Jos kotiäiti joutuu sairaalaan, mitä lapsille tapahtuu?
Eräs äitituttava kertoi naapurissa asuneen äitinsä hoitaneen lapsensa sillä aikaa, kun hän itse oli monta viikkoa sairaalassa. Mietin mitä lapsillemme tapahtuisi vastaavassa tilanteessa. Mies voisi olla korkeintaan pari päivää pois töistä. Isovanhemmista ei ole apua. Viedäänkö lapsemme pois, jos minä joudun sairaalaan? Nuorempi on liian pieni päiväkotiin eikä isommallakaan ole hoitopaikkaa.
Kommentit (38)
Kyllä se hoitopaikka löytyy, jos tulee hätätilanne. Pienenkin saa varmaan jonnekin, jos nyt ei ole ihan parin kuukauden ikäinen ja jos ei ole muuta vaihtoehtoa, niin mies on pois töistä senkin uhalla, että saa potkut. Kavereita on hyvä olla, heistä on apua yllättävissä tilanteissa.
Mikä työ on niin tärkeä ettei mies voi olla pois kuin pari päivää?
Niinpä. Ei mikään.
Ai mies menee mieluumin töihin kuin hoitaa omia lapsiaan äidin ollessa sairaalassa? Mies voi saada sitä varten lääkärintodistuksen. Ei mistään työpaikasta sellaisen takia anneta kenkää.
Itse olin kuukauden synnytyksen jälkeen sairaalassa. Mies oli kotona isompien lasten kanssa, jäi töistä pois.
siinä tilanteessa mies jää perhevapaalle, jos vauva on alle sen 9kk ettei pääse hoitoon. Isommalle kunta järjestää hoitopaikan parissa päivässä. Mutta jos mies ei vauvan kanssa jäisi kotiin niin sitten olis huostaanotto toinen vaihtoehto.
Onhan miehen työ tärkeää, koska hänen palkallaan maksetaan eläminen. Johan sairaalamaksutkin vievät rahaa, mahdollisesta kuntoutuksesta ja lääkkeistä puhumattakaan.
Eikö lain mukaan perhevapaalle jäämisestä pitäisi ilmoittaa aiemmin kuin edellisenä päivänä?
No miehen olisi vaan pakko jäädä kotiin. Vai mitä muuta meinasitte, jättää lapset yksin vai? Jos ei ole sellaista sukulaista, ystävää naapuria tms. jolle lapset voisi jättää, niin pakkohan sen isän on jäädä kotiin. Päivähoitopaikkaa voi toki kiireellisenä hakea, mutta ei sitä päivässä saa. Sen aikaa isän olisi pakko vaan olla kotona, että hoitopaikka järjestyy.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 14:41"]
Onhan miehen työ tärkeää, koska hänen palkallaan maksetaan eläminen. Johan sairaalamaksutkin vievät rahaa, mahdollisesta kuntoutuksesta ja lääkkeistä puhumattakaan.
Eikö lain mukaan perhevapaalle jäämisestä pitäisi ilmoittaa aiemmin kuin edellisenä päivänä?
[/quote]
No mutta sitten täytyykin priorisoida kumpi on tärkeämpää: Miehen palkka vai hoitaja lapsille? Niimpä. Mies voi jäädä ensin palkattomalle (pakottavasta perhesyystä siihen on ihan oikeus), ja siitä sitten vanhempainvapaalle. Ei siinä vaan muukaan auta, teidän pitää sitten pihistellä. Ja JUURI NÄMÄ on niitä "pahoja päiviä" joita varten ihmiset säästää rahaa!
Pakottavasta perhesyystä voi saada palkatonta vapaata töistä. Tosin tullee edullisemmaksi etsiä joku mll tmv. hoitaja mahd pian.
Mies jää hoitovapaalle. Tämä lienee ainoa vaihtoehto, jos niin pieni vauva, että päiväkotiin ei vielä oteta.
Tai sitten järkätään hoitopaikat päiväkodista siksi aikaa, kun mies on töissä ja iltaisin hän hoitaa lapset. Kyllä tuollaisessa erikoistilanteessa aika nopeasti varmasti paikka löytyy. Aika erikoinen mies, jos ei ota töistä vapaata ja antaa lapset huostaanottoon.
Tai sitten vanhemmat palkkaa/järkkää hoitajan jostain, joko ihan ottaa jonkun töihin tai järkkää jonkun sukulaisen/tuttavan hoitamaan.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 14:41"]
[/quote]
Sairastapauksissa niin pian kuin mahdollista. Poissaolo on kyllä esim. ap. mainitsemassa tapauksessa lain puitteissa, mutta se on on palkatonta vapaata ja työnantajalla on velvollisuus järjestää asiat niin, että mies voi olla poissa.
Mä jouduin hätäleikkaukseen kun oli kaksi lasta. Sossusta ei saanut apua, mies otti kaksi viikkoa palkatonta, sen jälkeen olin sen verran kunnossa että selvisin isovanhempien pienemmällä avulla. .
Olin itse sairaalassa 5vk tytön ollessa 7-8kuinen, mun sisko oli just "sopivasti" työttömänä niin tuli hoitaa pikku neitiä aamusta heti kun mies lähti töihin ja lähti kotiinsa kun mies tuli töistä, jonka jälkeen tyttö ja mies tuli sairaalaan. Kyllä noi asiat järjestyy tavalla tai toisella, ukko oli valmis heti jäämään kotiin, potkujen kohdallakin... Muuttaa tärkeysjärjestystä, ettei se työ ole kaikkein tärkein vaan perhe ja terveys :)
Outo kysymys. Eikö pitäisi olla ihan itsestään selvää, että isä jää kotiin jos muita hoitajia ei ole? Ei mikään työ ole sellainen, josta ei voisi omien lasten takia jäädä pois. Tulee sellainen olo, että odotatko sä ap kaikkiin ongelmiin tulevan ratkaisun jostain yhteiskunnalta? Että tällaisissakaan tapauksissa perheen ei tarvitse yhtään mitään tehä, kyllä kunnalta kiirehtii joku kodinhoitaja 80-luvun malliin äkkiä tekemään ruokaa, siivoamaan ja lapsia hoitamaan? Ei se vaan mene enää niin, vaan vastuuta on otettava itsekin. Erityistilanteissa on pakko turvautua omaan tukivekrkoon ja jos ei sitä ole, niin sitten miehen on jäätävä kotiin.
Vanhempainvapaalle voi tällasiessa tilanteessa jäädä parin päivän varoajalla (ja lapsen hoidon järjestämistä varten saa olla kolme päivää pois töistä). Se 2kk varoaika ei koske näitä tapauksia. Kelalta saa korvauksen, äitihän saa sairaslomaa sitten eikä ole vanhempainvapaan piirissä enää, joten se maksetaan isälle.
No minä jouduin viime vuonna sairaalaan pariinkin otteeseen ja sen jälkeen makasin viikko tolkulla kuumeessa kotona. Lapset olivat 4 kk, 4 v. ja 7 v. Sairaalassa ollessani mies oli palkattomalla kotona. Sairastaessani kotona, palkkasimme mannerheimin lastensuojeluliitolta hoitajan päiviksi, kun mieheni oli töissä.
Sosiaalityöntekijät kävivät jo sairaalassa kartoittamassa tilannettamme ja olimme heihin puhelimitse useasti yhteydessä. Resurssipulan takia emme saaneet sieltä paljoakaan apuja. Pystyivät järjestämään noin nelisen kotikäyntiä ja aika oli 2 h kerrallaan ja käyntejä 1-2 krt viikossa. Eli tilanteemme oli todella hankala. Kaikki vain päivittelivät tilanteen hankaluutta, mutta tämän verran yhteiskunnalla on resursseja perheiden tukemiseen, kun lapsen vanhempi sairastuu.
Sosiaalityöntekijä mainitsi, että hankalaksi tilanteen teki vauva. Muuten lapset olisi laitettu kunnalliseen päivähoitoon miehen työpäivä ajaksi.
Näin siis Pirkanmaalla.
Älkää vaan menkö sairastumaan te pienten lasten vanhemmat!
Harvalla miehelläkään on niin idioottia työnantajaa, ettei tuollaista tilannetta ymmärtäisi ja vaatisi muka potkujen uhalla töihin. In your dreams.
Joo isä jää tietenkin pakottavasta perhesyystä kotiin. Miksi ei voisi olla pois töistä? Kyllä voi, se on ihan lakisääteistä.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 15:05"]
Harvalla miehelläkään on niin idioottia työnantajaa, ettei tuollaista tilannetta ymmärtäisi ja vaatisi muka potkujen uhalla töihin. In your dreams.
[/quote]
Miten niin miehelläkään?! Toki, jos hän on naisvaltaisella alalla niin ongelma voisi olla todellinenkin. Kuitenkin on jo kivikaudelta tuttua, että miehillä on yhteistyökykyä, kun metsästivät yhdessä jne...mutta naiset sitten taas kyräilevät kulmien alta tosiaan siellä kotiluolassa.
Joko vanhemmat järjestävät hoidon tai sossu sijoittaa lapset sijaisperheeseen.