Mitä mieltä ihmisistä, jolla ei ole yhtenäistä astiasarjaa?
Minusta on tosi outoa, että joillain aikuisilla ihmisillä ei ole yhtenäistä astiasarjaa. Ymmärrän, ettei kaikilla ole varaa ostain Villeroy & Bochia, Arabiaa tms. mutta yhtenäisiä sarjoja saa ihan ok halvemmiltakin "merkeiltä", jos rahasta on tiukkaa. Näyttää niin typerältä ja nololta, jos kahvi- tai ruokapöydässä on kaikenkirjavaa Ikeaa ja Tarjoustalon astiaa sekaisin. Mitä mieltä te muut olette?
Kommentit (66)
Kuulostat ihan Hyasintti Buketilta.
Ap olisit meidän äidin unelmatyttö :D toitotti jo 15v astiasarjan keruusta ja pakotti nimeämään joitakin arvioita mitä toivoa sukulaisilta aina lahjaksi :'D eipä olis sillon voinu vähempää kiinnostaa.. Ja nyt Itelläni on sekalaisia arvioita, joitakin on enemmän samaa sarjaa eli katan kyllä samat jos vain ne riittävät :D mutta ei ole maailmanloppu jos ei ole. Varsinkin mukeja on niin kauniita että niitä tykkään ostella erilaisia :)
Astiat on arkikäyttöä varten. Ruokavierailjoita
ei käy oikeastaan koskaan. Siis aivan sama mitä muut astioistani ajattelee.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 21:50"]
Mullekin oli ennen tärkeätä että astiat oli samaa sarjaa, lasit Iittalaa, astiat Arabiaa.
Nyt kun olen muuallakin asunut ja nähnyt elämää, niin ei voisi vähempää kiinnostaa moiset asiat. Ihminen tulee hyvin toimeen, kun omistaa mukin, lusikan,veitsen jne
Ei ihmiset maapallon toisella puolella ole edes kuulleet mikä on Arabia-astiasto, hienommista puhumattakaan.
[/quote]
Maailman toisella puolella olevat ihmiset eivät ymmärrettävästi lainkaan välitä mun perheestäni, mutta meille itsellemme on kivaa että jokaiselle riittää oma lautanen ja joko haarukka ja veitsi tai lusikka, riippuen siitä millaista ruokaa on syötävänä.
Tunnistamme silti ylivertaisen hyveellisyytesi - sitä parempi ihminen mitä vähemmän astioita ja mielellään myös perheenjäseniä.
[/quote]
Kirjoitinkin että ihminen ( yksikkö) tulee toimeen yhdellä mukilla jne. Jos on kaksi ihmistä huushollissa on hyvä että on kaksi mukia, haarukkaa sun muuta. Jos kolme...
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 22:07"]Meillä on 18-24 hengelle kahvi- ja ruoka-astiastot. Juomalaseja on kymmeniä..aino aaltoa, kartiota jne. Aterimia samat määrät. Tarjoiluastioita joka lähtöön ja kaikki tietysti yhteensopivia. Pidän erittäin tärkeänä kauniita astioita ja kaunista kattausta.
[/quote]oletko lestadiolainen tai seurojen pitäjä!? Järkky määrä roinaa kaappeihin.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 22:15"]
Kuulostat ihan Hyasintti Buketilta.
[/quote]
Hyvä huomio! Naapurit kohta kolkuttaa patteriin, kun mää täällä hirnun! :D
Mulla meinaa laatta lentää jostain Ikean tai Arabian (onhan niilläkin jotain ihan ok) astioista. Meillä on KAIKKI eriparia: kupit, lasit, lautaset.. Ei varmaan yksiäkään oo kahta samanlaista. Erot ovat vieläpä aika radikaaleja, kun osa on ostettu jostain Turkin basaareilta, osa Meksikosta, osa Hollantilaisen pikkukylän posliininmaalaamosta.. Me tykätään niistä, eikä oo mitään tarvetta ostaa mitään tylsää yksiväristä astiastoa.
Kun mä olin 17 käytin rahat vaatteisiin, baariin ja poikiin, en astioihin. Astioita ehtii ostamaan sitten tässä iässä (36).
Siis onko tämä ketju ironiaa vai todellako tosissaan kirjoitettu?
Minua ei voisi vähempää kiinnostaa astiastot, mutta kauniista esineistä kyllä pidän. Minun silmääni miellyttävät vanhat Itä-Euroopan kukkakupit, joita onneksi saa kantaa kirppareilta kotiin miltei ilmaiseksi. Särö lautasessa tekee siitä vielä kauniimman.
Ex-anopilleni oli hyvin tärkeää, että kattaus on yhtenäinen ja jotain kallista sarjaa. Jotenkin tulin siitä aina hyvin surulliseksi.
Minussa elää pieni kapinoitsija, mielestäni peli on menetetty kun aletaan keräämään astiasarjaa;) Mulla on hyvä tyylitaju, ja siksi nimenomaan vanhoja 60-70 luvun astioita ja ikeaa sekaisin. Näyttää hyvältä mutta ei tule mummoviboja.
Uskoisin että ironiaa. Tämä palsta on mulle uusi tuttavuus, ja todella usein saa miettiä että mitä ihmettä onpas jengi sekaisin. Tai sitten vain osaa nauraa itselleen / naapurilleen.
Myös moderointi on outoa eikä mitenkään johdonmukaisesti toteutettua...
Elämäsi on varmasti kiehtovaa ja jännittävää, kun mietit toisten ihmisten astiasarjoja. :D
Minusta astiasarjojen keräilevät ovat mielikuvituksettomia, tavallisia, tätimäisiä, mummomaisia sopuleita, joilla ei ole omaa tyylitajua eikä rohkeutta. Samoin kuin nämä, jotka hankkivat LV-logolaukkuja, jne. Terveisin 32-vuotias, joka ei ymmärrä miksi joku haluaisi keräillä yhtenäistä astiasarjaa. Astiasarjaa, haloo!
Meillä ei ole. Jotkut sarjat menneet rikki ja olen paikannut joillain muilla. Muutenkin tavaroissa on mulle vähän sinnepäin. Kierrätän paljon ja näen tämän ekologisena valintana. Kukaan vieras ei ole kehdannut ainakaan suoraan valittaa.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 21:50"]
Mullekin oli ennen tärkeätä että astiat oli samaa sarjaa, lasit Iittalaa, astiat Arabiaa.
Nyt kun olen muuallakin asunut ja nähnyt elämää, niin ei voisi vähempää kiinnostaa moiset asiat. Ihminen tulee hyvin toimeen, kun omistaa mukin, lusikan,veitsen jne
Ei ihmiset maapallon toisella puolella ole edes kuulleet mikä on Arabia-astiasto, hienommista puhumattakaan.
[/quote]
Hoi! Missä päin asut? Itse kirjottelen just nyt Israelista, ollaan asusteltu täällä nyt 3kk.
Aiemmin asuttiin Saudi-Arabiassa 9kk (en kaipaa..) ja Turkissa neljä vuotta. Palataan kai pian Istanbuliin. Ei juu täälläkään kauheasti olla astiastojen perään, vaikkei Israel mikään kehitysmaa olekaan! Ruokaa riittää, palkat on kohtuulliset.
Minulla on sulassa sovussa Ikeaa,Iittalaa ja Tarjoustaloa ja en myöskään kuulu niihin ihmisiin, joidenka lastenhuone on sisustettu beessillä tähtikuvioisilla tekstiileillä ja valkoisilla maalaisromanttisilla kalusteilla:D
Sitten jos (iso JOS) tähän talouteen löytyy nainen, jolle minun kirjava astiasto on ongelma, niin voin harkita siitä luopumista. Eipä nuo mulla vaikuta mihinkään feng shuihin tai muuhun hömppään. Niin kuin joku sanoi, ihan samalta se ruoka maistuu. Olipa sininen tai punainen lautanen. Tuli mieleen vanha hyvä Spede-show sketsi:
Ette selvästikään tajua mitä astiasarjojen kerääminen tarkoittaa jos luulette, että silloin pitää olla tylsä kattaus. Minä yhdistelen eri sarjoja/värejä juhlan ja vieraiden mukaan. Meillä on arabian valkoinen vanha kahviastiasto johon laitan asettilautaseksi esim. joko KoKo sarjan vaaleanpunaisen tai pistaasin lautasen. Kirkasta tai omenanvihreää Kastehelmi -sarjaa tarjoiluun jne.
Uutta tuotantoa on helppi yhdistää vanhaan jos vain on laadukas perusastiasto mitä piristää.
Musta olisi hirveää jos kaikki olisi samaa sarjaa! Edustaa mulle jotain keski-ikäistä ja pysähtynyttä, samoin kuin esim. Aalto-maljakko, jota ei myöskään tule olemaan kodissani ikinä.
Lisäksi esim. Iittalan Thaimaassa valmistetut astia ovat hintaansa nähden aivan luokattoman huonoa laatua. Muutama Primavera-kuppi tossa pyörii ja niihin on jäänyt kauheat tummentumat kahvista. Nykyään juonkin kahvini jostain Tarjoustalon kuumajuomalasista.
2