Kaupungit/paikkakunnat, minne et koskaan muuttaisi?
- Nurmes
- Kotka
- Joensuu
- Kajaani
- Iisalmi
- Savonlinna
- Pieksämäki
+ muut alle 15 000 asukkaan kylät.
Luetelluissa paikoissa käynyt ja todennut masentaviksi asua tahi elää.
Kommentit (117)
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 15:30"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 09:12"]
Nyt asun Vaasassa ja muutamme perheineen Kajaaniin minun synnyinkaupunkiin, kumpikaan, minä tai mieheni kestä näitä ylimielisiä kaikkitietäväisiä urpoja. Töitä harvoin saa, jos ei osaa ruotsinkieltä, ruotsinkielinen saa kyllä töitä, osasi suomea tai ei. Jouduin kerran sairaalaan, siellä sain hoitajan, joka ei osannut, kuin muutaman sanan suomea, kysyi, jos haluaisin puhua ruotsia hänen kanssaan..... Toki, jos vain osaisin. Kajaaniin muutamme heti, kun aika on sopiva, lapsi hieman isompi jne. Ei enää ikinä Vaasaan.
[/quote]
Oletteko te kumpikin sitten palvelualalla? En itse ole törmännyt tähän ruotsin kielen osaamisen vaatimiseen muuta kuin just esim. kaupan kassalla ja muissa liikkeissä. Joskus tietysti voidaan johonkin firmaankin hakea ruotsia hyvin taitavaa, jos heillä on esimerkiksi paljon ruotsinkielisiä asiakkaita, mutta noin muuten en mä ole huomannut, että täällä ois mitenkään erityisen vaikea työllistyä vaikkei ruotsia osaakaan? Tunnen monta perhettä, jotka asuvat Vaasassa ja vanhemmista kumpikaan ei koskaan ole osannut ruotsia muutamaa sanaa enempää. Sosiaalipuolellakin riittää, että osaa asiakkaalle/potilaalle ilmoittaa hakevansa tulkin paikalle, koska ei pysty itse keskustelua jatkamaan.
[/quote]
Ei olla, sekin vielä. Mieheni on it-alalla ja minä toimistohiiri.
Varkaus! Vuoden asuneena..kamala paska paikka!!!
Kuhmoon en muuttaisi. Mukava kaupunki, tykkään käydä siellä mutta en kuitenkaan muuttaisi. Ei oikein ole töitä tarjolla.
Pohjanmaa. Sekä maantieteen että ihmisten takia.
Satakunta ja Varsinais-Suomi. Ihan siksi, että en tykkää niiden murteesta, en jaksais kuunnella joka päivä. Vaikka kai siihenkin tottuisi.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 22:23"]
Jokela.
[/quote]
Jokela ei ole kaupunki vaan osa Tuusulaa. Tuusula taas on ihan ok. paikka.
Pitkään olin sitä mieltä, että voin asua tasan pääkaupunkiseudulla tai Tampereella/Turussa. Nyt olen kuitenkin ymmärtänyt, että
A) urallani eteneminen saattaa vaatia sitä, että hankin työkokemusta ensin pienemmistä paikoista. Isoihin kaupunkeihin toimialan X johtajaksi ei oteta ilman johtajuuskokemusta, johonkin Muonioon tai Polvijärvelle voidaan ottaa.
B) sillä hinnalla, mitä Helsingissä maksaa 70-luvun kerrostaloneliö jostain Pukinmäen tai Roihuvuoren kaltaisesta paikasta saa Oulusta uuden paritalonpuolikkaan tai hulppean rivitaloasunnon.
Nyt sanoisin kriteeriksi, että asuinpaikan itsessään ei tarvitse olla iso kaupunki, mutta kohtuullisen kokoisen kaupungin palveluiden pitää olla saavutettavissa kohtuuajassa - myös hätätilanteessa. Ei siis sellaista paikkaa, jonne ambulanssin tulo kestää 1,25 tuntia ja ambulanssimatka 2 tuntia.
66 jatkaa, että mulle kelpaavia "isoja" kaupunkeja ovat siis vaikka just jotkut Kouvolat, Lahdet, Kuopiot, Vaasat, Seinäjoet ja Torniot.
Nyt asun Vaasassa ja muutamme perheineen Kajaaniin minun synnyinkaupunkiin, kumpikaan, minä tai mieheni kestä näitä ylimielisiä kaikkitietäväisiä urpoja. Töitä harvoin saa, jos ei osaa ruotsinkieltä, ruotsinkielinen saa kyllä töitä, osasi suomea tai ei. Jouduin kerran sairaalaan, siellä sain hoitajan, joka ei osannut, kuin muutaman sanan suomea, kysyi, jos haluaisin puhua ruotsia hänen kanssaan..... Toki, jos vain osaisin.
Kajaaniin muutamme heti, kun aika on sopiva, lapsi hieman isompi jne. Ei enää ikinä Vaasaan.
En ikin muuttais Vantaalle.
Enkä mihinkään muuallekaan Suomessa.
En vaan kykene käsittämään miten kukaan voi asua missään muualla ku Helsingissä. Muualla on niin rumia rakennuksia ja pitää omistaa auto että pääsee liikkumaan. Ei mitään tapahtumia eikä tapahtumaa. Joku tääl valitti et helsingissä on liikaa betonia, en nyt kyl voi mitenkään yhtyä tohon. Eiköhän sitä betonia oo pienemmillä paikkakunnilla paljon enemmän. Oon tosin asunut vaan kantakaupungin alueella, enkä ikinä muuttais pois. On se nyt ihan eri asia asua sporapysäkin vieressä 20-luvun jugend-kivitalossa ku betoniluukussa kantsussa (en tarkoita kannabista, niiku lappeenrantalaiset saattaa luulla, vaan kannelmäkeä)
Nimen omaan HISTORIA on se miksi stadii rakastan! Ja jos joku luulee että oon joku kermaperse eirasta niin en ole, oon asunut punavuoressa ja sörkässä, tällä hetkellä Vallilassa. Oon helvetin köyhä. Siis hel-ve-tin köyhä opiskelija. Muissa kaupungeissa näin köyhällä vois olla AIKA kurjaa. Mut ei näin köyhä muualla tosin joudukaan olla, tosin ite en maksais ees satasta hoas-yksiöstä jossain Jyväskylässä.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 09:22"]En ikin muuttais Vantaalle.
Enkä mihinkään muuallekaan Suomessa.
En vaan kykene käsittämään miten kukaan voi asua missään muualla ku Helsingissä. Muualla on niin rumia rakennuksia ja pitää omistaa auto että pääsee liikkumaan. Ei mitään tapahtumia eikä tapahtumaa. Joku tääl valitti et helsingissä on liikaa betonia, en nyt kyl voi mitenkään yhtyä tohon. Eiköhän sitä betonia oo pienemmillä paikkakunnilla paljon enemmän. Oon tosin asunut vaan kantakaupungin alueella, enkä ikinä muuttais pois. On se nyt ihan eri asia asua sporapysäkin vieressä 20-luvun jugend-kivitalossa ku betoniluukussa kantsussa (en tarkoita kannabista, niiku lappeenrantalaiset saattaa luulla, vaan kannelmäkeä)
Nimen omaan HISTORIA on se miksi stadii rakastan! Ja jos joku luulee että oon joku kermaperse eirasta niin en ole, oon asunut punavuoressa ja sörkässä, tällä hetkellä Vallilassa. Oon helvetin köyhä. Siis hel-ve-tin köyhä opiskelija. Muissa kaupungeissa näin köyhällä vois olla AIKA kurjaa. Mut ei näin köyhä muualla tosin joudukaan olla, tosin ite en maksais ees satasta hoas-yksiöstä jossain Jyväskylässä.
[/quote]
Hoas-yksiö jyväskylässä? :D lol
Suomi. En muuttaisi muuta kuin entiselle pienelle kotipaikkakunnalleni jos minulla olisi miljoonia rahaa tai saisin todella varman työpaikan.
Minnekän pääkaupunkiseudun asuialueille en muuttaisi kirveelläkään. Asun tosin nyt ulkomailla hyvin tiuhaan asutulla alueella, mutta muuten elämänlaatu on täällä ihan toista kuin Suomessa.
Sellaisiin ankeisiin, historiattomiin radanvarsikaupunkeihin missä ei ole kunnon järveä tai muuta vesistöä. Satama huviveneineen ja kahviloineen jotenkin kuuluu kaupunkiin, ja siitä satamasta pitää päästä kunnon vesireitille veneilemään tai risteilylle.
Entisenä porilaisena 43v (nyt asunut Helsingissä 25 vuotta) muuttaisin mielelläni takaisin Poriin. Se on aivan eri paikka kuin joskus 70-80-luvulla. Valitettavasti vain työt ovat Helsingissä. Pori on sopivan kokoinen ja erittäin sopiva lapsiperheille. Helsingin asunnon myymällä sillä saisi Porista vaikka kartanon. Elintaso parantuisi kun ei tarvitsisi alittaa kaikkia rahojaan asumiseen. Poria on turha arvostella jos siellä ei ole asunut.
Sen sijaan en muuttaisi johonkin Pohjois-Karjalaan keskelle ei mitään enkä myöskään Tanmperetta pohjoisemmaksi.
Kaupungit, joissa haisee teollisuuden vuoksi pahalta. Mm. Nokia, Valkeakoski ja Oulu, vaikka luonto ja monet rakennukset ovat hyvin kauniita.
Vantaa. Syynä todella monet alkoholisoituneet asukkaat ja korkea verotus. Karmivimmat paikat ovat Tikkurila, Koivukylä, Korso, Myyrmanni ja Martinlaakso. Omakotitalot ovat viehättäviä, mutta puhun nyt asemien alueesta. Huh.
Savo. Jo kuuluisan "huumorin" vuoksi. Vitsivitsivitsi-kommentti sen jälkeen, kun on nimitetty omaa vaimoa mummoksi jne. Vastenmielistä käytöstä.
Itäkeskus ja Malmi. Ei ikinä juoppojen pesäpaikkoihin.
Asuisin mielelläni Turussa, Tampereella, Vaasassa, Savonlinnassa, Hangossa, Tammisaaressa, Porvoossa tai Loviisassa.
Olen asunut kuudessa eri maassa ja monilla eri paikkakunnilla. Minun pelastukseni lienee introverttieus ja että en tukeudu vain samanmielisiin.