Yli 40-vuotiaat eivät tajua nykymaailmanmenosta mitään
Ne keskittyvät vain pätemiseen, "oikeassa" olemiseen ja nuorempien väheksymiseen. "Kyllä silloin minun lapsuudessani..."
Kommentit (38)
Fakta nyt on kuitenkin se, että on kirjatietoa ja on kokemusta. Ja kokemusta ei voi saada kuin kokemalla. Se vie valitettavasti aikaa.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 14:22"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 14:20"]Mistä tietää että ap. on vielä "liian nuori"? - siitä että hän kuvittelee olevansa oikeassa vaikka on ihan pihalla :) t. 39 v. [/quote] Sanoinko olevani oikeassa? Missä kohtaa? Ap.
[/quote]
Oletko siis omasta mielestäsi väärässä avauksesi väitteessä? Miksi ihmeessä sellaisen avauksen teit?
t. 39 v.
eivät varmaan tajua essoista, pössyttelystä, perse-fitnessistä, vaatemerkkien tärkeydestä, top 10 musiikista, jne...
tietävät kuitenkin miten talous pyörii ja ettei rahaa tule taikaseinästä. tietävät vanhemmuuden tärkeyden lapsille jne... toki voi ymmärtää ettei siideripissiksiä tuollainen kiinnosta
[/quote]
Koska essoja ja pössyttelyä ei ollut kymmenen vuotta sitten?
Ihminen ei koskaa saavuta sellaista ikää etteikö vanhempana olisi taas hieman viisaampi. Ikääntyminen on kuin vuorelle kiipeäisi nähden ympäristön aina vain paremmin kiinittämättä enään yksityiskohtiin niin paljoa huomiota.
No jaa. Kyllä tämäkin palsta vahvistaa monin tavoin että nuoruus on sama kuin asenteellisuus, mustavalkoisuus, tietämättömyys. Ei voi yleistää tietenkään, mutta nuorilla ei ole ELÄMÄSTÄ kokemusta kovinkaan paljon, olkoon se nykymeno mitä tahansa. Minä en väheksy ketään, mutta mulla on elämänkokemusta myös ajalta ennen tätä "nykymenoa". Silloin oli erilaiset ongelmat kuin nykyään, mutta veikkaanpa silti että pinnallisuus, ajattelemattomuus ja nykyisen kehityksen tuomat yksinäisyyden ja tunne-elämän ongelmat eivät ole aikoihin olleet niin huonolla tolalla kuin nyt. Mun nuoruudessa- ihan tosissaan- oli vielä tallella huomattavasti enemmän maalaisjärkeä, syy-seuraussuhteiden ymmärrystä jne. Mutta tietysti tänä päivänäkin on nuoria joiden vanhemmat ovat pystyneet antamaan lapsilleen maalaisjärkiset, viisaat eväät. MOnien tutkimusten- ja maalaisjärjen mukaan on kyllä ikävä tosiasia, että media, kuluttaminen ja kaupallisuus ovat vääristäneet ihmisten maailmaa paljon. IHmisten tunteet ja tarpeet eivät ole näin lyhyessä ajassa muuttuneet miksikään. Kaikki vanhemmat ihmiset eivät tietenkään myöskään viisastu. Mutta elämänkokemus antaa siihen mahdollisuuden, toisin kuin nuorilla, joilla on paljon energiaa ja idealismia- mutta ei sitä kokemusta. Näin vanhana 40+ ikäisenä ymmärtää esimerkiksi jo melko hyvin sen, ettei elämässä tarvitse niin paljon tietää, tehdä, suorittaa, pyrkiä. Ne voimavarat alkavat olla omassa identiteetissä, joka tässä iässä on jo aika vahva. Nuorella se ei yleensä vielä ole vanhva, koska nuori vielä hakee. Lisäksi tiettyyn viisauteen tarvitaan pettymyksiä, tuskaa, kriisien läpikäymistä. Tietynlainen syvyys tulee ihmiseen vain kasvamisen ja kivun kautta. Että älä sinäkään nuori ihminen yleistä ja väheksy vanhempia ihmisiä. He ovat olleet nuoria. Sinä et ole ollut vielä keski-ikäinen. Tyvestä puuhun noustaan, niinkuin mummovainaat hokevat. Niin kivaa kuin olisikin vapaamatkustaa ylimmällä oksalle, se ei onnistu. Jotta voisi edes kiivetä puuhun, täytyy ensin ymmärtää olevansa vasta juurella. Kiusanteko on tietysti eri asia. Jos joku kiusaa sinua, sitä ei pidä hyväksyä.
juuri kuule kokemuksella sen tajuaakin. itse olen 49v.
Voin se kertoa että ennen ihmiset voi paremmin kuin nyt. Pystyi liikkumaan ulkona turvallisesti ja tätä nykypäivän tajutonta tappamista ei ollut.
Nuoret on monesti itse ylimielisiä vanhenpia kohtaan. En tykkää siitä että nuori nainen räpättää mulle. Suhtaudun ihmisiin henkilökohtaisella tasolla ja siinä ei iällä ole merkitystä.
Ilmeisesti emme tajua, koska en tajua mitä en nyt sitten tajua? Hyvin silti porskuttelen. Olisko niin, että tieto lisää tuskaa?
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 14:22"]eivät varmaan tajua essoista, pössyttelystä, perse-fitnessistä, vaatemerkkien tärkeydestä, top 10 musiikista, jne...
[/quote]
Olen 16v, enkä ymmärrä noita :D Treenaan säännöllisesti, mutta osaan käydä salilla ottamatta yhtä ainutta perse pitkällä belfieta (ja olla jakamatta sellaisia kuvia somessa), huumeet ei kiinnosta, enkä koskaan ole välittänyt muodista, vaan osaan ihan itse valita vaatteet ja pukea ne päälle ilman Cosmon 20:tä neuvoa. Nykymusiikkia en kuuntele, en edes tiedä miltä perseMinjan (kukalie) oikeasti kuullostaa, enkä ole katsonut ainuttakaan Rihannan/Piipertäjän/Robinin/jne biisiä/videota youtubesta. Ozzy Osbourne, Black Sabbath, Bodom yms on sitä mun musiikkia. Eli vaikka olen nykyteini ja elän nykymaailmassa, niin en silti tajua menosta mitään? :3
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 14:17"]Työelämä on muuttunut niin paljon, että jo he ketkä on tällä hetkellä 35+ ikäisiä ovat jo ihan pihalla siitä minkälaisiaa paineissa ja ongelmissa työuraansa aloittelevat ihmiset ovat vuonna 2014
[/quote]
Onko käynyt mielessäsi, että näinä yt:den aikoina aika moni 40+ ikäinenkin joutuu vaihtamaan kokonaan alaa ja ikään kuin aloittamaam alusta työuransa?? Vai ihanko tosissasi kuvittelet, että kaikilla 40+ ikäisillä on mahtava vakityö?
1992 lama-aikaan nykyiset nelikymppiset olivat nuoria ja painivat todella isoissa ongelmissa.
Hei urpo ap, olet kohta itsekin 40. Joten alapa tottua ajatukseen että olet kohta ihan out. Vuodet vierii uskomattomaan tahtiin.
Ymmärrän joten kuten tämän idioottialoituksesi, jos olet 12 - 15 vvuotias. Sen ikäisten silmissä kylläkin jo yli 30-vuotias ei tajua enää yhtään mitään, kuuluu tuohon ikään kun ei ymmärrä vielä aikakäsitystä. Muttasinä luultavasti olet yli 20-vuotias aikuinen, joka on vaan ihan sairaan tyhmä ja naiivi ja kuvittelee olevansa nuori ikuisesti. Usko tai älä, perässä tulet ja lujaa.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 14:29"]
Oikeasti todella naurettavaa, kun joku selittää, että heidän lapset eivät ole tietokoneella eikä ole mitään pelikoneita, koska ulkona olo on paljon parempi ajanvietto tapa.
Onhan se, mutta kun koulussa alkavat tekemään esseitä sun muita vaativia tehtäviä, niin nämä koneettomat oppilaat pärjäävät HARVOIN hyvin. Ne jotka ovat käyttäneet koneita paljon, pyörittelevät kuvia ja tekstejä ihan miten vain ja parhaimman tuloksen mukaanhan ne arvostelut annetaan. Vähän vaikea saada hyvää numeroa käsinväkerretystä 10 sivuisesta projektista, kun suurimmalla osalla on kaikki tehty selvästi koneella upeiden kuvien yms. kera.
Mutta kun mun lapsuudessa leikittiin käpylehmillä, niin...
[/quote]
Tuskin toi mun vastasyntynyt vielä esseitä kirjoittelee T: 40v.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 14:34"]
eivät varmaan tajua essoista, pössyttelystä, perse-fitnessistä, vaatemerkkien tärkeydestä, top 10 musiikista, jne...
tietävät kuitenkin miten talous pyörii ja ettei rahaa tule taikaseinästä. tietävät vanhemmuuden tärkeyden lapsille jne... toki voi ymmärtää ettei siideripissiksiä tuollainen kiinnosta
[/quote]
Koska essoja ja pössyttelyä ei ollut kymmenen vuotta sitten?
[/quote]
LOL... sepä kaikki on keksitty sen jälkeen kun tulit teiniksi.
MDMA was patented in 1913 (patent #274.350) (ecstasy)... kansainvälisesti luokiteltu laittomaksi psykotrooppiseksi aineeksi YK:n vuoden 1971 psykotrooppisten aineiden luettelossa
Archaeologists agree that cannabis was among the first crops purposely cultivated by human beings at least over 6,000 years ago, and perhaps more than 12,000 years ago.
Tietäisitpä miten mukavaa elämää se on, jos ei ole edes tässä ajassa tai tässä ympärissä. Rahaa on niin paljon, että ranteita pakottaa, eikä huolen häivää, vaan elämä on kuin ruusuilla tanssimista. Tosin, monet ajattelevat, että eletty elämä ja vuoden vähentäisi tiedon tai osaamisen määrää, mutta näinhän ei ole, vaan koko ajan sitä kertyy lisää ja lisää...ja se voi lisätä tuskaa, myös nuoremmille, joilla ei ole vielä kokemusta, vaan asiat nähdään hyvin mustavalkoisena tai vaalean punaisten linssien läpi.
Jos tämän kaiken olisit kokenut, olisit kade.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 14:29"]
Oikeasti todella naurettavaa, kun joku selittää, että heidän lapset eivät ole tietokoneella eikä ole mitään pelikoneita, koska ulkona olo on paljon parempi ajanvietto tapa.
Onhan se, mutta kun koulussa alkavat tekemään esseitä sun muita vaativia tehtäviä, niin nämä koneettomat oppilaat pärjäävät HARVOIN hyvin. Ne jotka ovat käyttäneet koneita paljon, pyörittelevät kuvia ja tekstejä ihan miten vain ja parhaimman tuloksen mukaanhan ne arvostelut annetaan. Vähän vaikea saada hyvää numeroa käsinväkerretystä 10 sivuisesta projektista, kun suurimmalla osalla on kaikki tehty selvästi koneella upeiden kuvien yms. kera.
[/quote]
Tuskin toi mun vastasyntynyt vielä esseitä kirjoittelee T: 40v.
[/quote]
No, minä olen kasvattanut 2 oikein pärjäävää nuorta. Yksi yhteinen tietokone, omat puhelimet. Siinä kaikki. Paljon harrastetaan ulkoilua, pärjäävät harrastuksissaankin hyvin. Digitaalisessa mediassa on puolensa TYÖVÄLINEENÄ, mutta siinä vaiheessa kun harrastukset, sosiaalinen elämä ja tunne-elämä tapahtuu jonkun hräpäkkeen välityksellä, voit olla varma ettei kyseessä ole kehitys vaan taantuma. Meillä on pian valtavasti täysin tunneelämältään ja sosiaaliselta älyltään kehittymättömiä ihmisiä, jotka eivät uskalla kommunikoida reaalimaailmassa toisten kanssa, eivät ymmärrä elekieltä, eivät sosiaalisia pelisääntöjä. Tämä taas aiheuttaa ahdistusta ja pettymyksiä, joita sitten käsitellään joko tuhoamalla itseä tai toisia tai syrjäytymällä kaikin mahdollisin tavoin. tekniikan kehitys ei ole hyväksi ihmiselle, se on hyväksi ainoastaan joillekin ammattitehtäville. Lisäksi mielikuvitus ja luovuus kuolevat, kun kaikki on valmiiksi pureskeltua. Veikkaan että edessämme on katastrofi, valtava joukko ihmisiä joiden ihmiseksi kasvaminen on pahoin vaurioitunut. Ja sitten tietysti on joukko ihmisiä, jotka ovat saaneet samasta kehityksestä kaiken hyödyn ja lisäksi saaneet tukea ihmisenä kasvamiselleen.
Oiva tilanne mulla, täytän vasta ensi viikolla!