Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko elämän aloittaa uudestaan 30-vuotiaana

Vierailija
15.09.2021 |

Jos edellinen elämä on ollut kurjaa. Vai onko liian myöhäistä muuttaa tämän elämän suunta

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Toteuta itseäsi ja tee mitä haluat. Älä anna muiden vaikuttaa sinuun. Elämäsi on sinua varten.

Vierailija
2/39 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myöhäistä. 30v pitäisi jo olla lapset tehty ja ura hyvällä mallilla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi!

Vierailija
4/39 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alusta et voi aloittaa, mutta suuntaa voit muuttaa.

Kun löydät sen uuden suunnan, kannattaa prosessoida vanhan elämän aiheuttamia traumoja, ettei ne käännä elämääsi takaisin vanhoille urille.

Itse "käänsin uuden lehden" elämässäni päälle nelikymppisenä. Ei kaduta. Vanhat tottumukset vaan vähän hidastavat tätä muutosta, mutta kyllä niistäkin selviää, kun tiedostaa omat asennevammansa, ja etsii uusia ajattelumalleja.

Vierailija
5/39 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitäisi aloittaa eka elämä 40-vuotiaana. Aikaisemmat vuodet olen ollut käytännössä tekemättä ja kokematta mitään. Olen asiaa tutkinut ja ei taida enää onnistua. Enkä edes tietäisi mistä ja miten aloittaa. Kaikki pitäisi tehdä ihan alusta asti ja kaikki kestää vuosia. Ikää tule koko ajan lisää eikä kaikkea voi tehdä tai saavuttaa samaan aikaan. Eli vaikka onnistuisi täydellisesti niin pääsisin 20-vuotiaan tasolle ehkä aikaisintaan 50-vuotiaana.

Joo, ehkä en edes aloita.

Vierailija
6/39 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin se elämä vasta alkaa, vihdoinkin on sen verran aikuinen että osaa ajatella itseään, ei sitä kuinka olla kuin muut.

Vierailija
7/39 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun pitäisi aloittaa eka elämä 40-vuotiaana. Aikaisemmat vuodet olen ollut käytännössä tekemättä ja kokematta mitään. Olen asiaa tutkinut ja ei taida enää onnistua. Enkä edes tietäisi mistä ja miten aloittaa. Kaikki pitäisi tehdä ihan alusta asti ja kaikki kestää vuosia. Ikää tule koko ajan lisää eikä kaikkea voi tehdä tai saavuttaa samaan aikaan. Eli vaikka onnistuisi täydellisesti niin pääsisin 20-vuotiaan tasolle ehkä aikaisintaan 50-vuotiaana.

Oma vika.

Vierailija
8/39 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma vika.

Sanoinko muuta?

Oma vika, tietenkin. Ongelma on, että sitä vikaa ei voi korjata tai mennyttä tehdä uudestaan toisin. Aika kului ja aloitus viivästyi. Siksi jos joku lukee tämän niin tehkää kaikkenne, kun vielä voitte. Myöhemmin se on paljon hankalampaa ja aikuisena on mukavampi nauttia ihan muista asioista kuin sen miettimisestä, että mitenköhän aloittaisi oppimaan ja tekemään ne elämän perusasiat.

Vierailija
9/39 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinulla sitten on ongelmana? Lopulta ihan kaikkein tärkeintä on nauttia elämästä. Itse tässä 30v työelämää aloitelleena ja opiskeluja viimeistellessä olen alkanut miettiä, että ihanko totta seuraavat vuosikymmenet menee toimistossa jumittaessa 8 tuntia päivässä ja 5 päivää viikossa.

Vierailija
10/39 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmia voi olla vaikka minkälaisia. Ei kaikki pääse enää vanhemmalla iällä elämään kiinni ekaa kertaa tai uudestaan vaikka yrittäisi kaikkensa. Nykyään on ikäsyrjintää lähes jokaisella yhteiskunnan alalla ja jos aikuisella ihmisellä on taustat huonossa kunnossa niin hankala sitä on mitään auvolaa luvata uudelleenaloittajalle. Ei se niin mene, että kouluun, töihin ja uraputkeen oli ikää 20, 30 tai 40. Sama parisuhteissa. Ei sitä enää löydetä kumppania samalla tavalla 40- kuin 30-vuotiaana, saati vanhempana. Nyt on tullut myös kaikenlaisia ensikertalaiskiintiöitä, jotka vaikeuttavat myös asiaa. 

Helpompaa on hoitaa asiat kuntoon ajallaan, eli nuorena. Ei ole enää niin helppoa näin keski-ikäisenä.

Vierailija
11/39 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. :(

Vierailija
12/39 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ihminen voi aloittaa uudenlaisen elämän missä iässä tahansa. Monet tekevät sen vasta eläkkeelle jäätyään: muuttavat muualle, hakevat uuden identiteetin työorientoituneen vanhan minän tilalle, ottavat avioeron jne.

Vierailija
13/39 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, itsestä tuntui että kolmikymppisenä se elämä vasta lähti kunnolla vauhtiin.

Vierailija
14/39 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin voi ja tuo on vieläpä tosi hyvä ikä siihen. Itse tein juuri noin. Olen nyt, 46 v, todella onnellinen ihminen ja elän hyvää elämää.

Vierailija
15/39 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää.

Mistä sulla eniten kiikastaa? Mikä pelottaa elämän aloittamisessa eniten?

Vierailija
16/39 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi jatkaa alusta eteenpäin.

Vierailija
17/39 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myöhäistä. 30v pitäisi jo olla lapset tehty ja ura hyvällä mallilla

Lapsilla ei tee mitään, ellei se ole sydämen kutsumus saada niitä. Muitakin tapoja elää, jestas sentään.

Vierailija
18/39 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää.

En haluaisi ylipäätään kohdata sitä, että olen yhtäkkiä "näin vanha". Yksin kotona sitä ei tarvitse miettiä

Vierailija
19/39 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei ole myöhäistä arvostaa itseään ja elämäänsä. Olen itse yli 30 myös :)

Vierailija
20/39 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää.

En haluaisi ylipäätään kohdata sitä, että olen yhtäkkiä "näin vanha". Yksin kotona sitä ei tarvitse miettiä

Tuo on yksi omistakin syistä. Keski-ikäisenä tekee samaa kuin 20 vuotta nuoremmat. Keski-ikäisenä et tiedä juttuja, jotka olisi pitänyt oppia jo nuorena. Kyselyjä, ihmettelyjä, häpeää, syyllistämistä. Ja tiedät ettet enää nuorene. 

Kotona olet omassa todellisuudessasi. Yksin, mutta turvassa. Maailma etenee ulkona, mutta niin kauan, kun pysyn kotona niin ei se haittaa. Sillä hetkellä, kun lähden ulos, poistun turvastani altistan itseni uhalle ja tuskalle. Opiskelu, työt, parisuhde. Ei noita ole helppo aloittaa ekaa kertaa, kun ikää on näin paljon. Haluaisin, mutta en osaa enkä uskalla. Pari kertaa yritin, mutta se oli rankkaa enkä kestänyt.