Lääkkeellinen tyhjennys -voiko tällainen olla normaalia?
Keskeytyneen raskauden vuoksi minulle tehtiin lääkkeellinen tyhjennys reilu kolme viikkoa sitten. Kaikki sujui hyvin ja vuotokin loppui reilussa viikossa.
Vatsassa ei ole ollut mitään kipuja ja kaikki vaikuttaisi olevan ok. Eilen sitten alkoi yhtäkkiä karmeat vatsakivut, olin toista tuntia aika kipeä. Vessassa kun kävin, niin pyyhkiessä huomasin n. viinirypäleen kokoisen verihyytymän. Kivut loppui kuin seinään eikä mitään vuotoa jatkunut. Olikohan kohtuun jäänyt jotain rämmäleitä? Onko ihan normaalia että vuoto lakkaa melkein kahdeksi viikoksi vaikka kohtu ei olisi kunnolla tyhjentynyt?
Mietin soittoa polille, pelottaa tulehdus.
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 20:34"][quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 20:32"][quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 20:29"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 20:23"]
Minulle tehtiin lääkkeellinen tyhjennys sairaalassa, koska raskausmateriaalia oli paljon. Ei ultrattu lääkkeiden jälkeen. Hoitaja vaan tarkasti ämpäristä, että istukka ja sikiö tulivat kokonaisina pois.
[/quote]
Tämä on yleinen käytäntö. Yleensä kaikki tulee hyvin pois. Meillä oli lääkärillä käytäntönä ultrata jos sattui potilaana olemaan esimerkiksi hyvin nuori ja synnyttämätön nainen.
T. Sh
[/quote]
Miltä se tuntuu? Nähdä sikiö jonka äiti abortoinut ja joutua viemään sen sairaalan biojätteisiin?
[/quote]
Ääliö, ei kaikki ole abortoituja, vaan vaikka näitä keskeytyneitä keskenmenoja yms.
[/quote]
Kyseessä oli keskeytynyt keskenmeno, joka huomattiin ensimmäisessä ultrassa.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 20:36"]Sinullahan olisi pitänyt olla jälkitarkastus. Et mennyt?
[/quote]
Ei ainakaan Espoossa mitään jälkitarkastuksia ole keskenmenon jälkeen.
En tiennyt että käytännöt vaihtelevat sairaaloittain noin paljon! Ota yhteyttä sairaalaan ja kysy mitä sinun pitäisi tehdä, minusta tarkistus olisi paikallaan!
Minulle tehtiin lääkkeellinen tyhjennys rv 12 keskeytyneen keskenmenon takia. Kävin gynellä jossa ultrattiin ja sain lääkkeet ja ohjeet kotiin. Seuraavana päivänä kävin tarkastuksessa ja ultralla katsottiin, miten kohtu oli alkanut tyhjentyä vai joudutaanko tekemään kaavinta (ei onneksi jouduttu, muuten olisin joutunut viettämään joulun osastolla). Jälkitarkastus ja verikoe (en muista mitä sillä tarkistettiin, saattoi liittyä raskaushormoneihin tai veriryhmävasta-aineisiin tms.) olivat muistaakseni muutaman viikon päästä.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 20:29"]
Minulle tehtiin lääkkeellinen tyhjennys sairaalassa, koska raskausmateriaalia oli paljon. Ei ultrattu lääkkeiden jälkeen. Hoitaja vaan tarkasti ämpäristä, että istukka ja sikiö tulivat kokonaisina pois.
[/quote]
Tämä on yleinen käytäntö. Yleensä kaikki tulee hyvin pois. Meillä oli lääkärillä käytäntönä ultrata jos sattui potilaana olemaan esimerkiksi hyvin nuori ja synnyttämätön nainen.
T. Sh
[/quote]
Miltä se tuntuu? Nähdä sikiö jonka äiti abortoinut ja joutua viemään sen sairaalan biojätteisiin?
[/quote]
Kylmäävältä. Usein pieniviikkoiset tulevat vessanpyttyyn ja vessa vedetään. Se oli aluksi todella järkyttävää nuorelle hoitajalle. Meidän sairaanhoitopiirissämme käytäntönä on antaa yli 12-viikkoisia kantaville naisille portatiivi ja nämä sikiöt menevät poltettavaksi/haudattavaksi.
[/quote]
Kylmäävä on hyvä kuvailu. Siltä se tuntuu. Meillä kaikki saavat portatiivin, myös ne pieniviikkoiset.
Tein keskeytyksen kotona ihan alkuviikoilla ja siteeseen tuli n. viiden sentin kolikon kokoinen litteä pussi jonka sisällä oli varmaan jotain, mutta se oli liian pieni että sen olisi voinut nähdä. Ei sitä lapsena voinut pitää.
Meinasin vetää "möykyn" vessasta alas, mutta jostain syystä otin sen käteeni, kiedoin nenäliinaan ja kävin myöhemmin hautaamassa puun alle yhdessä miesystäväni kanssa. Se tuntui sopivalta silloin ja olen edelleen tyytyväinen että tein niin.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 21:55"]Tein keskeytyksen kotona ihan alkuviikoilla ja siteeseen tuli n. viiden sentin kolikon kokoinen litteä pussi jonka sisällä oli varmaan jotain, mutta se oli liian pieni että sen olisi voinut nähdä. Ei sitä lapsena voinut pitää.
Meinasin vetää "möykyn" vessasta alas, mutta jostain syystä otin sen käteeni, kiedoin nenäliinaan ja kävin myöhemmin hautaamassa puun alle yhdessä miesystäväni kanssa. Se tuntui sopivalta silloin ja olen edelleen tyytyväinen että tein niin.
[/quote]
tuo voi olla ihan terapeuttinen tapa käsitellä asiaa.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 20:29"]
[/quote]
T. Sh
[/quote]
Mullakin ultrattiin, mitään ei näkynyt. Kotona sitten tuli valtava istukan kimpale ulos! En kyllä kotona hommaan ryhtyisi mitenkään, ei onneksi ehdotettukaan (2 keskeytynyttä keskenmenoa).
Ei sovittu mitään jälkitarkastusta. Ainoastaan verikokeessa pitää käydä nyt kun tyhjennyksestä n. 4vko. Ilmeisesti vain todetaan, että "raskaus" ei ole jatkunut. Hg näkyy vissiin veressä jos kohtuun jäänyt jotain? ap
Mulla oli sama juttu . Ekana päivänä 6 h päästä alkoi supistukset ja tuli 3 hyytymää, sit tasan 2 viikon päästä alkoi taas supistukset ja kivut kohdunsuulla ja tuli yks hyytymä , ilmeisesti lapsi. Siihen loppui kivut ja raskaustesti oli hetke päästä negatiivinen
Espoossa ei tosiaan mitään jälkitarkastuksia ole. Ultrassa todettiin sikiön kuolleen. Käteen iskettiin pillerit ja lähetettiin kotiin, ei mitään jälkitarkastustakaan sovittu vaan kehotettiin käymään labrassa verikokeessa parin viikon päästä.
Samalla tavalla kävi kuin AP:lle, itse tyhjentymisen jälkeen noin viikon päästä iski kamalat kivut ja hirveän hajuinen iso klimppi (näytti istukan palalta) tuli ulos vuodon mukana.
Pari päivää otin sen jälkeen iisisti, mutta kun ei noussu kuume ja kivutkin lakkasivat, niin elämä jatkui.
Pari kuukautta myöhemmin olin uudestaan raskaana.
En käynyt edes jälkitarkastuksessa. Elämä jatkui muutamasta hyytymästä huolimatta.