Paljon teillä on rahaa lasten säästötilillä?
Menee niin hermot yhden lapsen kanssa kun olemme epäonnistuneet kuulemma elämässä kun hänen säästötilillä ei ole vähintään 10.000€. Olemme pilannet myös hänen elämän kun emme ole voineet säästää hänelle tuota summaa. Kaikillä hänen tutuillaan on paljon enemmänkin rahaa. Lapsi on nyt 15-vuotias. Olemme keskiluokkaa, meillä on oma uusi talo, kaksi autoa ja teemme ulkomaan matkoja. Silti olemme kuulemma luusereita keskiansioillamme.
Oikeastaan odotan vain, että lapsi muuttaa pois kotoa ja elämän realiteetit selviää hänellekin.
Kommentit (49)
2 lasta, molemmilla sijoituksia. 7-vuotiaalla 69000 ja 10-vuotiaalla 104000. Heti syntymästä aloitettiin säästämään. Osakkeita ja rahastoja. Tavoite n. 200000 18-vuotiaana.
Meidän lapset ei tiedä paljonko heillä on. Asia selviää heille kun tulevat täysi-ikäisiksi. On siellä nyt lähemmäs 20.000€ siinä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Mun 16-vuotiaalla on nyt n.4000e, mutta tyttö on sinne itsekin säästänyt mm. kesätyörahansa. Aloitettiin rahastosäästäminen liian myöhään, mutta toivottavasti hänellä olisi joku 7000- 8000e pesämunaa kertyneenä kun muuttaa opiskelemaan.
Miten niin "liian myöhään" ja miksi pitäisi olla juuri 7000-8000 euroa pesämunaa opiskelujen alkaessa? Eikö opintotuki ja -laina riitä?
No kyllä nyt on massikeisarit kokoontuneet Vauva-palstalle!
Eiköhän tuo ole ihan normaalia, että teini vertaa itseään muihin ikätovereihin. Todennäköisesti kaverit vielä liioittelevat omia säästöjään, mitä epävarma teini ei hoksaa. Tuon kun yhdistää siihen että teinit tyypillisesti häpeävät vanhempiaan niin aika normaalilta kuulostaa. Aikuistuttuaan osaa varmasti arvostaa, jos olette vähänkin hänelle onnistuneet säästämään.
N.3000€ on 17-vuotiaalla. Rahat aikoo käyttää ajokorttiin ja autoon.
Minulla oli tuon ikäisenä ehkä 150 euroa "säästössä". Ei olisi tullut mieleenkään, että vanhempien olisi pitänyt minulle omiin nimiini jotain säästää. Sainhan heiltä täyden ylöspidon, ja itsepä ostin lahjarahoilla karkkia ja vaatteita.
Kymmenen vuoden päästä olet varmaan luuseri, kun et vielä ole ostanut lapselle autoa ja taloa. Kannattaa tottua jo nyt.
Yhteensä jotain 30 000€ kai. Kolme lasta ja kaikki alle kouluikäisiä.
Jatkokysymys: paljonko omat vanhempanne säästivät teille?
Minulle ei säästetty, lapsena kustannettiin harrastuksia ja opiskellessa maksoivat osan vuokrasta niin, että opintotuki jäi kokonaan käyttörahaksi. En millään tavalla kaivannut vanhemmiltani enempää suoraa rahallista apua. Aikanaan sitten auttoivat ensimmäisen asuntolainan saamisessa antamalla vakuuden, minkä alaisen osan lainasta maksoin ensitilassa pois.
Mielestäni tärkeää on mahdollistaa lapsille välttämättömiä juttuja, mutta ennen kaikkea opettaa lapselle rahan arvo ja se, mitä on hyvä taloudenpito. Tonnien tuhlauskassa 18-vuotiaalle ei ole hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Minulle säästettiin noin 100.000 mk (17.000 €). En tuhlannut niitä. Sijoitin rahat tuottavasti, ja ne ovat moninkertaistuneet vuosien kuluessa.
Mulle maksettiin ajokortti. Opiskeluajan ja siihen asti kun ostin oman asunnon (27v.) sain asua ilmaiseksi äidin omistamassa asunnossa Kaakkois-Helsingissä.
29
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei säästetty, lapsena kustannettiin harrastuksia ja opiskellessa maksoivat osan vuokrasta niin, että opintotuki jäi kokonaan käyttörahaksi. En millään tavalla kaivannut vanhemmiltani enempää suoraa rahallista apua. Aikanaan sitten auttoivat ensimmäisen asuntolainan saamisessa antamalla vakuuden, minkä alaisen osan lainasta maksoin ensitilassa pois.
Mielestäni tärkeää on mahdollistaa lapsille välttämättömiä juttuja, mutta ennen kaikkea opettaa lapselle rahan arvo ja se, mitä on hyvä taloudenpito. Tonnien tuhlauskassa 18-vuotiaalle ei ole hyvä asia.
0 markkaa. Ajokortin ovat maksaneet kaikille kolmelle lapselle. Opiskellessa ovat antaneet rahaa ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Säästin ja sijoitin itse kaikki mahdolliset lahjarahat, mitä sain (rippilahjarahat, sukulaisten antamat syntymäpäivälahjarahat yms.). Isäni luopui hyväkseni noin 8000 e perinnöstä, kun olin teini, mutta säännöllisesti minulle ei säästetty.
Oma ajatus on nimenomaan opettaa lasta hoitamaan varallisuuttaan ottamalla mukaan varallisuuden hoitoon, kun ikää tulee enemmän ja ymmärrys ja kiinnostus kasvavat. Miten lapsi voisi oppia, jos ei saa harjoitella?
Vanhempani säästivät meille lapsille ja opettivat silloista korkosijoittamista. Veljeni tuhlasi kaikki rahansa. Tämä on saanut minut varovaiseksi omien lasteni suhteen. Vanhin lipsautti kerran, että ei hänen tarvitse mitään tehdä, koska me ollaan niin rikkaita. No, ei tosiaan olla rikkaita, alempaa keskiluokkaa ja kovalla työllä on säästetty se, mitä ollaan. En enää laita lasteni tileille rahaa. Valitettavasti he joutuvat kokemaan säästämisen ilon kantapään kautta, jos asenteita ei saada muutettua.
Muutamia tuhansia kaikilla kolmella. Saavat käyttöön kun ovat 18.
Mulle tai miehelle ei kukaan säästänyt mitään. Min vanhemmat kyllä auttoivat tarvittaessa mutta miehen vanhemmat ei. Nyt minä olen hirveän säästäväinen, mutta miehellä ei ole mitään käsitystä rahasta ja säästämisen oppiminen on ollut hirveän vaikeaa.
Lapset meillä on hirmu säästäväisiä myös. Joskus ostavat omilla rahoillaan jotain, mutta pääsääntöisesti joka ropo menee säästöön.
ihan uskomatonta.
tarviiko nykylasten ollenkaan käydä kesätöissä?
Äiti säästi minulle asp:n, että pystyin heti valmistumisen jälkeen ostamaan asunnon yhdessä avovaimoni kanssa.Oli 30.000mk, eli n. 5000€ siihen aikaan vuonna 1996.
Muuta ei ole tullut ja tuskin tuleekaan ennen perintöä. Eikä tosin ole tarpeenkaan.
Huh tuleva sukupolvi tulee olemaan rahoissaan kun pääsevät baari-ikään ja saavat oikeuden tileihinsä. :D Tai sitten tänne vastaavat vain hyvätuloiset perheet.
Vierailija kirjoitti:
Vitonen sai 10000mk lähtiessään opiskelemaan 23v. Sitä ennen mulla ei ollut tietoa ao. pankkikirjasta, työttömänä 90-luvun lamassa niille ois ollut käyttöä.... Mutta mutsi halusi näpäyttää ja hallita, jos en olisi opiskellut hänen hyväksymäänsä alaa, en olis rahoja saanut ikinä, olisi taatusti polttanut sen pankkinirjan.
Mutsi oli säästänyt muutamalta viimeiseltä vuodelta isän maksamat elatusavut.
Omalle lapselle olen kertonut avoimesti mitä hänellä on, mihin ne on sijoitettu ja että toivon hänen käyttävän niitä ajokorttiin, asuntoon, opiskeluun, ulkomailla opiskeluun tai välivuoteen...
Sama. Joskaan lapsi ei ole vielä noin vanha. Sijoituksissa sievoinen summa, joka aloitettu lapsen ollessa vauva. Tuolle tilille rahaa laittaa myös mun, äidin vanhemmat. Omalle käyttötililleen lapsi on säästänyt kk-rahoista, lahjarahoista ym. ekstrasta tonnin verran. Lapsen salkku on katsottu yhdessä miehen kanssa ja kumpikin on onnistunut valitsemaan sinne parhaat yhtiöt ts. lapsen salkku on tuottoisampi kuin meidän salkut.
Ja joo, samat sanat kuin edellinen kirjoittaja jo mainitsi. Kannustetaan miettimään, että rahan eteen on tehty töitä, eikä tarkoitus ole elvistellä/lesoilla/brassailla kenellekään. Töitä pitää itsekin tehdä.