Lapsen kaverikylässä, pyytää saada lihapullia. Annatko vaikka lapsen perhe vegaaneja?
Lapsi saa syödä maitoa ja munia.
Miten menettelette?
Kysymys on hypoteettinen eikä implikoi ketään tai mitään.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tiedän, että lapseni kasvissyöjä kaveri tulee kylään, teen toki kasvisruokaa. Sitä syödään meillä usein muutenkin, vaikkei kasvissyöjiä ollakaan. Samoin, jos lapsellani olisi muslimi kaveri, niin en minä sillä kertaa possua muillekaan tarjoa.
Taustoitetaan vähän: lapseni kaksi kaveria tuli meille pelaamaan koulun jälkeen. En kutsunut tai sopinut mitään, lapset vain tulivat. Tein siinä lihapullia pakastimeen ja lapset pyysivät saada maistaa, myös tämä lacto-ovo. En tarjonnut kellekään mitään. En myöskään ole koskaan jutellut tai ollut yhteydessä vanhempiinsa. Aloittivat seiskalla nyt syksyllä eli uusi kaveri.
Ap
No jos seiskaluokkalainen pyytää itse lihapullia niin ei hän silloin ole vegaani.
Luulin että tässä on pienistä lapsista kyse.
Täs on tää Saran orjan poika Ismail Egyptistä ja Saran laillinen lapsi Iisak ja Jeesus päälle .
Miksi sä edes oletat että lapsen kaveri on vegaani? Tuskin hön on jos kerran lihapullia pyytää.. ois kyllä voinu alotuksessa selventää että kaveri on teini eikä päiväkoti-ikäinen.
Jos vanhemmat eivät ole erikseen kieltäneet jotain tarjoamasta, ja varsinkin jos lapsi isompi, niin päättäköön itse. Olen myös laktoosi-intolerantin antanut itse kertoa mitä voi syödä. Muslimin kohdalla pidin kinkkua sisältävät visusti erossa muista ja kerroin missä on mitäkin. En vahtinut sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi tietää mistä lihapullat on tehty ja haluaa niitä siitä huolimatta, niin syököön.
Jos lapsi pyytää kaljaa niin varmaan tarjoat sitäkin?
Eläinperäisen proteiinin nauttiminen ei ole laissa kielletty alle 18-vuotiailta, toisin kuin olut. Ap
Ei olutkaan ole laissa kielletty. Aivan hyvin voi lasillisen antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu perheestä, saattaa olla niin, että kylässä saa syödä lihaa, jos itse haluaa.
Itse en ole esim. Muslimi -lapselle antanut sianlihaa, koska se olisi todella halpamaista käytöstä.Ok. Miksi se on halpamaista mielestäsi? Ap
Muslimit eivät syö sianlihaa. On idioottimaista tarjota muslimille sellaista ruokaa joka on heidän arvojensa vastaista.
En minkään halua syödä kissan- tai koiranlihaa.Mutta onko se juuri sen lapsen arvojen vastaista ruokaa vai vain hänen vanhempiensa arvojen?
Eipä ole minun tehtävä sitä valintaa tehdä, olen sen verran fiksu että osaan tarjota vierailleni sellaista ruokaa ettei tarvi tuollaista miettiä. Muslimille tai muslimien lapselle voi tarjota lähes mitä muuta vain paitsi sianlihaa niin miksi olla moukka?
Niin, samalla tavalla pitää pitää huoli siitä ettei muslimityttö missään tapauksessa ota huivia pois päästään vaikka itse niin haluaisikin tehdä. Kyllä hyvän ihmisen tehtävä on valvoa, ettei kukaan lipsu vanhempiensa uskonnollisista vakaumuksista.
Ettei kukaan ota ristiä pois kristityiltä eikä pakota syömään epäjumalille uhrattua vaikka epäjumalat ei ole mitään ne on riivaajia .
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä edes oletat että lapsen kaveri on vegaani? Tuskin hön on jos kerran lihapullia pyytää.. ois kyllä voinu alotuksessa selventää että kaveri on teini eikä päiväkoti-ikäinen.
Koska minun oma lapsi sanoi, että eihän sun pitäisi syödä lihaa. Ja tämä kaveri sanoi että, söinhän mä eilenkin kanaa koulussa ja viime viikolla mäkkärillä juustohampurilaisen. Tämä keskustelu käytiin siinä lihapullatilanteessa siis.
Ap
Sinne vaan lihapullia kaikille. Jos joku vanhempi tulee valittamaan niin sanoo että kyllä ne oli kasvispullia.
Eikö jo 12-vuotiaalla ole oikeus yksityisyyteen vanhempiensakin suhteen esim terveydenhoitoon liittyvissä asioissa? Eli mitä 13-vuotias syö omasta tahdostaan kylässä ei mitenkään kuulu hänen vanhemmilleen.
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu perheestä, saattaa olla niin, että kylässä saa syödä lihaa, jos itse haluaa.
Itse en ole esim. Muslimi -lapselle antanut sianlihaa, koska se olisi todella halpamaista käytöstä.
Tässä on ns. tolkun vastaus…vaikka en muslimeista (enkä muistakaan hihhuleista) juurikaan välitä, mutta lapsen vanhemmat ovat lapsen huoltajia ja saa päättää mitä lapsi syö jne.
Tuskin kenestäkään olisi ok että tarjoaisin heidän 12 v. Janipetterille alkoholia, koska se oli olisi minun mielestäni ok.
Vierailija kirjoitti:
Siis lapsen kaveri on kylässä teillä.
Ap
siis implikoiko se lapsikin vai on vain passiivinen? entä sinä oletko ottavana puolena vai antavana. entä kumpi sukupuoli on kyseessä entä implikoiko ikä mitenkään entä onko kyseessä lidlin lihapullat vai ap:n läskipääpullat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole esim. Muslimi -lapselle antanut sianlihaa, koska se olisi todella halpamaista käytöstä.Tässä on ns. tolkun vastaus…vaikka en muslimeista (enkä muistakaan hihhuleista) juurikaan välitä, mutta lapsen vanhemmat ovat lapsen huoltajia ja saa päättää mitä lapsi syö jne.
Tuskin kenestäkään olisi ok että tarjoaisin heidän 12 v. Janipetterille alkoholia, koska se oli olisi minun mielestäni ok.
sinä voit työnnellä niitä janipettereitä mustaan aukkoosi kyse oli lihapullista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tiedän, että lapseni kasvissyöjä kaveri tulee kylään, teen toki kasvisruokaa. Sitä syödään meillä usein muutenkin, vaikkei kasvissyöjiä ollakaan. Samoin, jos lapsellani olisi muslimi kaveri, niin en minä sillä kertaa possua muillekaan tarjoa.
Taustoitetaan vähän: lapseni kaksi kaveria tuli meille pelaamaan koulun jälkeen. En kutsunut tai sopinut mitään, lapset vain tulivat. Tein siinä lihapullia pakastimeen ja lapset pyysivät saada maistaa, myös tämä lacto-ovo. En tarjonnut kellekään mitään. En myöskään ole koskaan jutellut tai ollut yhteydessä vanhempiinsa. Aloittivat seiskalla nyt syksyllä eli uusi kaveri.
Ap
Sitten ok. Minäkin olisin antanut siitä samalla pyydettäessä lihapullan. Sitäpaitsi tuo kaverihan näyttää syövän halutessaan lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska minun oma lapsi sanoi, että eihän sun pitäisi syödä lihaa. Ja tämä kaveri sanoi että, söinhän mä eilenkin kanaa koulussa ja viime viikolla mäkkärillä juustohampurilaisen. Tämä keskustelu käytiin siinä lihapullatilanteessa siis.
Ap
Niin, eihän silloin mikään vegaani ole ja itsekkin sen teille vielä sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En minäkään nyt ymmärrä, ainoa joka tätä apn lapsen kaveria väittää vegaaniksi on ap ja hänen lapsensa.
Kaveri itse on selkeästi sanonut että syö lihaa eli ei ole vegaani.
Nyt on kyllä pimein keskustelu hetkeen😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole esim. Muslimi -lapselle antanut sianlihaa, koska se olisi todella halpamaista käytöstä.Ok. Miksi se on halpamaista mielestäsi? Ap
Muslimit eivät syö sianlihaa. On idioottimaista tarjota muslimille sellaista ruokaa joka on heidän arvojensa vastaista.
En minkään halua syödä kissan- tai koiranlihaa.Ok. Kieltäydytkö myös halal-teutastetusta lihasta? A
Miksi minun pitäisi kieltäytyä halal-lihasta? Olen kristitty, ja minun Pyhässä kirjassani lukee: ”syökää kaikkea mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden.”
Mulla oli joskus muslimilapsi hoidossa. Äiti sanoi, että saa syödä samaa kuin muutkin lapset kunhan isälle ei kerrota. No ei me paljon sianlihaa yleensäkään syöty, joskus harvoin makkarakeitossa tms.
En kyllä vastannut nyt kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole esim. Muslimi -lapselle antanut sianlihaa, koska se olisi todella halpamaista käytöstä.Tässä on ns. tolkun vastaus…vaikka en muslimeista (enkä muistakaan hihhuleista) juurikaan välitä, mutta lapsen vanhemmat ovat lapsen huoltajia ja saa päättää mitä lapsi syö jne.
sinä voit työnnellä niitä janipettereitä mustaan aukkoosi kyse oli lihapullista
Jos et ymmärrä pointtia olet ehkä tyhmempi kuin kuvittelinkaan.
En syötä vieraita lapsia kuin sovitusti, ei tarvitse pelätä. Jos vanhemmat pelkäävät jotain, niin ilmoittavat itse minulle. Minä en ala ottamaan selvää siitä, mitä kukakin saa syödä.
Onhan sillä. Jos on oppinut että joku on saastaista, niin onhan se kamalaa jos joku sitä salaa syöttää. Esim. Pissata tehty juoma tai lepakon liha. Itse olen noita välttänyt, koska pidän niitä "saastaisina". Lepakon lihaa vaarallisena ja pissaa inhottavan juomana, vaikka se olisi puhdistettu. On sillä iso merkitys ja sillä että toinen kunnioittaa minua eikä tee salaa sellaista mitä tietää minun inhoavan. Tuolla sianliha periaatteella saisi sammuneenkin raishkata, koska se ei itse aamulla muistaisi.