maantiepyöräilijät hoi!
Olisiko tunturin professional pyörästä ensipyöräksi aloittelevalle harrastajalle?
Kommentit (23)
Ei mun mielestä. Kannattaa ostaa vaikka kunnon cyclocrossari, jos ei heti halua maantiepyörään siirtyä.
ja pyörä kannattaa ostaa kunnon pyöräkaupasta (esim cyclecenter Helsinginkadulla) ja unohtaa tunturit, helkamat ja scottit, sun muut markettipyörät.
mutta tämä on vain minun mielipiteeni. A:)
Varmaan ihan ok, vertailin pikaisesti muutaman satkun kalliimpaan Cannondalen Caad10 105-osilla. Tunturi näyttäisin olevan kilon verraan keveämpi. Jos on rahaa sijoittaa hieman enempi, niin siinä tapauksessa suosittelen kyllä hiilarirunkoista maantiepyörää, ero on huomattava ajotuntumassa. Esim. Cannondalen Supersix Evo. Huomaa se kuitenkin, että harrastepyörässä ergonomia on todella tärkeä, joten pyörä melkein pitää koeajaa ja sovittaa, ihmisillä on erilainen geometria kropassa. Pyörävalmistajien sivuilla on ohjeellisia taulukoita, joiden avulla voi haarukoida sopivan kokoista runkoa mutta ehdottomasti kannattaa sovittaa pyörää asiantuntevan myyjän tai pyöräilyn harrastajan kanssa.
t. Triathlonisti-akka :)
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:47"]
Ei mun mielestä. Kannattaa ostaa vaikka kunnon cyclocrossari, jos ei heti halua maantiepyörään siirtyä.
ja pyörä kannattaa ostaa kunnon pyöräkaupasta (esim cyclecenter Helsinginkadulla) ja unohtaa tunturit, helkamat ja scottit, sun muut markettipyörät.
mutta tämä on vain minun mielipiteeni. A:)
[/quote]
CC on hyvä valinta myös, kautta pystyy jatkamaan ympäri vuoden. Maantierenkaat kesällä, syys-kevätkaudella nappulat ja talvella nastat. :) Oma eka harrastuspyörä oli/on cyclocrossi, sittemmin on tullut hankittua maastopyörä, maantiepyörä ja läski. :) Cyclolla ajelen työmatkat ja välikauden/talven lenkit ja cc-kisat syksyisin. :)
-6-
http://www.suomenurheilupyora.fi/tuote/9/686/bianchi-c2c-via-nirone-7-alu-sora-9sp-compact-vm2014
olisko tämä parempi kuin toi tunturi?
onko ketjussa maastopyöräileviä naisia? onko mielestänne takajousitus hyvin tärkeä ominaisuus? olisiko pyöräsuosituksia? oletteko tilanneet netistä, koko arveluttaa. minulla on varsin pitkät jalat vaikken muuten pitkä olekaan (169 cm, jalka 80 cm), olisiko 17 tuumaa sopiva koko...?
Aloittelijan pyöräksi oikein hyvä, mutta tuolla hinnalla löytynee hiukan paremmilla osilla varustettuja... ehkä Cube, Kona jne.
Runkokoko on tärkeä ja vaihteiston osat; Tiagran osien tilalle ennen 105-osaa. Ja tosiaan Cyclocross antaa selvästi enemmän ajokautta, koska siihen sopii monenlainen rengas.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 15:06"]
onko ketjussa maastopyöräileviä naisia? onko mielestänne takajousitus hyvin tärkeä ominaisuus? olisiko pyöräsuosituksia? oletteko tilanneet netistä, koko arveluttaa. minulla on varsin pitkät jalat vaikken muuten pitkä olekaan (169 cm, jalka 80 cm), olisiko 17 tuumaa sopiva koko...?
[/quote]
Riippuu ihan maastosta, millaisilla reiteillä haluat ajella. Itsellä on täysjousto ja muutaman kerran jäykkäperää kokeilleena, en vaihtaisi täpäriä pois. Ihan ehdoton teknisillä poluilla. Latupohjilla tms riittää jäykkäperäinen. On mulla myös täysjäykkä fatbike mutta se onkin sitten ihan eri juttu.. ;)
Ite olen 164 cm pitkä ja läskipyöräni on 15,5" ja täpäri Canyonin xs muistaakseni. Rengaskoko on makuasia, nykyään on 29" yleistymässä. Omani on vielä 26" ja lompakko ei anna nyt periksi hankkia uutta vaikka kaksysi kiehtoisikin.
-6-
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:53"]
Varmaan ihan ok, vertailin pikaisesti muutaman satkun kalliimpaan Cannondalen Caad10 105-osilla. Tunturi näyttäisin olevan kilon verraan keveämpi. Jos on rahaa sijoittaa hieman enempi, niin siinä tapauksessa suosittelen kyllä hiilarirunkoista maantiepyörää, ero on huomattava ajotuntumassa. Esim. Cannondalen Supersix Evo. Huomaa se kuitenkin, että harrastepyörässä ergonomia on todella tärkeä, joten pyörä melkein pitää koeajaa ja sovittaa, ihmisillä on erilainen geometria kropassa. Pyörävalmistajien sivuilla on ohjeellisia taulukoita, joiden avulla voi haarukoida sopivan kokoista runkoa mutta ehdottomasti kannattaa sovittaa pyörää asiantuntevan myyjän tai pyöräilyn harrastajan kanssa.
t. Triathlonisti-akka :)
[/quote]
Triatlonisti-akka puhuu asiaa. En ainakaan itse koajamatta minkään sortin fillaria ostaisi.
t. nassikkana kilpaa sotkenut exfillaristi-ukko
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 15:03"]
http://www.suomenurheilupyora.fi/tuote/9/686/bianchi-c2c-via-nirone-7-alu-sora-9sp-compact-vm2014 olisko tämä parempi kuin toi tunturi?
[/quote]
Mä aloitin alumiinisella perusmaantiepyörällä, eli juurikin Bianchin via nironella aikanaan. Mun mielestä hyvä pyörä aloittajalle! Kunhan vaan Bianchin rungon geometria sopii ajajalle.
Kannattaa koeajaa eri malleja ja merkkejä. Kunnon pyöräkaupassa osaavat neuvoa tässä asiassa.
-5-
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 15:03"]
http://www.suomenurheilupyora.fi/tuote/9/686/bianchi-c2c-via-nirone-7-alu-sora-9sp-compact-vm2014 olisko tämä parempi kuin toi tunturi?
[/quote]
Mulla on tuo pyörä ensimmäisenä maantiepyöränä. Toimii ihan hyvin pienellä tuunauksella. Vaihteet ajattelin vaihtaa parempiin, ovat vähän kankeat. Mutta kuten tuo triathlonistikin sanoi, pyörän geometrian on syytä olla ajajalle sopiva.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 15:03"]
http://www.suomenurheilupyora.fi/tuote/9/686/bianchi-c2c-via-nirone-7-alu-sora-9sp-compact-vm2014 olisko tämä parempi kuin toi tunturi?
[/quote]
Mulla on tuo pyörä ensimmäisenä maantiepyöränä. Toimii ihan hyvin pienellä tuunauksella. Vaihteet ajattelin vaihtaa parempiin, ovat vähän kankeat. Mutta kuten tuo triathlonistikin sanoi, pyörän geometrian on syytä olla ajajalle sopiva.
[/quote]
No lönkkä (Suomen Urheilupyörä) ainakin on kunnon pyöräkauppa, yks perinteisimmistä Suomessa. Lönkkä itte tais alottaa takakonttimyynnillä kisoissa jo joskus 60-luvulla ja perusti sitten 70-luvulla ton Kissanmaan liikkeen, jonka käsittääkseni edelleen omistaa, tai ainakin perhe omistaa. En tosin liikkeen nykytilasta isommin tiedä, mutta varmaan vieläkin asiansa osaava.
Kyllähän se aina nostalgiset sävärit mieleen tuo, kun Bianchin näkee, kun se silloin joskus kauan sitten oli tähti taivaalla ja kisoissa nassipoikana kuola valuen turkoosia italialaista kaunotarta ihailtiin, vaan ruotsalaiseen menopeliin oli tyytyminen, tosin ihan laatupeli sekin :)
Ajat on muuttuneet ja Bianchin malleistakin suurin osa taitaa olla harrastepyöriä. Silti pistää "pahasti" silmään, kun punaisen Bianchin näkee. Kyllähän se ainaoa oikea väri on tuolle perinteiselle italiaanolle on "Bianchin vihree" elikätten turkoosi ;)
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 15:03"]
http://www.suomenurheilupyora.fi/tuote/9/686/bianchi-c2c-via-nirone-7-alu-sora-9sp-compact-vm2014 olisko tämä parempi kuin toi tunturi?
[/quote]
Mulla on tuo pyörä ensimmäisenä maantiepyöränä. Toimii ihan hyvin pienellä tuunauksella. Vaihteet ajattelin vaihtaa parempiin, ovat vähän kankeat. Mutta kuten tuo triathlonistikin sanoi, pyörän geometrian on syytä olla ajajalle sopiva.
[/quote]
No lönkkä (Suomen Urheilupyörä) ainakin on kunnon pyöräkauppa, yks perinteisimmistä Suomessa. Lönkkä itte tais alottaa takakonttimyynnillä kisoissa jo joskus 60-luvulla ja perusti sitten 70-luvulla ton Kissanmaan liikkeen, jonka käsittääkseni edelleen omistaa, tai ainakin perhe omistaa. En tosin liikkeen nykytilasta isommin tiedä, mutta varmaan vieläkin asiansa osaava.
Kyllähän se aina nostalgiset sävärit mieleen tuo, kun Bianchin näkee, kun se silloin joskus kauan sitten oli tähti taivaalla ja kisoissa nassipoikana kuola valuen turkoosia italialaista kaunotarta ihailtiin, vaan ruotsalaiseen menopeliin oli tyytyminen, tosin ihan laatupeli sekin :)
Ajat on muuttuneet ja Bianchin malleistakin suurin osa taitaa olla harrastepyöriä. Silti pistää "pahasti" silmään, kun punaisen Bianchin näkee. Kyllähän se ainaoa oikea väri on tuolle perinteiselle italiaanolle on "Bianchin vihree" elikätten turkoosi ;)
[/quote]
Otinpas sitten vahingossa väärän lainaukse, eli ei tartte ihmetellä jos tuo pyöräkaupan kommentti ei oikein istu lainaukseen :D
Eli tätä piti kommetoimani ja sen takia, koska hänen kommentinsa oli tekstiin, jossa kyseisen liikkeen pyörä linkitettynä: "Kannattaa koeajaa eri malleja ja merkkejä. Kunnon pyöräkaupassa osaavat neuvoa tässä asiassa."
entäs kun täällä ei ole kuin pari pyöräkauppaa ja hinnat pilvissä - lähteäkö asioikseen pyöränostoon esim. Helsinkiin (entäs jos sopivaa ei sittenkään löydy?) vai ostaa netistä (Saksasta?) pyörä kenties paremmalla hinta-laatusuhteella, mutta possuna pimeässä? haaveilen siis maastopyörästä ja olen ajatellut pärähyttää kerralla täysjoustollisen. täällä vain hinnat kovin korkeat ja valikoimat erittäin suppeat. jos helsinkiläisiä ketjussa niin vieläkö löytyy tarjouspyöriä liikkeistä?
T: 11
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:09"]
entäs kun täällä ei ole kuin pari pyöräkauppaa ja hinnat pilvissä - lähteäkö asioikseen pyöränostoon esim. Helsinkiin (entäs jos sopivaa ei sittenkään löydy?) vai ostaa netistä (Saksasta?) pyörä kenties paremmalla hinta-laatusuhteella, mutta possuna pimeässä? haaveilen siis maastopyörästä ja olen ajatellut pärähyttää kerralla täysjoustollisen. täällä vain hinnat kovin korkeat ja valikoimat erittäin suppeat. jos helsinkiläisiä ketjussa niin vieläkö löytyy tarjouspyöriä liikkeistä?
T: 11
[/quote]
Mä lyhyenä naisena (160 cm) tuskailin ihan samaa, että eipä paljon ole liikkeissä vaihtoehtoja sopivan kokoisista maastopyöristä. Paria vaihtoehtoa pääsin sovittamaan ja ostin sitten suosiolla niistä toisen. En uskaltanut sokkona lähteä tilaamaan ulkomailta. Nyt kun on jo tuo yksi pyörä ja sen geometriat kunnossa, niin voisin harkita netistä ostamista. Mutta tutkisin kyllä erittäin tarkkaan valmistajan geometriataulukot.
Voi olla, kunhan sillä kitkuttaa pyörätiellä, eikä kohella autojen seassa.