Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joita ahdistaa vieraat sottaisuuden takia?

Vierailija
14.09.2021 |

Sairastan pakko-oireista häiriötä, mutta haluaisin kuulla, häiritseekö muita vierailijoiden sottaisuus esim lähmäiset kädet kun on syöty jotakin, rasvaisten hiusten liiskaaminen sohvalla/nojatuolissa istuskellen ja makoillen? Vessanpöntön kannen auki jättäminen vetäessä (pieniä bakteeriroiskeita ympäri vessaa), aivastaminen ilman, että aivastaa hihaan (joko aivastetaan ilmaan tai käteen ja samalla kädellä otetaan kiinni ovenkahvoista ja tuolin nojista..)

Ruokamuruset ovat pientä verrattuna näihin. En kestäisi enää ottaa vieraita kotiini. :/ Tuntuu, että heti on tahrittu ja saastutettu mun siisti koti...

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua häiritsee äitini kyläilytavat. Tullessaan hän laskee takin ja laukun joko eteisen lattialle tai keittiön tuolille. (Meillä on eteisessä hattuhylly ja naulakko, jossa on aina tilaa.)

Vessassa käydessään hän jättää kannen auki. Aina. Lisäksi hän käy vessassa ovi raollaan kuten kotonaankin. En tajua, miksei sitä kantta voi sulkea kun vessaan mennessä se kansi on kiinni.

Jostain syystä tuo tavaroiden levittely rasittaa äärettömästi. Pidän sitä sen merkkinä, että hänestä meillä on niin ahdasta ettei yksi ylimääräinen kassi tai takki mahdu naulakkoon. Hän asuu isossa talossa ja me kerrostalokolmiossa.

Muutenkin muistaa toisinaan kommentoida, miten ei halua tulla "ahtaaseen kerrostaloon". Vaikka meillä on huomattavasti vähemmän tavaraa kuin heillä ja tilavat huoneet. Mutta ei, asumismuoto on se mikä tekee ahtaaksi.

Vierailija
22/60 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Ei ahdista. Pöntön kannen kiinni paneminen bakteerien vuoksi on jo todistettu perättömäksi.

Kävin elämäni ensimmäiset 20 vuotta ulkohuussissa. Johtuisiko siitä, etten osaa oikein suhtautua näihin bakteerikammoisiin.

Onko totta, muka ettei sieltä bakteerit ja virukset lennä ympäriinsä. Minusta lentää ihan loogisesti. Spray muodossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko käyneet juttelemassa tuosta missään? Omalla teinillä havaititin ocd-oireita ja käytiin sitten psykologin kanssa niistä juttelemassa ja hän totesi, että ympärillä olijoiden tulee keskeyttää se tekeminen, huomauttaa, että "näetkö, taas mennään" ja käskeä lopettamaan. Eli äkkiä jotenkin kuvittelisin, että se, että lakkaa kutsumasta ihmisiä kylään on just väärä tapa toimia, että tuon oireen saa kuriin ja itse hallitsee omaa elämänsä eikä se ocd.   

Vierailija
24/60 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää jos vieras syö sohvalla, lapsetkin katsovat tällaista ihmeissään kun ovat tottuneet että syödään pöydän ääressä.

Nyt en oikein ymmärrä. Miksi ihmeessä vieras syö sohvalla jos ruokapöytä on katettu kaikille. Itse en hyväksyisi vaan sanoisin asiallisesti vieraalle, että meillä syödään ruoka pöydässä joten ole hyvä ja siirry pöydän ääreen. 

Vierailija
25/60 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua häiritsee äitini kyläilytavat. Tullessaan hän laskee takin ja laukun joko eteisen lattialle tai keittiön tuolille. (Meillä on eteisessä hattuhylly ja naulakko, jossa on aina tilaa.)

Vessassa käydessään hän jättää kannen auki. Aina. Lisäksi hän käy vessassa ovi raollaan kuten kotonaankin. En tajua, miksei sitä kantta voi sulkea kun vessaan mennessä se kansi on kiinni.

Jostain syystä tuo tavaroiden levittely rasittaa äärettömästi. Pidän sitä sen merkkinä, että hänestä meillä on niin ahdasta ettei yksi ylimääräinen kassi tai takki mahdu naulakkoon. Hän asuu isossa talossa ja me kerrostalokolmiossa.

Muutenkin muistaa toisinaan kommentoida, miten ei halua tulla "ahtaaseen kerrostaloon". Vaikka meillä on huomattavasti vähemmän tavaraa kuin heillä ja tilavat huoneet. Mutta ei, asumismuoto on se mikä tekee ahtaaksi.

Samaa mieltä, kaikki nämä jotka pitävät käsilaukkua lattialla ( järkyttävä tapa, epäkunnioittavaa sille laukulle ja sen arvokkaalle sisällölle) niin kuinka paljon sitä likaa ja mikrobeja kuljetetaan paikasta toiseen? Ja vaatteet lattialla, eipä ole sitten kai arvokas takki? 

Naulakkohan on sitä varten että ne ulkoa tulevat tavarat ja vaatteet ripustetaan siihen.

Vierailija
26/60 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aa joo siis vähän eri syystä. Meillä on aina niin sekaista, että hävettää ja yllätysvieraita en kestä ollenkaan. Ehkäpä elämä palaa normaaliksi kun nuorinkin lapsi on sen 4-5 v, mutta nyt tällä hetkellä eletään vielä kaaoksen keskellä. Ei vaan ole aikaa ja energiaa pitää kotia yhtä siistinä kuin ennen pikkulapsia. Lasten kanssa siivoaminen on aika hidasta ja lasten kanssa on muitakin kiireitä samaan aikaan. Joskus kun lapset esim. mummolassa tai yksin ollut kotona ja mies ja lapset poissa, on tuntunut ihan ihmeelliseltä kun tavarat vaan pysyy siististi paikallaan.

Vierailija
27/60 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat siivota jälkensä.

Vierailija
28/60 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oo mikään siisteysintoilija mut mua ärsyttää ihan helvetisti wc-kannen ylös jättäminen vetämisen ajaksi. Ja se että kädet pestään nopeasti huljuttelemalla sormia hanan alla muutaman sekunnin. Kyllä sen kuulee väkisinkin vessan ulkopuolelle.

Tämä.. Olen miettinyt sellaisen tarran liimaamista pönttöön, jossa lukee ”sulje kansi vessan vetämisen ajaksi”

Miksi sitä pitää miettiä? Liimaa ja sillä siisti.

Vierailija
29/60 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverit aina heittäytyy mun sängylle loikoilemaan samoissa vaatteissa, joissa ovat pyörineet ulkona ja julkisissa kulkuvälineissä. Ällöttää vaikka onkin sänkypeite siinä päällä.

Ja isäni heittää ulkotakin mun sängylle, vaikka on hengarit olemassa.

Asun yksiössä, jos joku ihmettelee.

Vierailija
30/60 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootteko käyneet juttelemassa tuosta missään? Omalla teinillä havaititin ocd-oireita ja käytiin sitten psykologin kanssa niistä juttelemassa ja hän totesi, että ympärillä olijoiden tulee keskeyttää se tekeminen, huomauttaa, että "näetkö, taas mennään" ja käskeä lopettamaan. Eli äkkiä jotenkin kuvittelisin, että se, että lakkaa kutsumasta ihmisiä kylään on just väärä tapa toimia, että tuon oireen saa kuriin ja itse hallitsee omaa elämänsä eikä se ocd.   

Joo, mulla on OCD ja olen jo keski-ikäinen, ei ollut nuorena vaan tullut ajan myötä, en tiedä mistä. Mutta olen kokemukseen perustuen sitä mieltä, että ns. siedättäminen toimii!

Nuorempana matkustin ja olin reppumatkalla, ja nuhruisissa junissa ja busseissa maailmalla ja halvoissa majataloissa, ei kai silloin vielä ollut ODC, koska en enää pystyisi tuohon, mutta kyllä auttaa kotoa poistuminen jonnekin missä vaan pitää olla siinä siisteystasossa mikä on ja "kaaoksessa", niin siihen ei enää kiinnitä huomiota, ja siihen jollain lailla tottuu. 

Voin aika hyvin olla sotkuisissa paikoissa koska kotiin tullessa vaihdan vaatteet ja käyn suihkussa, mutta oma koti on omaa reviiriä ja se muiden sotkuisuus on se ongelma lähinnä!

Vierailija
31/60 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverit aina heittäytyy mun sängylle loikoilemaan samoissa vaatteissa, joissa ovat pyörineet ulkona ja julkisissa kulkuvälineissä. Ällöttää vaikka onkin sänkypeite siinä päällä.

Sori, otan osaa.. mutta yäk.

Eihän toisen sänkyyn voi mennä. Olen itsekin ollut yksiössä ja silti vieraille oli pieni minisohva tai tuoleja, onneksi ei kukaan yrittänyt edes istua mun sängylle, olisin saanut kohtauksen!

Vierailija
32/60 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aa joo siis vähän eri syystä. Meillä on aina niin sekaista, että hävettää ja yllätysvieraita en kestä ollenkaan. Ehkäpä elämä palaa normaaliksi kun nuorinkin lapsi on sen 4-5 v, mutta nyt tällä hetkellä eletään vielä kaaoksen keskellä. Ei vaan ole aikaa ja energiaa pitää kotia yhtä siistinä kuin ennen pikkulapsia. Lasten kanssa siivoaminen on aika hidasta ja lasten kanssa on muitakin kiireitä samaan aikaan. Joskus kun lapset esim. mummolassa tai yksin ollut kotona ja mies ja lapset poissa, on tuntunut ihan ihmeelliseltä kun tavarat vaan pysyy siististi paikallaan.

Sulla on siis neuroosina kotihäpeä. Koeta päästä siitä eroon, se on täysin turhaa. Jokaisella on just sen näköistä sillä hetkellä ja toisella hetkellä taas siivottu ja puunattu. Itseäni ei ollenkaan häiritse yllätysvieraat, kahville vaan olkaa hyvä. Lasten ja lemmikkien kanssa on joka päivä erilainen tilanne ja suurin osa ihmisistä ymmärtää sen oikein hyvin. Ei yllätysvieras tule katsomaan kotisi siisteyttä vaan sinua ja/tai lapsiasi. 

Vierailija
33/60 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää suunnattomasti ihmisten tapa lampsia kuraisilla ja hiekkaisilla kengillä suoraan eteisen kuramatolta PUHTAALLE matolle. Ajattelin hommata jonkinlaisen kurakaukalon tai muun järeämmän stopperin tuohon pikku kuramaton tilalle. Josko sillä älyäisivät jättää jatkossa kengät eteiseen. Tai sitten pistän lapun oveen ja ohjeet siihen, mistä imurin voi kaivaa esiin siivotakseen omat hiekkansa...

Sohvaa mulla ei onneksi edes ole. Eikä tule. Tuolitkin on ilman pehmusteita ja pöytä ilman liinaa, niin helppo pyyhkiä leivänmurut ja kahvitahrat niistä...

Vierailija
34/60 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ihmiset vielä mitään, mutta paras kaverini hommasi koiran ja pitää sitä mukanaan. Eipä siinä pidän koirista ja ko koira on tosi kiva, mutta niitä hel etin karvoja on vielä viikko vierailun jälkeenkin joka paikassa :( ärsyttää oikein todella, karvat on inhottavia. 

Vierailija
35/60 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et sano, että et pidä siitä että sängyllesi mennään makoilemaan. Oikeastaan omituinen vieras, miksei mene kotiinsa loikoilemaan. Isällesikin voit antaa jo ovella vaatepuun käteen, jos ei tajua sanot että tähän ripustetaan takkisi. Ei pitäisi olla ongelmaa kun osataan puhua.

Vierailija
36/60 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kyllästynyt kirjoitti:

Mua ärsyttää suunnattomasti ihmisten tapa lampsia kuraisilla ja hiekkaisilla kengillä suoraan eteisen kuramatolta PUHTAALLE matolle. Ajattelin hommata jonkinlaisen kurakaukalon tai muun järeämmän stopperin tuohon pikku kuramaton tilalle. Josko sillä älyäisivät jättää jatkossa kengät eteiseen. Tai sitten pistän lapun oveen ja ohjeet siihen, mistä imurin voi kaivaa esiin siivotakseen omat hiekkansa...

Sohvaa mulla ei onneksi edes ole. Eikä tule. Tuolitkin on ilman pehmusteita ja pöytä ilman liinaa, niin helppo pyyhkiä leivänmurut ja kahvitahrat niistä...

Täh, Suomessa riisutaan kengät eteisen kenkävuoreen, eikö teillä? 

Vierailija
37/60 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi kyllästynyt kirjoitti:

Täh, Suomessa riisutaan kengät eteisen kenkävuoreen, eikö teillä? 

Mulla on kyllä yksin asuvana hyvin tilaa eteisen KENKÄHYLLYSSÄ, mutta jostain syystä on mukavampaa lampsia niillä kengillä mun keittiöön asti ja sitten "ihmetellä", kun ulkoa tuli "vähän" hiekkaa...

Vierailija
38/60 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ihmiset vielä mitään, mutta paras kaverini hommasi koiran ja pitää sitä mukanaan. Eipä siinä pidän koirista ja ko koira on tosi kiva, mutta niitä hel etin karvoja on vielä viikko vierailun jälkeenkin joka paikassa :( ärsyttää oikein todella, karvat on inhottavia. 

Paras kaverisi ei harjaa koiraansa tietysti koskaan. Muuten ei lyhyillä vierailuilla kovin paljon karvaa jäisi asuntoosi. Koiran tuominen koirattomaan kotiin on muutenkin hieman kyseenalaista. Itse en koiria sisään halua, mutta asunkin ok-talossa ja koira jätetään ulos vierailun ajaksi tai sateella puutarhamajaan. Yleensä siis lyhyillä vierailuilla näin. 

Vierailija
39/60 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras kaverisi ei harjaa koiraansa tietysti koskaan. Muuten ei lyhyillä vierailuilla kovin paljon karvaa jäisi asuntoosi. Koiran tuominen koirattomaan kotiin on muutenkin hieman kyseenalaista. Itse en koiria sisään halua, mutta asunkin ok-talossa ja koira jätetään ulos vierailun ajaksi tai sateella puutarhamajaan. Yleensä siis lyhyillä vierailuilla näin. 

Itse en ole näin sydämetön, että jättäisin toisen pihalle. En haluaisi koiraa meille ollenkaan, mutta sitten en näkisi kaveriani, koska koira on vielä pieni eikä sitä voi jättää yksin vuokrakämppää tuhoamaan. Heille en voi mennä, koska siellä niitä karvoja vasta onkin. 

Vierailija
40/60 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo mikään siisteysintoilija mut mua ärsyttää ihan helvetisti wc-kannen ylös jättäminen vetämisen ajaksi. Ja se että kädet pestään nopeasti huljuttelemalla sormia hanan alla muutaman sekunnin. Kyllä sen kuulee väkisinkin vessan ulkopuolelle.

WC-kansi ei minua ahdista, olipa se missä asennossa hyvänsä. Mutta lähes yököttää joidenkin tapa kävellä ympäri asuntoa ulkokengät jalassa. Tai puhtaiden lautasten ym. nostelu kaapista lattialle, kun kaapin perukoilta jotain etsitään. "Luonnollisesti" ne pohjastaan likaantuneet lautaset nostetaan takaisin sinne hyllyille puhtaiden lautasten päälle. Savustettu kala voidaan sujauttaa käytettyyn kaupan muovikassiin ja laittaa siten pakattuna jääkaappiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan