Kaupungit/paikkakunnat, minne et koskaan muuttaisi?
- Nurmes
- Kotka
- Joensuu
- Kajaani
- Iisalmi
- Savonlinna
- Pieksämäki
+ muut alle 15 000 asukkaan kylät.
Luetelluissa paikoissa käynyt ja todennut masentaviksi asua tahi elää.
Kommentit (117)
Vantaa. Koska se vaan on niin ankea.
Seinäjoki tai Kouvola. Olen kiertänyt paljon Suomea työni takia ja Seinäjoella on isottelevimmat, kovaäänisimmät päällepäsmäri-ihmiset ja Kouvolassa v-maisimmat ihmiset jotka aina kamalan äkäisiä ja katkeria kaikesta ja siellä minua uhattiin puukollakin, viattoman ohikulkijan roolissa siis olin.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 15:13"]
Läns-Suomeen en muuttaisi. Ne rantaruattalaiset...aargh. Ei vois jaksaa niiden kanssa.
[/quote]
Joo ne on kamalia. Kaikissa mittauksissakin osoittautuvat terveimmisksi ja kokevansa elämänsä mielekkäämmäksi ja onnellsiemmaksi kuin "kunnolliset suomalaiset" Ja elävätkin mokomat vielä paljon pidempäänkuin itäsuomalaiset!
Kauniainen, koska siellä pitää olla vähintään kaksi sadantonnin autoa pihassa, iso talo jossa kaikki viimeisen päälle designia, kuljettava merkkivaatteissa aamusta iltaan, on osattava suomenruotsia, ja lasten harrastettava tennistä, ratsastusta ja golfia jotta heillä olisi kavereita. Espoossakin on tuollaista muttei noin rankassa mittakaavassa kuitenkaan, eikä Espoossa silti katsota kieroon jos joku puhuu suomea.
Kaksikielisiin kuntiin en muuttaisi.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 15:13"]
Läns-Suomeen en muuttaisi. Ne rantaruattalaiset...aargh. Ei vois jaksaa niiden kanssa.
[/quote]
Joo ne on kamalia. Kaikissa mittauksissakin osoittautuvat terveimmisksi ja kokevansa elämänsä mielekkäämmäksi ja onnellsiemmaksi kuin "kunnolliset suomalaiset" Ja elävätkin mokomat vielä paljon pidempäänkuin itäsuomalaiset!
[/quote]
Niinpä! Ruotsinkielisillä tai kaksikielisillä paikkakunnilla, kuten Vaasa, on terveempiä, parempituloisia, muodikkaampia, kultturellimpia eli kaikin puolin onnellisempia ihmisiä. Itäsuomalaiset on niin katkeria ja negatiivisia paskanpuhujia perusluonteeltaan ettei ne voisi elää siellä kaiken ihanuuden ja mahtavuuden keskellä. Niiden pää ei kestäisi sitä kun tuntisivat niin kovat alemmuuskompleksit tuolla main.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 09:12"]
Nyt asun Vaasassa ja muutamme perheineen Kajaaniin minun synnyinkaupunkiin, kumpikaan, minä tai mieheni kestä näitä ylimielisiä kaikkitietäväisiä urpoja. Töitä harvoin saa, jos ei osaa ruotsinkieltä, ruotsinkielinen saa kyllä töitä, osasi suomea tai ei. Jouduin kerran sairaalaan, siellä sain hoitajan, joka ei osannut, kuin muutaman sanan suomea, kysyi, jos haluaisin puhua ruotsia hänen kanssaan..... Toki, jos vain osaisin. Kajaaniin muutamme heti, kun aika on sopiva, lapsi hieman isompi jne. Ei enää ikinä Vaasaan.
[/quote]
Oletteko te kumpikin sitten palvelualalla? En itse ole törmännyt tähän ruotsin kielen osaamisen vaatimiseen muuta kuin just esim. kaupan kassalla ja muissa liikkeissä. Joskus tietysti voidaan johonkin firmaankin hakea ruotsia hyvin taitavaa, jos heillä on esimerkiksi paljon ruotsinkielisiä asiakkaita, mutta noin muuten en mä ole huomannut, että täällä ois mitenkään erityisen vaikea työllistyä vaikkei ruotsia osaakaan? Tunnen monta perhettä, jotka asuvat Vaasassa ja vanhemmista kumpikaan ei koskaan ole osannut ruotsia muutamaa sanaa enempää. Sosiaalipuolellakin riittää, että osaa asiakkaalle/potilaalle ilmoittaa hakevansa tulkin paikalle, koska ei pysty itse keskustelua jatkamaan.
Nää on taas näitä teinien tekemiä kyselyjä, jossa tietyt paikat heppoisin perustein on ihan syvältä.
Itse voisin asua lähes missä vaan. Olennaisempaa kuin kunta, on itse paikka jossa se asunto sijaitsee ja tietenkin itse asunto, vaikka ei minulla asunnon suhteenkaan kummempia kriteerejä ole. Toki etäisyydetkin ratkaisevat. En nyt ihan Utsjoelle haluaisi muuttaa, kun jälkikasvu ja vanhempani, sekä muut tutut asuu täällä etelä-suomessa. Eli periaatteessa voisin asua ihan missä vaan.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 23:30"]
Itä-Suomi näin kokonaisuudessaan vaikuttaa sellaselta etten haluaisi sinne asumaan. En tiedä miksi, isommatki kaupungit tuntuu siellä pystyyn kuolleilta junttiloilta. Aion myös muuttaa lahdesta pois heti kun valmistun, toivottavasti ei tarvi palata.
[/quote]
Minä rakastan suomenkielisenä sitä kaksikielisten paikkakuntien miljöötä joka on kaikin puolin arvokkaampi ja elegantimpi, eikä niissä kyräillä tai juoruilla kuten esimerkiksi itäsuomalaisilla sisäsiittoisilla selkäänpuukotus-paikkakunnilla. Kaksikielisten paikkakuntien ihmisillä on omat rikkaat elämänsä mutta silti yhteisöllisyyttä on kuitenkin enemmän eli voit luottaa siihen että saat apua tarvittaessa eivätkä naapurit petä sinua tai halua aloittaa typerää riitaa tyhjästä, eikä känniääliöitä esiinny kaksikielisillä paikkakunnilla niin paljon kuin täysin suomenkielisillä, eikä niissä esiinny samanlaista koulukiusaamista kuin suomenkielisillä. Meininki on sivistynyttä siis.
Jos ois pakko lähteä pois Helsingistä, Poriin tai Turkuun en varmasti lähtisi koskaan. Molemmista on kokemusta.
Helsinkiin en enää koskaan aio takaisin, 3,5 vuotta sitä kaupunkia riitti ja oli jo liikaakin. Pidän pikkukaupungeista ja haluan asumismukavuutta (=kohtuuhintaisen okt:n kivalla pihalla).
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 15:26"]
Lahti, Kouvola, Heinola, Turku.
[/quote]
Vau! Lahti mainittiin vasta viestissä 85 :)
t. kotikaupunkiinsa tyytyväinen lahtelainen
Kaksikielisillä paikkakunnilla oppii kielen kyllä, jos ystävystyy erikieliseen. Musta se on ihana rikkaus ja mahdollisuus. Niin ja usean kielen puhuminen töissäkin on vaan kivaa.
T. Entinen tamperelainen, nykyinen vaasalainen
Helsinki-Vantaa-Espoo en muuttaisi ikinä. Enkä Oulussa ikinä muuttaisi Tuiraan, Toppilaan, Rajakylään, Kaukovainiolle...
En suostuisi koskaan muuttamaan pois Helsingistä.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 15:53"]
En suostuisi koskaan muuttamaan pois Helsingistä.
[/quote]
Helsinkiin en ikinä suostuisi muuttamaan.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 21:50"]
Vaasan, Seinäjoelle tai siihen lähistölle en muuttaisi. Niiden ihmisten takia.
[/quote] Joo ne on kamalia. Kaikissa mittauksissakin osoittautuvat terveimmisksi ja kokevansa elämänsä mielekkäämmäksi ja onnellsiemmaksi kuin "kunnolliset suomalaiset" Ja elävätkin mokomat vielä paljon pidempäänkuin itäsuomalaiset!