Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minut valtasi hassu tunne: tyttäreni (14-vuotias) haluaa käyttää tietokonetta mahdollisimman vähän, somea ei ollenkaan

Vierailija
16.09.2021 |

Kännykkää hän ei tahtoisi omistaa ollenkaan, mutta me vanhempina vaadimme, että hänellä on sellainen, jonka tyttö tosin halusi tavallisena kapulana (ei älypuhelin). Hän sanoo, että hän haluaa elää elämänsä mahdollisimman pitkälle ihmisten parissa, ei koneiden kautta. (Minusta taitaa nyt sitten tulla perheen suurin 'someilija'.)

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko syrjäytyvä kilttityttö

Vierailija
2/36 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat yleensä älykkäämpiä ja viisaampia kuin vanhempansa. Ota oppia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Digitalisaatio on pitkälti teennäistä. Hyvin pärjättäisiin ilmankin. Ei ihminen sen puutteeseen kuolisi. Ja digitalisaation haittapuolista ja uhista ei todellakaan puhuta julkisesti tarpeeksi paljon: ainoastaan lähinnä virusturvan puutteista ja silloinkin käyttäjää syyllistäen.

Vierailija
4/36 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsethan aina kapinoi vanhempiaan vastaan. Pukeuduin töihin hyvin epämuodollisesti. Niin mitä mun tytär tekikään? Halusi mennä kouluun jakkupuvussa!

Vierailija
5/36 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just kun mä opin vasta somettamaan. Tik tok -videota en osaa edes vielä tehdä.

:(

Mummo

Vierailija
6/36 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on vaan fiksua.

Some on tiedustelupalveluiden nerokas tapa saada meidät vakoilemaan itseämme. Raportoimme itse sosiaaliset verkostomme, lähetämme itse valokuvat kuvantunnistuksen pohjaksi yms.. Ei enää tarvi kuunnella puhelimia tai seurata tyyppejä, vaan kaikki vakoilevat vapaaehtoisesti itseään. Reaaliaikaisen paikkaseurannan saa kännykästä (se paikantaa itsensä tukiasemien vaimennusten kautta koko ajan, vaikka GPS olisi poissa käytöstä) ja valtiollinen toimija voi sen mikrofonin/kameran kautta seurata.

Signal on ihan kätevä viestittelyyn, sitä käytän kaikesta huolimatta, mutta naamakirjassa en ole koskaan ollut enkä tule olemaan. Jos olisi pakko olla, käyttäisin VKta. Kännykkää kannan mukana, sen hyödyt myös ovat suuremmat kuin haitat.

Olen tietojenkäsittelyteorian korkeamman akateemisen tutkinnon omaava ja alalla töissä, eli väitän ymmärtäväni tuosta jotain. Kannattaa lukea Edward Snowdenin kirja, se on mielestäni teknisesti mahdollinen ja kertoo miten mm. Dell on mukana kuviossa.

Vierailija
7/36 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä seurataan ... Ehkä enemmän kuin osaamme kuvitellakaan ...

Vierailija
8/36 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

She's a smart cookie.

Vierailija
9/36 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu tyttö, tuli jotenkin parempi mieli tästä. Itse roikun koneella aivan liikaa.

Vierailija
10/36 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla aivoillaan ajatteleva nuori. Ole ylpeä. Opeta vielä lukemaan sanomalehtiä, niin pärjää koulussa ja somehälmöjä vastaan tiedon tasossa joka alalla.

Vierailija
11/36 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan usko tätä. Tai sitten tyttö on syrjäytynyt kaveripiiristä.

Minulla on oikeasti 14-vuotias tytär ja ihan jo kouluasioiden hoitamiseksi on pakko olla älypuhelin. Mm. luokan ryhmä whatsappissa. Wilmaakin pitää seurata monta kertaa päivässä.

Vierailija
12/36 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopajoo. Mistä se katsoo läksyt, koealueet, liikkavarusteet, lukkarin, tiedotteet... Kantaa läppäriä koulussa?

Vierailija
13/36 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän sä ap luulet. Välttelee sun nähden somettamista koska matsku ei ole 14v silmille sopivaa. Siellä sitä groomataan pikku partyja varten täyttä vauhtia vaikka vähän alkaa olla jo turhan wanha.

Vierailija
14/36 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän sitten varmaan elää mummojen kanssa koska muita ihmisiä ei siellä somen ulkopuolella ole. Eikä hänellä taida olla edes harrastuksia, niidenkin tiedotukseen tarvii kyllä nettiyhteyden, jopa somen.

Vierailija
15/36 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu tyttö. Pääsisinpä takaisin lapsuuteen, kun mm. edes värinäytöllisiä kännyköitä ei ollut, ja ei ollut wilmaa, vaan reissuvihko.

Vierailija
16/36 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa valitettavasti siltä, että on syrjäytymässä. Nykyaikana some ja netti on niin elimellinen osa nuorisokulttuuria, että siitä poikkeaminen kertoo ettei sopeudu. En nyt kannustaisi tuollaiseen eristäytymiseen, koska emme elä kasarilla. Vanhempien ei pidä arvioida nuorien toimia omien silmälasiensa läpi, vaan siinä kontekstissa, jossa se nuori elää.

Sanoisin, että somea ja nettiä voi käyttää järki päässä ja harkitusti. Mutta eristäytyminen sieltä ei ole välttämättä kovinkaan järkevää. 

Vierailija
17/36 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksu tyttö. Pääsisinpä takaisin lapsuuteen, kun mm. edes värinäytöllisiä kännyköitä ei ollut, ja ei ollut wilmaa, vaan reissuvihko.

Mutta kun et pääse ja on elettävä tässä ajassa ja sen säännöillä. Kuten tuon lapsen.

Vierailija
18/36 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap keksi sitten hauskan tarinan. Oikeasti yläkoululaisella on pakko olla nykypäivänä älypuhelin tai ainakin joku vempain jolla pääsee nettiin koulupäivän aikanakin.

Vierailija
19/36 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopajoo. Mistä se katsoo läksyt, koealueet, liikkavarusteet, lukkarin, tiedotteet... Kantaa läppäriä koulussa?

Meidän 14v katsoo nuo edellisenä iltana kotona, ei wilmassa ole mitään sellaista tietoa mikä tarvitaan kyseisen päivän aikana heti.

Vierailija
20/36 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on vaan fiksua.

Some on tiedustelupalveluiden nerokas tapa saada meidät vakoilemaan itseämme. Raportoimme itse sosiaaliset verkostomme, lähetämme itse valokuvat kuvantunnistuksen pohjaksi yms.. Ei enää tarvi kuunnella puhelimia tai seurata tyyppejä, vaan kaikki vakoilevat vapaaehtoisesti itseään. Reaaliaikaisen paikkaseurannan saa kännykästä (se paikantaa itsensä tukiasemien vaimennusten kautta koko ajan, vaikka GPS olisi poissa käytöstä) ja valtiollinen toimija voi sen mikrofonin/kameran kautta seurata.

Signal on ihan kätevä viestittelyyn, sitä käytän kaikesta huolimatta, mutta naamakirjassa en ole koskaan ollut enkä tule olemaan. Jos olisi pakko olla, käyttäisin VKta. Kännykkää kannan mukana, sen hyödyt myös ovat suuremmat kuin haitat.

Olen tietojenkäsittelyteorian korkeamman akateemisen tutkinnon omaava ja alalla töissä, eli väitän ymmärtäväni tuosta jotain. Kannattaa lukea Edward Snowdenin kirja, se on mielestäni teknisesti mahdollinen ja kertoo miten mm. Dell on mukana kuviossa.

Olen ihmetellyt, kun kännykkä aina kyselee "mitä pidit paikasta se ja se? Kerro muille" en todellakaan rupea omalla ajallani ja ilmaiseksi näpyttelemään arvosteluja ja kuvauksia, vaikka siinä ei kauan menisikään. Joillekinhan se rahallinen hyöty ilmaiseksi annettavasta informaatiosta menee, ja ihmiset ovat niin hölmöjä, että hyvää hyvyyttään auttavat. Jos jokaisesta arvostelusta lähetettäisiin vaikka 50 sentin palkkio, niin asia olisi aivan eri.

Vähän sama juttu, kun kerran kampaajalla ostamani KALLIIN työn jälkeen pyydettiin valokuvattavaksi liikkeessä, että yritys saa instaan mainokseksi useita kuvia ja lyhyitä videoita ! uusista hiuksista. Olin niin hämmentynyt että suostuin tuohon, olisi pitänyt sanoa että missä mun alennus on, jos hiusmallinakin suostun olemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän