Mitä mieltä ihmisistä, jolla ei ole yhtenäistä astiasarjaa?
Minusta on tosi outoa, että joillain aikuisilla ihmisillä ei ole yhtenäistä astiasarjaa. Ymmärrän, ettei kaikilla ole varaa ostain Villeroy & Bochia, Arabiaa tms. mutta yhtenäisiä sarjoja saa ihan ok halvemmiltakin "merkeiltä", jos rahasta on tiukkaa. Näyttää niin typerältä ja nololta, jos kahvi- tai ruokapöydässä on kaikenkirjavaa Ikeaa ja Tarjoustalon astiaa sekaisin. Mitä mieltä te muut olette?
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 21:22"]
Onko se outoa, jos kahden hengen taloudessa on vain 2 ruokalautasta? Ne ovat kyllä molemmat samanlaisia.
[/quote]
On se vähän. Itselläni on 10 hengen täydellinen Arabian arkiastiasto, toinen Villeroy & Bochin perusastiasto 6 hengelle ja juhla-astiasto edelliseltä merkiltä keräyksessä. 2 hengen talous, tosin suurin osa astioista oli jo yksin asuessani. Aloitin keräämisen 17-vuotiaana. -ap
[/quote]
Ja tuoko sitten on ihan tervettä? Hamstrata astioita jo teini-ikäisenä. :D
Mulle tulee mieleen lähinnä nuori opiskelija, joka ei vielä ole ehtinyt hankkia astiastoa.
Pöh, mehän jouduttaisiin koko ajan ostelemaan uusia sarjoja jos edes yritettäisiin pitää yhteinäistä astiastoa. Ollaan vissiin aika kömpelö perhe kun viikottain hajoaa astioita.
On kyllä muitakin rahareikiä kuin jotkut astiat. Eikä ole kovin ekologistakaan ostella jotakin koko ajan.
Ei vahingossa juo jonkun muun kupista kun jokaisella erilainen.
Lautasia saa niin monesta paikasta niin halvalla, että jos jollakulla olisi täysin sekalaisia yksittäisiä kippoja jotka eivät sovi millään tasolla niin olettaisin sen olevan tietoinen viesti jostakin (minkä varmaan osaisin paremmin arvata jos tuntisin ihmisen muuten).
Se sen sijaan taitaa olla aika lailla väistyvä tapa että ihmisillä olisi enää kokonaisia astiastoja siinä mielessä kuin niitä vielä esim. omilla isovanhemmillani oli: samasta sarjasta monta eri kokoa ja tyyppiä lautasia, ja päälle kaikki tarjoiluastiat ja vielä kahvikupitkin samaa sarjaa. Se ei taida olla tapana juuri kellään alle 50-vuotiaalla.
Ei minullakaan ole yhtenäistä astiasarjaa. Tietysti esim. lautaset ovat kaikki samaa sarjaa. Posliiniastiastoja on 3 sarjaa. Ruokailuvälineitä on 3 sarjaa, joista yhden olen ostanut, 2 muuta perinyt. Kahvilusikoita on yhdet hopeat, sitten pari satunnaista juhlasarjaa ja 2 arkisarjaa. Pidän myös erilaisten sarjojen yhdistelystä. Sekaisin voi olla Ikean lautaset, vanhat aterimet. Ehjiä kokonaisuuksia voi kattaa myös erilaisista astioista, mikäli ne ovat tyyliltään yhteneviä. Esim. itselläni suurin osa astioista on samaa tyyliä, vaikkeivat olekaan samaa sarjaa.
Mullekin oli ennen tärkeätä että astiat oli samaa sarjaa, lasit Iittalaa, astiat Arabiaa.
Nyt kun olen muuallakin asunut ja nähnyt elämää, niin ei voisi vähempää kiinnostaa moiset asiat. Ihminen tulee hyvin toimeen, kun omistaa mukin, lusikan,veitsen jne
Ei ihmiset maapallon toisella puolella ole edes kuulleet mikä on Arabia-astiasto, hienommista puhumattakaan.
No en kyllä ole ihmisestä mitään mieltä sen perusteella minkälaisia astioita sillä on. Vähän toisenlaiset kriteerit...
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 21:40"]
Pöh, mehän jouduttaisiin koko ajan ostelemaan uusia sarjoja jos edes yritettäisiin pitää yhteinäistä astiastoa. Ollaan vissiin aika kömpelö perhe kun viikottain hajoaa astioita.
On kyllä muitakin rahareikiä kuin jotkut astiat. Eikä ole kovin ekologistakaan ostella jotakin koko ajan.
[/quote]
Niin vaan tuttavat, joilla ei kunnon astiastoa ole, pyytävät minulta ja muilta lainaksi juhliin... -ap
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 21:50"]
Mullekin oli ennen tärkeätä että astiat oli samaa sarjaa, lasit Iittalaa, astiat Arabiaa.
Nyt kun olen muuallakin asunut ja nähnyt elämää, niin ei voisi vähempää kiinnostaa moiset asiat. Ihminen tulee hyvin toimeen, kun omistaa mukin, lusikan,veitsen jne
Ei ihmiset maapallon toisella puolella ole edes kuulleet mikä on Arabia-astiasto, hienommista puhumattakaan.
[/quote]
Maailman toisella puolella olevat ihmiset eivät ymmärrettävästi lainkaan välitä mun perheestäni, mutta meille itsellemme on kivaa että jokaiselle riittää oma lautanen ja joko haarukka ja veitsi tai lusikka, riippuen siitä millaista ruokaa on syötävänä.
Tunnistamme silti ylivertaisen hyveellisyytesi - sitä parempi ihminen mitä vähemmän astioita ja mielellään myös perheenjäseniä.
Myös minulle on alettu kerätä astiasarjaa rippijuhlista lähtien (eli pian kymmenen vuotta). Nykyisin minulla on useita sarjoja, joita voin myös yhdistellä. Myös lapsuuden kodissani ja sukulaisten kodeissa on kerätty astiasarjoja, joita voi yhdistellä. Isoihin juhliin on voitu yhdistää sukulaisten saman sarjan astiat. Mielestäni yhteensopivilla astioilla kattauksesta tulee hieno ja arvokkaassa juhlassa astioiden tulee olla samaa sarjaa.
Saan astiat aina lahjoina sukulaisilta syntymäpäivinä, jouluna ja esim. häälahjana. Helpottaa myös heidän lahjojen hankkimista, kun tietävät että lahja on varmasti mieleinen.
Tämä taitaa olla perhekohtaista.
Minä tykkään yhdistellä Iittalan ja arabian eri astiasarjoja toisiinsa. Toki niin että kaikilla ruokailijoilla on samaa sarjaa lautaset, mutta jokin muu kattaukseen kuuluva osa onkin eri sarjaa. Esim runo ja kastehelmi ovat kaunis yhdistelmä kattaukseen. Myös runo ja teema sopivat yhteen. Lapsiperheessä muumiastiat tuovat rentoutta ja lapsenmielisyyttä kattaukseen. Arkeen tuo myös vaihtelua juoda aamukahvit joka päivä erilaisesta kupista.
Onko kellään vielä kermanekkaa ja sokeriastiaa käytössä?
No voi hyvä ihme tokkiisa, ku on immeisellä tärkeetä pohdiskeltavaa. Aloittaja on täysin pylpyrästä! :D
Meillä on 18-24 hengelle kahvi- ja ruoka-astiastot. Juomalaseja on kymmeniä..aino aaltoa, kartiota jne. Aterimia samat määrät. Tarjoiluastioita joka lähtöön ja kaikki tietysti yhteensopivia. Pidän erittäin tärkeänä kauniita astioita ja kaunista kattausta.
Minulla ei ole mitään erikoisia astiasarjoja, vaan kuivauskaapissa säilytän astioita. Eri muotoisia ja värisiä, omaan käyttöön sopivia. Haarukoita esim. on kolmea eri lajia, Ikean kolmipiikkisiä, sinisiä muovivartisia ja vanhemmiltani kulkeutuneita omituisen painavia haarukoita.
En oikein käsitä että pitäisikö tässä heittää kaikki astiat pois ja ostaa yhteneviä astioita? Sehän on kamalaa tuhlausta. Ja tylsää.
Mäkin luulin et astiasto tekisi mut astetta hienommaksi tai jotenkin keskiluokkaiseksi. Mut sit hiffasin et hei ei mua oikeasti kiinnostakaan. Arabiaa mulle joskus kerättiin, mut niistäkin jo moni mennyt rikki et puolikas sarja arabiaa löytyis ja sit halppisastioita. Ikeasta oli kerran pakko käydä ostaa iso satsi kahvikuppeja, ja nyt niitä käytetään kerran vuodessa muksun syndeillä ja vie ihan sikana tilaa. Kirppiksillä ja ekotoreilla katselen aina jos tulis jotain kivaa persoonallista vastaan, mut ei oo vielä tullut..
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 22:07"]
Meillä on 18-24 hengelle kahvi- ja ruoka-astiastot. Juomalaseja on kymmeniä..aino aaltoa, kartiota jne. Aterimia samat määrät. Tarjoiluastioita joka lähtöön ja kaikki tietysti yhteensopivia. Pidän erittäin tärkeänä kauniita astioita ja kaunista kattausta.
[/quote]
Ihanaa, että joku ymmärtää!! :) Minun suurin astiastoni on vasta 10 hengelle, mutta tarkoitus on täydentää koko ajan lisää. Etenkin juhla-astiastoni karttumista odotan kovasti. Rakastan järjestää tyylikkäitä, hauskoja illalliskutsuja isolle porukalle, ja kaunis kattaus kruunaa tapahtuman. -ap
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 21:32"]
Valmiit astiasarjat ovat ihan turvallinen ratkaisu, ellei itsellä ole silmää ja rohkeutta yhdistellä esim. eri suunnittelijoiden ja eri aikakausien design-tuotteita. Meillä mm. Sarpanevan Kekkeri-sarjan lasit ja Folke Arströmin Focus de Luxet sopivat vallan mainiosti samaan kattaukseen Pentikin lautasten kanssa (itse kutomani pellavaliinan päälle). Rakastan kauniita astioita ja aterimia yli kaiken, mutta mikäli jonkun astiamaku ja kattaustyyli pokkeaa omastani ei se ole millään tavoin minulta pois. Kukin kattaa tavallaan. Lapsiperheissä ihan järkevä ja hauskakin PeppiPitkätossumainen sekalainen astiakokonaisuus voi olla omalla tavallaan varsin valloittava. Eräässä suurperheessä tiedän juomalaseina käytetyn pilttipurkkejakin, eipä tarvinnut murehtia rikkoontumista, lapsetkin saivat omilla tiskivuoroillaan ihan rennosti kolostella :)
Kattamisen iloa ja hyviä ruokailuhetkiä meille kaikille!
[/quote]
Ymmärrän, jos joku haluaa korostaa taiteellisuuttaan ja boheemiuttaan tällaisilla ratkaisuilla. Tarkoitin nyt lähinnä niitä ihmisiä, joilla on oikeasti sekaisin jotain rumia halpalautasia ja -kippoja ilman, että kyseessä on mikään harkittu kokonaisuus tai valinta. Mutta eipä se tosiaan minulta ole pois, ihmettelen vaan tällaisia ihmisiä! Eihän kaikkia toki kiinnosta. -ap