Yksin raskauden kanssa ja epätoivo iskee
Minulla on lapsia ennestäänkin ja kesän lopussa mies otti hatkat ja muutti pois.
Pari viikkoa tuon jälkeen huomasin olevani raskaana.
Raskaus etenee ihan mukavasti, mutta olo on paska. Olen yksin lasten kanssa ja ihan yksin tämän raskauden kanssa. Kahdelle lähimmälle ystävälle olen asiasta kertonut ja voi jestas sitä jeesustelua ja taivastelua. En uskalla kertoa enään kenellekään asiasta, koska se tuntuu niin pahalta, että kukaan ei tule vilpittömästi minua onnittelemaan, vaikka minä ihan tosissani tätä tulevaakin lasta jo rakastan. Tuntuu kurjalta, että olen ainoa joka iloitsee tästä lapsesta ja että tämä pieni ihmisen taimi ei keneltäkään saa lämmintä vastaanottoa. Tuntuu tosi vaikealta jaksaa tätä raskautta kun olen tosiaan aivan yksin asian kanssa ja sääliksi käy syntymätöntä lasta jota ei edes oma isä halua. On tietenkin onni, että edes minä haluan, mutta silti tämä on niin syvältä.
Hormoonitkin varmaan hyrrää. Mutta eilis iltakin meni itkiessä kun en tiedä miten kestän sen ettei minun lapseni ole kenenkään mielestä tervetullut tähän maailmaan. Pahalta tuntui myös kuulla sukulaisen hehkutusta kuinka hänen lapsensa on mennyt naimisiin ja vauvakin tulossa. Laskettuaika heillä aika lähellä omaani. Kiva, että toisilla on asiat hyvin, mutta kyllä sitä toivoisi omienkin asioiden olevan hyvin. Minun on turha odottaa, että kukaan iloisena hehkuttaisi minun vauva uutisia. Päinvastoin se on kamala häpeä kun ennestään jo monta lasta ja nyt vielä yksi lisää ja isäkin häipynyt.
Eikä tätä raskautta enään hirmusen montaa viikkoa salailla. En tiedä mitä tehdä? Miten pääkoppa kestää tämän? Onko edes lapselle reilua syntyä tähän tilanteeseen? Kunpa olisi joku joka osaisi neuvoa ja auttaa jaksamaan.
Kommentit (3)
Aika lailla sama tilanne täällä. Eikä asiaa paranna se ettei tämä ole eka krt ku odotan lasta yksin. Viime kerralla meni hyvin ja pahin palaute tuli omalta äidiltäni joka sanoikin tosi pahasti mut tietysti leppyi myöhemmin. Nyt olisi sitten vaan 3. lapsi tulossa ja voin kuvitella sitä päivittelyn määrää mikä on edessä. Muttei sitä voi elämäänsä muiden mielipiteiden varaan rakentaa. Itsehän sen taakan kantaa. Mut itse huomasin viime kerralla et kyllä sitä raskauden edetessä alkoi olla muitakin kuin minä jotka vauvaa odottivat. Miten lapsesi suhtautuvat uuteen sisarukseensa, ootko kertonut jo heille? Uskoisin että he ainakin innostuvat. Ota huomioon että lapsettomuutta on sen verran nykyään että osa ihmisistä on sinulle kateellisiakin kun sinulle on lapsia siunaantunut. Kyllä se siitä. Jos jaksat viestitellä niin voin antaa mailiosoitteeni, ei olis vertaistuki täälläkään pahitteeksi.
Mulla on siinä mielessä eri tilanne kuin teillä, että esikoinen on tulossa. Mutta mies ei ole kuvioissa, ja on ainakin tässä vaiheesa sanoutunut irti koko asiasta. Raskaus on tosin hyvin alussa, joten toivon että mieli muuttuu edes vähän. Ainoastaan siis sen takia, että lapsella olisi isä.
yksin odottaminen on pelottavaa ja hurjaa, mutta vähän alan olla jo innoissankin. Ymmärrän tosin, että mieli on maassa jos ihmiset suhtautuu taivastellen. :/ Mulla äiti oli aluksi järkyttynyt, mutta tietty innoissaan ekasta lapsenlapsestaan. Kaverit puolestaan olleet suurimmaksi osaksi innoissaan
Mitä ne kaverit taivastelee? Pystytkö puhumaan tilanteesta neuvolassa? Haluatko jutella esim. meilin välityksellä, voin laittaa meiliosoitteeni?