Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijalle jättilasku! Tiesittekö, että ei saa olla osakesäästötili Nordnetissä ja Nordeassa. Linkki

Vierailija
14.09.2021 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008262188.html

Siis apua, minä en tiennyt. Päin vastoin Luulin olevan sallittua.

Tuo joutuu maksamaan 6000 euroa verottajalle siitä, että on 2 tiliä.

Itsekin oli suunnitellut, että pidän Nordeassa vain Nordean osakkeet ja siirrän Sammon osakkeet Nordnettiin. En ole saanut onneksi vielä aikaiseksi. (Nordea säilyttää ilmaiseksi vain omansa)

Ei multa kysytty Nordeassa mitään, että onko mulla muualla tilejä.

Miksi on tuollainen hullu sääntö?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin kyllä. Kun ihminen avaa osakesäästötiliään, niin sieltä tulee sivukaupalla luettavaksi sääntöjä ja ohjeita, ja sen jälkeen vakuutetaan, että olen lukenut säännöt  ja ymmärrän ne. Jos ei ole lukenut, eikä niitä ymmärrä, ei pidä sanoa, että on niin tehnyt.

opiskelijalle tervetuloa oikeaan maailmaan ja intoa opiskella myös elämisen sääntöjä.

Uskon, että hän saa alennettua veronkorotuksiaan, jos osaa perustella, että aidosti ei tiennyt tuon ylimääräisen tilin olemassaoloa.

Vierailija
22/42 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomaton säännös enkä ole koskaan kuullutkaan, vaikka osakesäästämistä harrastankin.

Miksi hvetissä näistä ei kerrota kissankokoisilla kirjaimilla iltapäivälehdissä?

En minäkään ja jäin miettimään, että eikö ole oikeasti olemassa mitään ristiintarkistuksia, että jollain on jo osakesäästötili, eli toista ei sitten enää myönnetä. Vaikka sitten verottajan järjestelmistä, kun siellä näyttää olevan joku syyni asialle. Ai niin mutta verottajahan on niin "reaaliaikainen", että kaikki siellä tehdään edelleenkin vuoden viiveellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin syy on niissä osakesäästötilejä tarjoavissa paikoissa.

Niiden pitäisi valistaa tiliä avatessa, että et saa avata, jos sulla on tili muualla.

Vierailija
24/42 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa verottajalle tai yhteiskunnalle on siitä, että jollain on 2 osakesäästötiliä?

Vierailija
25/42 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niiden pitäisi valistaa tiliä avatessa, että et saa avata, jos sulla on tili muualla.

No siellä kyllä valistetaan. Esim. Nordnetissä lukee heti alkuun että ” Osakesäästötilin voi avata vain yksityishenkilö, ja kullakin yksityishenkilöllä voi olla käytössään vain yksi osakesäästötili. Osakesäästötiliä ei siis voi avata moneen pankkiin samanaikaisesti, mutta tilin voi kyllä halutessaan siirtää pankista toiseen.”

Jos ei lukemaansa ymmärrä, niin ei voi mitään.

Vierailija
26/42 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ss

Vierailija
27/42 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No totta hemmetissä ne valistavatkin!! Kun luot osakesäästötilin, niin tasan tarkkaan sinulle kerrotaan että niitä saa olla vain yksi, ja sinun pitää vahvistaa että olet lukenut ja ymmärtänyt.lukemasi. Se on sitten ihan omaa syytä jos ei ole niin tehnyt.

Noita osakesäästötilejä on avattu yli 200 000 ja noin 200 ihmiselle on määrätty veronkorotus kahdesta tai useammasta osakesäästötilistä. 

Tämä ongelma koskettaa siis massiviista 0.1% ihmisistä. Loput ovat osanneet lukea ja ymmärtää.

Vierailija
28/42 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja he valistavat. äsken katsoin nordnetin sivuja ja sielläkin siitä mainitaan. ihmisellä itselläänkin on velvollisuus selvittää mitä on tekemässä ja mitä sääntöjä siihen voi liittyä. Tuon artikkelin tapauksessa nyt oli kyse siitä, että henkilö luuli ettei tilin avaaminen onnistunutkaan ja siksi avasi toisen, joten hänellähän ei ole mitään hätää: varmasti vapautuu veronkorotuksesta, kun voi vielä todistaa ettei toisella tilillä ole ollut toimintaa.

verottaja muuten antaa omilla sivuillaan ohjeetkin siitä miten veronkorotuksesta voi vapautua

https://vero.fi/tietoa-verohallinnosta/uutishuone/uutiset/uutiset/2021/…

Vierailija
29/42 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simppeli juttu. Jos harjoitat osakekauppaa, on se tällöin pääasiallen toimesi jonka ohella opiskelet. Opintotukea ja asumistukea voi hakea suhteessa tuloihin ja varallisuuteen.

Minun 'ihmisoikeuteni' on sinun 'ihmisvelvoitteesi' tuntuu olevan hyvin yleinen käsitys nykyään. Kuinka tässä näin kävi, ja milloin?

Vierailija
30/42 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesin kyllä. Kun ihminen avaa osakesäästötiliään, niin sieltä tulee sivukaupalla luettavaksi sääntöjä ja ohjeita, ja sen jälkeen vakuutetaan, että olen lukenut säännöt  ja ymmärrän ne. Jos ei ole lukenut, eikä niitä ymmärrä, ei pidä sanoa, että on niin tehnyt.

opiskelijalle tervetuloa oikeaan maailmaan ja intoa opiskella myös elämisen sääntöjä.

Uskon, että hän saa alennettua veronkorotuksiaan, jos osaa perustella, että aidosti ei tiennyt tuon ylimääräisen tilin olemassaoloa.

Ongelma on tosiaan se, että kun hankkii pankkikortin tai luottokortin, niin niitä ohjeita tosiaan tulee sivukaupalla.

Olen tarkka. Luin kaiken. Ongelma on, että kaikkea en ymmärtänyt. Monta kohtaa jäi epäselväksi. Esim sellaisia joissa jotenkin kuvailtiin, että ei saa käydä sellaisissa verkkokaupoissa, jotka ei ole pankin hyväksymiä. (en muista sanamuotoa) Mistä minä tiedän, mikä on hyväksytty?

Olen merkonomi ja diplomi-insinööri.

Vierailija
31/42 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämässä pääsee usein halvemmalla ja helpommalla kun ottaa asioista selvää eikä perseile.

Sellaisesta asiasta ei osaa ottaa selvää, jossa ei ymmärrä olevan mitään väärää.

Riittää kun lukee mitä on tekemässä ja mihin laittamassa nimeään alle. Osakesäästötilin aukaisun yhteydessä sanotaan kissankorkuisilla kirjaimilla että saa olla vain yksi tili. Lisäksi kysytään vielä erikseen että onko tiliä jossain muualla.

Jos kykenee saamaan tilin auki niin on kykenevä lukemaan ja noudattamaan ohjeita. En usko että tiliä on mahdollista aukaista silmät kiinni entteriä hakkaamalla.

Vierailija
32/42 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Simppeli juttu. Jos harjoitat osakekauppaa, on se tällöin pääasiallen toimesi jonka ohella opiskelet. Opintotukea ja asumistukea voi hakea suhteessa tuloihin ja varallisuuteen.

Minun 'ihmisoikeuteni' on sinun 'ihmisvelvoitteesi' tuntuu olevan hyvin yleinen käsitys nykyään. Kuinka tässä näin kävi, ja milloin?

Miten tämä opintotukeen liittyy. Eikö sakot olsii joka tapauksessa tulleet?

Vierailija
33/42 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakesäästötili tuli vasta vuoden 2020 saataville. Itsekin hätkähdin ja aloin tutkimaan omia tilejäni, arvo-osuustilejä oli useampi ja kaikki avattu jo 2016, joten nou hätä. 

Vierailija
34/42 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on tosiaan se, että kun hankkii pankkikortin tai luottokortin, niin niitä ohjeita tosiaan tulee sivukaupalla.

Olen tarkka. Luin kaiken. Ongelma on, että kaikkea en ymmärtänyt. Monta kohtaa jäi epäselväksi. Esim sellaisia joissa jotenkin kuvailtiin, että ei saa käydä sellaisissa verkkokaupoissa, jotka ei ole pankin hyväksymiä. (en muista sanamuotoa) Mistä minä tiedän, mikä on hyväksytty?

Olen merkonomi ja diplomi-insinööri.

Kun sinulle herää epäilys ettet ymmärrä jotain, tai ettet oikein tiedä (vaikkapa), että mikä verkkokauppa on pankin hyväksymä, niin sitten sopimusta lukiessa kysyt asiaa virkailijalta, että miten tämä varmistetaan. Sillä tavalla saat selville.

Vierailija
35/42 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika selkeesti tämäkin niissä ohjeissa mainittiin, joita luin kun OST:in itselleni avasin. Sen lisäksi siitä kyllä kerrottiin kaikissa medioissa missä OST:ista puhuttiin jo ennen kuin tilejä sai avatakaan.

Vierailija
36/42 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tosiaankaan ole tiennyt tällaista asiaa. Törkeä juttu, varsinkin kun toista tiliä ei ole edes käytetty, eikä tilanteesta ole yritetty hyötyä millään tavalla. Kaikki seuraamukset ovat tässä tapauksessa liikaa.

Valitettavasti tulee mieleen, että miksi esim. Marin ei ole saanut minkäänlaisia seuraamuksia suurista verovälttelyistään, vaikka hänen tarkoituksenaan on ollut hyötyä...

Luuletko, että veronkorotuksia ei muka

määrätty kun korjasi veroilmoitutaan.

Vierailija
37/42 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin tämän.

Kun vertailin sitä, kumpi minulle olisi parempi, OST vai AOT, edellisen kuvauksessa lukee, että henkilöllä saa olla vain yksi OST. Ymmärsin siis lukemani.

Tuolla opiskelijalla oli ainakin se ongelma, että ei ymmärtänyt, että Nordea ja Nordnet ovat eri pankkeja. Silti tuo maksettava summa on ihan kohtuuton. Joku 500 euroa olisi ihan hyvä näpäytys tilanteessa, jossa hän ei ole edes käyttänyt toista tiliä.

Vierailija
38/42 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tosiaankaan ole tiennyt tällaista asiaa. Törkeä juttu, varsinkin kun toista tiliä ei ole edes käytetty, eikä tilanteesta ole yritetty hyötyä millään tavalla. Kaikki seuraamukset ovat tässä tapauksessa liikaa.

Valitettavasti tulee mieleen, että miksi esim. Marin ei ole saanut minkäänlaisia seuraamuksia suurista verovälttelyistään, vaikka hänen tarkoituksenaan on ollut hyötyä...

Tällä nyt ei ole Marinin kanssa mitään tekemistä.

Se osaketilisääntö on niin selkeästi kerrottu ja kirjoitettu jokaisen pankin sivulle että peruslukutaito riittää. Tietoa tästä jaettu muuallakin jos viitsii vähän vaivautua lukemaan.

Ymmärrän kuitenkin jos nuori ensikertalainen haluaa alkaa säästämään ja kaikki vielä uutta, ei ihan heti ymmärrä mitä eroa. Pankit voisivat aktiivisemmin infoa ensikertalaisia.

Itse en pidä lainkaan OST: stä, käytän edelleen vain arvo-osuustilejä. Tärkein syy se että omistan ja hankin ulkomaisia osakkeita JA haluan myös myydä tappiollisia ja saan niistä verohyödyn.

Vierailija
39/42 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä haittaa verottajalle tai yhteiskunnalle on siitä, että jollain on 2 osakesäästötiliä?

Ei kai siitä mitään haittaa olisi. Mutta se nyt vaan on sääntö jonka hallitus päätti tämän mahdollisuuden perustaessaan. Oli jo aikakin saada nuorille toimijoita tapa säästää pitkäaikaisesti. Itselleni 50 000 maksimiraja on liian pieni. Eikä tappiollisia osakekauppoja voi vähentää verotuksessa.

Vierailija
40/42 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomaton säännös enkä ole koskaan kuullutkaan, vaikka osakesäästämistä harrastankin.

Miksi hvetissä näistä ei kerrota kissankokoisilla kirjaimilla iltapäivälehdissä?

kyllä kerrotaan ja on rummutettu.  Se on ihan sama kuinka paljon näistä kerrotaan kun idiootit eivät joko lue tai ymmärrä lukemaansa.

nämä "koskaan ei ole kerrottu" idiootit kyllä tiedetään. Töissäkin niihin valitettavasti törmään jatkuvasti. Paras tapaus oli sellainen että minulla oli videotallenne tilaisuudesta jossa asia käytiin perinpohjin läi (2 tunnin läpikäynti) ja "koskaan ei olla kerrottu"-idiootin nimi ensimmäisenä osallistujana, ja näkyi videolla että tilaisuudessa oli ollut mukana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi