Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljon teillä on rahaa lasten säästötilillä?

Vierailija
14.09.2021 |

Menee niin hermot yhden lapsen kanssa kun olemme epäonnistuneet kuulemma elämässä kun hänen säästötilillä ei ole vähintään 10.000€. Olemme pilannet myös hänen elämän kun emme ole voineet säästää hänelle tuota summaa. Kaikillä hänen tutuillaan on paljon enemmänkin rahaa. Lapsi on nyt 15-vuotias. Olemme keskiluokkaa, meillä on oma uusi talo, kaksi autoa ja teemme ulkomaan matkoja. Silti olemme kuulemma luusereita keskiansioillamme.
Oikeastaan odotan vain, että lapsi muuttaa pois kotoa ja elämän realiteetit selviää hänellekin.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei yhtään. 

Vierailija
2/49 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 16-vuotiaalla on nyt n.4000e, mutta tyttö on sinne itsekin säästänyt mm. kesätyörahansa. Aloitettiin rahastosäästäminen liian myöhään, mutta toivottavasti hänellä olisi joku 7000- 8000e pesämunaa kertyneenä kun muuttaa opiskelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmilla vaihtelee mutta max. muutama satanen per lapsi. Ovat 11- ja 8-v.

Vierailija
4/49 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole säästetty lapsille. Kaikin tavoin olen avustanuy opiskeluaika ettei ole tarvinnut säästöjä.

Vierailija
5/49 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-vuotiaalla on 800-900 omassa hallinnassa (lahjoja suvulta, viikkorahoja, possurahoja, erikseen maksettavia kotitöitä).

Rahastoissa hänellä on 9000, josta puolet arvonnousua. Olen jokusen kympin säästänyt kuukausittain ja isompi kertasijoitus isoäitinsä perinnöstä.

Vierailija
6/49 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsi omistaa metsää ja tilillä 70 000.

Vierailija
7/49 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v ja näytti eilen olevan osakkeissa 3600€ ja tilillä 1660€. Kaikki lapsilisät menee tuonne osakesäästötilille ja sitten laitan itse 500€ joka vuosi lisää + kaikki sukulaisilta saadut lahjarahat, jos ei ole erikseen määritelty mitä niillä lahjarahoilla pitäisi hankkia.

Vierailija
8/49 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttavat kohta pois kotoa opiskelemaan eli ovat nyt lukiossa. Rahasto+osakesäästötilisalkussa molemmilla melkein 200000 euroa. Ollaan syntymästä lähtien sijoitettu lapsille se minkä vanhemmat ja isovanhemmat voivat verovapaasti lahjoittaa ja arvonnousua sekä osinkotuloja on tietysti myöskin vajaassa parissakymmenessä vuodessa kertynyt. Salkun nettotuotto vuodessa vajaa 10% joten varmasti kesätyöt ja vakituiseen työhön sitten aikanaan hakeutuminen kiinnostaa ja ovat itsekin niin sanoneet. Pitävät arvossaan sitä että ollaan säästetty heille lisätuloja opintoaikoja varten ja aikovat työelämään päästyään jatkaa itsekin sijoittamista noilta pohjilta. 

Vierailija
9/49 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sinulle kuuluu?

Vierailija
10/49 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 190 000 mukaanluettuna osakkeet ja rahastot. Peri ainoana rintaperillisenä isänsä. Lapsi nyt 9 vuotias. Omaisuutta hoitaa ulkopuolinen edunvalvoja.

Vierailija
11/49 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli 20.000€, mutta 18 täytettyään hävitti kaiken juhlimiseen, pelaamiseen ja kai huumeisiinkin. Me kun ajateltiin, että opintoihin ja ensiasuntoon.

Vierailija
12/49 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tilillä mitään, rahastoissa 5 vuotiaalla 2500e ja 2 vuotiaalla 1500e.

Vierailija
13/49 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä tiliä. Käteisenä 8-vuotiaalla muutama kymppi.

Vierailija
14/49 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

3v 1500e ja 9v 4000e noin. Toivon että joskus näistä on hyötyä. Ehtii vielä kertyä ennen täyttä ikää. Itse ainakin olisin opiskeluaikana ottanut mieluusti vastaan rahallista tukea, ja keskittynyt opintoihin rahasta stressaamiseen sijaan.

Pitää yrittää kasvattaa lapset siten, että oppivat ymmärtämään ettei nuo pennoset puussa ole kasvaneet.

Vierailija
15/49 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran, että olemme ilmoitus velvollisia maistraattiin.

Vierailija
16/49 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on nyt 6v ja sijoitusrahastossa n. 8000e.

Vierailija
17/49 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 lasta, syntyneet 98, 00 ja 02.

Jokaiselle ostettu asunto syntymän jälkeen.

Ovat aikuisten nimillä, tosin.

Lyhennetty vuokralla, lapsilisällä ja mitä isovanhemmat ovat antaneet rahaa.

On sovittu jos 20 vuotiaana on ns elämä kunnossa, saa muuttaa sinne ja maksaa yhtiövastikkeen. Jos vaan makoilee kotona, 25 vuotiaana.

2 vanhempaa opiskelee yliopistossa, asuvat asunnoissaan, nuorin kotoa.

Vanhemman poikaystävä asuu myös. Hän maksaa yhtiövastikkeen vuokrana ja vesimaksut, oma tytär ei maksa mitään.

Nuorin aikoo hakea opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ja mennä vaihtoonkin.

Se asunto pysyy vuokralla vielä. Ainoa, mistä on lainaa

Vierailija
18/49 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla vajaa 20 tonttua molemmilla. Osaketileillä on sitten pari hunttia. Kumpikin saa lunastaa yhden sijoitusasunnon mukaansa sopivin ehdoin, että on jotain minkä päälle alkaa elämäänsä rakentaa. Isomat perinnöt saavat sitten vasta aikanaan.

Vierailija
19/49 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-vuotiaalla 2200e ja 3-vuotiaalla 1700e säästötileillä ja minulta reilun 200te edestä kiinteistö omaisuutta kun kupsahdan.

Vierailija
20/49 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

250e, lapsi on 9kk. Melkein kaikki minulta, koska mies ei osaa säästää itselleenkään, niin ei meinaisi säästää lapsellekaan ja miehen vanhempienkin ensireaktio lapsen tiliin oli "miksi"? No, ettei lapsesta kasva samanlaista persaukista kädestä suuhun eläjää kuin isästään, joka vielä 30+ vuotiaana maksattaa puhelinlaskunsa äidillään ja on pyytämässä rahaa heti, kun tulee yllättäviä menoja. Joihin siis itse käytän niitä säästöjä, joita omat vanhemmat minulle aikoinaan säästivät. Iso osa niistä on mennyt ihan elämiseen (en tarvinnut tämän ansiosta koskaan opintolainaa), huonekaluihin, muuttokuluihin ym. vastaavaan isoihin juttuihin, mutta on sitä tullut ostettua sille itsellekin "mielekkyyttä elämään" sellaisten asioiden muodossa, joista saan nautintoa. En puhu alkoholista, mutta harrastukset, esineet jne.

Olisin halunnut säästää kaikki lapsilisät lapselle, mutta mies ei anna. Viimeistä senttiä myöten pitäisi käyttää, koska ei hänelläkään niitä säästöjä ollut. Sen takia meillä ei ole omistusasuntoa, koska toisella osapuolella ei koskaan ole ollut mitään säästössä, joten hyvä että edes auto saatiin (ja sekin ostettiin pilkkahintaan miehen siskolta ja puolet maksoi miehen isä).

Minä sitten säästän vähistä tuloista lapselle ja olen yrittänyt kaikenlaista, että saisi miehenkin laittamaan vaikka kympoin kuussa talteen lapselle. 18 vuoden aikana siitäkin tulee iso tili.