Siivoojan työ on kauheaa! Tuntuu kuin olisin aikuisten ihmisten äiti ja passaaja töissä
Aikuiset, isot ihmiset eivät osaa käydä vessassa siististi, eivät osaa huolehtia roskia roskikseen, ei muitakaan perusasioita. Koko siivousalan voisi lakkauttaa niin ihmiset ehkä kiinnittäisivät vähän huomiota omaan käytökseen. Ei meidänkään työ ole juosta sinun perässäsi keräämässä tiputtelemiasi roskia ja pyyhkimässä pönttöösi jättämiä kusipisaroita ja paskaraitoja.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan kotona heittää pahvista kahvimukia lattialle tai kusee vessanpytyn viereen.
Miksi sitten töissä pitää sikailla? Tulee mieleen joku kartanonherra. joka kaataa orjan jalkoihin pilaantuneita kalanpäitä ja naureskelee kun toinen konttaa ja yökkii luuttu kädessä.
Ootko ikinä asunut miehen kanssa? Veljeni harrastaa varmasti molempia, aikuinen ihminen
Mä olen lapsiperheen äiti jolla on paljon puutteita ja vaillejäämistä omassa äitisuhteessa. Meillä käy siivooja, melkein äitini ikäinen nainen, ja rakastan häntä. Arvostan valtavasti sitä huolellisuutta ja ahkeruutta millä hän kotiamme hoitaa. Ajattelen että parhaimmillaan siivoojan työ on juuri rakkautta ja hoivaamista, ympäristön ja siinä elävien ihmisten. Kiitos kaikille jotka jaksatte siivota työksenne. <3
Olisit apukoulupelle paremman ammatin. T: sairaanhoitaja.
Entä jos keskittyy omiin tehtäviin. Ja kyltit mitkä säännöt. Ja vahinkoja sattuu, kuka siivooja ne hoitaa, sopikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritetään vääntää rautalangasta.
Katos kun sulle maksetaan SIIVOAMISESTA, jos ei kiinnosta niin ota loparit.
Sun palkka tulee roskien keräämisestä ja kusipaskaraitojen putsaamisesta. Ilman niitä ei ole työtä eikä palkkaa.
Tää kommentti kiteyttää aika hyvin sen miten siivousalasta ajatellaan. Niin kauan kun on näin ajattelevia ihmisiä, ei alan arvostus nouse.
Miksi jotain siivoojaa pitäisi arvostaa?
Vierailija kirjoitti:
Kuka ne toimiston lattioilla pyörivät pölykoirat korjaisi, jos ei olisi siivoojaa?
Nyt täytyy kyllä sanoa, että itse työntekijänä olen siivonnut työhuoneen villakoirat. Ei millään yltänyt siivoojan moppi muualle kuin keskelle lattiaa sohaista, vaikka siirsin kaikki kalusteet.
Aikani annoin palautetta, mutta lopulta siivosin itse, kun oli kivempi tulla työhuoneeseen jossa ei ole joka paikassa pölyä.
Olin osa-aikaisena siivoojana toisessa paikassa samaan aikaan, ja todellakaan ei ollut kevyt työ, mutta siivosin liat ja pölyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, olisi jännä nähdä miltä näyttää jos jotkut paikat olisi pari viikkoa siivoamatta! Jotenkin nykyisin eletään kuin "pellossa" ja odotetaan että joku tekee työt puolestasi.
Kerään roskia ja vaikka kuinka hoetaan ilmastonmuutoksesta ja ympäristönsuojelusta niin sitä enemmän roskia on luonnossa! En ymmärrä, vaikka tietoisuus lisääntyy niin mitään ei viitsitä minkään asian suhteen tehdä. Aina oletetaan että kyllä joku hoitaa sen ja sen asian kunhan ei itse tarvitse vaivautua!
Meillä toimistolla oltiin kolme viikkoa ilman siivoojaa ja havaittiin, että loppupelissä hänen työpanoksensa oli aika lailla tarpeeton. Organisoitiin muutama asia (kuka vie roskat ja koska käytetään keittiön tiskikonetta) ja sen jälkeen irtisanottiin viikkospimus ja vaihdettiin se kerran kuukaudessa tehtävään siivouksen.
Meillä sairaalassa kun oltaisiin leikkauksen jälkeen ilman siivoojaa, olisi se ensimmäinen ja viimeinen leikkaus siinä salissa.
Miten niin? Hoitajat siivoaisi sitten.
Menee kallisarvoista aikaa kännykän räpläämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun palkka tulee roskien keräämisestä ja kusipaskaraitojen putsaamisesta. Ilman niitä ei ole työtä eikä palkkaa.
Tää kommentti kiteyttää aika hyvin sen miten siivousalasta ajatellaan. Niin kauan kun on näin ajattelevia ihmisiä, ei alan arvostus nouse.
Olen eri mieltä. Se, että siivooja valittaa sotkusta ja liasta, on vähän sama asia kuin rekkakuski valittaisi kaikista niistä tavaroista joita se joutuu lastaamaan autoonsa ja ottamaan pois, tai kirurgi, joka valittaa verestä.
Kyllä ihmisen sen verran pitäisi ymmärtää, mitä hän tulee kohtaamaan työssä, kun ammattia valitsee itsellensä.
Mitä tommosia hätkähtämään, siivooja hoitaa rutiinilla. On tekniikat, aineet ja välineet hallinnassa ja homma hoituu, kiiltävää ja raikasta jälkeä. T. Siivooja
Ps. jos menee siihen että tahallaan sotketaan on eritteet seinillä tms. niin semmoisesta en toki pidä.
Noin 20 vuotta alalla. Jos olisi lukupäätä niin en tekisi päivääkään siivoustyötä. En ota henkilökohtaisesti ihmisten sotkuja vaikka osassa näkee että tahallaan sotkettu. Työtä se vaan on. Alkuun jaksoin välittää aseptisuudesta ja tein ylimääräistäkin, tuli burnout. Nykyään teen hommani vaan sen verran että asiakkaat ja pomo tyytyväisiä. Vuosien varrella oppinut itse ja kollegoilta mitä voi jättää tekemättä jotta aika riittää eikä riko itseään.
Syy miksi en tekisi tätä työtä jos saisin jotain muuta on se etten koskaan saa tehtyä niin hyvää jälkeä kuin haluaisi. Juosta en halua, kroppaa en halua rikkoa. Kiitos mitoitusten niin jää p*skan maku suuhun joka päivä töiden jälkeen kun tietää että on pitänyt siivota sinnepäin ja likaisilla pyyhkeillä ja mopeilla.
Jaksan enimmäkseen tätä duunia 2 vuotta putkeen, sitten jään työttömäksi ja kerään mielenterveyttäni jotta jaksaa mennä tekemään samaa taas uudestaan.
myös se että laitetaan kylmiltään uuteen kohteeseen ja sanotaan että siellä sulla on työohjeet kyl sä pärjäät.
Työaikaa typistetty, muuttuvia alueita, surkeat välineet eikä uusia saa, siivousaineiden yms "säästö", kyttäystä joka asiassa, mistään mitään tietämätön esimies yms.
Kyllä aina niin kauan kuin itse tehnyt siivoojan töitä vuodesta 2012 lähtien ei ole muuttunut yhtikäs miksikään mikään paitsi että työaikaa vähennettt ja hommia tullut lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, olisi jännä nähdä miltä näyttää jos jotkut paikat olisi pari viikkoa siivoamatta! Jotenkin nykyisin eletään kuin "pellossa" ja odotetaan että joku tekee työt puolestasi.
Kerään roskia ja vaikka kuinka hoetaan ilmastonmuutoksesta ja ympäristönsuojelusta niin sitä enemmän roskia on luonnossa! En ymmärrä, vaikka tietoisuus lisääntyy niin mitään ei viitsitä minkään asian suhteen tehdä. Aina oletetaan että kyllä joku hoitaa sen ja sen asian kunhan ei itse tarvitse vaivautua!
Meillä toimistolla oltiin kolme viikkoa ilman siivoojaa ja havaittiin, että loppupelissä hänen työpanoksensa oli aika lailla tarpeeton. Organisoitiin muutama asia (kuka vie roskat ja koska käytetään keittiön tiskikonetta) ja sen jälkeen irtisanottiin viikkospimus ja vaihdettiin se kerran kuukaudessa tehtävään siivouksen.
Meillä sairaalassa kun oltaisiin leikkauksen jälkeen ilman siivoojaa, olisi se ensimmäinen ja viimeinen leikkaus siinä salissa.
Miten niin? Hoitajat siivoaisi sitten.
Hoitajat eivät ole mitään sairaalan yleistyöntekijöitä vaan he ovat siellä tekemässä hoitotyötä.
Pysy vain siinä työssä, mihin kykysi riittävät, hölmö!
Vierailija kirjoitti:
Noin 20 vuotta alalla. Jos olisi lukupäätä niin en tekisi päivääkään siivoustyötä. En ota henkilökohtaisesti ihmisten sotkuja vaikka osassa näkee että tahallaan sotkettu. Työtä se vaan on. Alkuun jaksoin välittää aseptisuudesta ja tein ylimääräistäkin, tuli burnout. Nykyään teen hommani vaan sen verran että asiakkaat ja pomo tyytyväisiä. Vuosien varrella oppinut itse ja kollegoilta mitä voi jättää tekemättä jotta aika riittää eikä riko itseään.
Syy miksi en tekisi tätä työtä jos saisin jotain muuta on se etten koskaan saa tehtyä niin hyvää jälkeä kuin haluaisi. Juosta en halua, kroppaa en halua rikkoa. Kiitos mitoitusten niin jää p*skan maku suuhun joka päivä töiden jälkeen kun tietää että on pitänyt siivota sinnepäin ja likaisilla pyyhkeillä ja mopeilla.
Jaksan enimmäkseen tätä duunia 2 vuotta putkeen, sitten jään työttömäksi ja kerään mielenterveyttäni jotta jaksaa mennä tekemään samaa taas uudestaan.
Meillä taas ei voi nipistää töistä näkyy heti 1-2 päivän sisällä ja asiakkaat valittaa. Teen itse mm kerrostaloja ja kyl väkisinkin rikkoo itseänsä, kun olin lomalla ja palasin oli aika monessa vakitaloissa joita siivoilin pölyä, eikä tuuraajat ottaneet kaiteiden väliä jotka kuului ottaa vähintään 1 krt/vko ihan paksun pölyn peitossa ja teetätti vaan lisätöitä mulle, kukaan myöskään ei ikinä tyhjennä imureista pölypusseja jolloin imuri on painava ja ei ime kunnolla, muutkin yleiset tilat mm kuivaushuone, häkkivarastot lyöty laimin.
Että vtuttaa joidenkin työkavereiden hällä väliä asenne, ne työt jää sitten seuraavalle mikä kuormittaa kroppaa ennestään.
Vierailija kirjoitti:
Eli kotonasikin saat elää kuin pellossa, koska äitisi/vaimosi saa "palkkaa" siitä' että siivoaa jälkesi!
Olipa paska argumentti!Olisit edes yrittänyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ne toimiston lattioilla pyörivät pölykoirat korjaisi, jos ei olisi siivoojaa?
Nyt täytyy kyllä sanoa, että itse työntekijänä olen siivonnut työhuoneen villakoirat. Ei millään yltänyt siivoojan moppi muualle kuin keskelle lattiaa sohaista, vaikka siirsin kaikki kalusteet.
Aikani annoin palautetta, mutta lopulta siivosin itse, kun oli kivempi tulla työhuoneeseen jossa ei ole joka paikassa pölyä.
Olin osa-aikaisena siivoojana toisessa paikassa samaan aikaan, ja todellakaan ei ollut kevyt työ, mutta siivosin liat ja pölyt.
Meidän firmassa sanottu että jos on rojua ja johtoja yms lattialla sieltä ei siivota koska aiheutuu vaaratilanteita, eli ei johtojen päältä/alta koskaan mopata.
Monilla toimistotekijöillä liikaa rompetta lattioilla ja pöydillä tottakai sitten on pölyä ja siivoojan työaikataulu on todella tiukka muutenkin ja vielä muka pitäis kumartua ja johtojen alta ottaa??
Vierailija kirjoitti:
Pysy vain siinä työssä, mihin kykysi riittävät, hölmö!
Joo olen Eduskunnassa töissä 🤓
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas ei voi nipistää töistä näkyy heti 1-2 päivän sisällä ja asiakkaat valittaa. Teen itse mm kerrostaloja ja kyl väkisinkin rikkoo itseänsä, kun olin lomalla ja palasin oli aika monessa vakitaloissa joita siivoilin pölyä, eikä tuuraajat ottaneet kaiteiden väliä jotka kuului ottaa vähintään 1 krt/vko ihan paksun pölyn peitossa ja teetätti vaan lisätöitä mulle, kukaan myöskään ei ikinä tyhjennä imureista pölypusseja jolloin imuri on painava ja ei ime kunnolla, muutkin yleiset tilat mm kuivaushuone, häkkivarastot lyöty laimin.
Että vtuttaa joidenkin työkavereiden hällä väliä asenne, ne työt jää sitten seuraavalle mikä kuormittaa kroppaa ennestään.
Teen itsekin kerrostaloja ja riippuu hyvin paljon taloyhtiöstä valittaako vai ei. Nämä kohteet oppii tuntemaan ja toisessa voi jättää ne kaiteiden välit 1 kerta kuukauteen, vaikka sopimuksessa olisi kerta viikkoon -> kroppa säästyy. Kerrostalojen siivoamisessa on todella helppo järjestää töitä niin ettei ole liian kuormittavaa. Esimerkiksi lattiakaivoja ei ole tarvetta hinkuttaa joka kerta, saunan pesuhuoneen seinien pesu vaan suihkun alueelta, auloja voi jättää moppaamatta jos näyttää suht siistiltä.
Vaatii hyvää silmää ja kun itse tekee samat kohteet tietää mitkä kohdat ottaa sitten paremmin kun jaksaa ja huvittaa/jää aikaa.
Älä rakas ystävä tee liian hyvää työtä jos vähempikin riittää. Terveys edellä. Palkkaa et enempää saa vaikka teet paremmin kuin tuuraajat. Ja potkuja ei kerrostalojen siivouksesta saa kovin helpolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä että meillä ohjeistus häkkivarastoissa siivous kerta kuukaudessa. Se riittää, riippuu toki miten paljon kulkemista
Järkeään saa käyttää myös siivousalalla.
Tuskin kukaan kotona heittää pahvista kahvimukia lattialle tai kusee vessanpytyn viereen.
Miksi sitten töissä pitää sikailla? Tulee mieleen joku kartanonherra. joka kaataa orjan jalkoihin pilaantuneita kalanpäitä ja naureskelee kun toinen konttaa ja yökkii luuttu kädessä.