hyväksi käyttävä ystävä?
Minulla on ystävä joka on kanssani samassa työpaikassa mutta tienaa minua enemmän (ilta- ja yövuorojen lisien takia, itse teen vain päivävuoroa.) Hänellä tuntuu aina olevan rahat loppu, ja pyytää aina minulta lainaa. Lainaan aina jos vain pystyn. Eihän tämä muuten häiritsisi mutta kun tämä on kuukausittaista ja tiedän hänellä olevan paljon pienemmät elinkustannukset. Rahojen loppuminen johtuu typeristä valinnoista, kuten viikottaisesta viihteellä käymisestä (baareilu), kahviloissa ramppaamisesta ja jatkuva shoppailu..
Minusta myös tuntuu ettei häntä kiinnosta minun asiani... :( Olen aina valmiina kuuntelemaan hänen ongelmiaan ja murheitaan. Mutta kun itselläni on tärkeää kerrottavaa tuntuu että hänen asiansa ovat paljon tärkeämpiä hänen mielestään. Esim. Kerroin hänelle raskaudestani jota olin kovasti toivonut, hän komentoi asiaan: "jaa, kiva. Musta tuntuu et mun tarvis tehä taas raskaustesti ku olin sen kaa sillon ja sit unohtu ehkäsy ja ja ja..." eli käänsi koko keskustelun itseensä saman tien :(
Kommentit (4)
Lopeta lainaaminen. Ei tipu. Ei lirise.
Mä vedin puoleeni itsekeskeisiä hyväksikäyttäjiä lapsuudesta lähtien vuosikymmenet. Sitä se kiltteys teettää, kukaan ei arvosta kilttiä ihmistä! Nyt hakattuani päätäni riittävän pitkään seinään olen todellakin oppinut jotain. Heivasin kaikki ne manipuloijat ulos elämästäni. Eipä jäänyt juuri ketään jäljelle, mutta mitä sitten. Mielummin kokonaan ilman kun jatkuvassa mielipahassa. Uusia ystäviä en ole onnistunut hankkimaan, enkä välttämättä edes halua. Ei sitä TOSIYSTÄVYYTTÄ taida olla kuin vaan leffoissa ja lauluissa. No joo, tiedänhän minä niitäkin kaveruksia jotka on erottamattomia jo lapsuudesta asti.. -Joko ne on harvinaislaatuisen onnekkaita tai hyväksyvät ystävyyskriteerit melko vähällä ja kestävät toisiltaan mitä vaan.. Minulle ei riitä mikään "haistapaska-ystävyys" mikä koostuu itsekyydestä ja välinpitämättömyydestä. Aikoinaan olisin antanut -ja annoinkin ystävyydelle kaikkeni, mutta kiittämättömyys on tunnetusti se maailman palkka, ja suoraan sanottuna -en enää edes pidä ihmisistä.
Itse mahdollistat tuollaisen käytöksen lainaamalla aina vaan lisää ja olemalla noin vitun lapanen.
Ps. Hyväksikäyttö on yhdyssana.