Hassu tilanne rahan suhteen, kun ei ole mitään tavoiteltavaa
Olen aina ollut tarkka rahasta, suunnitellut ja säästänyt. Nyt asuntolaina maksettu, perin kesämökin ja lisäksi sain perintörahoilla uuden auton ja säästöönkin jäi. Lapset aikuisia ja olen eronnut. Tapasin uuden miehen ja muutin hänen luo asumaan, laitoin oman asuntoni vuokralle. Minun ei tarvitse maksaa asumisesta, maksan käytännössä vain oman autoni kulut. Säästöön jää 2000e kuussa, mutta ei ole mitään mitä varten säästää. Ainoastaan sitä varten että voin jäädä aikaisemmin eläkkeelle, mutta tykkään työstäni. Pääsispä edes matkustelemaan.
Mitä te muut, joilla on jo kaikki, tavoittelette?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Tarkka rahasta ja kuitenkin ostaa uuden auton? Ei mene ihan yksiin nuo!
Niin, menin törsäämään 40.000e autoon kun perin 100000e rahaa. Siihen asti olin ajanut alle 5000e rouskuilla.
Ap
No säästät eläkepäiviä varten. Koskaan ei tosin tiedä milloin loppu tulee ja jää eläkesäästöt käyttämättä. Mutta jäähän rahat sitten lapsillesi kuitenkin. Minun äidilleni kävi näin, sairastui vakavasti heti eläkkeelle päästyään ja kuoli pois.
No mutta säästät sitten joka tapauksessa sille jälkikasvullesi, jos et mitään muuta keksi.
Mulla ei ole taloudellisesti tuota tilannetta mutta annan vähästäni jatkuvasti hyväntekeväisyyteen; lapsille ja eläintensuojeluun. Jos olisi taloudellisesti sinun tilanne, antaisin enemmän vielä hyväntekeväisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Ohis mutta mä en voi sietää näitä "anna hyväntekeväisyyteen" kommentteja. Jenkeistä tuleva tapa, siellä se on vähän niinkuin kansalaisvelvollisuus (toki vapaaehtoinen). Suomessa tuloista kiskotaan järkyttävät verot sun muut työttömyysmaksut ja hyysätään köyhiä lakisääteisesti valtion taholta. Eikä nämä maksut ole vapaaehtoisia. Loput jäljellejäävistä tuloistani pidän kyllä tasan itselläni. T. Suht hyvin tienaava
Sinähän saat käyttää omat rahasi mihin haluat. Tietenkin! Haluan kuitenkin sen verran sanoa, että vapaaehtoista eläintenhoitoa ei kyllä verorahoista kustanneta. Eläinlääkärit saa toki valtiolta osuuden esimerkiksi villieläinten lopettamisesta, mutta ei hoitamisesta. Moni vapaaehtoinen haluaisi hoitaa enemmänkin, jos olisi varaa, joten ihan siksi toin tällaisenkin esille.
Vierailija kirjoitti:
tia.a68v.mummojen mummo kirjoitti:
Jos on huoli liiasta rahasta heitä ne menemään tai lahjoita hyväntekeväisyyteen.Miksi et elä hetkessä jos on ylimääräistä rahaa? Maailma avartaa.Sanoisit itsesi irti ja matkustaisit.Mikä työ sinulla on ? Kun olet aloiteesi pystynyt työstäsi lähetää 10:09 ?Vuorotyökö ja valmistaudut iltavuoroon niin oli aikaa puhua taloudelisesta asemastasi?
Jos osaat lukea, huomasit, että tykkään työstäni. Ja toiseksi, korona-aika ei oikein houkuta kovin eksoottisiin maihin matkustamaan tai oikeastaan minnekään.
Ap
Sijoita.
Minullakin on mahdollisuus rahan puolesta tehdä mitä vaan ja olen kyllä matkustellut koko korona-ajankon, mutta pysytellyt nyt Euroopassa.
Suosittelen sitä kyllä muillekin, näette, miten muut maat ovat jo alkaneet elää eikä joka paikassa lietsota pelkkää hysteriaa ja pelkopandemiaa.
Sama tilanne. Heinäkuussa jäi säästöön vähän yli 3600 e, muuten tavallinen "käyttämätön rahasumma" on vähän yli 2000 e/kk. Ei ole mitään erityisiä tarpeita rahankäytölle, lapsetkaan eivät tarvitse. Työstäni tykkään minäkin, en siis ole sitä jättämässä tai työtunteja vähentämässä. Sijoittaminen on tavallaan hauskaa peliä, jossa on paljon oppimista, mutta muuten on tavallaan outo tunne, kun ei ole pakko säästää, ei ole isoja pakollisia menoja ja rahaa jää säästöön ilman säästämistä. En harrasta sisustamista, en kertakäyttöisen tavaran keräämistä, en isommin edes matkustelua.
Olennaista on sekin, että olen keskituloinen, en edes tienaa erityisen paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne. Heinäkuussa jäi säästöön vähän yli 3600 e, muuten tavallinen "käyttämätön rahasumma" on vähän yli 2000 e/kk. Ei ole mitään erityisiä tarpeita rahankäytölle, lapsetkaan eivät tarvitse. Työstäni tykkään minäkin, en siis ole sitä jättämässä tai työtunteja vähentämässä. Sijoittaminen on tavallaan hauskaa peliä, jossa on paljon oppimista, mutta muuten on tavallaan outo tunne, kun ei ole pakko säästää, ei ole isoja pakollisia menoja ja rahaa jää säästöön ilman säästämistä. En harrasta sisustamista, en kertakäyttöisen tavaran keräämistä, en isommin edes matkustelua.
Miten keskituloisella voi jäädä säästöön 3600 euroa?
Itseä vaivaa tiikeri ei pääse raidoistaan eroon tauti. Jos jotain pitää hankkia, tutkin valikoimat edelleen tarkoin, jotta voisin ostaa mallin, missä on erinomainen hinta-laatusuhde. Siitäkin huolimatta, että varaa olisi marssia suoraan kauppaan ja ostaa vain kallein ja eniten ominaisuuksia sisältävä. Toisaalta, taitaa olla analyyttisesti kehittävämpää tehdä tuotevertailuja kuin lukea av:ta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomarahat?
Tee remppaa asuntoosi. Työllistät pienfirmoja ja saat laittaa työtunnit kotitalousvähennykseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomarahat?
Tiedän, mutta aluksi kannattaisi katsoa keskituloisen määritelmä, koska ei tuo täsmää, vaikka olisi lomarahat ja nollakulut.
Remontit, lapset, lapsenlapset. Miettisin noita.
Häät? Miehesi kuulostaa ok tyypiltä.
Auttaisin myös hädässäolevia, mutta konkreettisesti niin että rahat käteen, että näkee, että se apu menee oikeasti tarvitsevalle. Tai maksat itse toisen laskun tai ostokset. Ei millekään järjestölle.
Matkustelu on kuitenkin ylimääräistä kivaa. En pitäisi sitä noin tärkeänä.
Moni ehdottaa remonttia. Miksi remontoisin mieheni omistaman asunnon?
Toiseksi, asunto on melko uusi, joten mitään remontteja ei tarvita.
Tavoite on, että eläkkeellä on samat nettotolot kuin nyt. Nettopalkan ja tulevan nettoeläkkeen erotus on noin 1500€/kk. Siihen on vielä 15 vuotta aikaa kiriä.
Harrastuksiin kuluu rahaa melkein rahattomasti. Mieti mitä haluaisit harrastaa. Minä olen esimerkiksi tutkinut vaellusvarusteiden varustelistoja ja hintoja ja tuntuu että viikon vaelluksen varustus maksaa varmaan lähes sata tuhatta euroa.
Mulla ei tosin ole samanlaista rahatilannetta, kunhan vaan kommentoin.
Minulla melkein sama tilanne. Ikää alle 40 ja olen saanut perinnön. Onhan tämä erikoista, teen tavisduunia jossa käteen jää alle 3000e kk, mutta en tarvi sitä rahaa oikein mihinkään tällä hetkellä. Aloin nyt opiskelemaan uutta alaa että saisi mielekkyyttä elämään. En halua vielä alkaa oloneuvokseksi. Ei ole mitään kalliita harrastuksia tai muita mielenkiinnonkohteita, toki palkatonta otan herkästi ja matkustelen.
Ei kaikki hyväntekeväisyys ole köyhien auttamista. Itse esimerkiksi tuen lempilajieni urhelijiota pienellä summalla. Samoin autan paikallista kissayhdistystä, en rahalla, vaan pesuaineilla, kissanruualla yms. tarpeellisella.
Itse laitan säästöön jonkin verran, mutta käytän surutta laatuun sitten kun on jotain. Esim. käyn katsomassa erään urheilulajin kisoja - koronan takia olen tässä pitänyt taukoa - säännöllisesti ja majoitun kunnon hotelliin. Eli en pihtaile, kun tulee aika tehdä jotain. Samon käydään joskus ulkona syömässä ja silloin ei katsota hintoja, vaan otetaan mitä halutaan.
Minulla kaksi aikuista lasta ja molemmat tienaavat omat rahansa itse.
Jos kokee, että haluaa jakaa hyvää sinne, missä siitä on eniten hyötyä, niin sehän on mielekästä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Moni ehdottaa remonttia. Miksi remontoisin mieheni omistaman asunnon?
Toiseksi, asunto on melko uusi, joten mitään remontteja ei tarvita.
Entä mökille? Tee sinne TV-ohjelmista tuttuja massiivisia remontteja, poista pintamaa ja laitata kunttaa tilalle ja kivipuutarhakulmauksia, teetä rannasta upea keidas, rakennuta laajoja monitasoisia puuterassiryhmiä, tee maakellari ja sisälle kotiteatteri, jne.
Vierailija kirjoitti:
Ohis mutta mä en voi sietää näitä "anna hyväntekeväisyyteen" kommentteja. Jenkeistä tuleva tapa, siellä se on vähän niinkuin kansalaisvelvollisuus (toki vapaaehtoinen). Suomessa tuloista kiskotaan järkyttävät verot sun muut työttömyysmaksut ja hyysätään köyhiä lakisääteisesti valtion taholta. Eikä nämä maksut ole vapaaehtoisia. Loput jäljellejäävistä tuloistani pidän kyllä tasan itselläni. T. Suht hyvin tienaava
Olen täysin samaa mieltä. Meiltä kerätään veroina 'hyväntekeväisyyteen' enemmän kuin tarpeeksi ja useimmat, elleivät kaikki, niin sanotut hyvänteväisyysjärjestöt toimivat erittäin moraalittomasti ja kusettavat hyväuskoisia lahjoittajia, muun muassa kärkkymällä testamentteja ja käräjöimällä niistä lakimiesarmeijansa voimin menehtyneen omaisten kanssa.
Matkustelu on "hyvä": Saadaan tulevinakin vuosina uudet koronat normaaliyhteiskunnan riesksi!