Näin iholleni kävi e-pillereiden lopettamisen jälkeen
Halusin vain jakaa kuvan ihostani juuri kun olin lopettanut pillerit tammikuussa ja miltä ihoni näyttää nyt. Tiesin, että ihoni tulee näyttämään kamalalta ja sen vuoksi otin "ennen" kuvia. Minulla oli kyllä iho-ongelmia ennen pillereiden aloittamista, joten tiesin että ongelmat luultavasti palaavat, mutta en koskaan uskonut että tässä mittakaavassa.
Tässä siis kuva:
http://tinypic.com/view.php?pic=10zzkh5&s=8#.VE_2IdkazCQ
Jakakaa ihmeessä omia kokemuksia ja kaipailen myös apua ongelman korjaamiseen. Luultavasti ajan kanssa hormonit tasoittuvat.
Kommentit (40)
Tuttua, niin tuttua.
Itsellä märki leuka, selkä ja rintakehä noin vuoden sen jälkeen kuin lopetin pillerit. Hiljalleen parani, jotain voiteita käytin kanssa. Oli siis ennenkin ns. huono iho, siis ennen pilsuja, mutta akneräjähdys (todella syviä finnejä) tapahtui kun lopetin.
Ihanaa että joku otti tämän asian esille! Ajattelin että olenko ainut..
Itsellä ei ollut MINKÄÄNLAISIA iho-ongelmia ennen pillereitä, ei edes pahimmassa teini-iässä aikoinaan ollut kuin ehkä yksi finni joskus.. Sitten aloitin pillerit ehkäisyn ja kuukautiskipujen takia.. Söin niitä melkein 7 vuotta, välillä merkkiä vaihtaen. Kaikenlaisia sivuvaikutuksia oli haluttomuudesta pahoinvointiin, ja sitten kun e-pillereistä alettiin isommin uutisoimaan, ajattelin että kokeilen lopettaa..
Nyt noin 10kk ilman, ja ihoni on aivan kamala! Olen kuin teini-ikäinen aknen kourissa, v*tuttaa suoraan sanottuna alkaa nyt kärsiä tällaisesta, kasvot rasvoittuvat aivan älyttömästi, samaten hiukset.. Enkä tiedä loppuuko tämä edes koskaan, vai onko tämä nyt sitten loppuelämän tätä?? :(
Nyt äkkiä terveyskeskuslääkärille ja pyydät reseptin SPIRONOLACTONE 50 MG 3 kertaa päivässä. Usko täi älä, ne auttaa vaikka ovatkin verenpaine/nesteenpoistolääkkeitä. Mulla paha akne 18 vuotta. Kaikki kokeiltu
7 Antibioottikuuria, 5 Raocutan kuuria, yaz pillerit. Lopetin pillerit, koska hiukset lähtivät ja sain veritulpan pohkeeseen. Akne tuli viikon päästä pahempana kuin ikinä. Sitten sain Spinoja ja nyt iho on terve taas. Kannattaa kokeilla.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 22:26"]Nyt äkkiä terveyskeskuslääkärille ja pyydät reseptin SPIRONOLACTONE 50 MG 3 kertaa päivässä. Usko täi älä, ne auttaa vaikka ovatkin verenpaine/nesteenpoistolääkkeitä. Mulla paha akne 18 vuotta. Kaikki kokeiltu
7 Antibioottikuuria, 5 Raocutan kuuria, yaz pillerit. Lopetin pillerit, koska hiukset lähtivät ja sain veritulpan pohkeeseen. Akne tuli viikon päästä pahempana kuin ikinä. Sitten sain Spinoja ja nyt iho on terve taas. Kannattaa kokeilla.
[/quote]
Mihin tuo lääkkeen vaikutus perustuu, jos on verenpainelääke? Itsellänikin acneiho enkä ole ikinä kuullut tuosta.
Oho, myötätunnot sinnepäin! Munkin iho räjähti pillerien lopettamisen jälkeen, ei ihan noin pahasti kyllä. Tuli sellaisia mustapäitä ja valkopäitä lähinnä, etenkin leukaan, ja iho oli epäpuhdas. Eikä muuten mennyt ohi, vaan pysyi sellaisena vuosikaudet. Lopulta menetin hermot ja hain e-pillerit uudestaan, ja siitähän se riemu repesi, kun iho paheni ensin ihan älyttömästi ja kukki oikein kunnolla! Puolisen vuotta meni ja iho alkoi parantua, mutta pillerit oli pakko lopettaa muista syistä. Nyt on sellainen suht koht ok edelleen eikä räjähtänyt täysin, mutta epäpuhdas ja rasvoittuva edelleen. Mulla auttaa vähän salisyylihappoliuos (Paulas choice) ja pelkkien mineraalimeikkien (aitojen!) käyttö. Lisäksi pesen vain miedolla pesuaineella ja välttelen komedogeenisiä ainesosia kosteusvoiteissa. Jojoba-öljy toimii mulla, niin oudolta kuin se kuulostaakin! Sun akne taitaa kyllä vaatia roaccutan-kuurin, kannattaa syödä se mieluummin ennemmin kuin myöhemmin niin vältyt pahemmilta arvilta! Paljon tsemppiä!
Sama homma. Söin pillereitä 19-25 vuotiaana ja kun lopetin, akne tuli. Vuoden päivät kärvistelen, menin sitten ihotautilääkärille. Sain antibiootit ja voidetta. En muista merkkiä. Voidetta ei saanut käyttää keväällä eikä kesällä, auringonvalon kanssa ei sopinut yhteen. Akne hävisi. Ihotautilääkäri arveli että akne olisi tullut muuten jo aiemmin mutta pillerien käyttö siirsi sen tuloa. Ihoon jäi jälkiä mutta samanlaista aknea ei ole tullut sen jälkeen.
Kiitos paljon vastauksista!
Osaakohan kukaan muuten selittää sitä, että miksi ennen pillereitä akne oli enimmäkseen oikealla poskella ja nyt lopettamisen jälkeen vasemmalla? En ole ainakaan huomannut että olisin mitenkään vaihtanut poskea millä nukun tms. -ap
Minulla täysin sama asia! Juurikin yasmineita söin 14-18vuotiaana. 19-vuotiaana oli vähän paremmin iho, mutta huono edelleen. Nyt olen ollut kolme kuukautta 20 ja edelleen kamalia finnejä! Vähemmän toki, mutta sen verran paljon että ihmiset tuijottavat ja kaverit "pesetkö ihoa tarpeeksi?" Gaaah kun tämä on täysin hormonaalista. Ennen ei mitään finnejä ollut, ja pillereiden lopettamisen jälkeen näytän kuolemalta... Noh, ehkä kaksykkösenä menee paremmin. Toivottavasti. Eihän tämä voi ikuisesti jatkua! On kuitenkin tasaisesti vähentynyt... Kaiken maailman aineita käytän mutta mistään ei ole apua, hormooneista kun johtuu. Tsemppiä ap.
Ohhoh. Olen onnekas, viisi vuotta söin pillereitä ja lopettamisesta ei juurikaan oireita.
Yazeja syönyt: palautuivatko hiuksesi?
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 22:26"]Nyt äkkiä terveyskeskuslääkärille ja pyydät reseptin SPIRONOLACTONE 50 MG 3 kertaa päivässä. Usko täi älä, ne auttaa vaikka ovatkin verenpaine/nesteenpoistolääkkeitä. Mulla paha akne 18 vuotta. Kaikki kokeiltu
[/quote]
Mihin tuo lääkkeen vaikutus perustuu, jos on verenpainelääke? Itsellänikin acneiho enkä ole ikinä kuullut tuosta.
[/quote] Oletko kuullut ikinä Googlettamisesta ?
Mulle kävi vajaa kymmenen vuotta sitten niin että iho räjähti kun lopetin pillerit. Olin sillon n 26v. Hetkessä akne siirtyi kuitenkin rajoittumaan keskelle otsaa. Meni yli vuosi ja se katosi. Ja mulla oli aina ollut ihan täydellinen iho.
Nyt lopetin pillerit kun erosin. Ei tullut aknea mutta kynnet ovat vahvemmat kuin ikinä. Niitä saa ihan todella voimalla leikata. Aina ennen ollut hyvin hauraat kynnet. Outoa mutta en valita. Painokin on noussut vaikka en ole syönyt enempää. Lopetin alkoholin käytön kokonaan ja aloin urheilemaan.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 23:15"]
Mulle kävi vajaa kymmenen vuotta sitten niin että iho räjähti kun lopetin pillerit. Olin sillon n 26v. Hetkessä akne siirtyi kuitenkin rajoittumaan keskelle otsaa. Meni yli vuosi ja se katosi. Ja mulla oli aina ollut ihan täydellinen iho. Nyt lopetin pillerit kun erosin. Ei tullut aknea mutta kynnet ovat vahvemmat kuin ikinä. Niitä saa ihan todella voimalla leikata. Aina ennen ollut hyvin hauraat kynnet. Outoa mutta en valita. Painokin on noussut vaikka en ole syönyt enempää. Lopetin alkoholin käytön kokonaan ja aloin urheilemaan.
[/quote]
E-pillerit voivat heikentää joidenkin hivenainenten imeytymistä. Siksi vahvemmat kynnet.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 23:03"]Yazeja syönyt: palautuivatko hiuksesi?
[/quote] Pikkuhiljaa kasvaa uutta hiusta. Spinot auttavat myös hiustenlähtöön. 100 tabl maksaa 17 e. Kolme tabl ( 50 mg) vrk. Kuukautiset menevät aluksi sekaisin, mutta palautuvat ennen pitkää ennalleen. Spinoja syödään kuukautisten alkamispäivästä seuraavat 24 päivää. Sitten tauko seuraaviin kuukautisiin asti ja taas nappia naamaan.
Ite syön spiroa hiustenlähtöön.
Ilmeisesti on vähän liikaa "miesgeenejä", koska kulkee myös suvussa. Muuten en ole kyllä yhtään miesmäinen.
Testosteroni aivan normaali naisten arvo.
Ei tasan mee nallekarkit.
Sama täällä, ikää 29 ja naama kun 14-vuotiaalla... Erityisesti valkopäisiä syviä finnejä leuan ja suupielien alueella. Kohta tammikuussa taitaa tulla vuosi täyteen, toivottavasti helpottais. Teininä olen jonkun aknekuurin syönyt, ihoon jäi arvet et en enää kuureja halua.. No mut se on hormooni mikä jyllää :D
Minäkin syön Yaz-pillereitä ja lähtee ihan älyttömästi hiuksia. En kuitenkaan ole huomannut mitään eroa...
Te joilla on lähtenyt hiuksia, niin harveniko ne oikein silmin nähden? En tiedä onko tämä oma hiusten lähtö normaalia vai ei.
Niin ja mikähän siihen auttaisi? (Epillereide lopettamisen lisäksi/sijasta)
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 22:24"]
Ihanaa että joku otti tämän asian esille! Ajattelin että olenko ainut..
Itsellä ei ollut MINKÄÄNLAISIA iho-ongelmia ennen pillereitä, ei edes pahimmassa teini-iässä aikoinaan ollut kuin ehkä yksi finni joskus.. Sitten aloitin pillerit ehkäisyn ja kuukautiskipujen takia.. Söin niitä melkein 7 vuotta, välillä merkkiä vaihtaen. Kaikenlaisia sivuvaikutuksia oli haluttomuudesta pahoinvointiin, ja sitten kun e-pillereistä alettiin isommin uutisoimaan, ajattelin että kokeilen lopettaa..
Nyt noin 10kk ilman, ja ihoni on aivan kamala! Olen kuin teini-ikäinen aknen kourissa, v*tuttaa suoraan sanottuna alkaa nyt kärsiä tällaisesta, kasvot rasvoittuvat aivan älyttömästi, samaten hiukset.. Enkä tiedä loppuuko tämä edes koskaan, vai onko tämä nyt sitten loppuelämän tätä?? :(
[/quote]
Sama täällä. Ihoni on aina ollut ihan ok, toki yksittäisiä näppyjä ollut mutta ei mitään pahempaa. Kun lopetin aikanaan pillerit, niin juurikin joku 10kk meni ja poskiin tuli aivan järkyttäviä ihonvärisiä näppylöitä eli jotain hormoninäppyjä. Eipä kukaan koskaan varoitellut aikanaan, että voi tulla joku aikuisiän näppyongelma noista:/ Kiva oli yrittää hiuksilla ja kasalla meikkiä piilotella mutta eihän sellaisia peitä mikään. Olen kuullut samoja ongelmia myös monilta muilta, joten aika ikävää tuollaiset sivuvaikutukset. Käsittääkseni siksi nuo iho-ongelmat voi tulla paljon jälkijunassa, kun keholla kestää kauan palautua niistä pillereistä kokonaan...
Söin siis Yasmin e-pillereitä -ap