Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhepäivähoitaja ei suostu FB-kaveriksi. Mitä mieltä?

Vierailija
26.10.2014 |

Olen pyytänyt lapsen perhepäivähoitajaa FB-kaveriksi. Minun mielestäni olisi ihan asiallista suostua, onhan hän lapseni elämässä suuri ja tärkeä asia. En ymmärrä miksi ei voi suostua...

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien pph tai päiväkotihoitajat ei saisi tervehtiä lapsia vapaa-aikana? Ei voi olla totta. Meidän päiväkodin tädit sitten rikkoo tuota sääntöä jatkuvasti. Viimeksi pari päivää sitten Citymarketissa yksi hoitaja kajautti hymyillen lapselle: "moi Maija". Ei siinä sen enempää juteltu, mutta tervehti ihan oma-aloitteisesti. Kyllä menee naurettavaksi, jos ihmisiä ei saisi tervehtiä asiassa, jossa ei ole mitään salattavaa. (onko joku lapsi jossain päiväkodissa) Ja kuka sitä tietää, mistä syystä tervehtii edes. Jotenkin ymmärrän, ettei mielisairaalan psykiatri tervehdi potilaita, kun se voisi herättää kysymyksiä, jos joku sivullinen tietää kummankin.

Vierailija
42/59 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 16:19"]

Provohan tämä on, mutta itse en lastentarhanopettajana hyväksy Fb-kavereikseni vanhempia. Vapaa-ajalla en kiinnitä myöskään heihin mitään huomiota esimerkiksi kaupassa, he ovat minulle kuin ilmaa. Minua ei kiinnosta jutella lapsien asioista vapaa-ajallani, siksi näin tyly tapa. 

[/quote]

Itse en hyväksyisi facebookissa kaveripyyntöä, mutta ei minun koskaan tulisi mieleenkään kääntää selkääni lapselle. Monesti olen tavannut asiakasperheitä vapaa-ajallani esim. kaupassa, julkisissa ym. ja kyllä minä heidän kanssaan hetken juttelen jos he näyttävät sitä haluavan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 16:19"]Provohan tämä on, mutta itse en lastentarhanopettajana hyväksy Fb-kavereikseni vanhempia. Vapaa-ajalla en kiinnitä myöskään heihin mitään huomiota esimerkiksi kaupassa, he ovat minulle kuin ilmaa. Minua ei kiinnosta jutella lapsien asioista vapaa-ajallani, siksi näin tyly tapa. 
[/quote]

No kyllä minä tervehdin ja voin vaihtaa muutaman sanan. Todella omituisena pitäisin sitä, että joku kohtelisi millään tavalla tuttua ihmistä kuin ilmaa.

Vierailija
44/59 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä että joku pyytää fb-kaveriksi, en todellakaan! Itse en edes tervehdi lasten hoitajia vapaa-ajalla, jos ei ihan päin kävele ja itse ensin tervehdi. Yleensä käännän pään pois ja olen kuin en olisi huomannutkaan.

Vierailija
45/59 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi viettää perhepäivähoitajan kanssa 8 tuntia viitenä päivänä viikossa. Se on todella suuri osa lapsen valveillaoloajasta. Ihan oikeastiko ihmiset täällä ovat sitä mieltä, että vanhemmalla ei olisi oikeutta tuntea perhepäivähoitajaa henkilökohtaisesti, ja tietää millainen ihmisen on kyseessä? Millaisia vanhempia te oikein olette?

Vierailija
46/59 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 20:04"]

Lapsi viettää perhepäivähoitajan kanssa 8 tuntia viitenä päivänä viikossa. Se on todella suuri osa lapsen valveillaoloajasta. Ihan oikeastiko ihmiset täällä ovat sitä mieltä, että vanhemmalla ei olisi oikeutta tuntea perhepäivähoitajaa henkilökohtaisesti, ja tietää millainen ihmisen on kyseessä? Millaisia vanhempia te oikein olette?

[/quote]

Pph on työajan ulkopuolella yksityishenkilö, vanhempien olisi syytä ymmärtää se. Toki pph voisi oikein hyvin tehdä itselleen jonkinlaisen työprofiilin, mutta se ei varmastikaan tyydyttäisi tarpeeksi eräiden vanhempien uteliaisuutta.

Miksi esimerkiksi sinun tulisi tuntea lapsesi hoitaja henkilökohtaisesti? Eikö riitä, että hän hoitaa lastasi työajallaan? Pitäisikö kaikkien asiakaspalvelijoiden hyväksyä asiakkaansa fb-kavereiksi? Jos ei, niin mihin vedetään raja, lastenhoitajiinko?

Vierailija
47/59 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voi perhepäivähoitajalla olla asioita, mitä ei lasten vanhempien haluta tietävän ja miksi ei saisi olla? Vaikkapa vain se, että jos lähtee lomamatkalle jonnekin, ei sitä haluta kaikille kertoa. Tuovat vielä hoidettavaksi sen kakaran, jos sattuu samaan paikkaan. 

Vierailija
48/59 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä! Mä olin ennen neuvolan terkka ja aivan varmasti tervehdin ihmisiä niin lenkkipolulla kuin uimahallissakin. Käyn usein edelleen " niillä hoodeilla" ja taatusti vain ilostuisin, jos joku vanha asiakas tulisi juttelemaan ja kertomaan kuulumisia. Mutta mä teinkin työni suurella sydämellä ja jäin jokaista lasta ja odottavaa äitiä kyllä kaipaamaan, vaikka omasta halusta lähdinkin.

Vierailija
49/59 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 15:56"]

Olen pyytänyt lapsen perhepäivähoitajaa FB-kaveriksi. Minun mielestäni olisi ihan asiallista suostua, onhan hän lapseni elämässä suuri ja tärkeä asia. En ymmärrä miksi ei voi suostua...

[/quote]Sinä ja lapsesi kuulutte hänen työelämäänsä. Anna nyt ihmisen pitää edes jotain yksityistä joka kuuluu vapaa-aikaan!

Vierailija
50/59 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin perhepäivähoitajilla on ohjeistus ettei lasten vanhempien kanssa saa olla FB kaveri. Terveisin pph

Vierailija
51/59 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan suoraan sanottuna pitäisin epäammatillisena jos hoitaja huolisi asiakkaita facebookkaveriksi. Liian läheistä. Tulee mieleen eräs työkaveri joka kertoi todella henkilökohtaisia asioita työyhteisöstä ja työkavereistaan asiakkaille (ala vain on eri). Tietysti omasta näkökulmastaan. Ja koska muut olivat niin ammatillisia, että eivät asiakkaille kuulumattomia asioita kommentoineet, he tietysti luulivat tyypin vuodatuksia tosiksi. Aiheutti isoja ongelmia. Tyyppi sai potkut...

Vierailija
52/59 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 20:04"]

[/quote]Kyllä! Ihan todella. Lapsesi hoitaminen on hoitajalle työtä, hänen yksityiselämänsä ei kuulu sinulle lainkaan. Työnantaja tarkastaa rikosrekisteriotteen jokaiselta lasten kanssa työskentelevältä. Hän siis ei ole taatusti koskaan tehnyt väkivalta- tai seksuaalirikosta. Siinä kaikki mitä sinun tarvitsee hänestä tietää.

Vierailija
53/59 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 16:19"]

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 16:17"]

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 16:07"][quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 16:05"] Ainakin päiväkodeissa on ohjeistus, että hoitajat ja lasten vanhemmat ei saa olla fb kavereita. [/quote] Jossain pk:ssa voi olla, mitenkään yleistä tuollainen ei todellakaan ole. Mihin se perustuisi? Pienillä paikkakunnilla hoitajat ja vanhemmat voivat olla keskenään parhaita kavereita, lähisukulaisia jne. fb-kaveruus on aika mitätön asia. [/quote] Ohjeistus koskeekin nimenomaan vain päivökodin kautta tuntevia. Kyllä sitä saa olla vanhojen kavereiden kanssa tekemisissä edelleen, mutta ihmiseen joka on pelkästään hoitolapsen vanhempi, ei tulisi luoda muuta suhdetta. Koskee fb-kaveruutta kuin sitäkin jos jonkun lapsen isi pyytää kahville.

[/quote]

Ei esimies voi tuollaista kieltää.

[/quote]

Ei varmaan voi kieltää, mutta työsuhde on työsuhde ja vapaa-aikana on omat ihmissuhteet.

Ei saraalassakaan hoitajat ota ( toivottavasti ) potilaitaan fb-kavereiksi, vaikka kuinka olisi viehättävä hoidettava. Sitä kutsutaan ammatillisuudeksi, kun osaa pitää työn erillään vapaa-ajasta.

Vierailija
54/59 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 11 vuotta lastenhoitajana suuressa päiväkodissa. Koskaan ei ole kukaan vanhempi pyytänyt päästä kaveriksi facebookissa sen enempää kuin pyytänyt leffaan tai kahvillekaan. En tiedä miten suhtautuisin. Olisin ainakin hämmästynyt.

Vierailija
55/59 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minäkään suostuisi. En halua olla tekemisissä asiakkaiden kanssa vapaa-ajallani.

Vierailija
56/59 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuten ole hyväksynyt esimiestäkään.

Vierailija
57/59 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 15:56"]

[/quote]

fb on privaa.  

Vierailija
58/59 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni käytäntö on hieman kummallinen. Tässä haiskahtaa vähän se, että vanhemmat eivät ikään kuin saisi saada "valtaa" hoitajiin tietämällä heidän yksityiselämästään, ts. tajuta sitä, että he ovat tavallisia ihmisiä. Kuitenkin esim. kaupungin päiväkodin hoitajilla on aikamoistavaltaa asiakasperheisiin, kun arvioivat lasten kehitystä, raportoivat ongelmista, jos jotkin keskimääräiset arvot ovat yli tai ali, seuraavat perheen "jaksamista", tekevät lastensuojeluilmoitusia.

Siinä mielessä voisi jopa olettaa, että nimenomaan vanhemmat eivät suostuisi hoitajien fb-kavereiksi.

Pph on aavistuksen yksityisemmän oloinen palvelusuhde, siinä mielessä voisi ajatella, että tilanne olisi vähän tasa-arvoisempi, jotenkin. Vähän kuin että voihan sitä alkaa vaikka kotikulman kukkakauppiaan kanssa fb-kaveriksi, jos aina tavataan jutustella ja siellä jatkuvasti käydään. Yhteisöllisyyttä!

Tietysti jotkut eivät jaksa kikkailla asetuksilla ja haluavat pitää fb:n vain sellaisille kavereille, joille kehtaa esim. valittaa asiakasperheistä jne.

Jos määräys tulee kunnan suunnasta ylemmältä taholta, voihan tietysti olla, että he eivät halua, että tuota kautta paljastuisi totuus esim. hoitajien jaksamisesta tai päiväkotien todellisuudesta tms.

Ymmärrän senkin, että joku vanhempi ei välttämättä oikein enää luota sellaiseen hoitajaan, joka hylkää pyynnön. On kuitenkin kyse ihmisestä jolle uskoo lapsensa tosi isoksi ajaksi.

Henk.koht. mielipiteeni on, että nimenomaan perhepäivähoitaja epäilyttäisi tässä tapauksessa, koska hänellä ei ole siellä päivisin ketään toista aikuista katsomassa, miten hän toimii.

Vierailija
59/59 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ työnä. Kaverit erikseen. En itsekään ole suostunut työkavereitten fb-kavereiksi. Tosin nykyään olen poistunut sieltä kokonaan.

Varmaankin hyvä hoitaja! Ammatillinen työote.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi