Hoitajat ja lääkärit, mitä mieltä olette uudesta Syke ohjelmasta?
Tännän se alkaa! Paljon on mainostettu ohjelmaa ja puhuttu, että olisi hyvinkin todenmukainen ja faktat kunnossa. Itselläni ainakin odotukset korkealla.
Kommentit (814)
Minulla on sairaus joka oirehtii muun muassa massiivisina verenpurkautumina. Tk-lääkäri ja hoitsu yrittivät leipoa minusta perheväkivallan uhria erityisesti sen jälkeen kun löin vahingossa pääni yhteen esikoisen kanssa ja puoli päätä oli mustana ja turvoksissa. Myös polvet olivat kontallaan pukemisesta mustat. Lopulta sain lähetteen psykiatrille joka puolestaan totesi ettei voi auttaa minua koska en myöntänyt puolisoni hakkaavan astalolla jalkojani jne. Miksi olisin myöntänyt jotain mikä ei pitänyt paikkaansa?
Kiitos sille Holopais-tyyppiselle nuorelle terveyskeskuksessa kesätöissä olleelle lääkärille minä pääsin oikeisiin kokeisiin ja minut lähetettiin kipin kapin yliopistosairaalaan saamaan hoitoa ja loppuiän kestävän lääkityksen. Satuin hänen pakeilleen aivan tavallisen keuhkoputkentulehduksen vuoksi ja hän teki tarkkoja havaintoja todella nopeasti. Vieläkin hämmästyttää kuinka ihmeessä nuori ihminen saattoikin osata epäillä harvinaista sairautta ja dg olikin se. Uskonpa tuon tosielämän Holopaisen auttavan urallaan vielä lukemattomia ihmisiä minun lisäkseni.
Kyllä lääkärin pitää uskaltaa olla lääkäri ja seurustelu-upseerit ovat asia erikseen. Minulla kun ei ole vielä ikinä ollut tarvetta lähteä hakemaan seuraa tai ajankulua sairaalasta.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 10:29"]
Ihan äärettömän koskettava tuo Sykkeen viimeisin jakso. En usko että on mitenkään tavatonta nykyisessä kiireisessä yhteiskunnassa jossa ihmiset työnnetään sairaaloihin kuolemaan yksin tai siis vain hoitohenkilökunnan hyvästellessä. Näitä on paljon.
Omakohtainen kokemukseni parin vuoden takaa; Syöpään kuoleva äitini istumassa sairaalasängyn laidalla laihana ja kalpeana ilman tukkaa...kyseli ääneen, mahtaakohan velipoika päästä paikalle ja ehtiiköhän se tänään ja siellä varmasti niin huono ajokeli että siksi tuleminen viivästyy. Tiesin että veljeäni ei voisi vähempää kiinnostaa äiti ja äidin sairaus ja tuntui niin pahalta kun toinen pieni, heikko odotti, odotti ja odotti...:(
Lopulta kun äiti oli jo saattohoidossa, soitin tulikivenkatkuisen puhelun (ihan kuin tuo Marleenakin sarjassa) että jos nyt v*ttu kiinnostaa nähdä oma äiti vielä hengissä, ole hyvä ja valu paikalle, TÄNÄÄN!! Ihme kyllä, tuli...muutaman tunnin päästä siitä äiti nukkui pois...
[/quote]
Oikein teit!
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 20:37"]
Minulla on sairaus joka oirehtii muun muassa massiivisina verenpurkautumina. Tk-lääkäri ja hoitsu yrittivät leipoa minusta perheväkivallan uhria erityisesti sen jälkeen kun löin vahingossa pääni yhteen esikoisen kanssa ja puoli päätä oli mustana ja turvoksissa. Myös polvet olivat kontallaan pukemisesta mustat. Lopulta sain lähetteen psykiatrille joka puolestaan totesi ettei voi auttaa minua koska en myöntänyt puolisoni hakkaavan astalolla jalkojani jne. Miksi olisin myöntänyt jotain mikä ei pitänyt paikkaansa?
Kiitos sille Holopais-tyyppiselle nuorelle terveyskeskuksessa kesätöissä olleelle lääkärille minä pääsin oikeisiin kokeisiin ja minut lähetettiin kipin kapin yliopistosairaalaan saamaan hoitoa ja loppuiän kestävän lääkityksen. Satuin hänen pakeilleen aivan tavallisen keuhkoputkentulehduksen vuoksi ja hän teki tarkkoja havaintoja todella nopeasti. Vieläkin hämmästyttää kuinka ihmeessä nuori ihminen saattoikin osata epäillä harvinaista sairautta ja dg olikin se. Uskonpa tuon tosielämän Holopaisen auttavan urallaan vielä lukemattomia ihmisiä minun lisäkseni.
Kyllä lääkärin pitää uskaltaa olla lääkäri ja seurustelu-upseerit ovat asia erikseen. Minulla kun ei ole vielä ikinä ollut tarvetta lähteä hakemaan seuraa tai ajankulua sairaalasta.
[/quote]
Onko sulla von Willebrandin tauti? Sitä mä ainakin ekana epäilisin. Monista lapsistakin on tehty lastensuojeluilmoituksi, kun vanhemmat muka pahoinpitelevät, vaikka todellinen syy on ollut verenvuototauti, jolloin jo pelkästä nostelusta ja konttaamisesta voi saada hirveät mustelmat. Voisin kuvitella, miten ikävältä tuntuisi, jos tuollainen tilanne tulisi omalle kohdalle. Etenkin, jos olisi osaamatonta hoitohenkilökuntaa, joka ei edes uskoisi.
T. Lääkisopiskelija
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 20:37"]
[/quote]
Onko sulla von Willebrandin tauti? Sitä mä ainakin ekana epäilisin. Monista lapsistakin on tehty lastensuojeluilmoituksi, kun vanhemmat muka pahoinpitelevät, vaikka todellinen syy on ollut verenvuototauti, jolloin jo pelkästä nostelusta ja konttaamisesta voi saada hirveät mustelmat. Voisin kuvitella, miten ikävältä tuntuisi, jos tuollainen tilanne tulisi omalle kohdalle. Etenkin, jos olisi osaamatonta hoitohenkilökuntaa, joka ei edes uskoisi.
T. Lääkisopiskelija
[/quote]
Jep, oikein arvasit! Edes synnytyksen aiheuttamasta pahasta anemiasta ei tajuttu asiaa.
Näyttelikö sen Holopaista näytelleen tyypin omat vanhemmat sen Holopaisen vanhempia..?? Kun Holopaisen näyttelijän sukunimi on Niemi ja sen vanhempia näytelleidenkin sukunimi näkyi olevan Niemi, molempien.
Sarjassahan on aika veikeä castaus. Esimerkiksi radiojuontaja Jaajo Linnonmaa sinä yhtenä ambulanssikuskina ja nyt jossain näistä ennakkojaksoista oli toimittaja Jan Erola psykiatrina. Eikä Kaarina Hazardkaan nyt juuri ole näytellyt kuin siinä Liian paksu perhoseksi -leffassa yli 10 vuotta sitten ja nyt näytteli sitä Marleenan psykoterapeuttia.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:56"]
Huvittavaa, kun ekojen jaksojen jälkeen kaikki haukkui Holopaista, että "Tyypillinen lääkäri" ja nyt se on yhtäkkiä kaikkien mielestä ihana... Ehkä niillä oikeankin elämän tunteettomilta vaikuttavilla lääkäreillä on siellä taustalla muutakin kuin kusta päässä. Minusta Holopainen vaikuttaa oikein hyvältä lääkäriltä: Taitava, hyvä ongelmanratkaisukyky, sanoo asiat suoraan. Ei lääkäri voi olla samaan aikaan lääkäri, kaveri, psykologi... Osaaminen ja asiallinen käytös on tärkeintä.
[/quote]
Ikinä en ole Holopaista haukkunut!
Ah, Max. Nyt kun sai valloituksensa vietyä maaliin, taisi lopahtaa kiinnostus koko Johanna-kuvioon niin hänellä kuin myös minulla katsojana. Tuo jahtaamisvaihe sai perhoset vatsanpohjalle, mutta mun mielestä nuo eivät luonteeltaan sovi yhteen pariskuntana. Ja Max onkin jo seuraavan haasteen, eli Iiriksen kimpussa - näiden kahden välillä voisi tuota jännitettä riittääkin katsojien iloksi. Mutta itse en kyllä Maxissa mitään narsistia näe, vaan hän vain vaikuttaa saavan kicksinsä tuosta valloittamisesta ja mahdottomien tavoittelusta - tiedän tunteen. Eli seuraavia jaksoja odotellaan jo kuumeisesti!
Ja täytyy kyllä todeta, että mä en kyllä tuossa Holopaisessa näe yhtään mitään kiehtovaa, enkä toivoisi moista lääkärikseni. Siis eihän se edes "puhu suoraan" vaan töksäyttää diagnoosinsa lääketieteellisin termein, jotka ei maallikolle sano yhtään mitään. Harvemmin perusvastaanotolla hoitajaa on mukana pehmentämässä laskua ja selittämässä, mitä lääkäri mahtoi tarkoittaa.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 03:24"]
Eikä mitä, onko siellä nyt 5 jaksoa ennokossa?? Hirveät tappelut nyt itseni kanssa että menenkö nukkumaan ja katson rauhassa hiljaa ettei tarvitse odottaa kauaa uusia jaksoja vai imaisenko kaikki kerralla... Hyvä nyt kuitenkin että joku kuuli mun valituksen siitä miten kamalaa on venata aina viikko kerrallaan tätä sarjaa :D
[/quote] Eilen samaa pohdin, ja päädyin jälkimmäiseen, imaisin kaikki kerralla. Syke -maraton, keskellä yötä. Nyt kyllä hiukan harmittaa että menin ne jo kaikki katsomaan, pitkä aika odottaa jatkoa! Höh!
En ymmärrä miten ne hoitajat ja muut eivät näe sitä Holopaisen aspergeriä?
Itse olen samanlainen, no en noin paha killjoy. "Tuon pitkä päivä?" Jutun tyyppisesti :-)
Minusta se kohtaus Holopaisen kotona ei toiminut.
Itse en kyllä pidä maxin kaltaisista miehistä, Ilmari ja se työterveyslääkäri enemmän omaan makuun.
Ensimmäiset 10 jaksoa olivat Joona Tenan ohjaamia, nämä uudet ovat Aleksi Mäkelän.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 09:05"]
Mun mielestä taas toni on ajatellut järkevästi, jos aikovat tehdä vielä lisää lapsia niin nyt olisi hyvä "rako". Johannalla olisi aikaa lukea lääkikseen Sveitsissä olon ajan kun on lastenhoitajakin ja samalla saisivat mukavan summan rahaa säästöön!
Nii-ih! Tässäpä onkin se ongelma: Toni on ajatellut ja suunnitellut koko kuvion kysymättä Johannalta aivan kuin Johanna olisi lapsi, jolta kysymättä näin suuren elämänmuutoksen voi valmistella ja sitten vain marssittaa seinäruusuna tulevan työnantajan eteen aivan kuin asia olisi jo päätetty ja Johanna siihen ilman muuta suostuisi.
[/quote]
Hetken epäilin että olen katsonut väärää sarjaa, mutta eikä olisi ollut outoa ja paheksuttava jos Toni ei olisi ottanut Johannaa mukaan Sveitsiin tapaamaan siinä vaiheessa vielä mahdollista työnantajaansa.
Ja eikö Johanna ollut se joka ilmoitti Tonille että laitetaan talo vuokralle ja eikö Johanna sanonut Ada casen jälkeen sen olleen viimeinen piste ja haluaa lähteä. Ymmärtääkseni Johanna oli se joka nimenomaan sai miettimisaikaa mutta kikkaili asian kanssa joka johti siihen Tonin oli pakko lähteä yksin
Kyllähän Toni lapsellisesti reagoi kun Johanna ilmoittikin yhtäkkiä että ei lähdekään, mutta en ymmärrä miten joku voi nähdä niin että Toni on se pahis mistä kaikki johtuu.
[/quote]
Kyllähän Toni lapsellisesti reagoi kun Johanna ilmoittikin yhtäkkiä että ei lähdekään, mutta en ymmärrä miten joku voi nähdä niin että Toni on se pahis mistä kaikki johtuu.
[/quote]
Kaipa se molemmista johtuu, kuten yleensäkin ihmissuhteissa, mutta mielestäni siis Johannan käytös on myös ymmärrettävä reaktio Tonin käytökseen.
Käsittämättömintä on se, että johanna vain avoimesti kismailee työpaikan käytävillä, vaikka on naimisissa :D miettikää nyt! Ja se adan tapaaminenkin.. mitäs sitten kun ada kertoo isille?
Montako kuukautta Toni ehti olla poissa?
Max ei varmaan pidemmän päälle halua kenestäkään hoitsusta vakavampaa. Varmaan tulee panemaan myös Iiriksen kanssa tai ainakin kovin yrittää. Ei tuu kestämään Maxin ja Johanna juttu, mutta Ilmarin ja Marlenan sen sijaan varmaan kestää.
Kukaan ei muista, että Holle pystyy myös eläytymään. Kun se leikkasi sitä suolikuolionaista se oli sitä mieltä, ettei potilasta kannata herättää, koska tällä on joka tapauksessa vain pari tuntia elinaikaa. Ja se ymmärtää väistää hankalia sosiaalisia tilanteita, kuten siinäkin tapauksessa omaisten kohtaamista. Ei se siis ehkä olekaan asperger.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 21:08"]
Max on niin komea.
[/quote]
no hyi, eikä ole. Kauhea narsissi.
Onko narsisseja muunkin värisiä?
Huvittavaa, kun ekojen jaksojen jälkeen kaikki haukkui Holopaista, että "Tyypillinen lääkäri" ja nyt se on yhtäkkiä kaikkien mielestä ihana... Ehkä niillä oikeankin elämän tunteettomilta vaikuttavilla lääkäreillä on siellä taustalla muutakin kuin kusta päässä. Minusta Holopainen vaikuttaa oikein hyvältä lääkäriltä: Taitava, hyvä ongelmanratkaisukyky, sanoo asiat suoraan. Ei lääkäri voi olla samaan aikaan lääkäri, kaveri, psykologi... Osaaminen ja asiallinen käytös on tärkeintä.