Teittekä vauvallenne itse soseet vai ostitteko valmiita?
Kommentit (39)
Kaupasta ostettiin niin kauan kunnes söivät samaa kuin muu perhe. Ja matkoilla, lomilla ja mökillä oli usein puuroja ja valmisruokia mukana. Ja syövät kyllä nykyisin mitä vaan, osaavat laittaakin ruokaa ja leipoa. Eivät siis menneet mitenkään pilalle purkkiruuista:D jopa vieläkin voivat piltti hedelmäsosetta syödä, mun teinit.
Itse teen kaikki vihannes soseet, hedelmä soseet sitten kaupasta ja niitäkin syödään vaan oikeastaan puuron seassa. Tyttö syö nyt jo ihan "normaalia" kaurapuuroa joten senkin teen siis aina itse. Itsestäni tuntuu että on huomattavasti halvempaa näin.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 07:08"]Jos ikinä minulle luoja lapsia suo niin en yhtäkään valmis sosetta sille syötä!!
Nimimerkillä lastenruokatehtaassa töissä.
[/quote]
Kerro lisää?
Pääasiassa itse tein, välillä sai kaupankin soseita.
Mä sain aina kaupan ja musta tuli ihan hyvä. Turhaa hifistelyä tuollainen!
Sekä että. Kun laitoin/laitan itsellemme ruokaa niin siinä samala keittelen vauvalle osansa ja pakastan jääkuutiorasioihin. Myöhemmin minigrippusseihin. Mutta myös purkkiruokia on aina saatavilla muutama kotona.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:28"]Mä sain aina kaupan ja musta tuli ihan hyvä. Turhaa hifistelyä tuollainen!
[/quote]
En ole tässä asiassa mitenkään ehdoton. Lapsi kasvaa oikein hyvin molemmilla, mutten nyt ihan hifistelyksi sanoisi. :D Tehdään ruoat aikuisillekin pääsääntöisesti itse. Samoin lapselle. Toki joskus kaupan ruoka voi olla kätevämpi.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:28"]
Mä sain aina kaupan ja musta tuli ihan hyvä. Turhaa hifistelyä tuollainen!
[/quote]
En oikeasti ymmärrä miten on hifistelyä tehdä itse ruokaa, kun sitä kuitenkin tekee itselleenkin. Toki jos elää hamppareilla ja pitsalla niin sitten kai ei kannata lapselle ruokaa itse laittaa.
Jos olet vauvan kanssa kotona, on luonnollista tehdä omalle lapselle ruoat. En ainakaan itse ole teollisen ruoan ystävä, joten miksi olisin antanut rakkaille lapsilleni huonompaa ruokaa? Aikaa ei mene todellakaan kauan muutaman juureksen tai kasviksen keittämiseen ja muusaamiseen. Hae vaikka kirjastosta vauvaperheen keittokirja, niin saat laajennettua valikoimaa! Lapseni ovat syöneet hienosti kaikkea, kun oppivat jo vauvasta eri makuja.
Sekä että. Itse tein aluksi sosetta bataatista, porkkanasta, kesäkurpitsasta, maissista ja perunasta (myöhemmin myös kanasta ja possusta). Hedelmäsoseita sai enimmäkseen kaupan purkeista. Puuroa sai ensin kaupan valmisjauheesta (Muksu tms), mutta senkin aloin tekemään pian itse. Jauhoin hiutaleet sauvasekoittimella jauheeksi, tuli sileää puuroa.
Olen tehnyt vauvalle lämpimät ruoat itse. Hedelmäsoseet ostankin sitten kaupasta. Muutamia kertoja olen yrittänyt syöttää pojalle kaupan purkkiruokia, mutta ei uppoa ei kotiruoan makuun tottuneena. Itsekin maistoin porkkana-perunapilttiä, enkä suoraan sanottuna ihmettele miksi ei maistu vauvallekaan. En ymmärrä miten noin yksinkertaisesta ruoasta voi saada niin äklöttävän makuisen!
Annan kaupan soseita, koska olen laiska. Inhoan ruoanlaittoa muutenkin.
Laitoin jääpalakuutiovuokiin hienonnettuja lihoja ja vihanneksia aikani ja tarjoilin niitä ylpeänä vauvalleni. Sitten tajusin että niihin tuli jokin haiskahdus, vaikka kuinka äkkiä yritin jäähdyttää ja pakastaa. Teollisissa ruuissa on se hyvä puoli, että hygienia on taatusti kunnossa paremmin kuin kotona pakastetuissa. Siksi en jatkanut hommaa vaan tarjosin kaupan purkkiruokaa ja sitten vähitellen tavallista ruokaa. Tavalliset puurot ja vauvan hedelmäsoseet tai TUOREET muussatut hedelmät/marjat/vihannekset ovat pienille vauvoille huippuruokaa.
Ettehän vaan tee vauvanruuasta maittavaa laittamalla siihen suolaa? Sitä ei teollisissa ruuissa ole pienimmille.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:53"]
Teollisissa ruuissa on se hyvä puoli, että hygienia on taatusti kunnossa paremmin (...)
[/quote]
Tarvitseeko vauvan ruan olla niin 'steriiliä' ?
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:57"]
Ettehän vaan tee vauvanruuasta maittavaa laittamalla siihen suolaa? Sitä ei teollisissa ruuissa ole pienimmille.
[/quote]
No ei! Johan tämä ohjeistetaan jo ihan niissä ruokaoppaissa ja neuvolassakin.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:57"]
[/quote]
En muuten laita omiinkaan vihanneksiin/kasviksiin suolaa. Mies lisää omiinsa sitten ruokapöydässä. Minusta ne ei kaipaa suolaa. Muuten kyllä käytän omiin ruokiin suolaa.
Me ostetaan vauvalle Hipp-"purkkiruokaa". Ekologista ja luomua :). Lähinnä siksi että meillä ei syödä kanaa, kalaa(paitsi tonnaria) tai kinkkua joten lapsi pääsee tutustumaan niihinkin makuihin. Jos syötäis monipuolisesti niin tekisin itse.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 00:03"]Me ostetaan vauvalle Hipp-"purkkiruokaa". Ekologista ja luomua :). Lähinnä siksi että meillä ei syödä kanaa, kalaa(paitsi tonnaria) tai kinkkua joten lapsi pääsee tutustumaan niihinkin makuihin. Jos syötäis monipuolisesti niin tekisin itse.
[/quote]
Ja lisään vielä että jokainen tehkööt kuten parhaaksi näkee :).
Soseiden teko on niin helppoa, että siitä kyllä suoriutuu sellainenkin, joka ei ruokaa osaa laittaa. Eikä sitä tarvitse edes tehdä kuin kerran viikossa, kun mosot voi pakastaa sopiviin annoksiin. Kodin ulkopuolella on helpompaa antaa purkkiruokaa, varsinkin kun totuttaa lapsen syömään huoneenlämpöistä purkkiruokaa, niin ei tarvi murehtia edes lämmitystä. Myös tosi hyvää hedelmäsosetta saa sauvasekottimella helposti. Kaupan hedelmäsoseita mekin silti aika paljon käytettiin, kun onhan ne niin käteviä ja hyviäkin vielä. Myös vauvojen pikapuuroja käytettiin paljon, koska en ole mikään aamuihminen ja oli niin ihanan helppoa antaa vielä 1,5-vuotiaallekin vellipullo juotavaksi eikä tarvinnut alkaa tappelemaan sotkuisen syömisen kanssa heti aamusta.