Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen kaverikylässä, pyytää saada lihapullia. Annatko vaikka lapsen perhe vegaaneja?

Vierailija
15.09.2021 |

Lapsi saa syödä maitoa ja munia.
Miten menettelette?
Kysymys on hypoteettinen eikä implikoi ketään tai mitään.

Kommentit (122)

Vierailija
61/122 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu perheestä, saattaa olla niin, että kylässä saa syödä lihaa, jos itse haluaa.

Itse en ole esim. Muslimi -lapselle antanut sianlihaa, koska se olisi todella halpamaista käytöstä.

Ok. Miksi se on halpamaista mielestäsi? Ap

Muslimit eivät syö sianlihaa. On idioottimaista tarjota muslimille sellaista ruokaa joka on heidän arvojensa vastaista.

En minkään halua syödä kissan- tai koiranlihaa.

Mutta onko se juuri sen lapsen arvojen vastaista ruokaa vai vain hänen vanhempiensa arvojen?

Eipä ole minun tehtävä sitä valintaa tehdä, olen sen verran fiksu että osaan tarjota vierailleni sellaista ruokaa ettei tarvi tuollaista miettiä. Muslimille tai muslimien lapselle voi tarjota lähes mitä muuta vain paitsi sianlihaa niin miksi olla moukka?

Niin, samalla tavalla pitää pitää huoli siitä ettei muslimityttö missään tapauksessa ota huivia pois päästään vaikka itse niin haluaisikin tehdä. Kyllä hyvän ihmisen tehtävä on valvoa, ettei kukaan lipsu vanhempiensa uskonnollisista vakaumuksista.

Edelleen ei ole mun tehtävä valvoa syökö hän sianlihaa vai pitääkö hön huivia.

Mutta MINÄ en tarjoa hänelle sianlihaa enkä KÄSKE riisumaan huivia. FIKSU ihminen ymmärtää näiden eron, sinä ilmeisesti et.. huoh

Vierailija
62/122 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötin kerran naapurin vegaaniperheen tytölle nakkeja, kun oli meillä kylässä. Söi posket lommolla ja pyysi lisää. Mulla ei ollut kersan ruokavaliosta mitään tietoa ja sai samaa ruokaa, kuin omat lapsenikin. Huutoa riitti niin naapurilta, kuin vaimoltakin, joka on naapurin kaveri.

"Söi posket lommolla"?? ÖÖÖÖÖööööö.....?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/122 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen muna kukko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmistaa ettei ole allergioita. Esim. Kanalle voi olla allerginen. Kysy vanhemmilta ensin.

VARMAA VAIKEE ymmärtää mitä lukee eikö . Jos kerran heillä saa syödä munia siis kanaa ja 🐓 kukkoja, niin ei kai ne silloin kanalle allergisia voi olla . 🐔 Vai mitä muna. Mätä muna vai hyvä muna. Kukko oli ensin kana luotiin kaveriksi sitten kaikki kukot syntyy kanasta . Tipu tipu . Kalakukko kanakukko vai kukko kukko . Älkää nyt vegaanit tukehtuko muniinne.

Kyllä voi olla kanalle allerginen vaikka söisi kananmunia. Ota itse selvää allergioista.

Vierailija
64/122 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna lapseni kaveerata viherpiiperöiden jälkikasvun kanssa.

Vierailija
65/122 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ymmärrä noista nykyajan hömpötyksistä, joten sitä syödään mitä talossa tarjotaan, tai sitten voi olla syömättä. Talo elää tavallaan ja niin päin pois

Vierailija
66/122 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En anna lapseni kaveerata viherpiiperöiden jälkikasvun kanssa.

Hyvä niin, kaikki ovat tyytyväisiä, paitsi lapsesi voi muistella pahalla jos on fiksumpi kuin vanhempansa.

Vierailija
67/122 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi tietää mistä lihapullat on tehty ja haluaa niitä siitä huolimatta, niin syököön.

Minulle ei edes olisi olennaista, tietääkö lapsi mistä lihapullat on tehty. Lähtisin siitä olettamuksesta, että jos kyläilevälle lapselle ei jotain saa antaa niin vanhemmat/lapsi tuo sen kyllä esille. Jos ei tuoda esille ruokarajotteita niin oletan että kaikki käy.

Vanhempien ruokavalioista en voi kysymättä tehdä oletuksia, että heidän ruokarajoitteensa koskisivat automaattisesti myös heidän lapsiaan. Lisäksi, jos kaverin lapsi on kylässä meillä ilman vanhempiaan, silloin hän on todennäköisesti jo sen ikäinen että osaa itse tuoda esille, jos hänellä on ruokarajotteita. Joten ap:n kuvaamassa tilanteessa antaisin niitä lapsen pyytämiä lihapullia, jos minulla niitä olisi niin paljon että kaverilapsellekin riittää.

Vierailija
68/122 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukko vai kanamuna kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salmonella ja munat? kirjoitti:

No tietysti antaa pitää . Ellei ole allergiaa . Sehän syö kanoja ja kukkoja jo kun kerran munia saa syödä ja muna on kana tai kukko . 🐓. Meillä lähes kaikki liha on tarkastettua siis lähes , teurastettu laillisissa paikoissa paitsi pakasteena Suomeen tuodut. Eläimestä lasketaan veri pois eikä niitä uhrata uskonnoille mutta pakasteena tuodusta ei voi tietää. Sairauksia vastaan otetaan näytteitä eläimistä.

Tietoisku: Muna ei ole kana eikä kukko, eikä siitä tulekaan sellaista ilman hedelmöittymistä ja hautomista. Kaupassa myytävät munat eivät ole hedelmöittyneitä (kuin poikkeustapauksissa jotkut luomu- tai pienkanalan munat, vahingossa).

Miten ajattelit hedelmöittää munan .....

Kylläpä sitä nyt saivarrellaan.

Vierailija
69/122 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos muslimilapsi ei tiedä syövänsä sianlihaa eikä näin ollen voi siitä vanhemmilleen kertoa, niin mitä halpamaista siinä on? Miksi kunnioittaisin jotain höpöuskomuksia.

Juutalaislapset ei saa syödä mitään ellei se ole kosher . Mooses kielsi muutama tuhat vuotta sitten kamelin ja jäniksen syömisen kani ja äyriäiset ne on kuitenkin muslimien herkkuruokia. Suomuttomat kalat mutta siinä menee tonnikalaa päivittäin. Noi jutut on vähän jälkeenjääneitä ajalta 4000 vuotta ennen messiasta 2000 vuotta ennen messiasta . Ja molemmilla on vielä erilainen ajanlasku myös budhilla on vuosi käpykeppi 6000 menossa lohikäärmettä ja muslimit elää jotain 1400 vuotta judet elää vuotta jotain 5700 . Älkää ny vaan uskontoon vaihtako sentään . Kana on lihaa kuitenkin jo munassa pieni keltainen tipu siinä. Nam. Ihan saa se on kuin joku hanhi ankka kalkkuna tai sorsa. Hevosen liha on myös kiellettyä jotkut syö sitä . Tappaisitte käärmeitä eikä ihmisiä.

Vierailija
70/122 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötin kerran naapurin vegaaniperheen tytölle nakkeja, kun oli meillä kylässä. Söi posket lommolla ja pyysi lisää. Mulla ei ollut kersan ruokavaliosta mitään tietoa ja sai samaa ruokaa, kuin omat lapsenikin. Huutoa riitti niin naapurilta, kuin vaimoltakin, joka on naapurin kaveri.

"Söi posket lommolla"?? ÖÖÖÖÖööööö.....?

Ja "huutoa riitti"? Vaikka ei ollut tietoa, ettei saa syödä. Kuvaa vegaanien sekopäisyyttä.

Vierailija
71/122 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden perheen vegaanisuus oli että kalaa saa syödä majoneesia missä on raakaa munaa . Eikö kala olekaan lihaa ja sekin pitää tappaa ensin ja valuttaa veret pois . 🍻🍻🍻🍻🍻

Vierailija
72/122 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän lapsi kotonakaan vegaaniruokaa syö, jos syö maitoa ja munia. En ottaisi meille kylään lapsia, joiden vanhemmat rajoittavat mitä heille saa tarjota, paitsi jos rajoitusten syynä on allergia tai sairaus. Sairasta sellainen ehdottomuus. Jos taas lihan syöntiä ei olisi erikseen kielletty vierailusta sovittaessa, antaisin sitä vaikka tietäisin perheen olevan vegaaneja.

Miksi ihmeessä antaisit vegaanille lihaa?

Toivon että sun lapsellas ei ole kavereita, tuollaisen jälkeen ei ainakaan kauaa ja hyvä niin.

Olen eri, mutta jos henkilö nimenomaan pyytää minulta lihaa ja minulla sitä ylimääräisenä on, miksi en antaisi? Mikä minä olisin sanomaan että hänen pitää olla 100% vegaani kaikissa elämän tilanteissa?

No ihan vaikka siksi että lapsen maha voi mennä siitä lihasta sekaisin.

Ei sun tarvitse hänelle sanoa että hän on vegaani vaan voit sano että menee kotiinsa syömään jos et osaa mitään muuta tarjota kuin lihaa.

Lapset nyt ylipäätään voi pyytää mitä sattuu, mun lapsen kaveri pyysi piparkakkutaikinaa raakana, olen sen verran fiksu että osasin sanoa ei vaikka mulla sitä ylimääräisenä olikin.

Jos pelkona on, että lapsen maha voi mennä tietystä ruoka-aineesta sekaisin, sitten vanhemmat/lapsi tuovat kyllä esille että kyseistä ruoka-ainetta ei saa antaa. Jos eivät niin tee niin turha minun on arvailla heidän lapsensa mahantoimintoja.

Vierailija
73/122 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi tietää mistä lihapullat on tehty ja haluaa niitä siitä huolimatta, niin syököön.

Minulle ei edes olisi olennaista, tietääkö lapsi mistä lihapullat on tehty. Lähtisin siitä olettamuksesta, että jos kyläilevälle lapselle ei jotain saa antaa niin vanhemmat/lapsi tuo sen kyllä esille. Jos ei tuoda esille ruokarajotteita niin oletan että kaikki käy.

Vanhempien ruokavalioista en voi kysymättä tehdä oletuksia, että heidän ruokarajoitteensa koskisivat automaattisesti myös heidän lapsiaan. Lisäksi, jos kaverin lapsi on kylässä meillä ilman vanhempiaan, silloin hän on todennäköisesti jo sen ikäinen että osaa itse tuoda esille, jos hänellä on ruokarajotteita. Joten ap:n kuvaamassa tilanteessa antaisin niitä lapsen pyytämiä lihapullia, jos minulla niitä olisi niin paljon että kaverilapsellekin riittää.

No jos tietää että vanhemmat on vegaaneja niin ilmeisesti he ovat tuoneet sen esille.

Jos tietäisin että meille tulee vegaanien lapsi voisin ihan varmuuden vuoksi tehdä sellaista ruokaa minkä tiedän varmuudella hänelle sopivan, esim. Kasvisosekeitto

Samoin jos meille tulisi muslimi lapsi tarjoaisin vaikka kanaruokaa.

Näin siis jos tilanne on se että tiedän etukäteen asian, jos en tiedä etukäteen vierailijoista, pyydän heitä menemään kotiin syömään, ihan sen vuoksi että yksi läheltä piti tilanne on ollut ja jouduin soittamaan ambulanssin. En halua sellaiseen tilanteeseen enää ikinä.

Vierailija
74/122 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kotiin on läpäistävä ns. "sikatesti" joka tarkoittaa että on syötävä sianlihaa.

Vierailija
75/122 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Mooses . Ei saa läträtä verellä. Paavalikin sanoi ettei saa juoda syödä elukoiden veriä. Eikä ihmisen . Koska kuten tiedetään bakteerit virukset .....kuppaajat paskaisilla vehkeillä myrkyttänyt monet sepsikseen. Huolimattomat piikittelijät . Mutta kun liha on tervejärkisesti tuotettua ja kypsää voi sitä hiukan syödä. Mutta ei myös voi pakottaa uhri elukoita syömään ketään sekin on väärin. Eläin on joko ruokaa tai ei muttei uhrielukka eläintä ei saa kiduttaa. Mooses palauta varastetut muuten olet kuin Job saatanan kanssa.

Vierailija
76/122 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän lapsi kotonakaan vegaaniruokaa syö, jos syö maitoa ja munia. En ottaisi meille kylään lapsia, joiden vanhemmat rajoittavat mitä heille saa tarjota, paitsi jos rajoitusten syynä on allergia tai sairaus. Sairasta sellainen ehdottomuus. Jos taas lihan syöntiä ei olisi erikseen kielletty vierailusta sovittaessa, antaisin sitä vaikka tietäisin perheen olevan vegaaneja.

Toivon että sun lapsellas ei ole kavereita, tuollaisen jälkeen ei ainakaan kauaa ja hyvä niin.

Olen eri, mutta jos henkilö nimenomaan pyytää minulta lihaa ja minulla sitä ylimääräisenä on, miksi en antaisi? Mikä minä olisin sanomaan että hänen pitää olla 100% vegaani kaikissa elämän tilanteissa?

Ei sun tarvitse hänelle sanoa että hän on vegaani vaan voit sano että menee kotiinsa syömään jos et osaa mitään muuta tarjota kuin lihaa.

Lapset nyt ylipäätään voi pyytää mitä sattuu, mun lapsen kaveri pyysi piparkakkutaikinaa raakana, olen sen verran fiksu että osasin sanoa ei vaikka mulla sitä ylimääräisenä olikin.

Jos pelkona on, että lapsen maha voi mennä tietystä ruoka-aineesta sekaisin, sitten vanhemmat/lapsi tuovat kyllä esille että kyseistä ruoka-ainetta ei saa antaa. Jos eivät niin tee niin turha minun on arvailla heidän lapsensa mahantoimintoja.

Juurihan tuossa on tullut esille että he ovat vegaaneja. Tuskin sitä huvikseen mainitsevat, tai ainakin itse oletan näin. Jos vierailevan lapsen äiti sanoo minull että he ovat vegaaneja niin en minä lapselle lihapullia tarjoa.

Vierailija
77/122 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä vengaanilapsia käy muuten pitsarax tiskillä kuolaamassa. Toiset käy varastamassa ulkomaalaisia maksamatta mut nää ei varasta vaan kuolaa nälissään hyvää hajua. Antaa lasten päättää itse mitä syö.

Vierailija
78/122 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurihan tuossa on tullut esille että he ovat vegaaneja. Tuskin sitä huvikseen mainitsevat, tai ainakin itse oletan näin. Jos vierailevan lapsen äiti sanoo minull että he ovat vegaaneja niin en minä lapselle lihapullia tarjoa.

Ne saa syödä munia joten ne EI ole vegaaneja vaan ihan sekaruokaa .

Vierailija
79/122 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos tietää että vanhemmat on vegaaneja niin ilmeisesti he ovat tuoneet sen esille.

Jos tietäisin että meille tulee vegaanien lapsi voisin ihan varmuuden vuoksi tehdä sellaista ruokaa minkä tiedän varmuudella hänelle sopivan, esim. Kasvisosekeitto

Samoin jos meille tulisi muslimi lapsi tarjoaisin vaikka kanaruokaa.

Näin siis jos tilanne on se että tiedän etukäteen asian, jos en tiedä etukäteen vierailijoista, pyydän heitä menemään kotiin syömään, ihan sen vuoksi että yksi läheltä piti tilanne on ollut ja jouduin soittamaan ambulanssin. En halua sellaiseen tilanteeseen enää ikinä.

Se, että vanhemmat ovat vegaaneja, ei automaattisesti tarkoita, että heidän lapsensakin on.

Vierailija
80/122 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiedän, että lapseni kasvissyöjä kaveri tulee kylään, teen toki kasvisruokaa. Sitä syödään meillä usein muutenkin, vaikkei kasvissyöjiä ollakaan. Samoin, jos lapsellani olisi muslimi kaveri, niin en minä sillä kertaa possua muillekaan tarjoa.