Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HITTO! Tajusin, että minulla on kaksi osakesäästötiliä. Mulla ei ole mitään mahdollisuutta maksaa 10 000 euroa veroja!!

Vierailija
14.09.2021 |

Meni aamukahvit väärään kurkkuun, kun luin aamun Hesarista opiskelijasta, joka oli epähuomiossa avannut kaksi osakesäästötiliä. Avasin tammikuussa 2020 osakesäästötilin Nordnetiin ja unohdin sen ihan kokonaan. En edes kirjautunut sinne sen jälkeen, enkä siirtänyt mitään rahoja. Aivan totaalisesti unohdin.

Otettiin viime vuonna kesällä asuntolaina ja avasin samalla osakesäästötilin omaan pankkiin. Ja nyt sitten tänään tajusin, että mulla on ollut reilun vuoden ajan kaksi osakesäästötiliä.

Laki on aivan yksiselitteinen ja yksinkertainen. Jos on kaksi osakesäästötiliä, sakkomaksua menee 20 euroa päivältä. Eli mulla melkein 10 000 euroa. Täysin mun virhe, kun en todellakaan muistanut, että sen typerän Nordnetin menin avaamaan.

Voiko tästä mitenkään luistaa? En ole omassa pankissanikaan tehnyt osakesäästötilillä mitään. Kummassakaan paikassa siis raha ei ole liikkunut ollenkaan, Nordnetiin kirjauduin tänään ekaa kertaa sitten viime vuoden tammikuun. Omassa pankissa ei ole mitään ostoja, myyntejä, ei mitään.

Sinne meni kaikki säästöt sitten oman virheen takia :(

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika uskomatonta. En tiennyt tästä tätä aiemmin.

Minulla oli noin 10 vuotta sitten 2 arvo-osuustiliä, toinen ns palkanmaksupankissa ja toinen päiväkauppaa varten. Myöhemmin siirsin kaiken yhteen, mutta siirtyminen ns satunnaisesta sijoittajasta, myös päiväkauppaa harjoittavaan olisi ollut hiukan isomman päätöksen takana, jos tuo laki olisi ollut jo tuolloin voimassa.

Vierailija
22/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mikä tämän lain tarkoitus on? mitä sillä on väliä kuinka monta tiliä ihmisellä on? kaikista niistä menee kuitenkin tiedot verottajalle.

Osakesäästltilissä on jonkinlainen veroetu, joten ilmeisesti yritetään varmistaa, ettei sitä käytetä väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mikä tämän lain tarkoitus on? mitä sillä on väliä kuinka monta tiliä ihmisellä on? kaikista niistä menee kuitenkin tiedot verottajalle.

Osakesäästötilille ei saa säästää kuin 50 000e max.(jostain syystä)

Lain tarkoitus on ehkäistä tuplatilejä ja väärinkäytöksiä. Epähuomiossa avatusta ja käytyämättä olleesta tilistä saa hakemuksella vapautuksen veronkorotuksesta

Vierailija
24/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli noin 10 vuotta sitten 2 arvo-osuustiliä, toinen ns palkanmaksupankissa ja toinen päiväkauppaa varten. Myöhemmin siirsin kaiken yhteen, mutta siirtyminen ns satunnaisesta sijoittajasta, myös päiväkauppaa harjoittavaan olisi ollut hiukan isomman päätöksen takana, jos tuo laki olisi ollut jo tuolloin voimassa.

Arvo-osuustili ei ole osakesäästötili. Osakesäästötilin keksi Sipilän hallitus tai se toteutettiin vasta silloin.

Vierailija
25/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvo-osuustili on eri asia kuin osakesäästötili, josta nyt puhutaan. Tämä laki ei koske arvo-osuustilejä.

Vierailija
26/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvo-osuustilejä saa olla monta, osakesäästötilejä ei.

Vierailija
27/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä osakesäästötiliä avatessa pitäisi olla sellaiset kissankokoiset varoitukset asiasta, ettei kukaan vahingossa avaisi toista tiliä. Kukaanhan ei näillä sanktioilla tarkoituksella avaa kahta. Ja jos toinen OST on täysin käyttämätön, pitäisi verottajan huomautuksen riittää, jos se vasta veroilmoitusvaiheessa ilmenee. Täysin ylimitoitetut ja kohtuuttomat nuo sakot. Ei riitä, että pankki tiliä avatessa nätisti kysyy onko toista tiliä. Joku vastuu näillä pankeillakin pitää olla, Tai tilinavauksen pitäisi mennä asiakaspalvelun kautta, eikä niin, että netissä voi availla tilejä itse.

Vierailija
28/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osakesäästltilissä on jonkinlainen veroetu, joten ilmeisesti yritetään varmistaa, ettei sitä käytetä väärin.

Osakesäästötilin kautta tavis voi käydä osakekauppaa eikä tartte maksaa veroa mahdollisesta voitosta ennenkuin nostat rahaa ulos. Enää ei tartte Sipilämäisiä vakuutuskuoria. Ihan hyvä keksintö.

Vierailija
29/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

huoh... googlaa!

laki on yksiselitteinen, mutta koska et ole käyttänyt toista osakesäästötiliä, saat vapautuksen veronkorotuksesta. Verottajan sivulla on ohjeet. ja vielä uudelleen: opettele googlaamaan.

Laki on yksiselitteinen. Vaikka sinulla olisi kaksi täysin käyttämätöntä tiliä, joilla et ole kummallakaan tehnyt yhtään mitään, joudut maksamaan kummastakin tilistä 10 euroa sakkoa vuorokaudessa. Eli 20 euroa päivässä.

Ei ole merkitystä sillä, ovatko tilit olleet turhia vai käytössä. Kahta ei saa olla. Voi anoa jonkinlaista huojennusta, mutta se on täysin tapauskohtaista ja verottajasta kiinni.

Vierailija
30/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko sen toisen tilin vain lopettaa kaikessa hiljaisuudessa?

Ei voi. Verottajalle menee tieto, vaikka olisi ollut vain päivän se toinen osakesäästötili olemassa.

Vierailija
31/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka et olisikaan trolli, niin jos et ole yhtään kauppaa käynyt toisella tilillä, niin saat helpotusta anottua sanktioon. Maksettavaa jää varmaan parisen tonnia, eikä niitäkään sillö sekunnilla tarvitse maksaa

Pari tonnia on ainakin mulle aivan käsittämätön summa rahaa. Vaikka saisin vuoden maksuaikaa.

T.Opiskelija

Vierailija
32/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännästi näitä huonomuistisia on tämän aamun aikana ollut ainakin kymmenen - ja kaikilla ihan sama tarina. :D:D:D

Vierailija
33/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on Verottajan ohjeet, joilla voit hakea vapautusta maksusta. Jos voit todistaa ettei ainakaan toisella ole ollut tapahtumia, olet varmasti kuivilla.

https://vero.fi/tietoa-verohallinnosta/uutishuone/uutiset/uutiset/2021/…

KIIITOS!!!

ap

Vierailija
34/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakesäästötilejä ei taida kauhean moni edes tarjota. OP:lta esim. ei saa ollenkaan, vain arvo-osuustilejä eli tätä perinteisempää osakekauppaa. Vain nordnet, nordea ja ehkä mandatum (?) tarjoaa tällä hetkellä?

Vierailija
35/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännästi näitä huonomuistisia on tämän aamun aikana ollut ainakin kymmenen - ja kaikilla ihan sama tarina. :D:D:D

No jännästi tänään on moni lukenut Hesaria, Iltalehteä ja tajunnut, että itsekin on yksi näistä kahden osakesäästötilin omistajista. 

Vierailija
36/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

rikkaitten ongelmia. ei tuo 10000e tunnu missään rikkailla. köyhällä ei ole varaa sijoittaa osakkeisiin

Vierailija
37/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä? Eikö osakesäästäminen ollutkaan tuottoisa bisnes?

Vierailija
38/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä itselläkin oli mennä aamukahvi väärään kurkkuun. Itse huokaisin helpotuksesta, kun huomasin että kyse on osakesäästötilistä eikä arvo-osuustilistä.

Mutta kävin vielä katsomassa, että esimerkiksi Nordean sivuilla osakesäästötilin saa avattua ihan pelkillä verkkopankkitunnuksilla. (Mitään yhteydenottoa asiakasneuvojaan tms ei tarvita.)

En yhtään ihmettele, jos joku menee tällaiseen lankaan, ja sakko alkaa kertymään.

Vierailija
39/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä juttu. Yritin googlettaa tietoa tuosta, koska minulla on OP:ssa rahastoja ja Nordnetissä osakesäästötili, mutta en saanut vielä tietoa, olenko mokannut itsekin.

OP ei edes tarjoa osakesäästötiliä. Rahastot ja tämä perinteisempi arvo-osuustili jota OP tarjoaa on eri juttu. Lyhyesti: et ole mokannut.

Vierailija
40/56 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö sijoitukset olekkaan tuottaneet päivittäin saa lehdistä lukea kun jaakko juntti sijoitti tölkin keräys 100e se olikin muka vuoden päästä jo 1000e.