Miten pidetään seniorit mukana kehityksessä ?
Ennen riitti kansakoulu ja sitten tehtaaseen töihin. Nyt on kämmentietokoneet ja moni on ulkona kuin lintulauta.
Nuoriso kyllä neuvoo mutta opittavaa on kovin paljon.
Kommentit (37)
Todella kryptinen keskustelu. Rahaa saa kaupan kassalta, ei sitä varten tarvitse mennä pankkiin. Mummot tietävät tämän, nuoret eivät.
Varmaan siten että saadaan ensin laadukas laite ja niiden huolto pelaamaan. Ja sitten on neuvojia heidän kysymyksiin, esim. sukulainen tai rehellinen naapuri kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Nuoriso puolestaan ei osaa käyttää niitä laitteitaan, asiointi ei onnistu, kun pitäisi osata lukea.
Kirjoittamisesta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä seniorit saavat asiansa hoidettua, nuoret eivät kykene edes ilmoittautumaan työttömiksi. Kuulemma täytettävät tiedot ovat liian vaikeita, he tarvitsevat asiantuntijan opastamaan asiassa, jonka 62v ikäinen suvereenisti osaa hoitaa.
Koska nykyään kouluista pääsee toiselta asteelta ulos porukkaa, jotka osaa just ehkä auttavasti lukea ja kirjoittaa.
Olen seniori, enkä mikään kansakoulusta töihin lähtenyt vaan ihan, kuten perheeseen kuului, ylioppilas ja opiskellut. Jos minua ja lastenlapsia verrataan, niin he kyllä oppivat paljon enemmän minulta kuin minä heiltä! Yksi oli juuri viime viikolla ihmeissään kun kuuli että Amerikkaan kuului muutakin kuin USA.
Jos minä (joka 5 kieltä osaan) tarvitsen apua tietokoneen käyttöön niin se on vit.n vähemmän kuin mitä jälkikasvuni minulta saa!
Vierailija kirjoitti:
Ongelma näissä täysin pihalla olevissa senioreissa on yleensä se oma asenne "en nyt tällaista nykyajan hömpötystä ala oppimaan". Kun vieläkin haetaan rahat pankin tiskiltä, kun ei ole automaattia tai pankkikorttia koskaan käyttäneet. Nämäkin tulivat 30+v sitten, silloin oli pää terävä, eikä opettelussa olisi ollut mitään ongelmaa.
Asenteissa on vika.
Syynä useimmiten muutosvastarinta ja motivaatiopula. Siinä vaiheessa kun pankit siirtyvä täysin sähköisiksi, eduskuntavaaleissa äänestetään vain mobiiliapsilla ja Kauniit ja rohkeat lähetetään vain nettipalvelussa, motivaatiota alkaa viimeisillekin löytymään. Sodastakin aikanaan selvittiin, koska oli pakko. Sähköiset palvelujen käyttöönotto tuskin on yhtä suuri ponnistus.
Miten pidetään nuoriso mukana kehityksessä? Nuorten keskittymiskyky on kadonnut älypuhelinten myötä, kirjoitus- ja lukutaito romahtanut, yleissivistys olematonta. Eikö heistä kannattaisi olla huolissaan?
Ei tuo ole pelkkien senioreiden ongelma. Töissä huomaa, miten moni kipuilee alati muuttuvien systeemien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olen seniori, enkä mikään kansakoulusta töihin lähtenyt vaan ihan, kuten perheeseen kuului, ylioppilas ja opiskellut. Jos minua ja lastenlapsia verrataan, niin he kyllä oppivat paljon enemmän minulta kuin minä heiltä! Yksi oli juuri viime viikolla ihmeissään kun kuuli että Amerikkaan kuului muutakin kuin USA.
Jos minä (joka 5 kieltä osaan) tarvitsen apua tietokoneen käyttöön niin se on vit.n vähemmän kuin mitä jälkikasvuni minulta saa!
Olisiko uuden oppimisen esteenä tässä tilanteessa ylimielisyys?
The definition of America is the term most often used to refer to the United States. An example of the word America is to refer to the 50 states that make up the United States.
Vierailija kirjoitti:
Nuoriso puolestaan ei osaa käyttää niitä laitteitaan, asiointi ei onnistu, kun pitäisi osata lukea.
No ei sekään vaan kun pitää ymmärtää se lukemansa,sisäistää.
Nuoriso ei ymmärrä enää kuin liikkuvaa tiktok spedeilyä.
Vierailija kirjoitti:
Syynä useimmiten muutosvastarinta ja motivaatiopula. Siinä vaiheessa kun pankit siirtyvä täysin sähköisiksi, eduskuntavaaleissa äänestetään vain mobiiliapsilla ja Kauniit ja rohkeat lähetetään vain nettipalvelussa, motivaatiota alkaa viimeisillekin löytymään. Sodastakin aikanaan selvittiin, koska oli pakko. Sähköiset palvelujen käyttöönotto tuskin on yhtä suuri ponnistus.
Miksi eläkeläisen pitäisi kaikki hömpötykset osata? Jos haluaa kuunnella radiota spotifyn sijaan, niin mikä asiassa aloittajaa kirvelee?
Heidän työuransa on tehty. Toisin kuin näiden hädintuskin lukutaitoisten nuorten, jotka osaa julkausta kiusaamista nettiin, ei muuta.
Mitä tarkoitat? Olen seniorikansalainen (66v) ja kehitän työkseni softaa ja ohjaa nuorempia kehittäjiä. Kehitän siis sellaisia ominaisuuksia joista juniorit eivät osaa vielä uneksiakaan ja jotka he kokevat vasta julkaisun myötä myöhemmin. Mielestäni olen melko hyvin mukana kehityksessä, jopa sen etujoukoissa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Olen seniorikansalainen (66v) ja kehitän työkseni softaa ja ohjaa nuorempia kehittäjiä. Kehitän siis sellaisia ominaisuuksia joista juniorit eivät osaa vielä uneksiakaan ja jotka he kokevat vasta julkaisun myötä myöhemmin. Mielestäni olen melko hyvin mukana kehityksessä, jopa sen etujoukoissa.
Arvoisa seniori (66v). Olisitko kiinnostunut jakamaan osaamistasi vertaistukena? Tuutoreita tarvitaan entistä enemmän. On jopa mahdollisuus auttaa muita etänä. Siihen löytyy sovelluksia. Palkkaa ei makseta mutta työstä saa ainakin hyvän mielen. Kukaan meistä tuutoreista ei tiedä kaikkea mutta yhdessä osaamme mitä vain. Opastustilanteissa oppii itsekin uutta, koska kysymykset koskevat kaikkea mahdollista. Ja laitteita, sovelluksia sekä järjestelmiä riittää.
Moni seniori tarvitsee opastusta. Varsinkin ne joilla ei ole ollut tietokonetta. Älypuhelimen käyttö hankalaa.
Jostain syystä seniorit saavat asiansa hoidettua, nuoret eivät kykene edes ilmoittautumaan työttömiksi. Kuulemma täytettävät tiedot ovat liian vaikeita, he tarvitsevat asiantuntijan opastamaan asiassa, jonka 62v ikäinen suvereenisti osaa hoitaa.