Jos kotiäiti joutuu sairaalaan, mitä lapsille tapahtuu?
Eräs äitituttava kertoi naapurissa asuneen äitinsä hoitaneen lapsensa sillä aikaa, kun hän itse oli monta viikkoa sairaalassa. Mietin mitä lapsillemme tapahtuisi vastaavassa tilanteessa. Mies voisi olla korkeintaan pari päivää pois töistä. Isovanhemmista ei ole apua. Viedäänkö lapsemme pois, jos minä joudun sairaalaan? Nuorempi on liian pieni päiväkotiin eikä isommallakaan ole hoitopaikkaa.
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 14:54"]
Outo kysymys. Eikö pitäisi olla ihan itsestään selvää, että isä jää kotiin jos muita hoitajia ei ole? Ei mikään työ ole sellainen, josta ei voisi omien lasten takia jäädä pois. Tulee sellainen olo, että odotatko sä ap kaikkiin ongelmiin tulevan ratkaisun jostain yhteiskunnalta? Että tällaisissakaan tapauksissa perheen ei tarvitse yhtään mitään tehä, kyllä kunnalta kiirehtii joku kodinhoitaja 80-luvun malliin äkkiä tekemään ruokaa, siivoamaan ja lapsia hoitamaan? Ei se vaan mene enää niin, vaan vastuuta on otettava itsekin. Erityistilanteissa on pakko turvautua omaan tukivekrkoon ja jos ei sitä ole, niin sitten miehen on jäätävä kotiin.
[/quote]
Yhden kysymyksen perusteella päättelit, että huudan yhteiskuntaa apuun joka asiassa? Juuri maksoin yksityiselle lääkäriasemalle kroonisesti sairaan lapseni tutkimuksista ja hoidosta toistatuhatta euroa, koska "yhteiskunta" ei auttanut. Kysymys tuli mieleeni, koska tämä toinen äiti kertoi miten heillä oli vastaavassa tilanteessa toimittu. Siksi pohdinkin, auttaako tämä "yhteiskunta" tässäkään asiassa. Pyydän anteeksi, jos outo kysymykseni pahoitti mielesi.
Mieheni ei ole korvaamaton työnantajalle, mutta näinä aikoina työpaikka on kullanarvoinen.
ap
Ei voi todellakaan laskea sen varaan, että yhteiskunta auttaa. Yhteiskunta järjestää sen kohtuuhintaisen sairaalahoidon, mutta tulonmenetyksiin ja lastenhoitomaksuihin kannattaa varautua omilla säästöillä.
Monilla ihmisillä on liian ruusuinen kuva yhteiskunnan turvaverkoista ja liian vähän rahaa säästössä.
Pitäisi olla enemmän yhteisöllisyyttä vanhan ajan malliin. Oletko sinä, ap, valmis auttamaan jotakuta tuttavaasi lastenhoidossa vastaavassa tilanteessa? Tai vaikka naapuria joka on hyvänpäiväntuttu?
Jotenkin otsikosta kuvittelin että kyse olisi yh:sta. Mutta onkin mies myös hoiovastuussa.
Jotenkin otsikosta kuvittelin että kyse olisi yh:sta. Mutta onkin mies myös hoiovastuussa.
Sama juttu kun toivuin leikkauksesta enkä saanut nostella ja olin muutenkin heikossa kunnossa.kysyin sairaalasta voisiko miehelle kirjottaa sairaslomaa että selvittäisiin arjesta.se ei käynyt,onneksi sain tuttavan avuksi,lapset 8kk&3v ja koira.
Järkyttävää, jos mies ei jää töistä pois! millainen perhe sellainen on?!?
palkaton vapaa, lukekaa työehtosopimusta.
Niin ja minä lohduttauduin sillä, että onneksi olemme tukiverkoton aviopari, olisin voinut olla tukiverkoton yksinhuoltaja. Ja toisaaltaan onneksi mieheni oli "toisella töissä" eikä yksityisyrittäjä. Rahaa paloi ihan hulluna ja pitemmän päälle talous olisi voinut kaatua.
Mutta ihan oikeutettua pohdintaa ja mietiskelyä. Niitä asioita on hyvä pohtia, mihin me yhteisiä rahoja käytämme. Pitäisikö aiheettomien huostaanottojen sijaan panostaa ennaltaehkäisyyn ja perheiden tukemiseen? Lisäksi mua aina kiehuttaa nämä tiettyjen idioottien tapa tehdä lastensuojeluilmoituksia mitä typerimmistä syistä. Pitäisi aina miettiä, että ne saattavat olla pois jonkun toisen lapsen todellisesta hädästä.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 15:04"]
No minä jouduin viime vuonna sairaalaan pariinkin otteeseen ja sen jälkeen makasin viikko tolkulla kuumeessa kotona. Lapset olivat 4 kk, 4 v. ja 7 v. Sairaalassa ollessani mies oli palkattomalla kotona. Sairastaessani kotona, palkkasimme mannerheimin lastensuojeluliitolta hoitajan päiviksi, kun mieheni oli töissä.
Sosiaalityöntekijät kävivät jo sairaalassa kartoittamassa tilannettamme ja olimme heihin puhelimitse useasti yhteydessä. Resurssipulan takia emme saaneet sieltä paljoakaan apuja. Pystyivät järjestämään noin nelisen kotikäyntiä ja aika oli 2 h kerrallaan ja käyntejä 1-2 krt viikossa. Eli tilanteemme oli todella hankala. Kaikki vain päivittelivät tilanteen hankaluutta, mutta tämän verran yhteiskunnalla on resursseja perheiden tukemiseen, kun lapsen vanhempi sairastuu.
Sosiaalityöntekijä mainitsi, että hankalaksi tilanteen teki vauva. Muuten lapset olisi laitettu kunnalliseen päivähoitoon miehen työpäivä ajaksi.
Näin siis Pirkanmaalla.
Älkää vaan menkö sairastumaan te pienten lasten vanhemmat!
[/quote]
pakottava perhesyy:
palkatontahan tuo on, mutta juuri tuollaisia tapauksia varten nipistetään ja säästetään siitä arkielämästä, jotta toinen voi sitten olla 1-2kk kotona palkatta.
Jos lapsi on niin pieni, että ei oteta päiväkotiin, jää isä vanhempainvapaalle. Äiti on sairauspäivärahalla tjsp, mikä ikinä oikea termi onkaan.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 15:34"]Niin ja minä lohduttauduin sillä, että onneksi olemme tukiverkoton aviopari, olisin voinut olla tukiverkoton yksinhuoltaja. Ja toisaaltaan onneksi mieheni oli "toisella töissä" eikä yksityisyrittäjä. Rahaa paloi ihan hulluna ja pitemmän päälle talous olisi voinut kaatua.
Mutta ihan oikeutettua pohdintaa ja mietiskelyä. Niitä asioita on hyvä pohtia, mihin me yhteisiä rahoja käytämme. Pitäisikö aiheettomien huostaanottojen sijaan panostaa ennaltaehkäisyyn ja perheiden tukemiseen? Lisäksi mua aina kiehuttaa nämä tiettyjen idioottien tapa tehdä lastensuojeluilmoituksia mitä typerimmistä syistä. Pitäisi aina miettiä, että ne saattavat olla pois jonkun toisen lapsen todellisesta hädästä.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 15:04"]
No minä jouduin viime vuonna sairaalaan pariinkin otteeseen ja sen jälkeen makasin viikko tolkulla kuumeessa kotona. Lapset olivat 4 kk, 4 v. ja 7 v. Sairaalassa ollessani mies oli palkattomalla kotona. Sairastaessani kotona, palkkasimme mannerheimin lastensuojeluliitolta hoitajan päiviksi, kun mieheni oli töissä.
Sosiaalityöntekijät kävivät jo sairaalassa kartoittamassa tilannettamme ja olimme heihin puhelimitse useasti yhteydessä. Resurssipulan takia emme saaneet sieltä paljoakaan apuja. Pystyivät järjestämään noin nelisen kotikäyntiä ja aika oli 2 h kerrallaan ja käyntejä 1-2 krt viikossa. Eli tilanteemme oli todella hankala. Kaikki vain päivittelivät tilanteen hankaluutta, mutta tämän verran yhteiskunnalla on resursseja perheiden tukemiseen, kun lapsen vanhempi sairastuu.
Sosiaalityöntekijä mainitsi, että hankalaksi tilanteen teki vauva. Muuten lapset olisi laitettu kunnalliseen päivähoitoon miehen työpäivä ajaksi.
Näin siis Pirkanmaalla.
Älkää vaan menkö sairastumaan te pienten lasten vanhemmat!
[/quote]
[/quote]
Miksi et ollut sairauspäivärahalla ja mies kotiin vanhempainvapaalle?
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 15:12"]Pitäiskö jättää ne lapset tekemättä kun ei voi edes olla töistä poissa paria pv pidempää?
Toisen lapsen syntyessä vanhempi lapsi oli sairaalassa mukana. Keisarinleikkaus ja viisi päivää. Hienosti meni. Toisen kerran kun jouduin sairaalaan olivat molemmat päiväkodissa päivät (väliaikaishoitoa saa päiväkodeista tarvittaessa) ja perhetyöntekijä vei ja toi lapsia. Illat&yöt hoitajana oli eräs ystäväni, jota toki suuresti kiittäminen, koska toinen vaihtoehto olisi ollut väliaikainen huostaanotto.
(Niin, ja ennekuin se kuin urputus alkaa, kaikki eivät ole perus-yh:ta, vaan on muitakin vaihtoehtoehtoja kuten leski.)
[/quote] perus-yh:ta?
Mikä ihme tämä miehelle kirjoitettu sairauslomalappu oikein on, josta täällä kirjoitetaan? Jos mies ei ole sairas, ei miehelle voi sairauslomaa kirjoittaa eikä yhdenkään työnantajan tarvitse antaa palkallista lomaa työntekijälle, joka ei ole sairas.
Itse jouduin kesken päivää yllättäen jäämään osastolle sairaalaan... Mies lähti välittömästi pois töistä ja oli pois niin kauan kun olin sairaalassa :) pyysin sairaalasta sairaslomalapun missä kävi ilmi lisätiedoissa, että mieheni nimi ja se, että oli poissa hoitamassa 1,5v lastamme.
Meillä mies otti lapsia mukaan töihin tai järjesti lapset jonkun kaverinsa luokse päiväksi. Onneksi välillä oli kesäloma.
T. 2,5 kk sairaalassa ollut.
Pitäiskö jättää ne lapset tekemättä kun ei voi edes olla töistä poissa paria pv pidempää?
Toisen lapsen syntyessä vanhempi lapsi oli sairaalassa mukana. Keisarinleikkaus ja viisi päivää. Hienosti meni. Toisen kerran kun jouduin sairaalaan olivat molemmat päiväkodissa päivät (väliaikaishoitoa saa päiväkodeista tarvittaessa) ja perhetyöntekijä vei ja toi lapsia. Illat&yöt hoitajana oli eräs ystäväni, jota toki suuresti kiittäminen, koska toinen vaihtoehto olisi ollut väliaikainen huostaanotto.
(Niin, ja ennekuin se kuin urputus alkaa, kaikki eivät ole perus-yh:ta, vaan on muitakin vaihtoehtoehtoja kuten leski.)