Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lapsesi keikkuu tuolilla, sanotko: "älä keiku, muuten....."

Vierailija
28.10.2014 |

"Sinuun voi sattua"
Vai
"Tuoli voi mennä rikki"?
Meidän lapsi yksi päivä keikkui keittiön tuolilla ja olin just sanomassa tuon jälkimmäisen vaihtoehdon, että "älä keiku siinä, muuten tuoli voi mennä rikki", mutta mies ehättikin sanomaan, että "älä pompi siinä, muuten sinua voi sattua".
Rupesin miettimään, että ehkä se lapsi kuitenkin on arvokkaampi kuin joku huonekalu. Liian usein tulee sanottua lapselle, että "älä riehu, muuten se ja se ja se voi mennä rikki" vaikka mielummin pitäisi sanoa, että " älä riehu, ettei sinuun satu".

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 00:40"]Hassua, minäkään en tuoleista ole huolissani, vaan tosiaan kauheuksista mitä lapselle voi tapahtua/vaihtoehtoisesti sitten siitä miltä alakerrassa kuulostaa jos vaikka nojatuolin selkänojalla ratsastaa niin että tuoli keikkasee. Meillä on kyllä kaikki tuolit niin halpoja vanhoja romujakin ettei niille kyllä ole väliä.
[/quote]
Meillä ehkä sekin vaikuttaa mun sanomisiin, että meillä on uusi 600€:n keittiönpöytä ja tuolit-setti. Ap

Vierailija
2/20 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon vain että "Alä keiku!"

Meillä on se linja, että hyvien tapojen noudattamista ei perustella. Toisia ei haukuta, pihalla ei huudella hulluna tai lällätellä, paikkoja ei sotketa eikä ruoalla leikitä. Niin, eikä tuolilla keinuta vaan pöydässä istutaan kauniisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:05"]

Minä sanon vain että "Alä keiku!"

Meillä on se linja, että hyvien tapojen noudattamista ei perustella. Toisia ei haukuta, pihalla ei huudella hulluna tai lällätellä, paikkoja ei sotketa eikä ruoalla leikitä. Niin, eikä tuolilla keinuta vaan pöydässä istutaan kauniisti.

[/quote]

Et taida itsekään osata kyseenalaistaa totuttuja ajattelumalleja. Nyt viet saman aivottoman käyttäysymisen lapsillesi. 

Vierailija
4/20 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ei tarvitsekaan kyseenalaistaa sitä, että ihmisen on opittava käyttäytymään hyvin. Ei todella tarvitse erikseen perustella sitä, että ruokapöydässä ollaan kauniisti, omaa vuoroa osataan odottaa ja ylipäätään muita ihmisiä kohtaan ollaan huomaavaisia. Mut joo, tämä aivoton politiikka mahdollistaa sen, että me voimme liikkua lastemme kanssa häpeämättä ja stressaantumatta ravintoloissa, kirkoissa, teattereissa ja ylipäätään ihmisten ilmoilla ja meitä kutsutaan mielellään kaikkialle.

9

Vierailija
5/20 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:13"]

Mun mielestä ei tarvitsekaan kyseenalaistaa sitä, että ihmisen on opittava käyttäytymään hyvin. Ei todella tarvitse erikseen perustella sitä, että ruokapöydässä ollaan kauniisti, omaa vuoroa osataan odottaa ja ylipäätään muita ihmisiä kohtaan ollaan huomaavaisia. Mut joo, tämä aivoton politiikka mahdollistaa sen, että me voimme liikkua lastemme kanssa häpeämättä ja stressaantumatta ravintoloissa, kirkoissa, teattereissa ja ylipäätään ihmisten ilmoilla ja meitä kutsutaan mielellään kaikkialle.

9

[/quote]

Kiitos siitä. Aina tarvitaan aivottomia puurtajia. Maailma muuttuu ja kehittyy, mutta nykytilaakin pitää jonkun pyörittää. Kiitos vielä kerran, että olet valinnut jälkikasvullesikin tuon osan.

Vierailija
6/20 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon "kiitos, nyt voi istua nätistikin."

Vierailija
7/20 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin, hyvä tapakasvatus vie koko ajan pidemmälle, kun valtaosa nuorista ei enää osaa alkeellisiakaan tapoja. Ja minä olen kyllä sitä mieltä, ettei sellainen maailma voi pyöriä, jossa kaikki ajattelevat vain itseään, eivät ota muita huomioon, etuilevat, kiusaavat ja pyyhkivät räkänsä kyläpaikan pöytäliinaan.

9

Vierailija
8/20 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanon että älä keiku,en puhalla jos sattuu ja joskus sattuu ja sitte mä sanon että mitä mä sanoin. enkä puhalla. julma minä. joskushan niienkin on opittava.lapset 6v ja 8v.

Vierailija
9/20 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:21"]

Päinvastoin, hyvä tapakasvatus vie koko ajan pidemmälle, kun valtaosa nuorista ei enää osaa alkeellisiakaan tapoja. Ja minä olen kyllä sitä mieltä, ettei sellainen maailma voi pyöriä, jossa kaikki ajattelevat vain itseään, eivät ota muita huomioon, etuilevat, kiusaavat ja pyyhkivät räkänsä kyläpaikan pöytäliinaan.

9

[/quote]

Ei kyse ole tapakasvatuksesta, vaan siitä, että et opeta lapsiasi kyseenalaistamaan asioita. Edellytät heiltä sokeaa tottelevaisuutta. Tapat heillä olevan luontaisen uteliaisuuden ja halun ymmärtää. Mutta minkä sinä sille voit, niinhän sinutkin on kasvatettu ja et osaa murtaa tuota perinnettä. Jos lastesi toinen vanhempi kykenisi siihen, olisi heillä toivoa kehittymisestä. 

Älä kuitenkaan huoli. Kuten jo aikaisemmin sanoin, myös lastesi kaltaisia nujerretuja puurtajia tarvitaan.

Vierailija
10/20 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kahdenlaisia asioita, niitä joita ei ole tarpeen kyseenalaistaa ja niitä joita on. Käytöstapoja ei ole tarpeen kyseenalaistaa. Sinäkin muuten voisit kyseenalaistaa kästiyksesti, että jos tapakasvatus on meillä perusasioissa kyseenalaistamatonta, muussa kasvatuksessa olisi jotenkin väistämättä samoin.

Kehunpa vielä sen verran, että rauhallinen puhuminen ja oman (puheen)vuoron odottamisen osaaminen on erittäin hyvä pohja sille, että maailman asioita voidaan monipuolisest pohtia, puida ja kyseenalaistaai koko perheen kanssa.

Vierailija
11/20 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja viesti 17 oli siis 9

Vierailija
12/20 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:30"]

On kahdenlaisia asioita, niitä joita ei ole tarpeen kyseenalaistaa ja niitä joita on. Käytöstapoja ei ole tarpeen kyseenalaistaa. Sinäkin muuten voisit kyseenalaistaa kästiyksesti, että jos tapakasvatus on meillä perusasioissa kyseenalaistamatonta, muussa kasvatuksessa olisi jotenkin väistämättä samoin.

Kehunpa vielä sen verran, että rauhallinen puhuminen ja oman (puheen)vuoron odottamisen osaaminen on erittäin hyvä pohja sille, että maailman asioita voidaan monipuolisest pohtia, puida ja kyseenalaistaai koko perheen kanssa.

[/quote]

Hienoa! Osaathan sinä perustella, kun vähän pintaa rapsuttelee. Kokeilepa samaa lastesi kanssa - eivät he ole niin aivottomia kun olet tottunut ajattelemaan.

Tiesitkö, että myös ns. hyville käytöstavoille löytyy oikeasti usein jokin syy? Ja usein se syy on jo epävalidi, eli tapaa voi muuttaa. 

Vierailija
13/20 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, haluaisin olla kärpäsenä katossa, kun nro 10 lapsi kyseenalaistaa vessan vetämisen tarpeellisuuden kakallakäynnin jälkeen :DD

Vierailija
14/20 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:33"]

Hienoa! Osaathan sinä perustella, kun vähän pintaa rapsuttelee. Kokeilepa samaa lastesi kanssa - eivät he ole niin aivottomia kun olet tottunut ajattelemaan.

[/quote]

Teet niin perusteettomia ennakolta sitovia päätelmiä, että kanssasi on ikävää ja epä-älyllistä keskustella.

On täysin samantekevää, mikä tapa on alunperin jonkin käytöstavan takana. Kun se on vakiintunut hyvän tavan tunnusmnerkiksi, sen noudattamatta jättäminen joka tapauksessa leimaa toimijan tomppeliksi. Lisäksi selkäytimestä tuleva tapakulttuurin osaaminen tuo itsevarmuutta tilanteisiin, jotka ovat muuten sisällöllisesti stressaavia. On kauhea karhunpalvelus lapselle, jos tätä ei opasteta yhteiskunnan säännöille ja tapakulttuurille.

9

Vierailija
15/20 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei saa keikkua tuolilla, siitä voi tulla huolia. Jos tuolin jalat katkeaa niin äidin hermot ratkeaa"

Vierailija
16/20 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoli voi mennä renkkumisesta rikki, vaikka lapsi ei loukkaisikaan itseään.

Vierailija
17/20 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydän istumaan kunnolla, ettei käy vahinkoa. Ei oo muuten kertaakaan huolettanut tuolin kohtalo :D

Vierailija
18/20 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kyllä kiinnostaa se tuoli. On aika kovilla kun 70-kiloinen teini nojailee takajalkojen varassa ja heiluu. Karjasen, ettei tartte hajottaa huonekaluja.

Vierailija
19/20 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon, että meillä on jo ihan tarpeeksi monen tuolin liitokset löystyneet keikkumisesi takia, joten lopeta tuo heti!

Lapsi muistaa tuon noin pari minuuttia, kunnes taas keikkuu, kun silmäni välttää...

Vierailija
20/20 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, minäkään en tuoleista ole huolissani, vaan tosiaan kauheuksista mitä lapselle voi tapahtua/vaihtoehtoisesti sitten siitä miltä alakerrassa kuulostaa jos vaikka nojatuolin selkänojalla ratsastaa niin että tuoli keikkasee. Meillä on kyllä kaikki tuolit niin halpoja vanhoja romujakin ettei niille kyllä ole väliä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi