Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amerikkalaisten alkoholinkäyttö (tuliaiset)

Vierailija
27.10.2014 |

Olen lähdössä Yhdysvaltoihin piakkoin ja yövyn isäntäperheessä. Haluan heille viedä suomalaisia tuliaisia ja mielessä kävi toki perinteinen salmari/jallupullo, mutta tässä mietinkin onko alkoholi kuitenkaan sopiva tuliainen tuntemattomalle amerikkalaiselle perheelle.

Joten jos joku sattuu tietämään asiasta ottaisin mielelläni tietoa vastaan arvostavatko jenkit alkoholilahjoja tai pahastuvatko sellaisesta jos eivät itse satu alkoa käyttämään, siitä kun ollaan täällä Suomessakin montaa mieltä onko sopiva lahja..

Toki saa heitellä muitakin ideoita mitä ois hyvä viedä Suomesta sinne meren taa :)

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisleipää, salmiakkia, karjalanpiirakoita, kuivaalihaa jos olet lapista... paras varmaan ois vaan salmiakki. Voit sitten kysellä että käyttävätkö alkoholia ja tahtovatko maistaa Suomessa suosittua juomaa. Jos tahtovat niin voit tehdä itse salmaria heille...

Vierailija
2/55 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suomalaista haluaa viedä, ehkä Fazerin suklaat? Alkoholia en veisi, ehkä viiniä korkeintaan, mutta onkohan olemassa suomalaista viiniä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välttämättä veisi salmiakkia, se on pahaa jopa näin suomalaisen mielestä. Siellä ei tykätä salmiakista, eikä ole mitenkään hauskaa, että viet tuliaisiksi jotain mikä saa isäntäväen irvistelemään tuskasta. Noloa.

Olen itse viennyt tuliaisiksi Fazerin suklaata, Oululaisen hapankorppuja ja pussillinen ruis-sipsejä, niistä tykättiin tosi paljon. 

Vierailija
4/55 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 17:26"]

Ruisleipää, salmiakkia, karjalanpiirakoita, kuivaalihaa jos olet lapista... paras varmaan ois vaan salmiakki. Voit sitten kysellä että käyttävätkö alkoholia ja tahtovatko maistaa Suomessa suosittua juomaa. Jos tahtovat niin voit tehdä itse salmaria heille...

[/quote] Ei ruisleipaa, siita menee tottumattoman vatsa sekaisin eika se ole mitenkaan 'arvostettua. Salmiakki on myrkkya. Kuivalihaa, luuletko etta ei sellaista taalla saa, on retkievasta :).

Tuosta viiniehdotuksesta senverran etta Kalifornian viiniako veisit Suomesta saakka? Tavallinen hyva vodkapullo maksaa taalla alennuksessa jotain $15 (1 1/2 litraa), ei siis mikaan 'arvolahja'. t.usalainen

Vierailija
5/55 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 17:43"][quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 17:26"]

[/quote] Ei ruisleipaa, siita menee tottumattoman vatsa sekaisin eika se ole mitenkaan 'arvostettua. Salmiakki on myrkkya. Kuivalihaa, luuletko etta ei sellaista taalla saa, on retkievasta :).

Tuosta viiniehdotuksesta senverran etta Kalifornian viiniako veisit Suomesta saakka? Tavallinen hyva vodkapullo maksaa taalla alennuksessa jotain $15 (1 1/2 litraa), ei siis mikaan 'arvolahja'. t.usalainen
[/quote]

Mutta jos viekin vähän erikoisempaa viinaa, esim salmari on hyvää vaikka en salmiakista tykkääkkään. Tai sitten sitä kolmen tähden jallua tms.

Vierailija
6/55 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 17:48"]

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 17:43"][quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 17:26"] Ruisleipää, salmiakkia, karjalanpiirakoita, kuivaalihaa jos olet lapista... paras varmaan ois vaan salmiakki. Voit sitten kysellä että käyttävätkö alkoholia ja tahtovatko maistaa Suomessa suosittua juomaa. Jos tahtovat niin voit tehdä itse salmaria heille... [/quote] Ei ruisleipaa, siita menee tottumattoman vatsa sekaisin eika se ole mitenkaan 'arvostettua. Salmiakki on myrkkya. Kuivalihaa, luuletko etta ei sellaista taalla saa, on retkievasta :). Tuosta viiniehdotuksesta senverran etta Kalifornian viiniako veisit Suomesta saakka? Tavallinen hyva vodkapullo maksaa taalla alennuksessa jotain $15 (1 1/2 litraa), ei siis mikaan 'arvolahja'. t.usalainen [/quote] Mutta jos viekin vähän erikoisempaa viinaa, esim salmari on hyvää vaikka en salmiakista tykkääkkään. Tai sitten sitä kolmen tähden jallua tms.

[/quote] Miksi sitten vieda sellaista mista tietaa jo etukateen etta ei tykata? Joku kuvakirja Suomesta voisi olla tarpeeksi neutraali tuliainen.

Kuinka moni teista ilahtuisi jos toisin vaikka paahdettuja muurahaisia?

Vierailija
7/55 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruissipsejä ja Fazerin suklaata kannatan minäkin, niistä on tykätty tosi paljon. Tai sit jotain kettukarkkeja tai vastaavaa, mutta ei salmiakkia. Jos haluat maistattaa salmiakkia, niin ota sitä mukaan itsellesi ja tarjoa siitä, jos haluavat maistaa, mutta siitä tulee vain vaivaantunut fiilis jos viet ison läjän jotain sellaista, josta ne ei pidä.

Salmaria en veisi samasta syystä. Viinan vieminen on vähän noloa jo sinänsä jos ne ei tunne sua ja sä et entuudelta tiedä, että tykkäävät ja osaavat arvostaa sellaista lahjaa. Tulee helposti vähän juntti mielikuva ehkä, jos ekana lyödään tiskiin pullo vodkaa, jossa on vieläpä sitä tosi tosi monien ulkomaalaisten vihaamaa salmiakkia mukana.

Opettele laittamaan jokin suomalainen ateria ja kokkaa niille. Siitä ainakin mun hostini ovat tykänneet joka puolella maailmaa.

Vierailija
8/55 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie nyt ehdottomasti joku megaPUSSI!

Vierailija
9/55 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sen pakko olla jotain syötävää tai juotavaa?

Vierailija
10/55 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat viedä nimenomaan alkoholia, ehdottaisin lakkalikööriä. Lakka on eksoottinen marja, useimmat amerikkalaiset tuttuni eivät ole siitä kuulleetkaan. Salmiakista ei tykätä, eikä yleensä suomalaisesta suklaastakaan- poikkeuksena Mariannet.

Vierailija
11/55 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie tatu ja patu kirja, this is finland, hauskasti kirjoitettu ja kuvitettu.

Vierailija
12/55 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voi tykätä, toinen ei. Alkoholi on siitä riski.

Ota nyt jotain neutraalia mukaan, kuten Kalevalan englanninkielinen käännös.

Vierailija
13/55 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fazerin sininen on aina hyvä vieminen. Itse en lähtisi viinapulloja sinne rahtaamaan. Ota turkinpippureita mukaan kysy heiltä saatko tehdä supisuomalaisen alkoholijuoman heille. Haet sitten edullista viinaa sieltä ja teet sen itse.

Meillä uudet ulkomaalaiset sukulaiset tykkäsivät kovasti. Syövät nyt salmiakkiakin aina kun saavat.

Vierailija
14/55 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko olla syötävää tai juotavaa! Varmaan vien jotain Fazerin suklaata ja saa nyt nähdä tuleeko se joku pullo ostettua..

Mietin myös lapsille englanninkielistä Muumi-kirjaa taikka jotain Mauri Kunnakselta...
Muumimukit koko perheelle, Pentikkiä...? Kuvakirjaa Suomesta?

ap

Vierailija
15/55 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 18:04"]

Joku voi tykätä, toinen ei. Alkoholi on siitä riski.

Ota nyt jotain neutraalia mukaan, kuten Kalevalan englanninkielinen käännös.

[/quote] Kuinka moni teista on lukenut Kalevalan suomeksi? Tuo sipsipussikin on aika omituinen tuliainen sipsien kotimaahan. Vie pussihiivaa :D, sekin taitaa olla amerikkalainen keksinto

Vierailija
16/55 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei alkoholia, jos et tunne perhettä!

Vierailija
17/55 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 17:21"]

Olen lähdössä Yhdysvaltoihin piakkoin ja yövyn isäntäperheessä. Haluan heille viedä suomalaisia tuliaisia ja mielessä kävi toki perinteinen salmari/jallupullo, mutta tässä mietinkin onko alkoholi kuitenkaan sopiva tuliainen tuntemattomalle amerikkalaiselle perheelle.

Joten jos joku sattuu tietämään asiasta ottaisin mielelläni tietoa vastaan arvostavatko jenkit alkoholilahjoja tai pahastuvatko sellaisesta jos eivät itse satu alkoa käyttämään, siitä kun ollaan täällä Suomessakin montaa mieltä onko sopiva lahja..

Toki saa heitellä muitakin ideoita mitä ois hyvä viedä Suomesta sinne meren taa :)

[/quote] Mihin osavaltioon olet menossa?

Vierailija
18/55 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei viinaa eikä salmiakkia. Sen sijaan lakkalikööri ja esim. fazerin mustikkasuklaa ois hyviä. Tai ehkä tsoukkina Finlandiavodkaa ja pikku rasia salmiakkia, jos sulla on oikeitakin tuliaisia. Aaltovaasi, muumimukit tai jotain angry birds juttuja? Tatu ja Patu oli kiva idea.

Vierailija
19/55 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 18:02"]Jos haluat viedä nimenomaan alkoholia, ehdottaisin lakkalikööriä. Lakka on eksoottinen marja, useimmat amerikkalaiset tuttuni eivät ole siitä kuulleetkaan.
[/quote]

Tää on hyvä idea! Likööri on tarpeeksi hieno lahja, votka vain noloa.

Mun tuttuni (amerikkalaiset, suomalaiset ja muut) tuskin arvostaisivat Fazerin sinistä, eikös se ole jotain halpaa perussuklaata, missä on paljon sokeria ja maitoa? Veisin mieluummin aitoa hyvänmakuista tummaa suklaata, mutta ei kai Suomessa sellaista valmisteta?

Salmaria olen kehdannut antaa tuliaiseksi vain mongolialaisille jurttapaimentolaisille, mutta he eivät saakaan halpaa viinaa lähikaupasta. Tykkäsivät kovasti :)

T. Yhdysvalloissa asuva

Vierailija
20/55 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 18:11"]

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 17:21"]

[/quote] Mihin osavaltioon olet menossa?

[/quote]

Oregon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi