Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloitin vaurastumisen.

Vierailija
27.10.2014 |

Maksoin kaikki luottokortit (3kpl) pois, lopetin niistä kaksi (Diners Club ja American Express). MasterCardin säilytin nettikauppoja ja matkustelua varten. Nyt, toisin kuin ennen, en osta sillä mitään, ellen voi suoraan maksaa ostosta tililtä. Velaksi en osta enää mitään.

Pienensin asuntolainan kuukausierää, koska tulotaso on vähän laskenut. Nyt menee silti 500 euroa kuussa säästöön ihan rahana ja lisää rahastoihin. 

Jos pesukone hajoaa, pesen käsin, kunnes on rahat uuteen. Yhtä ainuttakaan osamaksusopimusta en tee enää ikinä (no, asuntolaina..). 

Velkaantunut käänsi kelkkansa kohti aurinkoa.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla aikakin hiukan perata elämäntapoja. Kolme yleisluottokorttia on jo kova juttu.

Vierailija
2/20 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa. Mä tosin korjaisin ton asetelman niin, että jos pesukone menee rikki, niin siihen otetaan rahat säästötililtä. Mitä varten sä säästät jos et voi niitä rahoja käyttää esim. pesukoneeseen, ostatko sitten isona kultaisen UPOn?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:15"]

Taisi olla aikakin hiukan perata elämäntapoja. Kolme yleisluottokorttia on jo kova juttu.

[/quote]

Kyllä, tuli pohjakosketus. Luottokorttilaskuja oli melkein 3000 euroa kuussa. Söin siis aina seuraavan kuun palkkaa edellisessä kuussa. Tilillä oli harvoin yhtään rahaa, kaikki ostokset luottokorteilla.

ap

Vierailija
4/20 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu

mä tässänyt yrittelen samaa.. tosin tuli hankittua silmälasit juuri, mutta se oli alle 2 sataa ja voin maksella niitä puolen vuoden ajan.. eli vain parikolmekymppiä kuussa, ei kai oo niin paha ;)

Vierailija
5/20 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä!

Täällä toinen luovan nuukuuden aloittanut.

Itselläni ei ole varaa säästää noin paljon, mutta erilaiset rahastot ja sukanvarret on käytössä. Esim.ostan tarjouksesta ja laitan erotuksen tilille.

Perintöäni sijotan perinnön vaalimiseen. Netistä en osta kuin Elloksesta joskus.

Vierailija
6/20 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei saisi säästää? Voi hyvänen aika. Jos jollain on ollut tapana elää luotolla, niin säästämisen opettelu on ihan vain hyvä asia! Ei tarvi sitten panikoida jos sattuu jotain sellaista, mihin tarvii enemmän rahaa. Jos tällaista pahaa päivää ei tule, voi vaikkapa vuoden päästä päättää palkita itsensä matkalla, tai jollain muulla luksusjutulla. Rahaa on hyvä olla varastossa myös jos joskus vaikka sairastuu tai joutuu työttömäksi... Niin monenlaista voi tapahtua! Minä onnittelen ap:ta, olen itse ajatellut tehdä samansuuntaista. Minulla tosin ei ole talolainoja, mutta ulosotossa on jonkun verran. Todella helposti rahaa saa kulutettua kaikkeen epämääräiseen, josta ei jää ns. mitään käteen. Varmasti kuka tahansa saisi säästöön vähän joka kuukausi, jos pikkaisen miettii ja suunnittelee kulutustaan. Olkoon se vaikka kymppi kuussa, siitäkin tulisi jo 1200 kymmenessä vuodessa, plus korkoja pankissa. Köyhälle sekin olisi jo iso raha olla säästössä. Ap laittaa 500 kuussa, kymmenen vuoden päästä on siis mukavat 60000 tilillä, jos päättää olla niihin koskematta :)

Vierailija
7/20 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:18"]

Hienoa. Mä tosin korjaisin ton asetelman niin, että jos pesukone menee rikki, niin siihen otetaan rahat säästötililtä. Mitä varten sä säästät jos et voi niitä rahoja käyttää esim. pesukoneeseen, ostatko sitten isona kultaisen UPOn?

[/quote]

Kyllä, juuri näin aion tehdä. Mutta säästötililläni, jonne säästän rahaa, on nyt vasta se 500 euroa rahaa. Aloitin siis säästämisen vasta nyt lokakuussa. Jos pesukone hajoaa, uuteen ei tällä hetkellä ole vielä varaa.

ap

Vierailija
8/20 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:28"]

[/quote]

Kyllä, juuri näin aion tehdä. Mutta säästötililläni, jonne säästän rahaa, on nyt vasta se 500 euroa rahaa. Aloitin siis säästämisen vasta nyt lokakuussa. Jos pesukone hajoaa, uuteen ei tällä hetkellä ole vielä varaa.

ap

[/quote]

Ja säästötililtä maksan myös siis kaikki auton huollot, lomamatkat ja muut. Aiemmin niitä tuli hankittua luottokorteilla ja osamaksuilla. Se on loppu nyt :) Säästötilille ei ole tarkoitus kerryttää tuhansia euroja, vaan maksaa isoja ostoksia tai menoja. Sinne ajattelin kerryttää kuitenkin sen verran rahaa, että saisin hankittua kerralla kaikki tähdelliset kodinkoneet, jos kaikki hajoaisivat samana päivänä.

ap

Vierailija
9/20 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:28"]

[/quote]

ap

[/quote]

Millasen pesukoneen sä meinasit sitten hankkia? Kyllä tuolla summalla nimittäin pesukoneen saa.

Vierailija
10/20 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä AP!

Minulla on vielä pari tonnia luottokorttivelkaa, mutta lyhenee koko ajan. Säästötilille sain siinä sivussa talletettua tonnin verran, mutta sitten sattui ja tapahtui ja nyt siellä on enää satanen.

Kummasti sitä selviää päivästä toiseen, vaikkei kaikkea ostakaan. Mulla on pesukone ja tiskikone, mutta jos jompikumpi hajoaa niin taloyhtiössä on pesutupa ja keittiöstä löytyy tiskiharja. Ihminen pärjää aika pitkälle ilman yhtä sun toista.

Pitää käyttää mielikuvitusta ja kenties vähän joutuu tekemään töitä enemmän. Sitä vartenhan ne koneet on kehitetty, vähentämään työn määrää. Mutta jos ei ole rahaa, työllään pystyy kompensoimaan tätä eroa.

Vierailija
11/20 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:28"]

[/quote]

ap

[/quote]

Millasen pesukoneen sä meinasit sitten hankkia? Kyllä tuolla summalla nimittäin pesukoneen saa.
[/quote]No mistä tiedät ettei ap:lla ole jo noille rahoille muuta käyttöä; autonhuoltoa tms edellä mainittua? Pitääkö aina alkaa saivartelemaan jostain merkityksettömästä asiasta. Sitä paitsi ap ei tietääkseni juuri nyt ole ostamassa sitä konetta. Hooh.

Vierailija
12/20 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 2 säästötiliä:käyttö ja tavoite. Viimeksimainitulle laitettua rahaa säilytetään visuimmin, tilitä ei saa nostaa ilmaiseksi kuin 4 krt vuodessa. Säästän sinne lomaan tai äärihätätilaan.

Vierailija
13/20 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:32"]

[/quote]

Kaipa niitä saa jotain halvempiakin, en ole pitkiin aikoihin ostanut, joten hintatasoa en tiedä. Pesutornini maksoi viitisen vuotta sitten noin 1000 euroa ja astianpesukone muistaakseni vähän alle 600 euroa. Kaikenlaista pientäkin hajoilee kuitenkin tasaisin väliajoin, niihin menee satanen, pari tai enemmänkin. Imuri, kahvinkeitin, stereot, kännykkä.. Pitää kerätä sen verran rahaa, ettei jonkun pesutorninkaan totaalinen hajoaminen kaada taloutta.

ap

Vierailija
14/20 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksoin myös luottokortin tyhjäksi syyskuussa (2500e) ja sen jälkeen olen maksanut kulut suoraan käyttötililtä ja luotto käytössä nyt vain matkusteluun ja nettiostoihin. Luotto oli alkuvuodesta lähtien käytössä remontin vuoksi. Joka tilistä lähti tuo noin 2000e remonttilaskuihin, joten Visalle kertyi tavaraa. Helpottaa saada tilanne tasapainoon :)

Vierailija
15/20 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

..miehelle vastaava aloitus olisi kenkäistä se saman katon alle pesiytynyt nainen, niin voisi jopa 80% juoksevista kuluista kadota...ei tarvitse välttämättä autoa, ei isompaa kämppää, autoa, ns pakkolahjontoja/tuliaisia...

tämän kun olisi tajunnut kauan sitten. Harmi että häntä vie enemmän tuossa parikybäisenä kuin järki, kolmakybäisenä on jo turhan myöhäistä kun on ne vekarat yms. Sitten kiristellään hampaita ja odotetaan kuin kuuta nousevaa sitä päivää, kun viimeinen penskoista on omillaan. Eikun nainen mäkeen myös (tai paremminkin minä lähden) ja elän vihdoinkin sitä elämää mikä minulle kuuluu.

Vierailija
16/20 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa, mutta... Todellinen vaurastuminen tulee pörssistä. Voit jemmata rahaa pankkitilille, mutta siellä inflaatio syö rahan arvoa - 2,5 % vuodessa. Osakkeilla puolestaan tienaa keskimäärin + 8 % vuodessa pitkällä tähtäimellä, kunhan ei mitään ihan rupuosakkeita hanki.

Vierailija
17/20 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:48"]

Mahtavaa, mutta... Todellinen vaurastuminen tulee pörssistä. Voit jemmata rahaa pankkitilille, mutta siellä inflaatio syö rahan arvoa - 2,5 % vuodessa. Osakkeilla puolestaan tienaa keskimäärin + 8 % vuodessa pitkällä tähtäimellä, kunhan ei mitään ihan rupuosakkeita hanki.

[/quote]

Juujuu. Ja sitten kun firma menee nurin, niin nekin sijoitetut rahat olisivat säilyneet tilillä paremmin kuin arvottomissa papereissa.

Vierailija
18/20 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aloitit vaurastumisen alkamalla käyttäytyä normaalisti? Et sinä tuolla rikastu, muutut vain vastuuttomasta ääliöstä tavalliseksi ihmiseksi.

Vierailija
19/20 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääliöitä ilonpilaajia ootte ite!

Hienoa ap, mulla sama tavoite, voi olla, että menee viisi vuotta, ennenkuin olen kuivilla, mutta pienillä päätöksillä kohti velattomuutta.

Vierailija
20/20 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ap:n saappaissa ostaisin sen pesukoneen sillä masterilla, jos se nyt sattuu hajoamaan ennenkuin tilillä on pesukoneen verran rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan