Miten kummassa downshiftata työelämässä? Neuvoja?
Minulla on akateeminen tutkinto ja pitkä oman alan työkokemus. Meidän ala on henkisesti aika kuormittava ja työ on vaativaa ja koska olen edennyt ns. senioripositioon niin minulle on laitettu ne vaativimmat työt ja vastuut. No, olen uupunut urallani kaksi kertaa ja lisäksi todella leipiintynyt työhön joka vie kaiken energian niin että vapaa-ajalla ei henkistä energiaa enää riitä mihinkään.
Olen anonut lukuisia kertoja pääsyä osa-aikatyöhön. Ei käy sanoo pomo. Myös työterveyden tuella. Ei silti käy. Olen anonut lukuisia kertoja siirtoa vähemmän kuormittaviin tehtäviin (vaikka pienemmällä palkalla). Ei käy. Olen hakenut uusia työpaikkoja varmaan pariasataa. Ns. helpompiin, kevyempiin, vähemmän vastuullisiin töihin en pääse koskaan edes haastatteluun. Vaikeisiin ja raskaisiin töihin pääse haastatteluihin ja olen useamman kerran tullut valituksikin mutta kun olen sanonut että olen valmis vain osa-aikatyöhön niin siihen ei suostuta.
En vain yksinkertaisesti enää pysty näin kuormittavaan työelämään. Miten kummassa pystyä downshiftaamaan uralla kevyempiin hommiin tai lyhyempään työviikkoon?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ja kaikki vanhemmuuden vapaat ja osa-aikaisiudet käyttöön.
Joku koulutusvapaa.
Irtisanot itsesi, pidät vuoden vapaata ja haet sitten taas töihin.
Rahat ei riitä vuoden omaan lomaan ilman mitään tukia. Pari kk pystyisin pitämään vapaata ilman tukia mutta en saa palkatonta vapaata työstäni.
Ap
Pyydä, ruinaa ja rukoile hartaasti. Jospa pomo kyllästyisi ja antaisi periksi.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä, ruinaa ja rukoile hartaasti. Jospa pomo kyllästyisi ja antaisi periksi.
Ei anna periksi. Olen jo pitkään yrittänyt eri keinoin pyytää, perustella ja anella, jopa työterveyden avulla terveyssyihin vedoten. Ap
Irtisanoutuminen ainoa vaihtoehto. Karenssin jälkeen saat työttömyyspäivärahaa.
Kokeile eri töitä. Mullakin on akateeminen tutkinto (kandi). Olen vuosia työskennellyt eri yksityisissä firmoissa lähinnä viennin ja kuljetushommien parissa. Rauhallista on ollut. Nytkin opiskelen ohessa ja surffailen netissä.
Henkilöstöpalvelufirman kautta kassaksi alkoon tai prismaan. Tarjolla nimenomaan vajaita viikkotuntimääriä.
P*ska pomo :( minä pyysin tuntien pudotusta 30:een ja onneksi esimiehet suostuivat
Vierailija kirjoitti:
Kokeile eri töitä. Mullakin on akateeminen tutkinto (kandi). Olen vuosia työskennellyt eri yksityisissä firmoissa lähinnä viennin ja kuljetushommien parissa. Rauhallista on ollut. Nytkin opiskelen ohessa ja surffailen netissä.
Miten niitä kokeillaan kun en pääse edes haastatteluun? Olen tosiaan hakenut paria sataa uutta työpaikkaa. Oman alan töihin pääsen, yhtä vaativiin ja kuormittaviin kuin nykyinen ja vaativampiin ja vastuullisempiin. Yhteenkään muuhun työhön en ole saanut kutsua edes haastatteluun. Olen välillä soittanut perään ja pyytänyt palautetta miksi, syynä on aina ollut ”kova” oman alan työkemus ja ura. Ap
Vierailija kirjoitti:
Henkilöstöpalvelufirman kautta kassaksi alkoon tai prismaan. Tarjolla nimenomaan vajaita viikkotuntimääriä.
Oon kuule täyttänyt useiden henkilöstövuokrausfirmojen nettihakemuslomakkeet, juuri noita jotka välittää väkeä vaikka kassahommiin. Minua ei haluta niihin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niitä kokeillaan kun en pääse edes haastatteluun? Olen tosiaan hakenut paria sataa uutta työpaikkaa. Oman alan töihin pääsen, yhtä vaativiin ja kuormittaviin kuin nykyinen ja vaativampiin ja vastuullisempiin. Yhteenkään muuhun työhön en ole saanut kutsua edes haastatteluun. Olen välillä soittanut perään ja pyytänyt palautetta miksi, syynä on aina ollut ”kova” oman alan työkemus ja ura. Ap
no totta. On mullakin ollut liki 2v työttömyysjaksoja mutta olemn pärjännyt ansiosidonnaisella ihan hyvin. Asun vaartimattomasti ja kulutan vähän. Se pitää ehkä hyväksyä ellei nyt kauheasti ole tilillä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko ilmoittaa kaikkia meriittejä ja huippu-uria?
Menin yliopistoon suoraan lukiosta. Sain ekana opuskeluvuonna oman alan työpaikan ja siitä lähtien olen ollut arvostetuissa oman alan työpaikoissa, nykyisessä jo yli 10 vuotta, olen edennyt talon sisällä vaativampiin hommiin. Minulla ei ole mitään muuta työkokemusta kuin oman alan. Jätänkö siis pois tämän nykyisen yli 10 v. paikan cv:stä vai yliopistokoulutukseni (joka kuitenkin käy työstäni ilmi) vai siis miten häivytän tämä urani? Ap
Oma kokemus on että ihmiset sinun asemassasi johtaja ja asiantuntijapositioissa välttää vastuuta delegoimalla kaiken suorittavaa työtä tekeville. Nopein tapa downshiftata on siirtyä tähän samaan heikon johtamisen malliin. Näitä Suomessa riittää. :)
Toinen vaihtoehto on että haet amiskoulutuksen kautta käytännönläheisempää työtä. Samalla voisi harkita paikakkunnan vaihtoa syrjempään niin elintasotiputus ei välttämättä ole niin suuri. Toisaalta se nyt ei ole pakollista jos maaseudun pikkukylän rauhallisempi tahti ei ole oma juttusi. Saa sitä tehdä perusduunia kaupungissakin, voi vaan olla että sitten pitää elintaso downshiftata myös ihan vuokrakämppiin. Toisaalta puolensa niissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on että ihmiset sinun asemassasi johtaja ja asiantuntijapositioissa välttää vastuuta delegoimalla kaiken suorittavaa työtä tekeville. Nopein tapa downshiftata on siirtyä tähän samaan heikon johtamisen malliin. Näitä Suomessa riittää. :)
Toinen vaihtoehto on että haet amiskoulutuksen kautta käytännönläheisempää työtä. Samalla voisi harkita paikakkunnan vaihtoa syrjempään niin elintasotiputus ei välttämättä ole niin suuri. Toisaalta se nyt ei ole pakollista jos maaseudun pikkukylän rauhallisempi tahti ei ole oma juttusi. Saa sitä tehdä perusduunia kaupungissakin, voi vaan olla että sitten pitää elintaso downshiftata myös ihan vuokrakämppiin. Toisaalta puolensa niissäkin.
Oon 44. Opintovapaat käytetty samoin kaikki opintotuet. Miten rahoitan amiksen? En saa mitään tukia. Työkkäri kyllä tietää että minun ala työllistää niin en tule saamaan lupaa opiskella työttömyystuella.
Saisinko amispuolen töitä edes jos olisin 46-47 -vuotias vastavalmustunut?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiva, minulla on tuon alan koulutus ja lähes vastaavaa työkokemusta vuosia, mutta silti en saa paikkaa vaikka aktiivisesti haen enkä ole edes työtön. Oletko saanut työn suhteilla?
Vierailija kirjoitti:
Irtisanoutuminen ainoa vaihtoehto. Karenssin jälkeen saat työttömyyspäivärahaa.
Jos burn out, ei pitäisi olla karenssia. Ap psykoligilke/työtwrveyslääkärille ja selittää, että loppuunpalaminen. Ihan turhaa apinatarhan= byrokratiavaltion vuoksi on tapattaa itseään työllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon 44. Opintovapaat käytetty samoin kaikki opintotuet. Miten rahoitan amiksen? En saa mitään tukia. Työkkäri kyllä tietää että minun ala työllistää niin en tule saamaan lupaa opiskella työttömyystuella.
Ap
Lähihoitaja, putkimies tms . Mistä on huutava pula. Hae oppisopimuskoulutuksiin tai lue aikuisiltalinjalla. Jos olet korkeakoulutettu, varmasti suoriudut noista nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko ilmoittaa kaikkia meriittejä ja huippu-uria?
Menin yliopistoon suoraan lukiosta. Sain ekana opuskeluvuonna oman alan työpaikan ja siitä lähtien olen ollut arvostetuissa oman alan työpaikoissa, nykyisessä jo yli 10 vuotta, olen edennyt talon sisällä vaativampiin hommiin. Minulla ei ole mitään muuta työkokemusta kuin oman alan. Jätänkö siis pois tämän nykyisen yli 10 v. paikan cv:stä vai yliopistokoulutukseni (joka kuitenkin käy työstäni ilmi) vai siis miten häivytän tämä urani? Ap
Aina voit jättää tarkentamatta ja valikoida. Jos työhön kuuluu asiakaspalvelua asiantuntijuuden ohjeella, voit korostaa sitä suorittavaa osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApLähihoitaja, putkimies tms . Mistä on huutava pula. Hae oppisopimuskoulutuksiin tai lue aikuisiltalinjalla. Jos olet korkeakoulutettu, varmasti suoriudut noista nopeasti.
Olen hyvin teoreettinen ihminen, surkea kaikessa käytännönläheisessä, myös kaikissa käsillä tehtävissä hommissa. Vilpittömästi en usko että minusta olisi lähihoitajaksi tai putkimieheksi, luulen että olisin ihan katastrofi niin asiakkaiden, työyhteisön, pomojen kuin itsenikin kannalta. Enkä ole varma että uusi koulutus olisi nyt viisain ratkaisu kun ihan vaikka 60 % työaika riittäisi oman alan työssä jos jostain sellaisen saisi. Ap
Lähäriä aina ehdotetaan mutta ei, se ei ole ratkaisu tähän.
Lapsi ja kaikki vanhemmuuden vapaat ja osa-aikaisiudet käyttöön.
Joku koulutusvapaa.
Irtisanot itsesi, pidät vuoden vapaata ja haet sitten taas töihin.