Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis antaako joku oikeasti lapsensa nukahtaa itkuunsa!?! :(

Vierailija
29.10.2014 |

Käyttääkö joku ns unikoulua lapselleen? Kammottava ajatus, että joku haluaa pilata oman lapsensa mielenterveyden tuolla menetelmällä. Olen kuullut muutaman tapauksen ja olen järkyttynyt, enkä koskaan tekisi omille lapsilleni niin. Vastaan aina lapseni itkuun ja hätään. Eikö sen järkikin sano, ettei niin pidä menetellä. Miten te muut vanhemmat?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unikoulusta on useita tutkimuksia. Huudatusunikoulua ei nykyisin käytetä. Lapsi oppii nukahtamaan, mutta millä hinnalla. Perusturvallisuus järkkyy lapsena. Käytä omaa päätäsi ja maalaisjärkeä.

Vierailija
22/56 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 12:23"]Minulle hoettiin, että lapsesta tulee läheisriippuvainen ja että lapsi alkaa uhmaiässä käyttää hyväksi sitä, jos vastaan hänen itkuunsa heti. Sairasta. Olen aina vastannut lapsen itkuun heti. Hänestä kasvoi normaali ja itsenäinen koululainen, joka tietää että saa turvaa ja tukea heti pyydettäessä.
[/quote] Meillä sama. Samalla kuitenkin opetin, että jos on joku huoli niin siitä pitää tulla puhumaan. Uhmaiässä lapsi siis saattoi vaan tekoitkeä ja kyllähän sen näki, että huomiota hakee. Opetin, että tuo on väärä tapa hakea huomiota. Nykyään lapsi tulee heti viereen ja sanoo, "mulla on huoli" :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 12:20"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 12:17"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 12:11"]Tutkimusten mukaan yli puolivuotiaan unikoulu (kyllä, myös se huudatusversio) ei ole lapselle haitallinen vaan lisää sekä perheen että lapsen hyvinvointia. Tämän voi lukea Unihiekkaa etsimässä -kirjasta, joka perustuu tutkimustietoon eikä mutuun. https://verkkokauppa.duodecim.fi/6408.html [/quote] Jaa no tämähän selvensi. Hyvää se vaan tekee, jos lapsi itkee yksinään. Se on katsos kuule ihan tutkittu juttu. Omaa päätä ei kannata eikä tarvitse av-mammojen käyttää. Voi näitä järjenjättejä..

[/quote]

Av-mamman oma pää on tietysti luotettavampi ja parempi lähden kuin tieteellisin metodein tehdyt tutkimukset. Koulutustasosi?
[/quote]

:DDD
[/quote]

Onneksi mun lapsi ei ole joutunut tuon tutkimuksen koekaniksi..

Vierailija
24/56 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos jossain on vauva joka osaa jopa ymmärrettävästi sen iltahalin pyytää -itkemällä jos ei muuten- niin kyllä se on sen äidin(/isän) tehtävä se iltahali antaa, vaikka sadannenkin kerran. Jos ihmisellä luontaiset vaistot toimisivat kaikilla ei tarvitsisi tästäkään kinata. Osa voi oppia kirjasta ja toki varmaan parempi sekin kun ei mitään. Psykologian teokset ovat paljon avartavampia kuin kaikenmaailman kasvatusoppaat joita pääsee melkein kuka tahansa rustailemaan.

Vierailija
25/56 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puolisolla on 3 lasta edellisestä liitosta . Hän antanut huutaa heille jopa 3tuntia. Siis näin hän kertoi minulle.
Kun meille syntyi vauvamme hän yritti tehdä saman tempun.
Ei onnistunut. Minä raivosin aivan hulluksi. Minun lastani en anna kiusata.

Vierailija
26/56 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hyväksy vauvan "huudatusta" eli että jätetään yksin itkemään. Silti nyt kolmannen lapseni kohdalla olen oppinut että tämä kyseinen lapsi päästää pari huudahdusta juuri ennen kuin nukahtaa. Näin tapahtuu ihan sama mihin vauva nukahtaa. Eli en todella ryntää ensimmäisestä äännähdyksestä illalla rauhoittelemaan vauvaa vaan vasta sitten jos oikeasti itkee. Nuo huudahdukset kuulostavat kaikkien muiden mielestä itkulta, mutta olen itse jo oppinut erottamaan milloin on kyse itkusta ja milloin unihuutelusta.

Vierailija
27/56 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on toimittu niin, että lapsi vietiin omaan sänkyynsä, peiteltiin, suukoteltiin ja toivotettiin hyvät yöt. Pieneen kitinään/lievään itkeskelyyn ei reagoitu, unentuloitkuun käytiin vieressä, siliteltiin tai annettiin tutti ja kunnon itkusta otettiin syliin. Yöllä lapsen herätessä pyrittiin antamaan mahdollisuus lapsen rauhoittaa itsensä uudelleen uneen ja jos ei onnistunut, eli alkoi itkemään kunnolla, otettiin syliin ja rauhoteltiin. 

Lapset nukkuvat nyt taaperoina rauhassa läpi yön omassa huoneessaan, ovat oikein onnellisia ja normaaleita lapsia. Unikoulu on niin laaja termi, koska kyllähän mekin annoimme lapsen nukahtaa itkuunsa, tai minä käyttäisin termiä itkeskelyyn, mutta en ikimaailmassa antaisi lapseni nukahtaa yksin hätääntyneenä!

Vierailija
28/56 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:56"]Käyttääkö joku ns unikoulua lapselleen? Kammottava ajatus, että joku haluaa pilata oman lapsensa mielenterveyden tuolla menetelmällä. Olen kuullut muutaman tapauksen ja olen järkyttynyt, enkä koskaan tekisi omille lapsilleni niin. Vastaan aina lapseni itkuun ja hätään. Eikö sen järkikin sano, ettei niin pidä menetellä. Miten te muut vanhemmat?
[/quote]

Jos menet heti lepyttelemään aina kun lapsi itkee, se oppii siihen, että saa AINA haluamansa. Sitten ihmetellään kun lapsi raivoaa kaupassa vanhempana kun ei saa kaikkea mitä haluaa

Vierailija
29/56 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:56"]Käyttääkö joku ns unikoulua lapselleen? Kammottava ajatus, että joku haluaa pilata oman lapsensa mielenterveyden tuolla menetelmällä. Olen kuullut muutaman tapauksen ja olen järkyttynyt, enkä koskaan tekisi omille lapsilleni niin. Vastaan aina lapseni itkuun ja hätään. Eikö sen järkikin sano, ettei niin pidä menetellä. Miten te muut vanhemmat?
[/quote]

Jos menet heti lepyttelemään aina kun lapsi itkee, se oppii siihen, että saa AINA haluamansa. Sitten ihmetellään kun lapsi raivoaa kaupassa vanhempana kun ei saa kaikkea mitä haluaa
[/quote]

Et kai oikeasti ole tosissasi?

Vierailija
30/56 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:56"]Käyttääkö joku ns unikoulua lapselleen? Kammottava ajatus, että joku haluaa pilata oman lapsensa mielenterveyden tuolla menetelmällä. Olen kuullut muutaman tapauksen ja olen järkyttynyt, enkä koskaan tekisi omille lapsilleni niin. Vastaan aina lapseni itkuun ja hätään. Eikö sen järkikin sano, ettei niin pidä menetellä. Miten te muut vanhemmat?
[/quote]

[/quote]

Et kai oikeasti ole tosissasi?
[/quote]

olen. Enkä tarkoita sitä kun lapsi itkee nälkää tai että on pissat vaipassa, vaan jos se vaan itkee

Vierailija
31/56 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 12:07"]Veljeni vaimo on tällainen äiti. Lapsi on nyt yli vuoden, mutta alusta asti on siis jätetty vain rattaisiin tai sänkyyn, saattaa huutaa kauankin, mutta ei saa mennä. Sama, jos lapsi herää päiväunilta "liian aikaisin" ja itkee niin ei saa mennä katsomaan. Iltasadun sentään lukevat, mutta muuten lapselle ei anneta mitään huomiota, kun laitetaan sänkyyn.

Itse en tätä tapaa ymmärrä ja tekee pahaa, kun ovat meillä vierailemassa ja hoidan lasta, en ala kuitenkaan toisen kasvatustapaa arvioimaan... Mutta silloin kun veli tai sen vaimo ei ole lähettyvillä niin kyllä vähän aikaa odottelen sängyn vieressä, että lapsella on mukavampi nukahtaa.
[/quote]

Edelleen joillakin on vanhan aikaiset käsitykset voimassa. Jos nyt lohdutat niin se ei i-k-i-n-ä opi nukahtamaan yksin, jos nyt annat tissiä niin aina saat olla antassa, jos nyt opetat sen tähän ja tuohon niin se ei iiiiiiiikinä sitä ja aaaaaina tulee tekemään tätä jne

Vierailija
32/56 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:56"]Käyttääkö joku ns unikoulua lapselleen? Kammottava ajatus, että joku haluaa pilata oman lapsensa mielenterveyden tuolla menetelmällä. Olen kuullut muutaman tapauksen ja olen järkyttynyt, enkä koskaan tekisi omille lapsilleni niin. Vastaan aina lapseni itkuun ja hätään. Eikö sen järkikin sano, ettei niin pidä menetellä. Miten te muut vanhemmat?
[/quote]

[/quote]

tää on just tätä "oppii pahoille tavoille"

Vierailija
33/56 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kiintymyssuhde todistetusti häiriintyy tuollaisesta. Siitä syntyy niitä vältteleviä tai takertuvia ihmisiä. Tsekatkaa toi..

Vierailija
34/56 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yksi lapsi n. 2-vuotiaaksi sellainen että AINA itki ennen nukahtamista, ihan sama oliko sylissä vai missä. Se vain oli jostain syystä hänen tapansa, itki ehkä väsymystä tai jotain mutta ei vain osannut nukahtaa ilman tuota uni-itkua. Varmaan ulkopuolisista saattoi tuntua oudolta ja tuntui minustakin aluksi kun kaksi muuta lasta olivat aina nukahtaneet normaalisti.

Vierailija
35/56 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 12:16"]

Joo meidän naapurit. Nuoripari sai vauvan ja nyt sitä huutoa on kuunneltu yli 2 vuotta. Lasta ei ainoastaan huudateta iltaisin vaan myös aamuisin ja päivällä. Usein lapsi huutaa noin tunnin putkeen. Mietityttää kuinkahan pitkään se jaksaa huutaa? Lapsi on nyt yli 2-vuotias. Täällä mennään kouluun 4-vuotiaana, vieläköhän se silloin huutaa?

[/quote]

No mun kuopus itki elämänsä ensimmäiset kolme vuotta. Huuto saattoi alkaa mistä tahansa ja päättyä milloin tahansa. Ihan normaali lapsi mutta temperamenttinen ja huuto alkoi kun puhe loppui, eli ei osannut puhua kunnolla. Ne raivarit oli kyllä jotain aivan posketonta. Olin aika hämmentynyt kuinka vuoden ikäinen kirkui kaarella ja välillä koetti hakata päätänsä lattiaan, joskus meni siniseksi ja tajuttomaksi huudosta. Kaikki ollaan menty ensin perse edellä puuhun. 

Ja joo, 14-vuoden ikäisenä on nyt työllistänyt enemmän kuin kaksi vanhempaa yhteensä :/ Onhan poika rakas mutta uskomattoman temperamentin on riesakseen saanut.

Tämä kertomus sen takia että haluan muistuttaa että joskus huutoonkin on syy, ei aina vanhemmissa.

Vierailija
36/56 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 12:20"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 12:17"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 12:11"]Tutkimusten mukaan yli puolivuotiaan unikoulu (kyllä, myös se huudatusversio) ei ole lapselle haitallinen vaan lisää sekä perheen että lapsen hyvinvointia. Tämän voi lukea Unihiekkaa etsimässä -kirjasta, joka perustuu tutkimustietoon eikä mutuun. https://verkkokauppa.duodecim.fi/6408.html [/quote] Jaa no tämähän selvensi. Hyvää se vaan tekee, jos lapsi itkee yksinään. Se on katsos kuule ihan tutkittu juttu. Omaa päätä ei kannata eikä tarvitse av-mammojen käyttää. Voi näitä järjenjättejä..

[/quote]

Av-mamman oma pää on tietysti luotettavampi ja parempi lähden kuin tieteellisin metodein tehdyt tutkimukset. Koulutustasosi?
[/quote]

En ole tuo jolle vastasit, mutta kyllä minä ainakin opin yliopistossa, että ihan kaikkea ei voi tutkia ja myös, että se, että jollain asialla ei ole osoitettu olevan haitallisia vaikutuksia niihin päätetapahtumiin joita tutkimuksissa on arvioitu, ei tarkoita, että asialla ei ole haitallisia vaikutuksia. Esimerkiksi laskuvarjon hyödyllisyydestä lentokoneesta hypätessä ei ole yhtään kelvollista satunnaistettua plasebokontrolloitua tutkimusta, mutta silti sitä suositellaan.
Unikoulua voi verrata esimerkiksi lääkkeiden käyttöön raskausaikana. Mikään määrä tutkimusdataa ei voi osoittaa esimerkiksi parasetamolin raskausaikaista käyttöä 100% haitattomaksi sikiölle. Silti sitä suositellaan, koska haittojen todennäköisyys on pieni, ja tämä pieni riski katsotaan pienemmäksi pahaksi kuin esimerkiksi että äiti kärsii kerran viikossa invalidisoivista migreenikohtauksista. Samaten unikoulu on varmasti väsyneessä perheessä pienempi paha kuin väsymys ja sen aiheuttamat ongelmat, mutta siitä huolimatta on absurdia väittää että olisi osoitettu ettei sillä olisi mitään vaikutusta niinkin vaikeasti arvioitavaan ja huonosti tunnettuun asiaan kuin lapsen neuropsykologinen kehitys, eli unikoulu on varmasti hyvä lääke jos uni on ongelma, mutta kuten ei lääkkeitäkään, ei sitäkään pitäisi käyttää huvin tai varmuuden vuoksi.

Vierailija
37/56 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin luulin näin kunnes sain toisen lapseni. Häntä nukutettiin jopa 4-5 tuntia ja huusi se sen ajan sylissäkin. Ei vaan pystynyt nukahtamaan jos huoneessa oli aikuisia. Kerran menin pakosta vessaan ja sen minuutin kun olin poissa, lapsi oli nukahtanut. Seuraavalla kerralla sama juttu. Sitten ryhdyin joka ilta ja päikkäreiden aikaan poistumaan huoneesta. Ja ihme tapahtui.

Lähes nukkumattoman lapsen unirytmi palasi ja hän alkoi nukkua yönsä. Lapsi nukkuu meidän kanssa joten saa turvaa jos keskellä yötä herää. Nukahtamishetkellä vaan ei saa olla muita läsnä vaan jotenkin se läsnäolon ärsyke estää nukahtamista.

Sanomattakin selvää että lapsen ei anneta huutaa kauan. Olen kellosta katsonut että itku loppuu alle minuutissa ja käynyt kurkkaamassa niin lapsi vetää sikeitä. Jos itku jatkuisi, palaisin ilman muuta huoneeseen. Ekan lapsenkanssa meni normaalisti aina eikä todellakaan ollut tällaista. Niin ne on erilaisia.

Vierailija
38/56 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
39/56 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
40/56 |