Muita, joita ahdistaa vieraat sottaisuuden takia?
Sairastan pakko-oireista häiriötä, mutta haluaisin kuulla, häiritseekö muita vierailijoiden sottaisuus esim lähmäiset kädet kun on syöty jotakin, rasvaisten hiusten liiskaaminen sohvalla/nojatuolissa istuskellen ja makoillen? Vessanpöntön kannen auki jättäminen vetäessä (pieniä bakteeriroiskeita ympäri vessaa), aivastaminen ilman, että aivastaa hihaan (joko aivastetaan ilmaan tai käteen ja samalla kädellä otetaan kiinni ovenkahvoista ja tuolin nojista..)
Ruokamuruset ovat pientä verrattuna näihin. En kestäisi enää ottaa vieraita kotiini. :/ Tuntuu, että heti on tahrittu ja saastutettu mun siisti koti...
Kommentit (60)
Ehkä ap:n olisi parasta tavata ihmisiä ulkotiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuohon saa terapiaa tai lääkitystä?
Miksi pitäisi oppia sietämään paskaisia vieraita? Käsien pesemisen ja muutenkin peseytymisen pitäisi olla itsestäänselvyys.
En tiedä minkälaisia vieraita sulla käy, mutta en kyllä kutsuisi yhtäkään omista kavereistani paskaisiksi.. Parempi varmaan ettet kutsu ketään sinne ylihygieeniseen kämppääsi, kuulostaa siltä, että olisi vieraallekin ahdistava kokemus.
Sainpas hyvät naurut tästä ketjusta.
Käsilaukun laittaminen lattialle on epäkunnioittavaa käsilaukkua kohtaan... Tämä oli ehkä mun suosikki.
Ei kaikki, mutta tietyt vieraat ahdistaa. Se, että wc käynnin jälkeen tai kaupasta tulon jälkeen käydään käsiä pesemättä ruokapöytään, lähmitään sitä juustoa höylätessä, otetaan leikkele sormin jne. Puistattaa. Oma perhe ja puoliso ei haittaa eikä 90% vierailijoista. Mutta tämä 10% senkin edestä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kyllästynyt kirjoitti:
Mua ärsyttää suunnattomasti ihmisten tapa lampsia kuraisilla ja hiekkaisilla kengillä suoraan eteisen kuramatolta PUHTAALLE matolle. Ajattelin hommata jonkinlaisen kurakaukalon tai muun järeämmän stopperin tuohon pikku kuramaton tilalle. Josko sillä älyäisivät jättää jatkossa kengät eteiseen. Tai sitten pistän lapun oveen ja ohjeet siihen, mistä imurin voi kaivaa esiin siivotakseen omat hiekkansa...
Sohvaa mulla ei onneksi edes ole. Eikä tule. Tuolitkin on ilman pehmusteita ja pöytä ilman liinaa, niin helppo pyyhkiä leivänmurut ja kahvitahrat niistä...
Täh, Suomessa riisutaan kengät eteisen kenkävuoreen, eikö teillä?
Vanhusikäinen isäni kun on kotoaan lähdössä ulos laittaa ensin kengät jalkaan ja lähtee sitten hkemaan puhelintaan makuuhuoneesta, lompsaa olohuoneesta, käväisee keittiössä, kulkee ees taas ympäri kotia. Hiekkaa ja ties mitä on kaikki paikat täynnä! Sääliksi käy äitiäni, joka tuota lampsimistyyliä joutui vuosikymmenet kestämään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua häiritsee äitini kyläilytavat. Tullessaan hän laskee takin ja laukun joko eteisen lattialle tai keittiön tuolille. (Meillä on eteisessä hattuhylly ja naulakko, jossa on aina tilaa.)
Vessassa käydessään hän jättää kannen auki. Aina. Lisäksi hän käy vessassa ovi raollaan kuten kotonaankin. En tajua, miksei sitä kantta voi sulkea kun vessaan mennessä se kansi on kiinni.
Jostain syystä tuo tavaroiden levittely rasittaa äärettömästi. Pidän sitä sen merkkinä, että hänestä meillä on niin ahdasta ettei yksi ylimääräinen kassi tai takki mahdu naulakkoon. Hän asuu isossa talossa ja me kerrostalokolmiossa.
Muutenkin muistaa toisinaan kommentoida, miten ei halua tulla "ahtaaseen kerrostaloon". Vaikka meillä on huomattavasti vähemmän tavaraa kuin heillä ja tilavat huoneet. Mutta ei, asumismuoto on se mikä tekee ahtaaksi.
Samaa mieltä, kaikki nämä jotka pitävät käsilaukkua lattialla ( järkyttävä tapa, epäkunnioittavaa sille laukulle ja sen arvokkaalle sisällölle) niin kuinka paljon sitä likaa ja mikrobeja kuljetetaan paikasta toiseen? Ja vaatteet lattialla, eipä ole sitten kai arvokas takki?
Naulakkohan on sitä varten että ne ulkoa tulevat tavarat ja vaatteet ripustetaan siihen.
Käsilaukun paikka on lattialla, sillä se on kodin ulkopuolella koskenut niin moneen likaiseen pintaan, ettei sitä voi milekään pöydälle enää laittaa. Ei myöskään sohvalle tai sängylle. Samat sävelet pätevät myös selkäreppuihin ja ulkovaatteisiin.
Käsilaukun paikka EI ole koskaan lattialla tai missään kodin ulkopuolella muuta kuin sylissä. Sylissä ollut käsilaukku nostetaan eteisen kaapinpälle vakiopaikalleen ja useimmiten myös pyyhkäistään puhdistuspyyhkeellä, varsinkin tein sitä korona-aikana.
Laukkuni ei ole koskaan esim raitiovaunussa siinä istuimella, siistissä kahvilassa, ravintolassa tuolilla.
Vierailija kirjoitti:
Sainpas hyvät naurut tästä ketjusta.
Käsilaukun laittaminen lattialle on epäkunnioittavaa käsilaukkua kohtaan... Tämä oli ehkä mun suosikki.
Jos sinulla olisi hyvälaatuinen ja arvokas käsilaukku, niin arvostaisit sitä.
Vieraani pesevät kätensä tulleessaan kylään, olen saanut tämän toimimaan koronan aikana, sanon; tuonne vierasvessaan voi mennä ensin pesemään kädet. Kukaan ei ole kieltäytynyt, vaan sanoneet, että: jooh, ookoo.
Kivempi siirtyä käsienpesusta pöytään tai sohvalle.
Toivon että tämä tapa säilyy, koska itsekin pesin jo ennen pandemiaa käteni kotiin tultuani. Ja tietysti kotivaatteet päälle ja kodin ulkopuolella käytetyt usein pyykkikoriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua häiritsee äitini kyläilytavat. Tullessaan hän laskee takin ja laukun joko eteisen lattialle tai keittiön tuolille. (Meillä on eteisessä hattuhylly ja naulakko, jossa on aina tilaa.)
Vessassa käydessään hän jättää kannen auki. Aina. Lisäksi hän käy vessassa ovi raollaan kuten kotonaankin. En tajua, miksei sitä kantta voi sulkea kun vessaan mennessä se kansi on kiinni.
Jostain syystä tuo tavaroiden levittely rasittaa äärettömästi. Pidän sitä sen merkkinä, että hänestä meillä on niin ahdasta ettei yksi ylimääräinen kassi tai takki mahdu naulakkoon. Hän asuu isossa talossa ja me kerrostalokolmiossa.
Muutenkin muistaa toisinaan kommentoida, miten ei halua tulla "ahtaaseen kerrostaloon". Vaikka meillä on huomattavasti vähemmän tavaraa kuin heillä ja tilavat huoneet. Mutta ei, asumismuoto on se mikä tekee ahtaaksi.
Samaa mieltä, kaikki nämä jotka pitävät käsilaukkua lattialla ( järkyttävä tapa, epäkunnioittavaa sille laukulle ja sen arvokkaalle sisällölle) niin kuinka paljon sitä likaa ja mikrobeja kuljetetaan paikasta toiseen? Ja vaatteet lattialla, eipä ole sitten kai arvokas takki?
Naulakkohan on sitä varten että ne ulkoa tulevat tavarat ja vaatteet ripustetaan siihen.
Just tämä. Sisareni tällää valtavan kassinsa, joka nuohonnut ensin pitkin autonlattiaa ja ties missä, ensinmäiseksi ruokapöydälleni. Siis siihen mihin olen juuri kattamassa tarjoilua.
Viime viikolla ystäväni haroi ja pöllytti kokoajan hiuksiaan nojatuolissani. Samoin ei koskaan laita WC käydessään kantta pönttöä huuhdellessa. YÖK. Lisäksi hölvää niin paljon kaikenlaisia tuoksuja litra kaupalla niin, että huushollini ei meinaa edes tuulettamalla raikastua pitkään aikaan.
Tulin siihen tulokseen että täst' lähin ystävät ja sukulaiset tavataan kahviloissa, koska eivät osaa ottaa huomioon että haluan pitää kotini siistinä ja raikkaana.
Mitä sitten jos pitävät omituisena, minä pidän heitä hieman yksinkertaisina ja sottaisina.
Minä en voi sietää, että vieraat hengittävät samaa ilmaa kanssani. Toisivat omat ilmansa jos haluavat hengittää.
Ja pitkät hiukset! Miksi eivät pidä hiuksiaan lyhyenä, tai ainakin huivin sisällä. Bakteereja täynnä ja niitä hulmutetaan. Hius voi pidota matolleni huomaamattani. Seuraava vieras sitten ajattelee etten koskaan siivoa kun karvat ovat pitkin mattoja.
Huoh huoh!
Meillä on viisi kissaa, joten kissanhiekkaa ja karvaa on kaikkialla. Välillä ne kuskaa jonkun lihapalan keskelle olkkarin mattoa syötäväksi. Samoin toki karvanakkeja pitää oksennella aina silloin tällöin, ja joskus nyt vaan jää pari pissatippaa tai joku kakkarantu pöksyihin. Toki täällä siivotaan säännöllisesti, mutta ei edes joka päivä (no tietenkin joku oksennus tai ulostejälki esim. siivotaan heti desinfioivalla puhdistusaineella).
Ainoa vieraiden sotkuisuus joka on ikinä ärsyttänyt on se, jos taapero päästetään klähmimään koko kämppä samoilla sormilla, joilla se just ahtoi jotain suklaata tai jätskiä naamaan.
Olisi aika absurdia murehtia jostain vieraiden rasvaisista hiuksista tässä meidän elämäntyylin keskellä. :D
Olen varmaan hassu, mutta oman kissan satunnainen "kakkapöksy" ei haittaa, koska kissaa itseäänkin nolottaa ja haluaa olla siisti, mutta vieraat jotka ovat niin tiedostamattomia, eivätkä ota huomioon, niin sotkuisuus ärsyttää.
Siis jokainenhan saa olla just niin sottainen tai siisti kuin haluaa, mutta kypsyyteen kuuluu se huomaa toisen ihmisen ja ottaa tämän huomioon. Ainakin itse otan huomioon ja esim kysyn minne voin istua, etten vaan vahingossa istu esim isännän, emännän tai lemmikin tuolille!
Vessanpöntön kannen auki jättäminen ärsyttää, koska kissa voi pudota sinne. Harva kissaton tulee ajatelleeksi. :(
Luonnollisesti hammasharjat ym. mihin en halua p*askapärskeitä ovat vessan kaapissa. En pyyhi vieraiden kanssa samaan pyyhkeeseen ja desinfioin pöntön nappulan, vessan hanan, saippupullon, ovenkahvan, valonkatkaisimen ym. mihin vieraan voi olettaa p*askaisilla räpylöillään osuneen. Miesvieraiden jälkeen pönttö ja sen ympärys lattialta on myös hyvä siivota mahdollisten k*usiroiskeiden varalta.
En pidä tätä pakkomielteisenä, vaan ihan järkevänä tapana.
On sitä joillakin hauska elämä. Eikös vierailut, etenkin ystävien, pitäisi olla mukavia ja ihania hetkiä, joiden muisto lämmittää mieltä vielä pitkään? Mutta ei, kun pitää miettiä vessanroiskeita, likaisia käsiä ja missä kaikkialla se vieraan takkikaan on ryvettynyt ja kaiken päälle vielä tarkistaa, että kunnioittaako se vieras käsilaukkuaan. Voi elämän kevät. Miksi te ylipäätään päästätte ketään sisään?
Minua taas ällöttää ihmiset jotka laittavat pöntön kannen kiinni. Siihen pitäisi sitten itse tarttua ja avata se, ja näköjään vielä sulkea vessakäynnin jälkeen. Lisäksi ihan varmasti joku kohta vaatteesta osuu siihen kannen sisäosaan pöntöllä istuessa, ja siellähän ne mahdolliset roiskeet sitten on, omassa selässä. Siitä kun nousee ylös ja istuu vaikka sohvalle, niin minneköhän ne bakteerit siirtyy?
Vierailija kirjoitti:
En oo mikään siisteysintoilija mut mua ärsyttää ihan helvetisti wc-kannen ylös jättäminen vetämisen ajaksi. Ja se että kädet pestään nopeasti huljuttelemalla sormia hanan alla muutaman sekunnin. Kyllä sen kuulee väkisinkin vessan ulkopuolelle.
Kyllä! Tämä tekee minut aivan hulluksi!
Vierailija kirjoitti:
En oo mikään siisteysintoilija mut mua ärsyttää ihan helvetisti wc-kannen ylös jättäminen vetämisen ajaksi. Ja se että kädet pestään nopeasti huljuttelemalla sormia hanan alla muutaman sekunnin. Kyllä sen kuulee väkisinkin vessan ulkopuolelle.
Kyllä! Tämä tekee minut aivan hulluksi!
Meillä käy vain siistejä fiksuja ihmisiä! Lapsiaan ohjeistaavat myös.
Olenkohan jotenkin yksinäinen, mutta kun luin näitä juttuja niin tuli sellainen olo, ettei näistä haittaisi juuri mikään kun olis vaan kiva kun joku kävis joskus kylässä...
Käsilaukun paikka on lattialla, sillä se on kodin ulkopuolella koskenut niin moneen likaiseen pintaan, ettei sitä voi milekään pöydälle enää laittaa. Ei myöskään sohvalle tai sängylle. Samat sävelet pätevät myös selkäreppuihin ja ulkovaatteisiin.