Mihin armeijassa laitetaan kaikkein älykkäimmät?
Jos siis ei itse ole hakenut mihinkään erikoisjoukkoon ja äo-testistä tempasee vaikka 150 pistettä niin minne laittavat ensisijaisesti?
Kommentit (1056)
Itse asiassa kaikki mensassa olevat miehet, jotka tunnen, ovat valinneet sivarin. 😁 Mistähän tämä kertoo?
Ei siellä älyllä ole mitään merkitystä. Joillain ammattitaidoilla on kuten automekaanikoilla voi olla mahdollista päästä tekemään työtään armeijassa. Usein myös ammattikuljettajat pääsevät kuljetushommiin.
Sodassa sitten taas pyritään hyödyntämään ammattitaitoa huoltovarmuuden ylläpitoon, jolloin sähkömiehet ja lvi ym puolelta ei välttämättä komenneta rintamalle kaikkia vaikka ikä olisikin sopiva.
Muusikot ja yhteiskuntatieteem tohtorit sopii oikein hyvin poteroihin.
Tehdäänkö Intin kutsunnoissa nykyään ÄÖ-testi?
Vai miten älykkyys määritellään ennen aselajiin määräämistä.
Omana aikanani palikkatesti tehtiin vasta varusmiespalveluksen alkamisen jälkeen omassa yksikössä.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa kaikki mensassa olevat miehet, jotka tunnen, ovat valinneet sivarin. 😁 Mistähän tämä kertoo?
Suppeasta tutttavapiiristäsi tai taipumuksestasi valehdella.
Älykkäin huippu välttää intin kokonaan.
Inttiin joutuneet älyköt komennetaan pian siviiliin.
Keskiverrot joutuvat AUKkiin ja RUKkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, suppea otanta, noin 10 miestä. Mutta silti alkoi mietityttää. Muista tuntemistani kaikki ovat käyneet armeijan. Onko tässä korrelaatiota?
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö Intin kutsunnoissa nykyään ÄÖ-testi?
Vai miten älykkyys määritellään ennen aselajiin määräämistä.
Omana aikanani palikkatesti tehtiin vasta varusmiespalveluksen alkamisen jälkeen omassa yksikössä.
Niin. Ei aselajia määrätä älykkyystestin perusteella vaan ensi sijassa omien toiveiden sekä mahdollisen siviilissä hankitun ennakko-osaamisen perusteella ja toissijaisesti randomilla sen mukaan miten paikat täyttyvät.
Älykkyystestit tehdään P-kaudella, jonka jälkeen sitten osa passitetaan johtajakoulutukseen, osa erikoiskoulutukseen. Aselajiakin voi yleensä ottaen vaihtaa vielä P-kauden aikana tai jälkeen joko perustellusti anoen siirtoa eri yksikköön (voi olla vaikeaa mutta on mahdollista) tai sitten hakeutumalla erikoiskoulutukseen, johon valitaan palveluksensa jo aloittaneita ihan yleisesti, esimerkiksi talous- tai lääkintäkoulutus yms.
Sinänsä on suurin piirtein se ja sama, missä suorittaa P-kauden eli alokaskauden. Silloin kaikille koulutetaan suunnilleen samat sotilaan perustaidot aselajista ja haarasta riippumatta ja vasta sen päätyttyä aletaan aselajikohtainen eriytyvä koulutus. Joitain poikkeuksia on, kuten ilmavaivat, raja ja erikoisjoukot, joihin on hakeuduttava erillisellä haulla jo ennen varusmiespalvelusta ja kutsuntoja ja pidetään esim. pääsykokeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, suppea otanta, noin 10 miestä. Mutta silti alkoi mietityttää. Muista tuntemistani kaikki ovat käyneet armeijan. Onko tässä korrelaatiota?
Varmasti tuttujesi piireissä ja sivariudessa on korrelaatiota. Muussa tuskin. Itse tunnen kymmeniä mensalaisia miehiä, enkä tiedä kenenkään olevan sivarin käynyt. Asiasta ei ole kaikkien kanssa juteltu, mutta monien kanssa on inttijutut kyllä käyty tavanomaiseen tapaan ja useampi tietämäni mensalainen on jopa ammattisotilas tai evp sellainen. Ei pysty havaitsemaan mitään eroa ns. valtaväestöön.
150 p. ja pääsee pääesikuntaan Marsalkaksi. Kadun nimet vaihdetaan Mikkelissä.
Vierailija kirjoitti:
Voi kertoa vaikkapa maskuliinisuuden puutteesta tai opportunistisesta luonteesta. ?
Eniten laskupäätä ja lukupäätä tarvitaan tulenjohdossa, jos ei lasketa mitään erikoistehtäviä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Eniten laskupäätä ja lukupäätä tarvitaan tulenjohdossa, jos ei lasketa mitään erikoistehtäviä mukaan.
Kun ihminen osaa kirjoittaa nimensä, ja ymmärtää lukemaansa tekstiä, hän hallitsee sen tulenjohdon tehtävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on mennyt sivariin.
Sinne menee sopeutusmiskyvyttömät ihmiset
oikeastaan sokeutumiskyvyttömät. Eivät sokeudu propagandasta vaan ajattelevat itse.
Täysin eri mieltä tuon sokeutumisen ja propagandan suhteen. Kyse on pitkälti ihmisen luonteesta. Osa on sotureita luonnostaan -osa ei todellakaan ole. Soturi on taistelija. Taistelijuus pitää sisällään mm periksiantamattomuutta eli sitkeyttä, pitkäjänteisyyttä sekä rohkeutta. Arvostan suuresti tällaisia piirteitä ihmisessä.
Minut ainakin laitettiin komppanian kirjuriksi, kun mursin armeijassa alokasaikana jalkani.
Oliko kännissä vai puutteessa?
P testi määrittei äykkyyden joskus.
Omassa saapumis erässäni kaikki joilla oli P9, korkein siis, joutuvat tulenjohta Aukkiin.
Itse olin tämän lisäksi toimistoau sekä tutkamittaaja ja kersanttina usein päivystäväupseeri
sotku-raketti, kirjuri, esikuntakomppanian lähetti, pumppuluumu, tai mikä vaan hanttihomma, jossa saavat loistaa älyllään, eli eivät kykene normaaliin toimintaan.
Minut taas laitettiin pilkkeiden tekijäksi, vaikka P-arvoni oli korkeinta luokkaa P 1.
Laskijaksi mikäli on paineensietokykyä
Potun kuorintaan.