonaan ( kuten mäkin olisin valmis tekemään), vaihtamaan työnkuvansa jne.
[/quote]
Tämä pisti silmään, lapset ovat myös sinun lapsiasi. Jos mies lähtee työmatkalle, lapset siis joutuvat muualle hoitoon, koska oma äiti ei huoli heitä. Tässä kohtaa ei todellakaan toteudu lasten etu.
Olet ymmärrettävästi katkera, mutta älä kosta sitä lapsillesi.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:19"]
No sinähän et päätä noita raha-asioita yksin, joten et voi sanella mitään vaihtoehtoja.
[/quote]
Kyllä mä voin sanoa, että taloa, josta on mun nimissä 95% ei myydä alihintaan. En toki voi pakottaa miestä joustamaan niin, että me voisimme tähän jäädä, mutta ei mun myöskään ole pakko suostua myymään tätä ensimmäiselle tarjoajalle.
Ja elarit meistä tulee jompi kumpi maksamaan, se kai nyt on aivan selvää.
Entä jos mies haluaa jäädä asumaan nykyiseen kotiinne lasten kanssa? Pitääkö hänen sitten maksaa sun osuutesi sitten talosta?
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:19"]
Pystyisitkö luopumaan lastesi lähivanhemmuudesta?
[/quote]
Kyllä se olisi tosi kova paikka, mutta uskon pystyväni. Mulla on toisaalta ollut myös tosi rankkaa monesta syystä jo monta vuotta, että jos sitä sitten olisikin aikaa levätä ja pitää huolta itsestä, ja olla 100 lasissa äiti lapsille silloin kun heidän kanssaan olisin.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:19"]
[/quote]
Kyllä mä voin sanoa, että taloa, josta on mun nimissä 95% ei myydä alihintaan. En toki voi pakottaa miestä joustamaan niin, että me voisimme tähän jäädä, mutta ei mun myöskään ole pakko suostua myymään tätä ensimmäiselle tarjoajalle.
Ja elarit meistä tulee jompi kumpi maksamaan, se kai nyt on aivan selvää.
[/quote]Jos sinä hankaloitat talon myyntiä, mies voi hakea yhteisomistuksen purkua, ja silloin sinulla ei ole sananvaltaa myyntiasiassa. Eli ei, sinä et sanele ehtoja yksin.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:20"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:14"]
Esim. yhtä ainoaa työmatkaa ( tällä hetkellä reissaa kuukausittain) en tule hänelle mahdollistamaan, vaan hän saa sitten kantaa vastuun lapsistaan kokonaan ( kuten mäkin olisin valmis tekemään), vaihtamaan työnkuvansa jne.
[/quote]
Tämä pisti silmään, lapset ovat myös sinun lapsiasi. Jos mies lähtee työmatkalle, lapset siis joutuvat muualle hoitoon, koska oma äiti ei huoli heitä. Tässä kohtaa ei todellakaan toteudu lasten etu.
Olet ymmärrettävästi katkera, mutta älä kosta sitä lapsillesi.
[/quote]
Tätä mä olen paljon miettinyt. Oikeasti se on niin, että jos mies haluaisi pitää nykyisen työnkuvansa, meidän ainoa vaihtoehto olisi vuoroviikkovanhemmuus, jossa siinäkin mä joutuisin koko ajan joustamaan, koska miehelle saattaa tulla äkkilähtö reissuun koska vaan. Mutta kun mä en vaan oikeasti aio suostua siihen. Olen sitten suosiolla itsekäs äiti.
Kuten sanoin, mä olen valmis yh:ksi, ja todellakin mies saisi tavata lapsiaan miten paljon haluaa, joten miksi ihmeessä mies haluaisi yh:ksi, jos ei sitten sitä yh:n vastuuta haluaisi? Onko todella niin, että MÄ olisin siinä tilanteessa se itsekäs tyyppi, jos mies ryhtyisi yh:ksi, mutta kuvittelisi voivansa jatkaa elämäänsä kuten ennenkin? Koska en mä ainakaan omalla kohdallani edes kuvittele sellaista.
-ap
Oletteko naimisissa?
Jos olette, onko teillä avioehtoa?
eipä ihme että mies on löytänyt uuden...
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:28"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:19"] No sinähän et päätä noita raha-asioita yksin, joten et voi sanella mitään vaihtoehtoja. [/quote] Kyllä mä voin sanoa, että taloa, josta on mun nimissä 95% ei myydä alihintaan. En toki voi pakottaa miestä joustamaan niin, että me voisimme tähän jäädä, mutta ei mun myöskään ole pakko suostua myymään tätä ensimmäiselle tarjoajalle. Ja elarit meistä tulee jompi kumpi maksamaan, se kai nyt on aivan selvää. [/quote]Jos sinä hankaloitat talon myyntiä, mies voi hakea yhteisomistuksen purkua, ja silloin sinulla ei ole sananvaltaa myyntiasiassa. Eli ei, sinä et sanele ehtoja yksin.
[/quote]
No sitten hakee. Sitten riidellään pitkään ja hartaasti kaikesta, jos hän sille tielle haluaa lähteä. Taloudellisesti hän ei tule siitä mitään hyötymään. Ja enköhän mä tuossa ajassa ole jo onnistunut hankkimaan hänelle sen 5% osuuden talon arvosta.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:30"]
Oletteko naimisissa?
Jos olette, onko teillä avioehtoa?
[/quote]
Emme ole naimisissa, yhteiseloa takana 12 vuotta. Kuten sanottu, talo on 95% mun nimissä, miehen nimissä muuta omaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:32"]
[/quote]
No ei niin.
-Ap
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:32"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:28"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:19"] No sinähän et päätä noita raha-asioita yksin, joten et voi sanella mitään vaihtoehtoja. [/quote] Kyllä mä voin sanoa, että taloa, josta on mun nimissä 95% ei myydä alihintaan. En toki voi pakottaa miestä joustamaan niin, että me voisimme tähän jäädä, mutta ei mun myöskään ole pakko suostua myymään tätä ensimmäiselle tarjoajalle. Ja elarit meistä tulee jompi kumpi maksamaan, se kai nyt on aivan selvää. [/quote]Jos sinä hankaloitat talon myyntiä, mies voi hakea yhteisomistuksen purkua, ja silloin sinulla ei ole sananvaltaa myyntiasiassa. Eli ei, sinä et sanele ehtoja yksin.
[/quote]
No sitten hakee. Sitten riidellään pitkään ja hartaasti kaikesta, jos hän sille tielle haluaa lähteä. Taloudellisesti hän ei tule siitä mitään hyötymään. Ja enköhän mä tuossa ajassa ole jo onnistunut hankkimaan hänelle sen 5% osuuden talon arvosta.
[/quote]Aivan. Eli sun toimintasuunnitelmasi on yhtä tyhjän kanssa. Kuvittelet että voit vain sanella ehtoja ja tehdä mitä tahdot mutta ei se niin toimi.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:32"]
[/quote]
Ja sinä hymyilet sievästi, kun paljastuu pettäminen ja ukkos esittelee salarakkaansa?
Muuten ihan hyvältä kuulostaa, mutta otatko oikeasti riskin että mies todella haluaakin lähivanhemmaksi? Toi olis nimittäin mulle sellainen asia, että en edes rahaa vastaan lapseni lähivanhemmudesta itse luopuisi. Ja koskaan ei kannata ehdottaa mitään, mihin ei todellisuudessa olisi valmis - ellei sitten olisi satavarma että toinen ei sitä hyväksyisi muutenkaan. Meillä mies suostuisi todennäköisesti ihan mukisematta 1-vaihtoehtoon, eli että minä saisin enemmän rahaa, mutta vastaisin myös lapsesta.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:36"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:32"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:28"] [quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:19"] No sinähän et päätä noita raha-asioita yksin, joten et voi sanella mitään vaihtoehtoja. [/quote] Kyllä mä voin sanoa, että taloa, josta on mun nimissä 95% ei myydä alihintaan. En toki voi pakottaa miestä joustamaan niin, että me voisimme tähän jäädä, mutta ei mun myöskään ole pakko suostua myymään tätä ensimmäiselle tarjoajalle. Ja elarit meistä tulee jompi kumpi maksamaan, se kai nyt on aivan selvää. [/quote]Jos sinä hankaloitat talon myyntiä, mies voi hakea yhteisomistuksen purkua, ja silloin sinulla ei ole sananvaltaa myyntiasiassa. Eli ei, sinä et sanele ehtoja yksin. [/quote] No sitten hakee. Sitten riidellään pitkään ja hartaasti kaikesta, jos hän sille tielle haluaa lähteä. Taloudellisesti hän ei tule siitä mitään hyötymään. Ja enköhän mä tuossa ajassa ole jo onnistunut hankkimaan hänelle sen 5% osuuden talon arvosta. [/quote]Aivan. Eli sun toimintasuunnitelmasi on yhtä tyhjän kanssa. Kuvittelet että voit vain sanella ehtoja ja tehdä mitä tahdot mutta ei se niin toimi.
[/quote]
Kerrohan nyt oikein tarkasti vielä, mikä noissa mun suunnitelmissani ei tule toimimaan? Joku taho pakottaa meidät yhteishuoltajuuteen pyssyn kanssa? Tai sama tyyppi tulee pyssyn kanssa pakottamaan mut hoitamaan lapsia miehen reissujen ajan, jos miehestä tulee yh? Koska mulle itselleni on selvää, että jos ryhdy yh:ksi, olen valmis kantamaan kaiken vastuun, jos mies vaikka haluaa muuttaa ulkomaille tms.
Jos sua nyt noin kovin ahdistaa nuo taloomme liittyvät kysymykset, niin ei, en voi estää miestäni hakemasta yhteisomistamisen purkua, jos hän niin haluaisi tehdä. Tosin siinäkin on sellaiset seikat, että sitä ei tehdä niin, että se vahingoittaa toisen omistajan etua, eli edelleenkään taloa ei myytäisi ensimmäiselle vastaantulijalle, vaan kyllä siitä pitäisi saada ihan käypä hinta. Tarkistettu on lakimieheltä.
-ap
Meillä on tilanne se, että miehellä ei ollut suhdetta, mutta jäi kiinni pettämisestä (yksi kerta) tuntemattoman naisen kanssa. Olin heittämässä miestä pihalle ja laittamassa avioeroa vireille. Sanoin miehelle, että koska meidän avioliitto on sun mielestä niin huono niin nyt pistetään ero vireille. Sinä pääset naiskentelemaan oikein kunnolla uusia naisia vaikka joka päivä ja minä pääsen sinun kaltaisestasi idiootista eroon. Win-Win tilanne siis molemmille.
Ehdotin miehelle AP:n vaihtoehtoa nro 1. Olisin siis ollut valmis ottamaan velkaisen omakotitalon itselleni ja täyden vastuun kolmesta lapsestamme, kunhan vaan lapsilla olisi säilynyt koti, koulu, kaveripiiri ja harrastuspiirit muuttumattomina. Ensin mies suostui siihen suullisesti, mutta kun huomasi, että talomme onkin yli 100 000 euroa arvokkaampi kuin ostohetkellä (uudehko talo pääkaupunkiseudulla, alueellamme hinnat ovat nousseet tosi paljon ja kauppa käy koska alue on haluttu) niin perui lupauksensa. Sanoi, että ei halua avioeroa, ei halua kärsiä taloudellista tappiota ja haluaakin jatkaa mun kanssa avioliittoa. WTF? Tosi kivaa huomata kelpaavansa ukolle siksi, että mies ei halua menettää elintasoaan. Arvatkaa kuinka paljon rakastan sitä? :) No kyllähän se nyt ruikuttaa katuvansa pettämistään ja kuulemma tajuaa nyt kuinka ihana vaimo olen ja lässynlää.
Eli tuli miehelle jänöpupu pöksyyn, kun tajusi mitä ero tarkoittaisi oikeasti, selvitimme yhdessä mitä ero tarkoittaa käytännössä. Miehen uusi elämä: Etä-isä pienessä vuokrakerrostalokaksiossa ja näkee lapsia joka toinen viikonloppu, lisäksi elareiden maksua minulle noin 700 eur/kk sekä muita lasten kuluja lupasi maksaa(ei voisi ostaa omaa asuntoa, koska elareiden jälkeen muut pakolliset kulut niin suuret että ei saa sopivaa lainaa, kun yhden ihmisen tuloilla ei vaan pötkitä kovin pitkälle). Nykyinen avioliitto kanssani: 400 neliön uusi omakotitalo lähellä merta, saa nahdä lapsia joka päivä ja kahden aikuisen tulot käytettävissä elämiseen.
Nyt siis vaimo eli minä aloinkin kiinnostaa ja meidän avioliitto on kuulemma niiiiiin hyvä ja kaiken kestävä. No just joo. No miksikö en pistänyt eroa vireille? Ei kai minun ja lasten tarvitse lähteä omasta kodistamme, jos mies sattuu olemaan idari. Olkoon nyt tuossa meidän kanssa asumassa ja maksakoon tämän perheen laskuja. Mun elämä on paljon helpompaa, kun miehen liksalla voi myös maksaa laskuja. Miehen nettopalkka on kuitenkin paljon isompi kuin elari, jonka se olis joutunut maksamaan mulle. Hyöty miehestä on nykyisellään suurempi kuin haitta :)
Mä olen tehnyt itse suunnitelman, että jos meille tulee ero josain vaiheessa niin mä olen lähivanhempi. En ikinä suistuisi siihen, että mies olisi lähivanhempi tai viikko-viikko systeemiin. Lapset ovat mun elämäni ainoa valo nykyään ja olen päättänyt pitää niihin niin hyvät välit, että lapset automaattisesti valitsevat minut isänsä edelle. Ja lisäksi aion kertoa mahdollisessa erossa lapsille rehellisesti eron syyn : isä ei ymmärtänyt, että kun ollaan naimisissa niin silloin ei kuulu seurustella vieraiden naisten kanssa (eli lapsetkin tajuavat että eron syy oli isä, ovat jo kaikki ala-asteella eli ymmärtävät asioita). Mies saa tavata lapsia sen tavallisen joka toinen viikonloppu. Lisäksi saa maksaa sen 700 eur/kk elareita ja puolet harrastuskuluista ja matkat isäviikonloppuihin sekä muut isäviikonloppujen kulut (isän kämpälle lasten omat vaihtovaatteet, lelut, luistimet, sukset, uimahallimaksut jne). Siinä on sitten uudet äitipuolet ihmeissään kun isännän lähes kaikki fyrkka valuu minulle eli ex-rouvalle ja lapsille. Mahtaa olla kivaa olla äitipuolena :)
Ja ei, en tunne sääliä enkä sympatiaa miestä kohtaa. Sitä tarjoan mitä tilasi. Nauttikoon sitten siitä.