"Rokotetut eivät voi olla rokottamattomien panttivankina"
Näin sanoo THL:n ylilääkäri Hanna Nohynek Ylen haastattelussa. Hänen mukaansa rokotetut ovat jääneet vasten tahtoaan rokottamattomien panttivangeiksi. Ylen uusi tietopaketti kertoo mitä asiantuntijat tietävät heistä, joita ei ole rokotettu: https://yle.fi/uutiset/3-12098356
Kommentit (857)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronapassi on vain yksi höpinä lisää millä ihmiset haluavat kahlita toisiaan. Muottiin joka heille itselleen sopii. Siinähän leikkivät ja ovat toisiaan vastaan, eivät sellaiset asiat minua liikuta. Tehkää mitä lystäätte mutta kantakaa seuraukset myöskin tekemisistänne.
Rokotustodistus tulee jo nyt Omakantaan, mistä se on helppo ladata. Tuskin passi olisi ihmeempi juttu.
Näillä hihhuleilla taitaa olla pelko, että joutuvat väkisin piikille tai käännytetään baarin ovelta.En kuulu hihhuleihin. Olen kahdesti rokotettu ja riskiryhmäläinen. En vaan tajua, millä tavalla mun olisi parempi saada koronatartunta rokotetulta kuin rokottamattomalta. Tai sinun. Mulla siis rokotettuna on koronapassi, joten pääsen kanssasi samaan baariin, vaikka mulla olisi koronatartuntakin. Eihän mun rokotettuna tarvitse enää käydä edes koronatestissä, vaikka mulla olisikin koroonan oireita. Koronapassin vuoksi pääsisin kaikkiin samoihin paikkoihin kuin muutkin passilliset. Köh köh, sori, vähän yskittää, mutta hei, mulla on koronapassi.
Noh, passi toimiikin vain fiksuilla ihmisillä. Omia ai oja saa käyttää, passi ei ole mikään merkki siitä, että on ok lähteä köhimään muiden päälle.
Naulan kantaan, juuri näin.
Tämä on tätä, että asiaa ei voi taikoa olemattomiin. Se ahdistaa eräitä. Sitten kielletään asia ja kaikkien muiden mielipiteet.Teidätkö mitä? Mua ei ahdista koronapassi yhtään. Mulla on krooninen sairaus (ollut jo 30 vuotta), joka aiheuttaa mulle välillä aika koviakin yskänpuuskia. En ole känyt nyt pandemian aikana ravintoloissa, koska olen ajatellut, että moni kuvittelisi mulla olevan korona. Jos koronapassi tulee, sitten voin alkaa käymäänkin. Voin yskiä ihan surutta, koska mullahan on koronapassi. Tosin voi olla, että saankin jossain vaiheessa rokotuksista huolimatta koronatartunnan, mutta koska koronapassin ansiosta yskäni onkin ihan hvyäksyttävää, voin jatkaa ravintoloissa käymistä. Enhän mä voi tietää, yskinkö perussairauteni vuoksi vai koronatartunnan vuoksi. Eikä mun tarvitsekaan tietää, koska kahdesti rokotettuna mun ei tarvitse käydä edes koronatestissä. Vastustan koronapassia vain siksi, että se ei estä ihmisiä tapaamasta toisiaan ja koronavirus leviää, kun ihmiset tapaavat toisiaan. Eli koronapassi ei estä tartuntoja. Mutta kyllä mä voin alkaa taas käymään ravintoloissa.
Mitä sinä oikeasti pelkäät ja vihaat?
Vierailija kirjoitti:
Kohta ollaan pulassa kirjoitti:
Sairaalassa testataan kaikki leikkaukseen tulevat lapset koronan varalta. Koronaa ei ole löytynyt mutta ihmeen paljon muita oireettomia viruksia joiden vuoksi esim leikkauksia jouduttu perumaan ja paljon. Jonot kasvaa näin ollen kasvamistaan. Ja steriiliyskuplan vuoksi jotkin suolistosairaudet alkavat jyllätä voimakkaasti.
Olisiko virusten pitänyt antaa levitä? Näinä aikoina?
Ne leviää kaikesta tästä hössötyksestä huolimatta. Luuletko että ihminen voittaa luonnon voimat. Ja ne on oireettomia kantajia. kohta ollaan pulassa kun jonot kasvaa. Ylivarovaisuus ei ole hyvä. Pitäisi katsoa välillä muutakin kuin tätä hetkeä ja huomista.
Ja samalla tässä hygieniahysterisssa menehtyy hyvät bakteerit joita ilman emme ikävä kyllä elä.
Vierailija kirjoitti:
Rokottamattomat ovat täysin vastuuntunnottomia, eikä heillä pidä siksi olla samoja oikeuksia liikkua ihmisten ilmoilla kuin rokotetuilla. Niin kauan kuin keskuudessamme liikkuu näitä piittaamattomia, eivät esim. elinsiirron saaneet tai syöpähoidoissa käyvät voi vapaasti liikkua missään. Heille korona olisi todennäköisesti kohtalokas, samoin vaikeasti sydän- tai keuhkosairaille. Kyllä on itsekkyys huipussaan, jos ei koronarokotetta ota, mutta mitä muuta voi junteilta odottaa.
Miksi elinsiirtopotilas on tärkeämpi kuin ihminen jolla on veritulppa-alttius? Miksi haluat veritulppa-alttiuden omaavan ihmisen kuolevan, jotta elinsiirtopotilas saisi elää? Jotkut kuolevat rokotteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulisi jo se koronapassi, niin saadaan kuulla rokottamattomien katkeraa vinkumista ja ulinaa.
Rokotettuna ihmettelen joidenkin koronapassi-intoa. Voin tavata muita ihmisiä (rokottamattomiakin) ihan niin paljon kuin haluan. Kutsua kotiini tai mökilleni, tavata rokottamattomien kotona, järjestää illanistujaisia ja bileitö. Voin vaikka asua rokottamattoman kanssa. Voin siis saada koronatartunnan ihan mistä tahansa, missä tapaan muita ihmisiä. Koska mut on kahdesti rokotettu, mulla on koronapssi, eikä mun tarvitse mennä edes koronatestiin. Pääsen paikkoihin, joihin koronapassilla pääsee, vaikka mulla olisikin koronatartunta. Jopa oireinen koronatartunta, koska rokotettuna ei atrvitse mennä koronatestiin livissä oireissa. Jostain syystä koronapassi-innokkaille on ihan ok, että laulaisin karaokea heidän vieressään tai huutaisin lätkämatsin katsomossa heidän vieressään. Välillä ehkä vähän yskien. Mutta mullahan on koronapassi, joten haitanneeko tuo.
30-luvulla Saksassa jotkut varmasti ihmettelivät miksi joistakin saksalaisista oli hyvä, että juutalaiset pistettiin kulkemaan ojan pohjia ja vietiin keskitysleireille.
Nämä juutalaisvertaukset ovat pikkaisen noloja. Olen huomannut, että rokottamattomat vertaavat itseään juutalaisiin ja heidän kansanmurhaansa. Jotain rajaa nyt tuohon uhriutumiseen. Se, että kansalaisia kehotetaan piikille, vaikka kovasti rokottamattomia ärsyttävääkin, ei ole verrannollista keskitysleireihin, eihän?
On se minusta, vaikka olenkin jo rokotteet ottanut. Siis jos niiden, jotka piikille eivät halua, elämää aletaan rajoittamaan ja kohtelemaan perusoikeuksiltaan eri tavalla kuin rokotettuja. Jos kuitenkin vaan maltettaisiin odottaa siihen, asti, että loputkin rokotteen haluavista saisi toisenkin rokotteensa, voitaisiin luopua kaikista rajoituksista ja suosituksista.
Siis oikeasti vertaat näitä rokottamattomia peräkammarin pullasuttupoikia ja salaliittoteorioihinsa seonneita reppanoita (jotka saavat täysin vapaasti vaahdota harhoistaan, huom.) kansanmurhaan?! Vertaat sitä, että vapaassa valtiossa terveysviranomainen kehottaa ottamaan piikin siihen, että viedään kaasutettavaksi?! Menin sanattomaksi.
Kyllä vertaan. Rokotus on Suomessa vapaaehtoinen kuten sen pitää ollakin. Jokaisella täytyy olla oikeus päättää ihan itse, ottaako rokotteen vai ei. Jos niitä, jotka eivät ota rokotetta, aletaan kohdella eri tavalla (esim rajoitetaan heidän pääsyään ravintoloihin tai teatteriin) kuin rokotteen ottaneita, ollaan tosi vaarallisella tiellä. Me, jotka olemme rokotteen ottaneet ja jotka luotamme rokotteen tehoon (siksihän sen olemme ottaneetkin) , voimme jo vaikka halata niitä, jotka eivät rokotetta ota. Ajattele asiaa toisinpäin. Jos meille rokotteen ottaneille laitettaisiin jokin merkki, meitlä evättäisiin pääsy joihinkin paikkoihin ja meidät haluttaisiin eristää muista ihmisistä, olisiko se sulle ok?
Vertauksesi ontuu pahasti. Miksi rokotettiin eristettäisiin mihinkään?
Tämä sairaus on yhteinen uhka ja riesa. Sen torjunta on yhteinen velvollisuus. Tässä asiassa ei ole juuri mitään yksityistä, jos ei lasketa heitä joiden terveys estää rokotuksen.Oletko ottanut HPV-rokotukset, sekin on yhteinen riesa.
Onko se ihmiseltä toiselle, julkisilla paikoilla leviävä sairaus, jonka voi saada aivastuksesta vieressä seisomalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalassa testataan kaikki leikkaukseen tulevat lapset koronan varalta. Koronaa ei ole löytynyt mutta ihmeen paljon muita oireettomia viruksia joiden vuoksi esim leikkauksia jouduttu perumaan ja paljon. Jonot kasvaa näin ollen kasvamistaan. Ja steriiliyskuplan vuoksi jotkin suolistosairaudet alkavat jyllätä voimakkaasti.
Ne leviää kaikesta tästä hössötyksestä huolimatta. Luuletko että ihminen voittaa luonnon voimat. Ja ne on oireettomia kantajia. kohta ollaan pulassa kun jonot kasvaa. Ylivarovaisuus ei ole hyvä. Pitäisi katsoa välillä muutakin kuin tätä hetkeä ja huomista.
Ja samalla tässä hygieniahysterisssa menehtyy hyvät bakteerit joita ilman emme ikävä kyllä elä.
Niitä ei pidä levittää sairaalassa, jossa on hoidettavana ihmisiä kymmenistä eri syistä.
Oletko ihan torvi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronapassi on vain yksi höpinä lisää millä ihmiset haluavat kahlita toisiaan. Muottiin joka heille itselleen sopii. Siinähän leikkivät ja ovat toisiaan vastaan, eivät sellaiset asiat minua liikuta. Tehkää mitä lystäätte mutta kantakaa seuraukset myöskin tekemisistänne.
Rokotustodistus tulee jo nyt Omakantaan, mistä se on helppo ladata. Tuskin passi olisi ihmeempi juttu.
Näillä hihhuleilla taitaa olla pelko, että joutuvat väkisin piikille tai käännytetään baarin ovelta.En kuulu hihhuleihin. Olen kahdesti rokotettu ja riskiryhmäläinen. En vaan tajua, millä tavalla mun olisi parempi saada koronatartunta rokotetulta kuin rokottamattomalta. Tai sinun. Mulla siis rokotettuna on koronapassi, joten pääsen kanssasi samaan baariin, vaikka mulla olisi koronatartuntakin. Eihän mun rokotettuna tarvitse enää käydä edes koronatestissä, vaikka mulla olisikin koroonan oireita. Koronapassin vuoksi pääsisin kaikkiin samoihin paikkoihin kuin muutkin passilliset. Köh köh, sori, vähän yskittää, mutta hei, mulla on koronapassi.
Noh, passi toimiikin vain fiksuilla ihmisillä. Omia ai oja saa käyttää, passi ei ole mikään merkki siitä, että on ok lähteä köhimään muiden päälle.
Fiksuna ihmisenä ymmärrätkin pysyä poissa paikoista, joissa edellytetään koronapassia. Fiksuna ihmisenä ymmärrät, että sen paremmin oma kuin kenenkään toisenkaan koronapassi ei suojaa sua tartunnalta. Ja myös ymmärrät, että jos koronapassin on saanut muuten kuin 72h negatiivisen koronatestituloksen perusteella, jokainen kohtaamasi koronapassillinen on potentiaalinen tartuttaja.
Fiksu ihminen muistaa hygieniasäännöt ja käy tilaisuuksissa, joissa on testaus ja rokotusodistukset käytössä.
Sellaisiakin on.Vielä fiksumpi jättää tilaisuudet kokonaan väliin, minimoiden näin riskin.
Totta, mutta joskus pitää käydä jossain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksuna ihmisenä ymmärrätkin pysyä poissa paikoista, joissa edellytetään koronapassia. Fiksuna ihmisenä ymmärrät, että sen paremmin oma kuin kenenkään toisenkaan koronapassi ei suojaa sua tartunnalta. Ja myös ymmärrät, että jos koronapassin on saanut muuten kuin 72h negatiivisen koronatestituloksen perusteella, jokainen kohtaamasi koronapassillinen on potentiaalinen tartuttaja.
Fiksu ihminen muistaa hygieniasäännöt ja käy tilaisuuksissa, joissa on testaus ja rokotusodistukset käytössä.
Sellaisiakin on.Nimenomaan! Testaus on ainoa edes jollain tavalla järkevä keino tässä asiassa. Ei se, että joku on 4 kuukautta sitten saanut toisen rokoteannoksensa ja sen jälkeen elänyt koronan suhteen kuin sika pellossa.
Mutta moniko elää?
Käsittääkseni rokotetut ymmärtävät hyvin, että suojausta on jatkettava.Aika moni kahdesti rokotettu on jo reissannut ulkomailla, käynyt festareilla, käynyt risteilyillä, käynyt ravintoloissa, tavannut muista ihmisiä isoissa porukoissa jne. Rokotehan otettiin just siksi, että voi alkaa elämään normaaalisti.
Normaali ei ole sama kuin sikailu, takki auki.
Normaali pitää huolta itsestään ja muista.
Oletteko miettineet... Jos Suomessa olisi asukkaista 100% rokotettuja ja rokotettujakin testattaisiin ja tartuntojen päiväluvut pysyisivät yhä ylhäällä, niin ketä syytettäisiin? Kaikkeenhan pitää syyllinen olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokottamattomat ovat täysin vastuuntunnottomia, eikä heillä pidä siksi olla samoja oikeuksia liikkua ihmisten ilmoilla kuin rokotetuilla. Niin kauan kuin keskuudessamme liikkuu näitä piittaamattomia, eivät esim. elinsiirron saaneet tai syöpähoidoissa käyvät voi vapaasti liikkua missään. Heille korona olisi todennäköisesti kohtalokas, samoin vaikeasti sydän- tai keuhkosairaille. Kyllä on itsekkyys huipussaan, jos ei koronarokotetta ota, mutta mitä muuta voi junteilta odottaa.
Miksi elinsiirtopotilas on tärkeämpi kuin ihminen jolla on veritulppa-alttius? Miksi haluat veritulppa-alttiuden omaavan ihmisen kuolevan, jotta elinsiirtopotilas saisi elää? Jotkut kuolevat rokotteeseen.
Jos sairastaa esim. syöpää, ihan mikä tahansa flunssapöpö voi koitua kohtaloksi. Tuossa tilanteessa ei ns. normaalinakaan aikana voi liikkua vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko miettineet... Jos Suomessa olisi asukkaista 100% rokotettuja ja rokotettujakin testattaisiin ja tartuntojen päiväluvut pysyisivät yhä ylhäällä, niin ketä syytettäisiin? Kaikkeenhan pitää syyllinen olla.
Koronan nykymuodot eivät ole täysin rokotetulle influenssaa vaarallisempia, joten... Mitä väliä?
Ja, jos ja jos. Jos tädillä olisi munat, täti olisi setä, sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulisi jo se koronapassi, niin saadaan kuulla rokottamattomien katkeraa vinkumista ja ulinaa.
Rokotettuna ihmettelen joidenkin koronapassi-intoa. Voin tavata muita ihmisiä (rokottamattomiakin) ihan niin paljon kuin haluan. Kutsua kotiini tai mökilleni, tavata rokottamattomien kotona, järjestää illanistujaisia ja bileitö. Voin vaikka asua rokottamattoman kanssa. Voin siis saada koronatartunnan ihan mistä tahansa, missä tapaan muita ihmisiä. Koska mut on kahdesti rokotettu, mulla on koronapssi, eikä mun tarvitse mennä edes koronatestiin. Pääsen paikkoihin, joihin koronapassilla pääsee, vaikka mulla olisikin koronatartunta. Jopa oireinen koronatartunta, koska rokotettuna ei atrvitse mennä koronatestiin livissä oireissa. Jostain syystä koronapassi-innokkaille on ihan ok, että laulaisin karaokea heidän vieressään tai huutaisin lätkämatsin katsomossa heidän vieressään. Välillä ehkä vähän yskien. Mutta mullahan on koronapassi, joten haitanneeko tuo.
30-luvulla Saksassa jotkut varmasti ihmettelivät miksi joistakin saksalaisista oli hyvä, että juutalaiset pistettiin kulkemaan ojan pohjia ja vietiin keskitysleireille.
Nämä juutalaisvertaukset ovat pikkaisen noloja. Olen huomannut, että rokottamattomat vertaavat itseään juutalaisiin ja heidän kansanmurhaansa. Jotain rajaa nyt tuohon uhriutumiseen. Se, että kansalaisia kehotetaan piikille, vaikka kovasti rokottamattomia ärsyttävääkin, ei ole verrannollista keskitysleireihin, eihän?
Ajatus siellä pohjalla on sama. Ihmisryhmä halutaan erottaa toisesta terveyteen liittyvällä perusteella, Saksassakin juutalaisille määrättiin terveyspassit ja heitä syytettiin sairauksien levittämisestä, vailla perusteita. Rokottamattomien syyllistäminen on selvästi Suomen perustuslain vastaista syrjintää.
”Yhdenvertaisuus
Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.”
Vapaaehtoinen rokote ei ole peruste syrjinnälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku rokottamaton tulee ilman maskia yskimään minun lähelle kaupassa niin yskii viimeisen kerran.
Aiheuttaako rokote sivuoireena ylimääräistä aggressiivisuutta vai miksi kaikki rokotetut uhkailevat täällä käyttävänsä väkivaltaa rokottamattomia kohtaan? :D
Eikä uhkaile. Kaikki uhkailijat saattavat olla rokotettuja, mutta kaikki rokotetut eivät uhkaile. Reaalimaailmasa ei ole tullut vastaan mitään tällaista, vaikka tunnen sekä rokotettuja että rokottamattomia. Mä olen rokotettu eikä mitään ongelmaa tavata myös rokottamattomia. Just viime viikonloppunakin oltiin kaveriporukalla ravintolassa. Osa rokotettuja, osa ei.
Alkaa olla kuitenkin huolestuttavaa, kuinka ihmiset alkavat eriytyä kahteen vastakkaiseen leiriin, osa enemmän toiset vähemmän. Kiitos Nohynek ja ministeriö lausunnoistanne. Olisiko aika ottaa vastuuta sanomisistaan?
Jos ette parempaan pysty, erotkaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sairastaa esim. syöpää, ihan mikä tahansa flunssapöpö voi koitua kohtaloksi. Tuossa tilanteessa ei ns. normaalinakaan aikana voi liikkua vapaasti.
Niin? Miksi syöpäpotilas on tärkeämpi kuin hän, joka ei voi rokotetta geenivirheen tai sairauden vuoksi ottaa? Miten jaotellaan kuka on tärkeämpi kuin joku toinen ja kumpi heistä ansaitsee elää? Syöpäpotilas, joka ehkä menehtyy kumminkin parin vuoden sisään vai geenivirheen omaava muutoin terve, joka eläisi vielä vuosikymeniä? Sinä uhraat toisen ja joku muu ehkä uhraisi sen jonka sinä säästäisit. Onko kenelläkään oikeutta päättää kenellä sairaista ihmisistä on oikeus elämään?
Yllättävän paljon rokottamattomia. Mietin mitkä ryhmät eivät ota rokotetta. 20v-49v ovat kiikarissa.
Näin THL kertoi.
Vierailija kirjoitti:
Mistä asiantuntijat ovat saaneet tietää keitä ei ole rokotettu jos osaavat kertoa heistä vai onko noin yleisesti päätelty että kaikki ovat tälläisiä ?
Tottakait rokotteet ja lääkkeet tilastoidaan ja ketkä niitä käyttävät esim. ikä, sukupuoli, paikkakunta jne.
Ja Kelan tiedossa, on sinun mahdolliset rokotteet tai kuinka monta tablettia sinulla on vielä käyttämättä jostakin reseptilääkkeestä.
Jokaisesta koronarokotteesta pidetään kirjanpitoa ja kenelle niitä on annettu, muuten joku voisi ottaa vaikka viisi rokotetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä asiantuntijat ovat saaneet tietää keitä ei ole rokotettu jos osaavat kertoa heistä vai onko noin yleisesti päätelty että kaikki ovat tälläisiä ?
Tottakait rokotteet ja lääkkeet tilastoidaan ja ketkä niitä käyttävät esim. ikä, sukupuoli, paikkakunta jne.
Ja Kelan tiedossa, on sinun mahdolliset rokotteet tai kuinka monta tablettia sinulla on vielä käyttämättä jostakin reseptilääkkeestä.
Jokaisesta koronarokotteesta pidetään kirjanpitoa ja kenelle niitä on annettu, muuten joku voisi ottaa vaikka viisi rokotetta.
Kela ei kylläkään tiedä onko tabletit nielty vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kysymys kuka on tärkeämpi, vaan lääketiet.syyt, koska elinsiirto- ja syöpäpotilailla on alentunut vastustuskyky, joka altistaa tartunnalle ja korona voi olla hyvin kohtalokas ja vaikea hoidettava, toisin kuin veritulppa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja samalla tässä hygieniahysterisssa menehtyy hyvät bakteerit joita ilman emme ikävä kyllä elä.Niitä ei pidä levittää sairaalassa, jossa on hoidettavana ihmisiä kymmenistä eri syistä.
Oletko ihan torvi?
Pointti oli; ennen ei ole ollut vastaavaa ongelmaa. Miksi nyt on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela ei kylläkään tiedä onko tabletit nielty vai ei.
Saivartelua. Kela ei tosiaan tiedä, onko lääkkeitä nielty, mutta sen tietävät, kuinka paljon sinulla pitäisi olla vielä reseptilääkkeitä käyttämättä.
Ja jos lääkkeitä on esim. kuukauden tarve jäljellä, niitä ei lisää apteekki luovuta, vaikka olisi voimassa oleva resepti.
Tietenkin se on ihan ok, että rokottamattomilta evätään pääsy joihinkin paikkoihin. Hitto, tämähän on pandemia! Tällä tavalla toimitaan esim. Italiassa. Ei niitä "omilla aivoillaan ajattelevia rassukoita olla teuraaksi viemässä. Ja kyllä pitää puuttua suhteellisuudentaju ihan kokonaan, jos näitä asioita kehtaa verrata. Siis ihan täysin.