Siivoojan työ on kauheaa! Tuntuu kuin olisin aikuisten ihmisten äiti ja passaaja töissä
Aikuiset, isot ihmiset eivät osaa käydä vessassa siististi, eivät osaa huolehtia roskia roskikseen, ei muitakaan perusasioita. Koko siivousalan voisi lakkauttaa niin ihmiset ehkä kiinnittäisivät vähän huomiota omaan käytökseen. Ei meidänkään työ ole juosta sinun perässäsi keräämässä tiputtelemiasi roskia ja pyyhkimässä pönttöösi jättämiä kusipisaroita ja paskaraitoja.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalaisia käytetään härskisti hyväksi siivousalalla koska eivät ymmärrä työehtoja,ja tosiaankin moni ei ymmärrä tai puhua Suomea ja englantiakaan ei suju. Ihmettelen että miten ne pärjännyt sit työhaastattelussa, luultavasti tulkki mukana?
Mullakin kokemusta ulkomaalaisten perehdytyksestä, suurin osa ei ymmärrä siivousaineista eikä välineistä mitään,kaikki pitää alusta alkaen näyttää,sotkevat enemmän kuin siivoavat ja joutuu sit korjaamaan heidän jälkensä! Eivät ymmärrä yhtään sanaa Suomea,itse en englantia osaa kovinkaan hyvin joten kommunikointi vaikeaa,paremmin pärjäisi ilman kanniskeltavaa "kivirekeä"! Kerran jopa jouduin perehdyttämään kuuromykkää! Siinä sitten jouduin kännykän kans näpyttelemään hänen kanssaan!
Työnantajat tietävät että pulaa on tekijöistä siksi ottavat ketä tahansa jotta edes jossakin paikassa on työntekijöitä!
Toisaalta kuuromykkä varmaan sopii alalle hyvin kun ei tarvitse kuunnella ihmisten mitä ihmeellisimpiä valituksia, esimerkiksi että ylläpitosiivooja ei ole imuroinut mun toimiston mattoa tai pöydän alta löytyi hius.
T. Siivoustyötä tehnyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritetään vääntää rautalangasta.
Katos kun sulle maksetaan SIIVOAMISESTA, jos ei kiinnosta niin ota loparit.
Sun palkka tulee roskien keräämisestä ja kusipaskaraitojen putsaamisesta. Ilman niitä ei ole työtä eikä palkkaa.
Tää kommentti kiteyttää aika hyvin sen miten siivousalasta ajatellaan. Niin kauan kun on näin ajattelevia ihmisiä, ei alan arvostus nouse.
Olen eri mieltä. Se, että siivooja valittaa sotkusta ja liasta, on vähän sama asia kuin rekkakuski valittaisi kaikista niistä tavaroista joita se joutuu lastaamaan autoonsa ja ottamaan pois, tai kirurgi, joka valittaa verestä.
Kyllä ihmisen sen verran pitäisi ymmärtää, mitä hän tulee kohtaamaan työssä, kun ammattia valitsee itsellensä.
Saisiko kirurgi valittaa työstään, jos hänen työaikansa olisi mitoitettu tiettyyn aikamäärään. Osa ajasta menisi siihen, että sen leikkauksen sijasta tekisi myös muuta siihen päälle. Sitte alkaisi aikarajat paukkua ja loppuleikkaus sitten suoritetaan nopeammin tai ilman palkkaa. Tai rekkakuski joutuisi etsimään aina erikseen hakemansa tavarat ympäriinsä isoista halleista arvaamalla. Vaihtoehto olisi ajaa ylinopeutta tai tehdä työtä josta ei makseta. Saisi vielä moitteita aikataulun pettämisestä.
Siivoojan työ on toki siivota, mutta jos asenne on se, että joku tämän siivoaa minun ei tarvitse käydä siististi vessassa tai välittää mistään. Niin voisi ajatella, että kaupassa on hyllyttäjä sitä varten voin viskellä tavaroita lattialle mennessäni. Puistossa puistotyöntekijät voin jättää roskani mihin haluan. Valitettavasti jos ollaan yhteisissä tiloissa jokainen ei voi yksilöidysti elää välittämättä ympäristöstään yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Yritetään vääntää rautalangasta.
Katos kun sulle maksetaan SIIVOAMISESTA, jos ei kiinnosta niin ota loparit.
Sun palkka tulee roskien keräämisestä ja kusipaskaraitojen putsaamisesta. Ilman niitä ei ole työtä eikä palkkaa.
Siivottavaa on ilman edellämainittujakin.
Vierailija kirjoitti:
"Että vtuttaa joidenkin työkavereiden hällä väliä asenne, ne työt jää sitten seuraavalle mikä kuormittaa kroppaa ennestään. "
Olen myös alan ihmisiä ja jokaisella siivoojalla on se oma tasonsa työtä kohtaan. Tällä hetkellä työkavereina hyvin tarkka ja toinen hällä väliä, itse kuulun keskitasoon. Kumpaakin olen sijaistanut ja kuulemma valituksia oli tullut asiakkailta tämän hyvin tarkan kohteissa kun tuurasin:D Ja hällä väliä tyypin kohteessa ei kiitosta eikä valitusta. Voin veikata että toisella näistä terveys parempi kun eläkkeelle jää. Ymmärrän kyllä jos tuuraajat jotka ei ole vakiokalustoa ei vaihtele pölypusseja tai siivoa jotain kaiteita. On sitä itsekin nuorempana ollut kesätöissä kun nämä työt aloitin ja siinä vain yritti selviytyä vakituisen töistä parhaansa mukaan.
Olen edellinen joka on tehnyt siivoustyötä kuitenkin ilman alan koulutusta. Ainakin kun itse tein esimerkiksi toimistosiivousta tuli joiltakin siivoojilta neuvo että tässä työssä ei saa turhaan kummarella. Jos toimistossa on esimerkiksi aivan sekaisia johtoja joihin kertyy pölyä niin siivooja ei koske niihin, koska siinä menisi ikä, terveys ja jos jotain hajoaa on siivousfirma vastuussa. Siitä huolimatta oli siivoojia jotka kyykkivät ja pyyhkivät jokaisen johdon erikseen. Eräs näistä valitti minulle siivouksen tasosta, mutta hän itse jäi myöhemmin sairaslomalle selkävaivojen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Että vtuttaa joidenkin työkavereiden hällä väliä asenne, ne työt jää sitten seuraavalle mikä kuormittaa kroppaa ennestään. "
Olen myös alan ihmisiä ja jokaisella siivoojalla on se oma tasonsa työtä kohtaan. Tällä hetkellä työkavereina hyvin tarkka ja toinen hällä väliä, itse kuulun keskitasoon. Kumpaakin olen sijaistanut ja kuulemma valituksia oli tullut asiakkailta tämän hyvin tarkan kohteissa kun tuurasin:D Ja hällä väliä tyypin kohteessa ei kiitosta eikä valitusta. Voin veikata että toisella näistä terveys parempi kun eläkkeelle jää. Ymmärrän kyllä jos tuuraajat jotka ei ole vakiokalustoa ei vaihtele pölypusseja tai siivoa jotain kaiteita. On sitä itsekin nuorempana ollut kesätöissä kun nämä työt aloitin ja siinä vain yritti selviytyä vakituisen töistä parhaansa mukaan.
Olen edellinen joka on tehnyt siivoustyötä kuitenkin ilman alan koulutusta. Ainakin kun itse tein esimerkiksi toimistosiivousta tuli joiltakin siivoojilta neuvo että tässä työssä ei saa turhaan kummarella. Jos toimistossa on esimerkiksi aivan sekaisia johtoja joihin kertyy pölyä niin siivooja ei koske niihin, koska siinä menisi ikä, terveys ja jos jotain hajoaa on siivousfirma vastuussa. Siitä huolimatta oli siivoojia jotka kyykkivät ja pyyhkivät jokaisen johdon erikseen. Eräs näistä valitti minulle siivouksen tasosta, mutta hän itse jäi myöhemmin sairaslomalle selkävaivojen takia.
Juuri näin. Jos se riittää että mopataan kumartelematta sieltä mistä saa on suorastaan järjen köyhyyttä siivota nurkkia konttaamalla ja tämä näkyy sitten terveydessä, ei palkassa.
Itsellä tutkinto mutta juuri sen vuoksi ymmärrän mikä on tarpeellista ja mikä ei.
Kyllä se niin on vakkarina että vaikka jättäis mitä ohjeita ja infoja tuuraajalle niin siltikin tehdään aivan päinvastoin, sit siivouskomero on kaaoksessa loman jälkeen ja työmäärä lisääntynyt koska tuuraaja ei ole joko siivonnut annettujen ohjeiden mukaan eli jättänyt siivoamatta tai siivonnut hutiloiden.
Ja on ahkeria ja luotettaviakin tuuraajia mut sit on niitä joiden jälkiä saa ihan aikuisten oikeasti korjata ja ei auta mikään ohjeistus, perehdytys, neuvot tai yksinkertainen yhden sivun ohjeistus paperilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä osa toimisto tekijöistä valittaa siivouksen jäljestä kun ei ole johtoja pyyhitty/ se nurkka missä on vinopino sekaisin johtoja vaikka niille sanoo että turvallisuus syistä ei kosketa ja pyyhitä niitä johtoja. Meilläkin ohjeistus että ei turhaa kumartelua missään olosuhteissa ja otetaan vaan sieltä mistä saa, sama koskee pöytien pyyhintää jos on pöytä täynnä kaikkea paperilappusta yms sekalaista tavaraa niitä ei siirrellä eikä nostella, sit vaan jää siivoamatta.
Siivoa välillä toiseen suuntaan, eli vessanpytystä kahvikuppeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalaisia käytetään härskisti hyväksi siivousalalla koska eivät ymmärrä työehtoja,ja tosiaankin moni ei ymmärrä tai puhua Suomea ja englantiakaan ei suju. Ihmettelen että miten ne pärjännyt sit työhaastattelussa, luultavasti tulkki mukana?
Mullakin kokemusta ulkomaalaisten perehdytyksestä, suurin osa ei ymmärrä siivousaineista eikä välineistä mitään,kaikki pitää alusta alkaen näyttää,sotkevat enemmän kuin siivoavat ja joutuu sit korjaamaan heidän jälkensä! Eivät ymmärrä yhtään sanaa Suomea,itse en englantia osaa kovinkaan hyvin joten kommunikointi vaikeaa,paremmin pärjäisi ilman kanniskeltavaa "kivirekeä"! Kerran jopa jouduin perehdyttämään kuuromykkää! Siinä sitten jouduin kännykän kans näpyttelemään hänen kanssaan!
Työnantajat tietävät että pulaa on tekijöistä siksi ottavat ketä tahansa jotta edes jossakin paikassa on työntekijöitä!
Toisaalta kuuromykkä varmaan sopii alalle hyvin kun ei tarvitse kuunnella ihmisten mitä ihmeellisimpiä valituksia, esimerkiksi että ylläpitosiivooja ei ole imuroinut mun toimiston mattoa tai pöydän alta löytyi hius.
T. Siivoustyötä tehnyt
Kuuromykällä on riski aina törmätä johon kuhun kärryillä, muihin ihmisiin tms jos ei ole tarkkana, pitäisi olla merkki jossa lukee että olen kuuro/kuuromykkä niin työpaikoilla ja kohteissa välttyis väärinkäsityksiltä esim että siivooja ei vastannut tervehdykseen (koska ei kuule) eikä reagoi yhtään mihinkään.
Mulla oli yhden kerran hurja tilanne kun olin kuuromykän kanssa liikenteessä ja hän ajoi autoa niin meinas tulla yhteentörmäyksiä muiden autoilijoiden kanssa (en kyl käsitä miksi kuuro saa ajaa kun ei kuule mitään) hänellä oli kaiken lisäksi silmälasit eli huono näkö myös. Sanoinkin esimiehelle että hänen kyytiin en enää mene (tämä kuuromykkä tekee pääsääntöisesti yksin työt mutta muutaman kerran oltu hånen parinaan kohteissa).
Kyllä tuossa on paljon työturvallisuus riskejä jos on kuuromykkä ja kuitenkin vastuullinen työ niin ihmettelen aina että kuurouden takia ei hänellekään mitään ihmeempää sattunut.
aloittaja varmaankin tarkoitti ihan tätä perussiisteyttä... Siis että roskat on laitettu roskakoreihin ja me siivoojathan niitä sitten tyhjätään, tämä ok. Ja normaalivessa-asioinninhan lopputuloksen nyt jokainen normaalijärjellä oleva ymmärtää että miltä sekään nyt näyttää mutta me siivoojat kohdataan usein (itsekin lähes päivittäin) sitä että se paska on pöntön ulkopuolella tai pönttö vetämättä, vessapaperilla vuorattu rinkula kauttaaltaan ja/tai vessapaperia metrikaupalla pitkin lattiaa tai kasteltuina myttyinä heitelty pitkin seiniä ja jopa kattoon, samoin käsipyyhepaperi.., jälkimmäisellä jos se on vahvaa paperia on voitu saada myös pönttö tukkoon.
Se just itseäni ihmetyttää että miksi helvetissä ne toimistot pitää sisustaa kaikella turhalla sälällä. Lasten piirustukset seinällä, joku valokuva pöydällä ei haittaa mutta joillakin kun on pehmoleluista lähtien hyllyillä ja pöydillä. Sitten valitetaan pölyisyyttä ja huonoa sisäilmaa. Ja ne johdot. Nykypäivänä on kaikenlaista kourua ja tarranauhaa millä ne saisi yhteen nippuun ja pois lattioilta mutta eih, kaikki sotkussa lattialla. Nurkat täynnä turhaa romua että mopilla voi vaan käydä tekemässä pienen pyörähdyksen. Nämä asiat vain kertovat miten vähän ajatellaan sitä siivousta. Minä oikein mielelläni haluaisin tehdä hyvää jälkeä ja jättää taakseni oikeasti siistin ja puhtaan tilan mutta valitettavasti se ei aina onnistu.
Eipä aina siivousfirmatkaan saa sitä papukaijamerkkiä. Yhdellä aiemmalla työpaikalla siivous oli sanotaanko "mielenkiintoista". Keittiön siivous kuului heille, harvoin siivosivat. Mikäli halusit, että oli puhtaita astioita, niin itse sait täyttää tiskikoneen ja laittaa päälle. Työpisteitä ei liiemmin pyyhitty/lattioita imuroitu. Parannus tuli riittävän monen valituksen jälkeen. Alussa siivous heidän mielestään oli pelkkä roskien tyhjennys. Neukkareita ei imuroitu, vaikka varmasti se sopimukseen kuului. Lattiat olivat todella pölyiset.
Työkaveri kerran perusteli että on epähygieenistä nostaa se pudonnut käsipaperi vessan lattialta. Siis itseltä pudonnut paperi. En yhtään tajua tuota logiikkaa. Voihan sen paperin nostaa puhtaalla paperilla jos pelottaa koskea ja onhan vessoissa mahdollisuus käsienpesuun, saippuaa ja vettä.
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri kerran perusteli että on epähygieenistä nostaa se pudonnut käsipaperi vessan lattialta. Siis itseltä pudonnut paperi. En yhtään tajua tuota logiikkaa. Voihan sen paperin nostaa puhtaalla paperilla jos pelottaa koskea ja onhan vessoissa mahdollisuus käsienpesuun, saippuaa ja vettä.
Meillä on puhuttu pitkään siitä että luovuttaisiin kohteissa käsipyyhepapereista ja tilalle käsipyyherulla, mielestäni aika kätevää, jos se pyyherulla teline toimii eikä jökitä, ihmiset kun tuppaa voimalla sitäkin vetämään ja sit sitä rullaa on pitkin lattiaa metritolkulla.
Tuota en ymmärrä ettei voida roskiin asti sitä käsipyyhepaperia laittaa.
Edellisessä työpaikassa oli kyllä siivouksen taso matala. No ei varmaan ihme. Mopilla sutaistiin keskilattialta ja vietiin roskat. Yhdessä työpaikassa, jossa olin vuosia pyyhin välillä itse työpöytäni ja hyllyt. Siirtelin tavarat ja paperit joita aika vähän, kun hommat tietokoneella. Siivoja sipaisi vain pöydän kulmaa jos sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ne toimiston lattioilla pyörivät pölykoirat korjaisi, jos ei olisi siivoojaa?
Nyt täytyy kyllä sanoa, että itse työntekijänä olen siivonnut työhuoneen villakoirat. Ei millään yltänyt siivoojan moppi muualle kuin keskelle lattiaa sohaista, vaikka siirsin kaikki kalusteet.
Aikani annoin palautetta, mutta lopulta siivosin itse, kun oli kivempi tulla työhuoneeseen jossa ei ole joka paikassa pölyä.
Olin osa-aikaisena siivoojana toisessa paikassa samaan aikaan, ja todellakaan ei ollut kevyt työ, mutta siivosin liat ja pölyt.
Minäkin pyyhin usein työpöytäni ja hyllyt. Siivooja ei juuri pöytiin koskenut, vaikka pöydän pinta ei ollut papereiden tai tavaroiden peitossa. Tuntui, että vain näkyvät roskat ja lika siivottiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulokkeet korville ja niistä voi kuunnella vaikka musiikkia tai opiskella jotain siivotessaan.
Ei käy kaikissa asiakaskohteissa, missä siivotaan silloin, kun asiakkaat ovat paikalla. Työturvallisuusriski, kun ei kuule, myös asiakaspalveluhenkisyyteen kuulu olla ilman kuulokkeita.
Vierailija kirjoitti:
Olin töissä isossa toimistossa, jossa kävi siivooja, mutta työntekijät valittivat siivoojan työn jäljestä. Esim. pöytien alle nurkkaan jäi villakoiria siivoojan jäljiltä.
Juu toki, kun se pöydänalunen on usein täynnä johtoja. Moppaa tai imuroi siinä sitten nurkatkin. Kukaan arvonsa tunteva siivooja ei lähde pöytien alle konttaamaan ja nuolemaan nurkkia. Ne piuhat on mahdollista nostaa ja asettaa pöydän alle niin, etteivät loju pitkin lattioita ja lattiapinta on helpompi siivota.