Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HITTO! Tajusin, että minulla on kaksi osakesäästötiliä. Mulla ei ole mitään mahdollisuutta maksaa 10 000 euroa veroja!!

Vierailija
14.09.2021 |

Meni aamukahvit väärään kurkkuun, kun luin aamun Hesarista opiskelijasta, joka oli epähuomiossa avannut kaksi osakesäästötiliä. Avasin tammikuussa 2020 osakesäästötilin Nordnetiin ja unohdin sen ihan kokonaan. En edes kirjautunut sinne sen jälkeen, enkä siirtänyt mitään rahoja. Aivan totaalisesti unohdin.

Otettiin viime vuonna kesällä asuntolaina ja avasin samalla osakesäästötilin omaan pankkiin. Ja nyt sitten tänään tajusin, että mulla on ollut reilun vuoden ajan kaksi osakesäästötiliä.

Laki on aivan yksiselitteinen ja yksinkertainen. Jos on kaksi osakesäästötiliä, sakkomaksua menee 20 euroa päivältä. Eli mulla melkein 10 000 euroa. Täysin mun virhe, kun en todellakaan muistanut, että sen typerän Nordnetin menin avaamaan.

Voiko tästä mitenkään luistaa? En ole omassa pankissanikaan tehnyt osakesäästötilillä mitään. Kummassakaan paikassa siis raha ei ole liikkunut ollenkaan, Nordnetiin kirjauduin tänään ekaa kertaa sitten viime vuoden tammikuun. Omassa pankissa ei ole mitään ostoja, myyntejä, ei mitään.

Sinne meni kaikki säästöt sitten oman virheen takia :(

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännästi näitä huonomuistisia on tämän aamun aikana ollut ainakin kymmenen - ja kaikilla ihan sama tarina. :D:D:D

Verohallinnon mukaan näitä huonomuistisia on n. 200, ja useimmat lienevät herännet vasta kun kirje kolisee luukusta.

Vierailija
42/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulje heti se Nordnetin osakesäästötili äläkä laita mitään sille toiselle tilille ennen kuin olet saanut suljettua sen toisen. Jos sinulle tulee veronkorotus niin tee valitus ja hae siihen kohtuullistamista sen perusteella ettei kummallakaan tilillä ole ollut mitään. Voi jopa olla ettei verottaja huomaa tätä kun tileillä ei ole ollut tapahtumia.

Saako noita mitenkään edes suljettua? Minulla on vanha arvo-osuustili Nordeassa, jossa oli viimeksi sijoituksia kaksi vuotta sitten mutta ei tuolla ole mitään lopeta tili-toimintoa. Sama juttu edellisen pankkini, eli OP:n kanssa, varmaan se arvo-osuustili käy ja kukkuu edelleen vaikkei mulla ole enää 10 vuoteen ollut mitään asiakkuutta koko pankkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko sen toisen tilin vain lopettaa kaikessa hiljaisuudessa?

Toki, vain kiltit ja rehelliset maksavat 🙄

Vierailija
44/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulje heti se Nordnetin osakesäästötili äläkä laita mitään sille toiselle tilille ennen kuin olet saanut suljettua sen toisen. Jos sinulle tulee veronkorotus niin tee valitus ja hae siihen kohtuullistamista sen perusteella ettei kummallakaan tilillä ole ollut mitään. Voi jopa olla ettei verottaja huomaa tätä kun tileillä ei ole ollut tapahtumia.

Saako noita mitenkään edes suljettua? Minulla on vanha arvo-osuustili Nordeassa, jossa oli viimeksi sijoituksia kaksi vuotta sitten mutta ei tuolla ole mitään lopeta tili-toimintoa. Sama juttu edellisen pankkini, eli OP:n kanssa, varmaan se arvo-osuustili käy ja kukkuu edelleen vaikkei mulla ole enää 10 vuoteen ollut mitään asiakkuutta koko pankkiin.

Arvo-osuustili on yhä eri asia kuin osakesäästötili! Ao-tilekä voi olla vaikka kuinka monta ja eri pankeissa.

Vierailija
45/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankkiin yhteys.

Vierailija
46/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mikä tämän lain tarkoitus on? mitä sillä on väliä kuinka monta tiliä ihmisellä on? kaikista niistä menee kuitenkin tiedot verottajalle.

Osakesäästötilille ei saa säästää kuin 50 000e max.(jostain syystä)

Lain tarkoitus on ehkäistä tuplatilejä ja väärinkäytöksiä. Epähuomiossa avatusta ja käyttämättä olleesta tilistä saa hakemuksella vapautuksen veronkorotuksesta

Ei ihan noin. Hankalan tutkijalautakunnalle tehdyn verovalitusprosessin kautta veroon saattaa saada hieman lievennystä, mutta kokonaisuudessaan sitä ei saa anteeksi.Näin kertoi verojohtaja hesarin jutussa.

Vierailija
47/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvo-osuustili on yhä eri asia kuin osakesäästötili! Ao-tilekä voi olla vaikka kuinka monta ja eri pankeissa.

Vaikka olisikin, mutta tavis piensijoittaja ei varmasti tajua kumman hän tuli avanneeksi ja kysymys kuuluu edelleen saako tuollaisen kerran avatun tilin suljettua omin voimin nettipankkiliittymän kautta mikäli siellä ei enää ole tapahtumia, rahaa eikä sijoituksia. Toisaalta tili on pakko säilyttää mahdollista verotarkastusta varten vielä 6 vuotta viimeisten transaktioiden jälkeen.

Vierailija
48/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veron kohtuullistamista voi hakea, ja eiköhän verottaja siihen suostu (koska vero on kohtuuton).

Vierailija
49/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui kamala. Mullakin on nordnetissä tili, mutta ei tuota osakesäästötiliä. Eikö se ole se uusi juttu mikä tuli vuosi, tai kaksi sitten ja sitä hehkutettiin kaikkialla piensijoittajille hyvänä vaihtoehtona? Jotenkin haiskahti jo silloin se, että ei kannata sellaista avata. Koko osakesijoittaminen lopulta jäi, koska kiinnostuin enemmän kryptoista. 

Vierailija
50/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sitä tiliä verottaja näe, ellei sille ole ollut minkäänlaista rahaliikennettä. Joten huoli pois ja suljet vaan sen vähin äänin.

Vierailija
51/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän näiltä useamman osakekeinottelutilin omistajilta tulisi peria kunnon veromätkyt. Osakeilla keinottelu on yhteiskunnan syöpä ja lisää varallisuuseroja.

Vierailija
52/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sitä tiliä verottaja näe, ellei sille ole ollut minkäänlaista rahaliikennettä. Joten huoli pois ja suljet vaan sen vähin äänin.

Kyllä näkee.

Vierailija
53/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän näiltä useamman osakekeinottelutilin omistajilta tulisi peria kunnon veromätkyt. Osakeilla keinottelu on yhteiskunnan syöpä ja lisää varallisuuseroja.

Nämä osakesäästötilit on tarkoitettu piensijoittajille, eli tavallisille pulliaisielle. Yhdellä osakesäästötilillä saa olla vain 50 000 euroa varoja. Ei sellaisilla summilla olla rikkaita keinottelijoita.

Osakesäästötilejä saa olla vain yksi verotussyistä.

Vierailija
54/56 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni sama homma. Kyllä, veron kohtuullistamista voi hakea, mutta mätkyt on silti maksettava ajallaan tai niille kertyy korkoa ja verostavapauttamishakemuksen käsittely vie verottajan mukaan 6 kuukautta.

Mulla erääntyy 1.12 ensimmäinen 2 tonnin maksuerä ja saan hakea verostavapauttamista aikaisintaan 20.10.

Oma tilanteeni johtuu Nordnetin surkeasta asiakaspalvelusta, kun luulin osakesäästötilini suljetuksi avatessani uuden toiseen paikkaan, vaikka ei se pitänytkään paikkaansa.

Vierailija
55/56 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskeehan tämä vain osakesäästötilejä, ei muita rahastoja tai säästötilejä? Ihan järkyttävä sakko on kyllä.

Vierailija
56/56 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kuka tämmösen lain on viitsinyt hyväksyä eduskunnassa? Suurimmat kärsijät ovat opiskelijoita ja sijoittamista huvikseen kokeilevia, jotka eivät välttämättä seuraa alan uutisia päivittäin. Tai sitten näitä, joilla on tullut tietokatko joko omassa päässä, koska muisti reissaillut tai muu tekninen pankin sovellukseen liittyvä ongelma, kuten se ettei olla varmoja onnistuiko tilin avaaminen todella vai ei. Tai kuvitellaa, ettei se onnistunut, mutta onnistui kuitenkin.