Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin iholleni kävi e-pillereiden lopettamisen jälkeen

Vierailija
28.10.2014 |

Halusin vain jakaa kuvan ihostani juuri kun olin lopettanut pillerit tammikuussa ja miltä ihoni näyttää nyt. Tiesin, että ihoni tulee näyttämään kamalalta ja sen vuoksi otin "ennen" kuvia. Minulla oli kyllä iho-ongelmia ennen pillereiden aloittamista, joten tiesin että ongelmat luultavasti palaavat, mutta en koskaan uskonut että tässä mittakaavassa.

Tässä siis kuva:
http://tinypic.com/view.php?pic=10zzkh5&s=8#.VE_2IdkazCQ

Jakakaa ihmeessä omia kokemuksia ja kaipailen myös apua ongelman korjaamiseen. Luultavasti ajan kanssa hormonit tasoittuvat.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin vuosi sitten pillerit. Ihon kanssa ollut vaihtelevia kausia, mutta tälläkin hetkellä on todella paha akne. Tai samaa tasoa mitä ap:n kuvassa. Sikäli hassua, että ennen pillereitä mun iho kukki usein T-alueelta. Nyt akne on poskissa. Skinorenit ja ties mitkä voiteet kokeiltu, ei juuri helpotusta. Outoahan tämä on, koska mulla on myös samaan aikaan atooppinen iho ja kärsin kasvoihottumasta. Ihotautilääkärikin oli ihmeissään, että miten mulla voi pukata näin helvetisti finniä, ja finnien vierustat taas saattaa olla rutikuivia ja ihottumaisia kohtia. Lovely.

Vierailija
22/40 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tarinani on myös kuin kauhutarinasta... Söin Diane Nova e-pillereitä yli neljä vuotta kunnes niistä rupes tulemaan päänsärkyä ja vuosi sitten oli ihan kunnon migreenikohtaus, minkä jälkeen en enää saanut syödä niitä. Sopivat loistavasti ja harmitti vietävästi kun jouduin lopettamaan, mutta näin jälkeenpäin täytyy sanoa että olivat ihan hirveetä myrkkyä!

Muutama kuukausi lopettamisen jälkeen alkoi hiustenlähtö, jota kesti puoli vuotta. Naama alkoi rasvottua, kipeetä finniä pukkasi naamaan, kaulaan, selkään ja rintaan. Sain myös aknen päänahkaani joka varmasti osaltaan nopeutti hiustenlähtöä. Lisäksi karvaa alkoi pukata nopeempaan ja tuuheempaan tahtiin kaikkialle muualle.

Olin viime keväänä todella epätoivoinen kun olo oli yhtä hehkeä kuin kaljuuntuvalla vanhemmalla miehellä. Hormonitoiminta alkaa nyt onneksi pikkuhiljaa laantumaan ja hiuksetkin kasvavat pikkuhiljaa takaisin *koputtaa puuta*

Iho on parantunut nyt viime kuukausina hieman kun olen syönyt SINKKIÄ. Alkuun söin tupla-annosta muutaman viikon ja nyt yhden päivässä. Olin jo melkein aloittamassa antibioottikuuria ihoon mutta luin netistä, että akne vajettaa elimistön sinkkivarantoja, joten ajattelin kokeilla. Ja täytyy kyllä suositella!
Aiheesta löytyy myös useempia blogeja missä kerrotaan aiheesta henk.koht kokemuksia jos kiinnostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on ollut hirveästi finnejä ja mieletön hiustenlähtö siitä asti, kun lopetin Yasminit vähän yli vuosi sitten. Mulla todettiin äskettäin monirakkulaiset munasarjat (tai siis PCOS oikeastaan kai), ja oon luullut, että noin oireet johtuu niistä.

Vierailija
24/40 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti on todella surullista, miten nuorille ihmisille tyrkytetään pillereitä kertomatta sivuvaikutuksista saati sitten näistä mahdollisista jälkiseurauksista.

Olen ihan eri ihminen kuin pillereitä käyttäessäni. Suurimpana muutoksena se jaktuva melankolia ja taustalla vaikuttava masentuneisuus on nyt poissa. Iho sen sijaan mullakin räjähti kukkimaan (olen 26 v) :(

Vierailija
25/40 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teenkin tästä aiheesta oman postauksen.

Epäilen että DN & PCO:n välillä on yhteys

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 00:29"]

Mullakin on ollut hirveästi finnejä ja mieletön hiustenlähtö siitä asti, kun lopetin Yasminit vähän yli vuosi sitten. Mulla todettiin äskettäin monirakkulaiset munasarjat (tai siis PCOS oikeastaan kai), ja oon luullut, että noin oireet johtuu niistä.

[/quote]

Vierailija
26/40 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma täällä kuin ap:lla. Vuoden ilman pillereitä. Itse käytän täsmähoitona Basiron-geeliä. Se rauhoittaa isoimmat paukamat ja finnit katoavat nopeammin, mutta ei se niitä ennaltaehkäise. Kuivattaa ihoa kyllä.

Eikö muuten kasvojen T-alue ole se, jolle finnejä pitäisi syntyä, koska talintuotanto on runsaampaa. Mulla mulla hyvin harvoin on finnejä tuolla alueella. Niin kuin ap:lla, finnejä on poskissa ja leuassa. Pakko johtua hormoneista? Milläköhän sen hormonitasapainon saisi kuntoon, muulla kuin e-pillereilä...

Vierailija
27/40 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama ongelma. Olen kärsinyt aina melko rasvoittuvasta ihosta ja jonkin verrran finneistä, mutta pillereiden aikaan iho oli oikein hyvä, vaikkakin edelleen rasvoittuva. Sitten kun reilusti yli kolmekymppisenä olin pillerit lopettamassa, niin iho räjähti käsiin, rasvoittui niin että sitä sai pyyhkiä jatkuvasti pois kerroksena ja hiukset olivat rasvaklimpissä. Täytyi aloittaa uudelleen e-pillerit... Ihotautilääkäristä en saanut apua, kirjoitti reseptin Avitcidiin, joka oli yhtä tyhjän kanssa. Pyysin myös kokeilla noita Spironolactoneja, mutta hän ei uskonut niistä olevan minulle apua (????)... apua...

Vierailija
28/40 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 22:41"]Kiitos paljon vastauksista!
Osaakohan kukaan muuten selittää sitä, että miksi ennen pillereitä akne oli enimmäkseen oikealla poskella ja nyt lopettamisen jälkeen vasemmalla? En ole ainakaan huomannut että olisin mitenkään vaihtanut poskea millä nukun tms. -ap
[/quote]

Vierailija
29/40 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut iho-ongelmia ennen pillereitä eikä ollut sen jälkeenkään, kun lopetin. Söin myös noita yasmineita. Nyt vaan yhden lapsen jälkeen tuntuu, että nuo pillerit eivät muuten enää sovi mitenkään. Ennen raskautta ne olivat mulle ihan parhaat.

Vierailija
30/40 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan sama homma! En nyt viitsi kuvaa ottaa, mutta siis aivan järkyttävä pitsa olen kasvoista ja selästä ennen näpyttömän ihon sijaan.

Vierailija
31/40 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 23:12"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 22:26"]Nyt äkkiä terveyskeskuslääkärille ja pyydät reseptin SPIRONOLACTONE 50 MG 3 kertaa päivässä. Usko täi älä, ne auttaa vaikka ovatkin verenpaine/nesteenpoistolääkkeitä. Mulla paha akne 18 vuotta. Kaikki kokeiltu 7 Antibioottikuuria, 5 Raocutan kuuria, yaz pillerit. Lopetin pillerit, koska hiukset lähtivät ja sain veritulpan pohkeeseen. Akne tuli viikon päästä pahempana kuin ikinä. Sitten sain Spinoja ja nyt iho on terve taas. Kannattaa kokeilla. [/quote] Mihin tuo lääkkeen vaikutus perustuu, jos on verenpainelääke? Itsellänikin acneiho enkä ole ikinä kuullut tuosta. [/quote] Oletko kuullut ikinä Googlettamisesta ?

[/quote]

Jos nyt kuulee ensimmäisen kerran, niin miten Googlettaa lääkkeestä silloin kun ei siitä ole ollut tietoinen? Koitahan parantaa sisälukutaitoasi. Tottakai NYT voi Googlettaa jos sen lääkkeen olemassaolon kuulee.

Huhhahhei ja rommia pullo!

Vierailija
32/40 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 23:12"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 22:26"]Nyt äkkiä terveyskeskuslääkärille ja pyydät reseptin SPIRONOLACTONE 50 MG 3 kertaa päivässä. Usko täi älä, ne auttaa vaikka ovatkin verenpaine/nesteenpoistolääkkeitä. Mulla paha akne 18 vuotta. Kaikki kokeiltu
7 Antibioottikuuria, 5 Raocutan kuuria, yaz pillerit. Lopetin pillerit, koska hiukset lähtivät ja sain veritulpan pohkeeseen. Akne tuli viikon päästä pahempana kuin ikinä. Sitten sain Spinoja ja nyt iho on terve taas. Kannattaa kokeilla.
[/quote]
Mihin tuo lääkkeen vaikutus perustuu, jos on verenpainelääke? Itsellänikin acneiho enkä ole ikinä kuullut tuosta.
[/quote] Oletko kuullut ikinä Googlettamisesta ?

[/quote]

Googlettamalla minäkin tämän sivuston löysin. Miksi aina pitää nälviä googlettamisesta? Tämähän on keskustelua tämä.

Vierailija
33/40 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 10:54"]

Toivotaan siis että hormonit tasoittuvat ajallaan ja akne katoaa. En mielellään mitään lääkekuureja haluaisi, mutta pitää nyt katsoa jos ei tämä pikkuhiljaa ala katoamaan. Sinkkiä syön jo mutta vielä en ainakaan mitään vaikutusta ole huomannut. -ap

[/quote]

Sinkkiä saa luonnostaan riittävästi jos on monipuolinen ja riittävä ruokavalio! Sinkkiä saa miltei kaikesta mitä syö: kalat, liha, kasvikset, pähkinät.. Onko se kumma jos naama kukkii jos ruokavaliossa on sinkin puutos. Jos laihdutat, niin harrasta liikuntaa mutta SYÖ!

Vierailija
34/40 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tuo  'oletko kuullut ikinä Googlettamisesta' on palstalla. 

Ohis

Vierailija
35/40 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 00:00"]

Itse lopetin vuosi sitten pillerit. Ihon kanssa ollut vaihtelevia kausia, mutta tälläkin hetkellä on todella paha akne. Tai samaa tasoa mitä ap:n kuvassa. Sikäli hassua, että ennen pillereitä mun iho kukki usein T-alueelta. Nyt akne on poskissa. Skinorenit ja ties mitkä voiteet kokeiltu, ei juuri helpotusta. Outoahan tämä on, koska mulla on myös samaan aikaan atooppinen iho ja kärsin kasvoihottumasta. Ihotautilääkärikin oli ihmeissään, että miten mulla voi pukata näin helvetisti finniä, ja finnien vierustat taas saattaa olla rutikuivia ja ihottumaisia kohtia. Lovely.

[/quote]

Mulla aivan sama tilanne. Käytin Yasmin-pillereitä 16-vuotiaasta vähän päälle parikymppiseksi, eli lopetin n. kolmisen vuotta sitten. Ennen pillereitä akne oli T-alueella, nyt poskissa (koskaan ennen ei poskissa ole ollut mitään). Arpia myös tulee todella helposti, eli vaikka en näpläisi näppyjä, niin kun ne poistuvat, punainen jälki monesti jää. :( Teininä oli myös selkeästi rasvainen iho, siis ennen pillereitä. Nyt iho on sekaiho: juuri tuollainen kuiva, herkkä, ja silti näppyinen. Aivan ihanaa.

Gluteeniton ruokavalio mulla on hillinnyt niitä isoimpia paiseita, siis sellaisia oikein ainakin viikkoa ennen paiseen näkymistä ihon alla tuntuvia ja sattuvia . Nyt tuolla ruokavaliolla muutaman kuukauden. Silti niitä pienempiä ja joskus isompiakin näppyjä tulee. EN tiedä, koska tämä loppuu. Kolmeakymppiä lähestytään ja iho kuin 14-vuotiaalla.

Vierailija
36/40 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli aknea aikoinaan murrosiässä. Sitten iho oli pitkään hyvässä kunnossa e-pillereiden (Mercilon) sekä lastensaannin myötä. Ihotyyppini on ohut ja herkkä. Alle kolmekymppisenä hormonitoimintani meni jotenkin sekaisin ja minulle alkoi ykskakas tulla todella isoja ja kipeitä finnejä leukaperiin aj poskiin, oikein sellaisia tykyttäviä tulehtuneita kraatereita joista jäi arvet. Aknea yritettiin hoitaa voiteilla ym, sekä puolen vuoden tetrasykliinikuurilla, joka ainoastaan sai elimistöni ja puolustuskykyni sekaisin. Akne talttui nopeasti Diane Nova -pillerien aloittamisen jälkeen, iho oli pian täydellisessä kunnossa, samoin hiusten rasvoittuminen väheni selvästi. Painoa tuli kuitenkin jonkin verran, ja tutntui että voimakas hormonimäärä masensi ajoittain. vaihdoin sitten miedompiin Mercilon-pillereihin ja tuona aikana ei ollut mitään iho- tai muitakaan hormonaalisia ongelmia.

Söin pillereitä muutaman vuoden, ja nyt loppukeväästä päätin lopettaa hormonikuormituksen, sillä ehkisytarvetta ei ole ja ikääkin kertyy koko ajan (35v). Lopetin pillerit toukokuussa. Ensimmäiset kuukautiset tulivat vasta elokuussa, mutta ovat sitten jatkuneet ihan säännöllisinä. Samoin elokuussa aloin saada näppyjä rintakehälle ja hartioihin, ne eivät kuitenkaan oel yhtä äkäisiä kuin akneaikoina. Nyt näppyjä tulee jonkin verran, ohimoille ja leukaan lähinnä, mutta ne ovat suht "kilttejä" eivätkä jätä arpia. Toistaiseksi olen toiveikas ettei pahaa aknea tulisi, näiden nykyisten kanssa voin elää vaikka toki se täysin sileä iho oli kiva. Hiukset myös rasvoittuvat vähän enemmän nyt, ja olen saanut vähän hilsettä tms päänahkaani, mutta parturi myös sanoi että pääni on täynnä sentin mittaista uutta hiusta, joten vaikuttaisi että pillerien lopettamisen myötä hennot hiukseni vähän vahvistuvat.

Muistan kyllä että paha akne oli tosi ahdistava ja vaikutti elämään monin tavoin. Mutta olen myös tyytyväinen että keski-ikää lähestyvänä saan olla ilman ylimääräisiä hormoneita.

Vierailija
37/40 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun tästä tuli puhetta. Itsellä ollut samaa ongelmaa, mutta ei näemmä läheskään yhtä pahaa kuin teillä. Nuorena en koskaan kärsinyt finneistä, päinvastoin iho oli kuin vauvan pylly. 24- vuotiaana aloitin pillerit (Meliane) ja käytin niitä 39- vuoiaaksi asti (pois lukien raskaudet + imetys). Finnejä alkoi tulla (pari kuuussa) ja hiukset rasvoittuivat ja niitä lähti kasoittain. Finnit sellaisia isoja paukamia, joita minulla ei koskaan ole ollut. Nyt olen ollut ilman pillereitä jo n vuoden ja vieläkin pukkaa ihoon finnejä. Koskahan tämä loppuu?

Vierailija
38/40 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan siis että hormonit tasoittuvat ajallaan ja akne katoaa. En mielellään mitään lääkekuureja haluaisi, mutta pitää nyt katsoa jos ei tämä pikkuhiljaa ala katoamaan. Sinkkiä syön jo mutta vielä en ainakaan mitään vaikutusta ole huomannut. -ap

Vierailija
39/40 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin yaz-pillerit tammikuussa 2013 ja maaliskuussa alkoi järkyttävä hiustenlähtö joka kesti ja kesti, ohimoilta harventuivat hiukset ensin ja lopulta paksu tukkani oli ohut hiirenhäntä vain. Uutta hiusta on kasvanut ja juuresta onkin paksut ja tuuheat mutta pituudet on ihme lirut.. Toivon vaan että kasvavat samanlaisiksi kuin ennen eli ponnari meni juuri ja juuri kaksi kertaa ympäri paksusta tukastani. Nyyh.

Vierailija
40/40 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:07"]Lopetin yaz-pillerit tammikuussa 2013 ja maaliskuussa alkoi järkyttävä hiustenlähtö joka kesti ja kesti, ohimoilta harventuivat hiukset ensin ja lopulta paksu tukkani oli ohut hiirenhäntä vain. Uutta hiusta on kasvanut ja juuresta onkin paksut ja tuuheat mutta pituudet on ihme lirut.. Toivon vaan että kasvavat samanlaisiksi kuin ennen eli ponnari meni juuri ja juuri kaksi kertaa ympäri paksusta tukastani. Nyyh.
[/quote]
Ihan hirveetä kun noista lopettamisesta aiheutuvista oireista ei tiedoteta missään :( en kyllä voi kenellekään suositella e-pillereitä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi