Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mindfulness?

Vierailija
28.10.2014 |

Olisiko tätä tuntevia kuulolla? haluaisin tietää voiko ja kannattaako minfulnessia lähteä harjoittelemaan itse omatoimisesti vai täytyisikö käydä ensin jokin kurssi?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mihinkään lisenssimassikusetukseen lähteä

Vierailija
2/17 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi alkaa harjoittamaan oma-aloitteisesti esim. kirjan avulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä koko vouhotusta. Eikö siis se ole sitä, että vaikka maataan sängyllä ja ei ajatella mitään. Eli jos mieleen tulee, että pitäisi tiskata niin ajattelee, että tiskaan kohta. Minä makaan nyt tässä sängyssä. Ja kaikki ajatukset päästetään vain samalla tavalla "ohi"

Minä teen tuota päivittäin ja olen tehnyt lapsesta asti. En oke kirjoja tarvinnut.

Vierailija
4/17 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 10:49"]Mä en ymmärrä koko vouhotusta. Eikö siis se ole sitä, että vaikka maataan sängyllä ja ei ajatella mitään. Eli jos mieleen tulee, että pitäisi tiskata niin ajattelee, että tiskaan kohta. Minä makaan nyt tässä sängyssä. Ja kaikki ajatukset päästetään vain samalla tavalla "ohi"

Minä teen tuota päivittäin ja olen tehnyt lapsesta asti. En oke kirjoja tarvinnut.
[/quote]

Eikö mindfulness ole tietoista hetkeen keskittymistä? Esimerkiksi niin, että lasta päiväunille nukuttaessa ei mieti koko ajan itsekseen "nuku nyt, tiskitkin pitäisi laittaa ja pölytkin pyyhkiä, nuku nyt". Sen sijaan keskittyy vaikkapa kolmeen asiaan, mitä siinä tilanteessa kuulee (esim lapsen hengitys, peiton kahina, ilmastoinnin hurina) ja kolmeen asiaan, miltä omassa kehossa tuntuu (villasukat lämmittävät varpaita, lapsen keho tuntuu lämpimältä, sänky tuntuu pepun alla pehmeältä).

Vierailija
5/17 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 10:49"]Mä en ymmärrä koko vouhotusta. Eikö siis se ole sitä, että vaikka maataan sängyllä ja ei ajatella mitään. Eli jos mieleen tulee, että pitäisi tiskata niin ajattelee, että tiskaan kohta. Minä makaan nyt tässä sängyssä. Ja kaikki ajatukset päästetään vain samalla tavalla "ohi"

[/quote]

Eikö mindfulness ole tietoista hetkeen keskittymistä? Esimerkiksi niin, että lasta päiväunille nukuttaessa ei mieti koko ajan itsekseen "nuku nyt, tiskitkin pitäisi laittaa ja pölytkin pyyhkiä, nuku nyt". Sen sijaan keskittyy vaikkapa kolmeen asiaan, mitä siinä tilanteessa kuulee (esim lapsen hengitys, peiton kahina, ilmastoinnin hurina) ja kolmeen asiaan, miltä omassa kehossa tuntuu (villasukat lämmittävät varpaita, lapsen keho tuntuu lämpimältä, sänky tuntuu pepun alla pehmeältä).
[/quote]

On siis läsnä siinä hetkessä, eikä koko ajan jossakin muualla.

Vierailija
6/17 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 10:49"]

Mä en ymmärrä koko vouhotusta. Eikö siis se ole sitä, että vaikka maataan sängyllä ja ei ajatella mitään. Eli jos mieleen tulee, että pitäisi tiskata niin ajattelee, että tiskaan kohta. Minä makaan nyt tässä sängyssä. Ja kaikki ajatukset päästetään vain samalla tavalla "ohi" Minä teen tuota päivittäin ja olen tehnyt lapsesta asti. En oke kirjoja tarvinnut.

[/quote]

Vähän tuohon suuntaan, mutta ei kuitenkaan.

Mindfullnes on ihan perinteistä "ikivanhaa" meditaation harjoittamista, nyt vain länsimaisille myyvemmällä nimellä ja helppotajuisemmin esitettynä. Itse olin aluksi kauean skeptinen, että mitähän tuo on, mutta luin yhden Jon Kabat-Zinnin kirjan ja olin positiivisesti yllättynyt, ennakkoluuloni osoittautuivat vääriksi, ihan asiaa ja hyvin kirjoitettu. Mutta ei siinä mitään varsinaisesti uutta ollut, jos on vähänkään ihan perinteiseen meditaatioon tutustunut.

Vierailija
7/17 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humpuukia jolla kerätään rahat tyhmiltä pois.

Vierailija
8/17 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä koko vouhotusta. Eikö siis se ole sitä, että vaikka maataan sängyllä ja ei ajatella mitään. Eli jos mieleen tulee, että pitäisi tiskata niin ajattelee, että tiskaan kohta. Minä makaan nyt tässä sängyssä. Ja kaikki ajatukset päästetään vain samalla tavalla "ohi" Minä teen tuota päivittäin ja olen tehnyt lapsesta asti. En oke kirjoja tarvinnut.

[/quote]

No eiii... Kyse on siitä että opitaan olemaan läsnä nykyhetkessä myös ajatusten ja tunteiden tasolla. Eli kun tiskaat, niin keskityt kaikkiin tuntemuksiin siinä tiskatessa, veden lämpöön, tiskiaineen tuoksuun, olet rauhassa siinä hetkessä kun tiskaat astia kerrallaan. Eikä niin kuin yleensä, että tiskatessa pyörii miljoona ajatusta: "voi hitto kun tällaista täytyy taas tehdä, äkkiä-äkkiä, voi hitto kun on näitä astioita päässytkin taas näin paljon kertymään, täytyisi alkaa tiskata aina heti syömisen jälkeen eikä antaa kertyä, tuleekohan telkkariksta mitään illalla, ai niin laskutkin pitäisi tänään maksaa jne".... 

Tuollainen viimemainittu ajatusten pyöriminen on tavallaan hyvin luonnollista, mutta se vie loppujen lopuksi nautintoa elämästä jos se käy liian hallitsevaksi. Monista asioista tulee sen myötä pelkkiä pakollisia hetkiä joista on selvittävä kunnes pääsee johonkin mieluisampaan tekemisieen. Esim. tiskaaminen tuntuu että pitäisi vaan kestää kunnes pääsee lopulta rojahtamaan telkkarin ääreen ja lepäämään. Mutta sitten kun rojahtaa siihen sohvalle, ja  avaa telkkarin, alkaa taas sama mylly päässä eikä sekään ole lopulta nautittavaa: "oi että, taas ihan paskaa ohjelmaa, ei nykyään tule mitään telkkaristakaan... onkohan lapset tehneet läksyt, täytyy tarkistaa. ai niin ne laskutkin piti maksaa voi hitto, mutta en ihan vielä jaksa istun nyt tässä hetken... muistinkohan muuten töissä hoitaa sen yhden asian mitä pomo pyysi, voi hitto, en varmaan muistanut, ei pahus huomenna sitten heti jne".... 

Vierailija
9/17 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 10:49"]Mä en ymmärrä koko vouhotusta. Eikö siis se ole sitä, että vaikka maataan sängyllä ja ei ajatella mitään. Eli jos mieleen tulee, että pitäisi tiskata niin ajattelee, että tiskaan kohta. Minä makaan nyt tässä sängyssä. Ja kaikki ajatukset päästetään vain samalla tavalla "ohi"

[/quote]

[/quote]

On siis läsnä siinä hetkessä, eikä koko ajan jossakin muualla.
[/quote]

No tätä tarkoitin. Eli kaikki sen hetken ulkopuoliset asiat päästetään ohi ja keskitytään siigen olemiseen. En ymmärrä, miksi alapeukkuja kun olin kuitenkin oikeassa...-4

Vierailija
10/17 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 10:55"]

[/quote]

Mindfullnes on ihan perinteistä "ikivanhaa" meditaation harjoittamista, nyt vain länsimaisille myyvemmällä nimellä ja helppotajuisemmin esitettynä. Itse olin aluksi kauean skeptinen, että mitähän tuo on, mutta luin yhden Jon Kabat-Zinnin kirjan ja olin positiivisesti yllättynyt, ennakkoluuloni osoittautuivat vääriksi, ihan asiaa ja hyvin kirjoitettu. Mutta ei siinä mitään varsinaisesti uutta ollut, jos on vähänkään ihan perinteiseen meditaatioon tutustunut.

[/quote]

Tuossakin on erilaisia suuntautuksia. Jotkut kuten Kabat-Zinn, suosittelevat tosiaan hyvin perinteistä meditaatiota, ihan harjoituksia joissa istutaan meditoimaan. Sitten on taas toisia jotka eivät suosittele sellaista vaan lähinnä siihen että arjessa eläessä keskitytään hetkeen ja tiedostetaan jos/kun ajatukset alkaa harhailla ja palautetaan ne taas hetkeen sitten.

Vierailija
11/17 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 10:56"]

No tätä tarkoitin. Eli kaikki sen hetken ulkopuoliset asiat päästetään ohi ja keskitytään siigen olemiseen. En ymmärrä, miksi alapeukkuja kun olin kuitenkin oikeassa...-4

[/quote]

Minä ainakin käsitin kommenttisi niin, että sen sijaan että hoitaisi käytännön hommia kuten tiskaamista, lojuisi vaan laiskana sängyllä ajattelemassa että tiskaan kohta. Eli että upottaisiin johonkin meditaatiomaailmaan ja lakattaisiin toimimasta tehokkaasti käytännön elämässä. 

Vierailija
12/17 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mindfulness on jo vanha juttu.

Minä harrastan headfulnessiä: pää täyteen joka viikonloppu ja joskus viikollakin.

Vierailija
13/17 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 10:58"]

[/quote]

[/quote]

Tuossakin on erilaisia suuntautuksia. Jotkut kuten Kabat-Zinn, suosittelevat tosiaan hyvin perinteistä meditaatiota, ihan harjoituksia joissa istutaan meditoimaan. Sitten on taas toisia jotka eivät suosittele sellaista vaan lähinnä siihen että arjessa eläessä keskitytään hetkeen ja tiedostetaan jos/kun ajatukset alkaa harhailla ja palautetaan ne taas hetkeen sitten.

[/quote]

Ok, luulin, että mindfullnes olisi Kabat-Zinnin "lanseeraama" juttu ja tosiaan olen vain yhden kirjan häneltä lukenut. Kabat-Zinnin esittämät harjoitukset ovat tosiaan perinteistä meditaatiota, joka siis helpottaa arjessakin hetkeen keskittymistä.

Vierailija
14/17 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 10:55"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 10:49"]

[/quote]

No eiii... Kyse on siitä että opitaan olemaan läsnä nykyhetkessä myös ajatusten ja tunteiden tasolla. Eli kun tiskaat, niin keskityt kaikkiin tuntemuksiin siinä tiskatessa, veden lämpöön, tiskiaineen tuoksuun, olet rauhassa siinä hetkessä kun tiskaat astia kerrallaan. Eikä niin kuin yleensä, että tiskatessa pyörii miljoona ajatusta: "voi hitto kun tällaista täytyy taas tehdä, äkkiä-äkkiä, voi hitto kun on näitä astioita päässytkin taas näin paljon kertymään, täytyisi alkaa tiskata aina heti syömisen jälkeen eikä antaa kertyä, tuleekohan telkkariksta mitään illalla, ai niin laskutkin pitäisi tänään maksaa jne".... 

Tuollainen viimemainittu ajatusten pyöriminen on tavallaan hyvin luonnollista, mutta se vie loppujen lopuksi nautintoa elämästä jos se käy liian hallitsevaksi. Monista asioista tulee sen myötä pelkkiä pakollisia hetkiä joista on selvittävä kunnes pääsee johonkin mieluisampaan tekemisieen. Esim. tiskaaminen tuntuu että pitäisi vaan kestää kunnes pääsee lopulta rojahtamaan telkkarin ääreen ja lepäämään. Mutta sitten kun rojahtaa siihen sohvalle, ja  avaa telkkarin, alkaa taas sama mylly päässä eikä sekään ole lopulta nautittavaa: "oi että, taas ihan paskaa ohjelmaa, ei nykyään tule mitään telkkaristakaan... onkohan lapset tehneet läksyt, täytyy tarkistaa. ai niin ne laskutkin piti maksaa voi hitto, mutta en ihan vielä jaksa istun nyt tässä hetken... muistinkohan muuten töissä hoitaa sen yhden asian mitä pomo pyysi, voi hitto, en varmaan muistanut, ei pahus huomenna sitten heti jne".... 
[/quote]

Juuri näin. Noin ihminen ei ole koskaan läsnä ja suorittaa asioita jatkuvasti siksi, että pääsisi seuraavaan hetkeen ja suorittamaan seuraavaa asiaa.

Vierailija
15/17 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 10:56"]

[/quote]

Minä ainakin käsitin kommenttisi niin, että sen sijaan että hoitaisi käytännön hommia kuten tiskaamista, lojuisi vaan laiskana sängyllä ajattelemassa että tiskaan kohta. Eli että upottaisiin johonkin meditaatiomaailmaan ja lakattaisiin toimimasta tehokkaasti käytännön elämässä. 
[/quote]

Näin minäkin ymmärsin.

Vierailija
16/17 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:05"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 10:58"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ok, luulin, että mindfullnes olisi Kabat-Zinnin "lanseeraama" juttu ja tosiaan olen vain yhden kirjan häneltä lukenut. Kabat-Zinnin esittämät harjoitukset ovat tosiaan perinteistä meditaatiota, joka siis helpottaa arjessakin hetkeen keskittymistä.

[/quote]

Mindfulness on kyllä Kabat-Zinnin "kehittämä" menetelmä, mutta kaikenlaista yrittäjää taitaa tämänkin ilmiön ympärillä pyöriä. Jos on aiheesta kiinnostunut, kannattaa lukea joku Kabat-Zinnin kirja, esim "Olet jo perillä" .

Vierailija
17/17 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuon Kabat-Zinnin lähestymistavan ongelma on se, että monelle se voi olla liian vaativa. Siihen varmasti riittää motivaatiota, jos on ratkaistavana selkeitä ongelmia kuten Kabat-Zinnin potilailla/asiakkailla on ollut. Hänhän on työskennellyt mm. vaikean kivun hallinnan, psyykkisten häiriöiden jne parissa. Nämä ihmiset ovat harjoittaneet mindfulnessia Kabat-Zinnin ohjein ohjatusti ja valvotusti.

Käytännössä vaan helposti käy niin, että jos ihmisellä ei ole mitään suuria ongelmia ja mindfulness tuntuu lähinnä kivalta kokeilulta, niin vaatimus että pitäisi istua meditoimaan joka päivä on semmoinen juttu, jota jaksaa ehkä kuukauden ja sitten se arjen paineissa jää. Ensin jollain tekosyyllä että nyt on tilapäisesti niin kiire aika tai väsynyt, jatkan taas sitten parempana aikana meditointia. Mutta helposti jää pois yhä useammin kunnes lopulta toteaa että ei enää vaan viitsi. Siksi monille parempia ovat menetelmät joita voi tehdä ihan täysin arjen ohessa ilman että täytyy mitenkään varata erityistä aikaa meditaation/mindfulnessin harjoittamiselle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme