Painopeiton pesu
Kerro paras vinkkisi painopeiton pesuun. Mitä pitää ottaa huomioon?
Kommentit (25)
Käsin vaan suihkussa, jos on semmoinen ettei voi normaaliin pesukoneeseen laittaa.
Apua! Pitäisi painopeitto pitäisi pestä. Peitto itsessään painaa 5kg ja meillä on 7kg kone. Eikö tuon silloin voi laittaa pesukoneeseen?
Mä heitin roskiin. Mummi on vähän sellanen mainosten ja mieliluvien uhri, että ostaa jotain pas..kaa välillä. Nyt olen suoraan vihjaissut, että tavaroita vain pyynnöstä ja kysymällä.
Painopeitto pitää pestä raskaassa vedessä.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Raskas_vesi
Siitä vaan voimalaan soittelemaan.
Pesen koneessa. Itsellä 6kg peitto, kone 8kg, joten ei ongelmaa. Ihan helposti pyörittää ja puhdasta tulee.
Pesukoneiden hihnat eivät oikein tykkää näin painavien peittojen linkouksesta. Itse teen niin, että liotan puhtaaksi esim. vauvan muovisessa ammeessa ja huuhtelen pesuaineet pois.
Vierailija kirjoitti:
Mä heitin roskiin. Mummi on vähän sellanen mainosten ja mieliluvien uhri, että ostaa jotain pas..kaa välillä. Nyt olen suoraan vihjaissut, että tavaroita vain pyynnöstä ja kysymällä.
Oletpa ihana ihminen...
Miksi aina kaikille mulqvisteille osuu ne ihanat mummit...
Vierailija kirjoitti:
Pesukoneiden hihnat eivät oikein tykkää näin painavien peittojen linkouksesta. Itse teen niin, että liotan puhtaaksi esim. vauvan muovisessa ammeessa ja huuhtelen pesuaineet pois.
Painaako 5kg painopeittoa enemmän, kuin 5kg muuta pyykkiä?
Peitto on niin iso, että jakautuu koneeseen riittävän tasaisesti. Ei se mikään kanisteri ole.
En pese. Sen päällä on pussilakana ja jos käytän painopeittoa, niin se tulee vasta tavallisen peiton päälle.
Vierailija kirjoitti:
En pese. Sen päällä on pussilakana ja jos käytän painopeittoa, niin se tulee vasta tavallisen peiton päälle.
Peittoon tulee ajan myötä tunkkainen tuoksu, jollei sitä välillä pese. Jäin koukkuun näihin peittoihin, mutta nyt pitäisi vihdoin pestä. Meillä on 5 kg:n ja 9 kg:n peitot ja eipä tulisi mieleenkään pestä koneessa kumpaakaan, varsinkin kun kastuessaan olisivat ties minkä painoisia. Itsepalvelupesuloissa pestään tasoilla mattoja, olisikohan joku kokeillut pestä siellä painopeittoa? Ongelma on tietenkin kuivatus: miten ihmeessä riittävän lyhyessä ajassa painopeiton saa kuivaksi?
Eipä aikoinaan tullut otettua selville tarkempia huolto-ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peitto on niin iso, että jakautuu koneeseen riittävän tasaisesti. Ei se mikään kanisteri ole.
Ne kuulat ovat irtonaisia peiton sisällä. 🤦🏼 Peitto voi hajota linkkouksessa. Lisäksi 5kg peitto painaa märkänä enemmän kuin 5 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kuulat ovat irtonaisia peiton sisällä. 🤦🏼 Peitto voi hajota linkkouksessa. Lisäksi 5kg peitto painaa märkänä enemmän kuin 5 kg.
Tämähän se. En ole onnistunut vielä löytämään kunnollisia pesuohjeita, joissa olisi kiinnitetty erityistä huomiota kuivatukseen. Pitäisi osua poutapäivä ja riittävän kova tuuli ja mattojen kuivauspaikka ulkona, ettei kuivatuksesta tule mädättämistä. Jos pesettää pesulassa, saattaa sekin tulla kalliiksi. Onko kokemuksia pesuloista, millaisia hintoja olette maksaneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se. En ole onnistunut vielä löytämään kunnollisia pesuohjeita, joissa olisi kiinnitetty erityistä huomiota kuivatukseen. Pitäisi osua poutapäivä ja riittävän kova tuuli ja mattojen kuivauspaikka ulkona, ettei kuivatuksesta tule
Mihin ne lasikuulat oikein mätänisi? Itse pesin itsepalvelupesulan isoimmalla koneella (suositus on, että kapasiteetti pitää olla 2xpeiton paino) ja kuivasin pesulan kuivauskaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Painopeitto pitää pestä raskaassa vedessä.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Raskas_vesi
Siitä vaan voimalaan soittelemaan.
Onko lidlin ohjeet. Niissä käytettävä myös valkeaa vettä. Olisko tuohon oltava oikeesti raskasta valkoista vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne lasikuulat oikein mätänisi? Itse pesin itsepalvelupesulan isoimmalla koneella (suositus on, että kapasiteetti pitää olla 2xpeiton paino) ja kuivasin pesulan kuivauskaapissa.
Itsepalvelupesula taitaisi olla paras vaihtoehto, kunhan varmistaa sallitun painon. Meillä isomman peiton pesuun pitäisi siis olla vähintään 18 kiloa pesevä kone ja sellaisen painon pyöritykseen soveltuvat, kestävät koneen hihnat. Kuivauskaappi noin muuten ratkaissee sinänsä kuivatusongelman.
Mätänemisestä: oletko joskus pessyt jotain raskasta ja isoa kankaista (lasikuulilla tai ilman), jonka kuivuminen kestää päiväkausia? Varsinkin jo valmiiksi kosteassa ja huonosti tuulettuvassa tilassa kuivattaessa käy lopulta niin, että pyykki alkaa haista pahalle eli pääasiassa anaerobiset bakteerit alkavat tehdä työtään vähähappisissa tai hapettomissa olosuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Pesen koneessa. Itsellä 6kg peitto, kone 8kg, joten ei ongelmaa. Ihan helposti pyörittää ja puhdasta tulee.
VIimeistään linkousvaiheessa jotain kamalaa tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on arveluttava seikka eli kuulat ja mahdollinen rakenteiden rikkoutuminen. Käsinpesussa ongelma on peiton paino, varsinkin kun se imaisee vettä painonsa verran (vähintään).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peittoon tulee ajan myötä tunkkainen tuoksu, jollei sitä välillä pese. Jäin koukkuun näihin peittoihin, mutta nyt pitäisi vihdoin pestä. Meillä on 5 kg:n ja 9 kg:n peitot ja eipä tulisi mieleenkään pestä koneessa kumpaakaan, varsinkin kun kastuessaan olisivat ties minkä painoisia. Itsepalvelupesuloissa pestään tasoilla mattoja, olisikohan joku kokeillut pestä siellä painopeittoa? Ongelma on tietenkin kuivatus: miten ihmeessä riittävän lyhyessä ajassa painopeiton saa kuivaksi?
Eipä aikoinaan tullut otettua selville tarkempia huolto-ohjeita.
Ei niiden paino niin paljon lisäänny kuin kuvittelisi koska painona olevat lasihelmet ei ime vettä. Olen pessyt monet kerrat 5kg peiton 9kg:n koneella ilman ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painaahan 5kg normipyykkiäkin märkänä enemmän kuin 5kg.
Mitä pesuohjeissa sanotaan?
Veisin pesulaan. Omassani on täytteenä pieniä laskkuulia, enkä usko peiton rakenteen tai koneen kestävän konepesua.