Lapsen kaverikylässä, pyytää saada lihapullia. Annatko vaikka lapsen perhe vegaaneja?
Lapsi saa syödä maitoa ja munia.
Miten menettelette?
Kysymys on hypoteettinen eikä implikoi ketään tai mitään.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän lapsi kotonakaan vegaaniruokaa syö, jos syö maitoa ja munia. En ottaisi meille kylään lapsia, joiden vanhemmat rajoittavat mitä heille saa tarjota, paitsi jos rajoitusten syynä on allergia tai sairaus. Sairasta sellainen ehdottomuus. Jos taas lihan syöntiä ei olisi erikseen kielletty vierailusta sovittaessa, antaisin sitä vaikka tietäisin perheen olevan vegaaneja.
Miksi ihmeessä antaisit vegaanille lihaa?
Toivon että sun lapsellas ei ole kavereita, tuollaisen jälkeen ei ainakaan kauaa ja hyvä niin.Olen eri, mutta jos henkilö nimenomaan pyytää minulta lihaa ja minulla sitä ylimääräisenä on, miksi en antaisi? Mikä minä olisin sanomaan että hänen pitää olla 100% vegaani kaikissa elämän tilanteissa?
No ihan vaikka siksi että lapsen maha voi mennä siitä lihasta sekaisin.
Ei sun tarvitse hänelle sanoa että hän on vegaani vaan voit sano että menee kotiinsa syömään jos et osaa mitään muuta tarjota kuin lihaa.Lapset nyt ylipäätään voi pyytää mitä sattuu, mun lapsen kaveri pyysi piparkakkutaikinaa raakana, olen sen verran fiksu että osasin sanoa ei vaikka mulla sitä ylimääräisenä olikin.
Jos pelkona on, että lapsen maha voi mennä tietystä ruoka-aineesta sekaisin, sitten vanhemmat/lapsi tuovat kyllä esille että kyseistä ruoka-ainetta ei saa antaa. Jos eivät niin tee niin turha minun on arvailla heidän lapsensa mahantoimintoja.
Juurihan tuossa on tullut esille että he ovat vegaaneja. Tuskin sitä huvikseen mainitsevat, tai ainakin itse oletan näin. Jos vierailevan lapsen äiti sanoo minull että he ovat vegaaneja niin en minä lapselle lihapullia tarjoa.
Ap:n mukaan lapsen perhe ovat vegaaneja, mutta lapsi itse ei. Lapsi syö ainakin maitoa ja munia, joten hän ei voi olla vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu perheestä, saattaa olla niin, että kylässä saa syödä lihaa, jos itse haluaa.
Itse en ole esim. Muslimi -lapselle antanut sianlihaa, koska se olisi todella halpamaista käytöstä.Ok. Miksi se on halpamaista mielestäsi? Ap
Etkö tiedä, miksi ? Kai tiedät että Muslimit eivät syö sianlihaa.
Saastainen eläin.
( en kyllä minäkään, haisee pahalle ).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu perheestä, saattaa olla niin, että kylässä saa syödä lihaa, jos itse haluaa.
Itse en ole esim. Muslimi -lapselle antanut sianlihaa, koska se olisi todella halpamaista käytöstä.Ok. Miksi se on halpamaista mielestäsi? Ap
Muslimit eivät syö sianlihaa. On idioottimaista tarjota muslimille sellaista ruokaa joka on heidän arvojensa vastaista.
En minkään halua syödä kissan- tai koiranlihaa.Mutta onko se juuri sen lapsen arvojen vastaista ruokaa vai vain hänen vanhempiensa arvojen?
Eipä ole minun tehtävä sitä valintaa tehdä, olen sen verran fiksu että osaan tarjota vierailleni sellaista ruokaa ettei tarvi tuollaista miettiä. Muslimille tai muslimien lapselle voi tarjota lähes mitä muuta vain paitsi sianlihaa niin miksi olla moukka?
Niin, samalla tavalla pitää pitää huoli siitä ettei muslimityttö missään tapauksessa ota huivia pois päästään vaikka itse niin haluaisikin tehdä. Kyllä hyvän ihmisen tehtävä on valvoa, ettei kukaan lipsu vanhempiensa uskonnollisista vakaumuksista.
Edelleen ei ole mun tehtävä valvoa syökö hän sianlihaa vai pitääkö hön huivia.
Mutta MINÄ en tarjoa hänelle sianlihaa enkä KÄSKE riisumaan huivia. FIKSU ihminen ymmärtää näiden eron, sinä ilmeisesti et.. huoh
Ei kyllä hekin tarjoilee uhrilihoja muille ja vuohia sekä tyrkyttää huiveja ihan yhdenvertaisesti mekin voimme tehdä samoin eli syöttää meidän ei uhrilihoja ja huivittomuutta heille . Tasa arvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi tietää mistä lihapullat on tehty ja haluaa niitä siitä huolimatta, niin syököön.
Jos lapsi pyytää kaljaa niin varmaan tarjoat sitäkin?
Eläinperäisen proteiinin nauttiminen ei ole laissa kielletty alle 18-vuotiailta, toisin kuin olut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saastainen eläin.( en kyllä minäkään, haisee pahalle ).
Saastainen se on nainen kuukautisista sanoo Mooses juutalainen .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin: esimerkissäni on kyse lapsesta, joka pyytää saada lihapullia. Miten suhtaudut muslimiin, joka syökin sianlihaa? Pitääkö sinun valvoa ja kaitsea häntä? Ap
Jeesus sanoi että mitä syödään se ulostuu . Se saastuttaa ihmisen mitä suusta ulos tulee ,pahat ajatukset ja noituus .
tIETYSTI jos helposti järjestyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin: esimerkissäni on kyse lapsesta, joka pyytää saada lihapullia. Miten suhtaudut muslimiin, joka syökin sianlihaa? Pitääkö sinun valvoa ja kaitsea häntä? Ap
Musun heitäisin ulos ennekuin raiskaa tai irrottaa jonkun pään.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen vanhempien kanssa sovitaan mitä lapselle saa antaa. Joten noudatan vanhempien toivetta ja tarjoan jotain sellaista mikä sopii kaikille.
JUURI NÄIN. Ja vielä: kenellä erikoisruokavalio, siitä kuuluttanee kaikille. Jos ei kuuluta, ruokavalio on joustava. Jos vegaanius on yleisessä tiedossa, tarjotaan kaikille sopivaa sapuskaa.
Luultavimmin en antaisi, koska viime kädessä kyse on vanhempien päätöksestä ja heidän oikeudesta kasvattaa, miten haluavat. Miksi minun pitäisi sekaantua tuollaiseen ja saada mahdollisesti tuon lapsen vanhempien vihat? Lapsi ja hänen vanhemmat voivat itse setviä ruokailunsa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tiedän, että lapseni kasvissyöjä kaveri tulee kylään, teen toki kasvisruokaa. Sitä syödään meillä usein muutenkin, vaikkei kasvissyöjiä ollakaan. Samoin, jos lapsellani olisi muslimi kaveri, niin en minä sillä kertaa possua muillekaan tarjoa.
Taustoitetaan vähän: lapseni kaksi kaveria tuli meille pelaamaan koulun jälkeen. En kutsunut tai sopinut mitään, lapset vain tulivat. Tein siinä lihapullia pakastimeen ja lapset pyysivät saada maistaa, myös tämä lacto-ovo. En tarjonnut kellekään mitään. En myöskään ole koskaan jutellut tai ollut yhteydessä vanhempiinsa. Aloittivat seiskalla nyt syksyllä eli uusi kaveri.
Ap
Ette voi syyttää hullu lehmän taudista muita kuin lampaita ja ihmisiä . Sika 🐷 on syytön siihen . Myös lintuflunssat , Sars syytön 🐷🐷🐽🐽 . Myyräkuume , lepakko covid 🐷🐽 syytön sika . Vuohipukki syyttää muita aina omista synneistään . Omat synnit pitää tunnustaa eikä muiden.
Vierailija kirjoitti:
Illah ulilu illillaa ähläm rocs uikunuikun illillää
Anna kun arvaan: Kannatat vihreitä tai vasemmistoa?
Kärsä vai sarvet kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muslimit eivät syö sianlihaa. On idioottimaista tarjota muslimille sellaista ruokaa joka on heidän arvojensa vastaista.
En minkään halua syödä kissan- tai koiranlihaa.Mutta onko se juuri sen lapsen arvojen vastaista ruokaa vai vain hänen vanhempiensa arvojen?
Eipä ole minun tehtävä sitä valintaa tehdä, olen sen verran fiksu että osaan tarjota vierailleni sellaista ruokaa ettei tarvi tuollaista miettiä. Muslimille tai muslimien lapselle voi tarjota lähes mitä muuta vain paitsi sianlihaa niin miksi olla moukka?
Niin, samalla tavalla pitää pitää huoli siitä ettei muslimityttö missään tapauksessa ota huivia pois päästään vaikka itse niin haluaisikin tehdä. Kyllä hyvän ihmisen tehtävä on valvoa, ettei kukaan lipsu vanhempiensa uskonnollisista vakaumuksista.
Edelleen ei ole mun tehtävä valvoa syökö hän sianlihaa vai pitääkö hön huivia.
Mutta MINÄ en tarjoa hänelle sianlihaa enkä KÄSKE riisumaan huivia. FIKSU ihminen ymmärtää näiden eron, sinä ilmeisesti et.. huoh
Ei kyllä hekin tarjoilee uhrilihoja muille ja vuohia sekä tyrkyttää huiveja ihan yhdenvertaisesti mekin voimme tehdä samoin eli syöttää meidän ei uhrilihoja ja huivittomuutta heille . Tasa arvo.
Ai joku lapsi on tarjonnut sinulle uhrilihaa? Ja tyrkyttänyt huivia? Just joo
Lyö 🍌 kouraan . Apinoiden lempi ruoka. Siinäkin on kärpäsiä ja ne on lihaa.....juu ja juustokakku sitten se nyt vasta vegaani onkin .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tiedän, että lapseni kasvissyöjä kaveri tulee kylään, teen toki kasvisruokaa. Sitä syödään meillä usein muutenkin, vaikkei kasvissyöjiä ollakaan. Samoin, jos lapsellani olisi muslimi kaveri, niin en minä sillä kertaa possua muillekaan tarjoa.
Taustoitetaan vähän: lapseni kaksi kaveria tuli meille pelaamaan koulun jälkeen. En kutsunut tai sopinut mitään, lapset vain tulivat. Tein siinä lihapullia pakastimeen ja lapset pyysivät saada maistaa, myös tämä lacto-ovo. En tarjonnut kellekään mitään. En myöskään ole koskaan jutellut tai ollut yhteydessä vanhempiinsa. Aloittivat seiskalla nyt syksyllä eli uusi kaveri.
Ap
Mun mielestä seiskaluokkalainen on jo tarpeeksi vanha tietämään itse, saako hän syödä lihaa.
Toki. Miksi edes tietäisin, että ovat vegaaneja. Kysyisin vain oletko allerginen jollekin ruoka-aineelle? Ellei, niin antaisin lihapullia toki.
Pointtihan tässä olikin se, että lapsi nimenomaan halusi syödä lihapullia ja on syönyt lihaa ennenkin, vaikka ilmeisesti vanhempien tietämättä. Salaa tässä ei syötetä kenellekään mitään, vaan lapsi nimenomaan pyysi lihapullia. Eli lapsen oman toiveen kunnioittamisesta tässä on lähinnä kyse. Siirrä tämä muslimiesimerkkiisi, jookos?
Ap