Hassua. Huomasin just, että mun kaikki kolme lasta on vasenkätisiä, vaikka minä ja mieheni molemmat ollaan oikeakätisiä.
Mun äiti on vasenkätinen, mutta muita vasureita ei meidän lähisuvussa ole. Aika hassua.
Miten teidän lapset? Onko kenelläkään muulla periytynyt omien vanhempien tai isovanhempien vasenkätisyys omalle lapselle?
Kommentit (25)
Meidän tai puolison suvussa en tiedä ketään vasenkätistä mutta lapseni on vasuri.
Tosin itse ole vähän rajalla, eli joitain asioita teen vasurilla.
Meillä taas molemmat vanhemmat ovat vasenkätisiä, tai minä en ole ihan puhtaasti vasuri, vaan käytän kumpaakin, eri asioihin vain. Lapsi on oikeakätinen.
Mulla on seitsemän lasta ja yksi on vasenkätinen. En tiedä ketään suvusta, joka olisi. Voi tosin olla että on, mutta en ole vain kiinnittänyt huomiota. Silti hieman hassua. Hän on myös ainoa, jolla on lukihäiriö. Onkohan näillä jotain yhteyttä?
Meidän lapsella on epäilty adhd:ta ja vastaavaa, sitten erikoisläökäri sanoi ettei ole adhd, sen jälkeen tutkittiin autisminkirjon oireita ja siihenkään ei oikein lähdetty ennen kuin joku keksi että, hei lapsihan on vasenkätinen, asia on selvä ja ihan selvät autisminkirjon oireet. 😂😂😂😂😂😂👍
Ei ihme että maailmassa on kouluväkivaltaa ja rasismia kun tästäkin asiasta väännetään "lapset piikille" muka vitsejä. Mitä sillä saavutatte? Onko kiva kun joku vasenkätinen lapsi lukee tätä ja saa pahan mielen?
Jus omalle pienelle vasenkätiselle eskarilaiselleni kerroin, että tosi monet suuret tieteentekijät ja taiteilijat on vasenkätisiä!
Onko suvussa paljon kaksosia? Vasenkätisyys voi johtua munasolun jakautumisesta kahtia ennen kiinnittymistä kohtuun.
Vaari oli molempikätinen ja nyt poika on vasuri, mutta käyttää paljon oikeaakin kättä mikä on ihan hyvä oikeakätisten maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että maailmassa on kouluväkivaltaa ja rasismia kun tästäkin asiasta väännetään "lapset piikille" muka vitsejä. Mitä sillä saavutatte? Onko kiva kun joku vasenkätinen lapsi lukee tätä ja saa pahan mielen?
Jus omalle pienelle vasenkätiselle eskarilaiselleni kerroin, että tosi monet suuret tieteentekijät ja taiteilijat on vasenkätisiä!
Kaikkea mitä netissä anonyymisti kirjoitetaan ei pidä ottaa niin vakavasti.
T. Olosuhteiden pakosta vasenkätinen ja vasenkätisen lapsen isä.
Minä olen vasenkätinen, ja tietääkseni ainoa vasenkätinen koko suvussa. Ystäväni on myös vasenkätinen ja hänen lapsistaan toinen on vasenkätinen, ei muita tiedossa suvusta. Itselläni on myös lukihäiriö.
Ovatko ihan onnettomia oikean käden käytössä? Esim eivät ollenkaan osaa kirjoittaa ja ottaa oikeaa kynäotetta? Kannattaa treenata vähän. Tuosta on mahdollista parantua!
Vierailija kirjoitti:
Ovatko ihan onnettomia oikean käden käytössä? Esim eivät ollenkaan osaa kirjoittaa ja ottaa oikeaa kynäotetta? Kannattaa treenata vähän. Tuosta on mahdollista parantua!
Miksi pitäisi "parantua"? Ei vasenkätisyys ole vamma.
Vierailija kirjoitti:
Onko suvussa paljon kaksosia? Vasenkätisyys voi johtua munasolun jakautumisesta kahtia ennen kiinnittymistä kohtuun.
Oho. Suvussani on kuulemma ollut kaksosia vaikken tunne keitään. Olen vasenkätinen varmaan äitini molempikätisyydestä johtuen, hän enemmän oikeakätinen.
Olen joskus hyvin etäisesti miettinyt, olisinko ollut osa kaksosparia. Täysin mielikuvituksena vain.
"Huomasin just"
Miten ihmeessä et ole kiinnittänyt asiaan huomiota jo kauan sitten?
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi olisi hyvin oppinut kirjoittamaan oikealla vaikka vasuri onkin, kotona kun laittoi vaan kynän oikeaan käteen piirteli sillä, mutta päiväkodissa nousikin hirveä haloo ja eivät vahingossakaan antaneet tehdä oikealla mitään.
Nyt sitten kirjoittaa vasemmalla ihan hirveää käsialaa.
Lapsi vasenkätinen. Minä ja puoliso oikeakätisiä, molempien äidit ja sisarukset vasenkätisiä, isät oikeakätisiä. En nää mitään yhdenmukaisuutta, paitsi, että naiset useammin vasenkätisiä kuin miehet.
Vierailija kirjoitti:
"Huomasin just"
Miten ihmeessä et ole kiinnittänyt asiaan huomiota jo kauan sitten?
Se on ollut niin luonnollinen asia, ettei ole tullut mieleenkään. Nyt katsoin kun kuopus laski matikkaa ja jotenkin vaan kiinnitin huomiota, että tekee vasurilla. Ollaan piirrelty kotona paljonkin mutta en ole koskaan tullut ajatelleeksi. AP
Ehkä kohta pääsetkin sitten selville lastesi sukupuolesta.
Mummoni oli vasenkätinen, mutta hänen lapsuudessaan pakotettiin koulussa kaikki kirjoittamaan oikealla kädellä. Mummo oli jo eläkkeellä, kun joutui onnettomuuteen, jossa mm. oikea käsivarsi murtui useasta kohtaa. Tämän jälkeen hän alkoi kirjoittaa jälleen vasemmalla kädellä.
Minä olen vasenkätinen myös. Erilaisia työvälineitä käytän kylläkin usein oikealla kädellä, koska niitä ei ole vasureiden versioina aina saatavilla tai olemassakaan. Vasenkätisyys tulee ilmi myös liikuntalajeissa ja käsitöiden tekemisessä. Lisäksi esim. jossain metron portaissa minulle olisi luontevampaa jäädä seisomaan vasemmalle puolelle.
Monesti vasenkätisyys hyppää suvussa sukupolven tai kaksi yli. Myös identtiset kaksoset ovat toistensa peilikuvia ja toinen voi olla oikeakätinen ja toinen vasenkätinen.
Mulla on myös kolme lasta ja ekat kaksi ovat selvästi vasenkätisiä. Kolmas on vasta 1v, niin varmuutta kätisyydestä ei vielä ole. Mutta meilläkin on vähän ihmetelty tuota, koska me vanhemmat olemme oikeakätisiä.
Ne ovat sitten sen putkimies-Penan lapsia kaikki. Älä puhu miehelle mitään.