Hassu tilanne rahan suhteen, kun ei ole mitään tavoiteltavaa
Olen aina ollut tarkka rahasta, suunnitellut ja säästänyt. Nyt asuntolaina maksettu, perin kesämökin ja lisäksi sain perintörahoilla uuden auton ja säästöönkin jäi. Lapset aikuisia ja olen eronnut. Tapasin uuden miehen ja muutin hänen luo asumaan, laitoin oman asuntoni vuokralle. Minun ei tarvitse maksaa asumisesta, maksan käytännössä vain oman autoni kulut. Säästöön jää 2000e kuussa, mutta ei ole mitään mitä varten säästää. Ainoastaan sitä varten että voin jäädä aikaisemmin eläkkeelle, mutta tykkään työstäni. Pääsispä edes matkustelemaan.
Mitä te muut, joilla on jo kaikki, tavoittelette?
Kommentit (56)
Matkoihin saa menemään mukavasti kun ottaa parhaat hotellit, jolloin matkat nousee aivan toiselle tasolle. 1000 yössä pääset jo varsin mukaviin. Tavoittelisin elämyksiä, jos materiasta puhutaan.
Jännä juttu, että asiat joista haaveili silloin kun ei ollut rahaa, ei tunnu kiinnostavalta nyt kun sitä on.
Vierailija kirjoitti:
Matkoihin saa menemään mukavasti kun ottaa parhaat hotellit, jolloin matkat nousee aivan toiselle tasolle. 1000 yössä pääset jo varsin mukaviin. Tavoittelisin elämyksiä, jos materiasta puhutaan.
Mihin matkustaisit nyt korona-aikana? Entä kenen kanssa?
Mun mies on yrittäjä, eikä noin vain irrottaudu pitkille matkoille. Kavereilla taas ei ole varaa, enkä lähde siihen että alan maksella matkoja muille, korkeintaan omille lapsille
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne. Heinäkuussa jäi säästöön vähän yli 3600 e, muuten tavallinen "käyttämätön rahasumma" on vähän yli 2000 e/kk. Ei ole mitään erityisiä tarpeita rahankäytölle, lapsetkaan eivät tarvitse. Työstäni tykkään minäkin, en siis ole sitä jättämässä tai työtunteja vähentämässä. Sijoittaminen on tavallaan hauskaa peliä, jossa on paljon oppimista, mutta muuten on tavallaan outo tunne, kun ei ole pakko säästää, ei ole isoja pakollisia menoja ja rahaa jää säästöön ilman säästämistä. En harrasta sisustamista, en kertakäyttöisen tavaran keräämistä, en isommin edes matkustelua.
Olennaista on sekin, että olen keskituloinen, en edes tienaa erityisen paljoa.
Miten keskituloisella voi jäädä säästöön 3600 euroa?
Heinäkuussa tulee lomarahat - ainakin joillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne. Heinäkuussa jäi säästöön vähän yli 3600 e, muuten tavallinen "käyttämätön rahasumma" on vähän yli 2000 e/kk. Ei ole mitään erityisiä tarpeita rahankäytölle, lapsetkaan eivät tarvitse. Työstäni tykkään minäkin, en siis ole sitä jättämässä tai työtunteja vähentämässä. Sijoittaminen on tavallaan hauskaa peliä, jossa on paljon oppimista, mutta muuten on tavallaan outo tunne, kun ei ole pakko säästää, ei ole isoja pakollisia menoja ja rahaa jää säästöön ilman säästämistä. En harrasta sisustamista, en kertakäyttöisen tavaran keräämistä, en isommin edes matkustelua.
Olennaista on sekin, että olen keskituloinen, en edes tienaa erityisen paljoa.
Miten keskituloisella voi jäädä säästöön 3600 euroa?
Lomarahat?
Tiedän, mutta aluksi kannattaisi katsoa keskituloisen määritelmä, koska ei tuo täsmää, vaikka olisi lomarahat ja nollakulut.
No jos keskituloinen saa bruttona noin 3800 e/kk ja lomarahoineen 5700 e/kk ja vero% on noin 30, niin mtä epäselvää tuossa on?
2000 kuussa säästöön on sopiva hätävara, jos oma tilanne tai lähipiirin tilanne muuttuu.
Säästä uuden asunnon varalle. Jos mies lemppaa sinut, niin voit hommata uuden asunnon ilman että tarvitsee potkia vuokralaista pois.
Mene käsityöläiskortteliin ja ostele kaikkea itsellesi tai lahjaksi.
Tunnistan vähän samanlaisen tilanteen itselläni. Olen ammatillisesti saavuttanut paljon enemmän kuin koskaan uskalsin haaveilla. Eräässä harrastuksessani olen menestynyt ja palkittu. On ihana puoliso, ystäviä, aikuiset lapset joilla on hyvä elämä. Työssä saan hyviä asioita aikaiseksi. Varallisuutta on kertynyt niin, että töissä ei enää tarvitsisi käydä.
Tuntuu, että haluaisin kuitenkin vielä löytää sen yhden asian, jota tavoitella. Ei itselle, mutta mitä hyvää voisi tehdä maailmalle, jotta elämällä olisi ollut merkitystä.
Osta koruja, niihin saa tosi mukavasti menemään rahaa. Esim. Tillanderilla on tosi kivoja. Autoja voi myös olla useita, kesällä kiva avoauto ja talvella vaikka mersun maasturi. Luxus laukkuja ja muutamia tuhansia maksava pyörä tietty myös on hyvä olla.
Hemmotteluhoidot, säännöllinen kampaaja ja kosmetologi-käynti on myös tietty tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on yrittäjä, eikä noin vain irrottaudu pitkille matkoille. Kavereilla taas ei ole varaa, enkä lähde siihen että alan maksella matkoja muille, korkeintaan omille lapsille
Ap
Kommentistasi voi päätellä, että olet joko saita tai rahaa ei ole sen kummemmin.
Jos tuntuu siltä, että on saavuttanut tavoiteltavissa olevat henkilökohtaiset päämäärät, niin olisiko hassumpi ajatus laittaa altruistisesti hyvä kiertämään?
Kuten edellä jo mainittiin: jos on mahdollista, niin käytä palveluita jotka työllistävät muita.
Tue hankkeita/tahoja, jotka ovat kestäviä ja arvojesi mukaisia.
Esimerkiksi voi tukea Pelastetaan lapset -ry:n työtä:
“Kuukausilahjoittajana annat lapselle mahdollisuuden parempaan tulevaisuuteen. Avullasi Pelastakaa Lapset ehkäisee lasten syrjäytymistä Suomessa: tukee lapsia opinnoissa ja harrastuksissa sekä tarjoaa tukiperheitä ja keskustelutukea vaikeassa elämäntilanteessa oleville lapsille ja nuorille.“
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKommentistasi voi päätellä, että olet joko saita tai rahaa ei ole sen kummemmin.
Ai, koska en maksaisi kaverin matkoja?
Vierailija kirjoitti:
Osta koruja, niihin saa tosi mukavasti menemään rahaa. Esim. Tillanderilla on tosi kivoja. Autoja voi myös olla useita, kesällä kiva avoauto ja talvella vaikka mersun maasturi. Luxus laukkuja ja muutamia tuhansia maksava pyörä tietty myös on hyvä olla.
Hemmotteluhoidot, säännöllinen kampaaja ja kosmetologi-käynti on myös tietty tärkeää.
Korut, laukut ja avoautot kiinnostaa aika harvaa 50+ naista
Vuorotteluvapaa koronatilanteen helpottaessa ja matkustelua silloin.
Käytä erilaisia palveluita. Kotisiivoukseen ja ravintolassa syömiseen mennyt raha työllistää Suomessa ja sillä tavalla voit tukea yhteiskuntaa.